Idéer til Split-program


Simo
 Share

Recommended Posts

Hej!

Er lige blevet færdig med mit andet HST-program, så jeg tænkte, at det var ved at være tid til at prøve noget nyt. Jeg havde split-træning i tankerne, så jeg ville lige høre, om der var nogen der havde nogle gode forslag til programmer.

Skal jeg eksempelvis køre normale set med 3*15 eller 3*10 etc.? - eller ville det være bedre at køre settene som pyramidetræning? - eller måske noget helt tredje...?

På forhånd tak... :cooldance:

Link to comment
Share on other sites

Det hele afhænger jo lidt af hvad dine mål med træningen er, og hvor mange dage om ugen du vil træne? Vil du træne kroppen 1, 2 eller 3 gange igennem på en uge.?

Kan evt. anbefale et Split program kørt over 2 dage, et såkalt 1-2 split. Det er lidt mere overskuligt end fx et split kørt over 5 dage, Og vil mene at dette program er lige så effektivt som alle andre split. :cooldance:

Fx mandag,

Quads

Ryg

Biceps

underarm

Abs

Læg

Tirsdag

Chest

Haserne

Triceps

Delts(skulder)

nakke

Onsdag Rest, og så samme skema torsdag fredag,

Edited by StylaNo1
Link to comment
Share on other sites

Hej!

Er lige blevet færdig med mit andet HST-program, så jeg tænkte, at det var ved at være tid til at prøve noget nyt. Jeg havde split-træning i tankerne, så jeg ville lige høre, om der var nogen der havde nogle gode forslag til programmer.

Skal jeg eksempelvis køre normale set med 3*15 eller 3*10 etc.? - eller ville det være bedre at køre settene som pyramidetræning? - eller måske noget helt tredje...?

På forhånd tak... :cooldance:

Btw. Hva syntes du ellers som HST træning. Evt fået gainet nogle kilo?

Link to comment
Share on other sites

Inde på dette link http://www.treningsforum.no/article/articl...reningssplitter

kan du se alverdens SPLIT

Her er der

5 dages-split

4 dages-split

3 dages-split

Ta og se på det. :4thumbup:

Med programmer der er splittet ud over 4 og 5 træningsdage er vi efterhånden ude i noget som modstrider al videnskablig viden omkring hypertrofytræning. Mon ikke vi lige skal passe på, at niveauet i debaten ikke ryger ned og ligner det man finder på fitforum. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Kan evt. anbefale et Split program kørt over 2 dage, et såkalt 1-2 split. Det er lidt mere overskuligt end fx et split kørt over 5 dage, Og vil mene at dette program er lige så effektivt som alle andre split. :cooldance:

Fx mandag,

Quads

Ryg

Biceps

underarm

Abs

Læg

Tirsdag

Chest

Haserne

Triceps

Delts(skulder)

nakke

Onsdag Rest, og så samme skema torsdag fredag,

Det er en måde at gøre det på. Jeg går udfra du har sammensat det sådan, så restutitionen ikke overlapper?

"Nakken" aka. trapezius, vil jeg til hver en tid betragte som en del af ryggen, jf. funktion og tilhæftninger.

Ligeledes, bør et 2-split involvere øvelser som dødløft og squat, hvor du i begge tilfælde også træner haserne. Derfor er det ikke helt optimalt, i forhold til hvad jeg ar fortolket som grunden til din opdeling.

En god idé, kunne så være at opdele splittet i bevægelser, fremfor isolerede muskelgrupper.

Eksempler:

2split:

Ben, ryg, biceps, bagskulder

vs.

Bryst, skulder(front, side), triceps, mave

3split:

Ben, mave

vs.

Bryst, skulder(front, side), triceps

vs.

Ryg, biceps, bagskulder

Hvis der bliver sat endnu flere dage på, så vil det blive ret uhensigstmæssigt mht. superkompensation og proteinsyntesen.

edit: Ved 3-splittet, køres fx dødløft stående på skiver på ben-dag og konventionel dødløft og rackpulls på ryg-dag.

Edited by Krumborg
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share