Kan indtag af proteiner m.v øge forbrændingen


mugge
 Share

Recommended Posts

Davs!

Ja, du kan ganske rigtigt forøge forbrændingen ved indtagelse af specifikke madvarer. Men det er så forsvindende, at det ikke giver mening i det store energi-regnskab. Desværre - der er kun motion og sauna-belt, der virker :tongue::tongue: .

Med venlig hilsen

Zorn.

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg har forstået artiklen rigtigt, så handler det jo ikke om at protein forøger forbrændingen, men om at protein øger mæthedsfornemmelsen, hvilket gør at folk spiser mindre og derfor taber sig. Denne effekt er reel nok - men det har ikke noget at gøre med artiklens påstande om, at visse fødevarer øger forbrændingen. Og som sagt mener jeg det er rigtigt nok, men effekten heraf er ubetydelig.

Hilzner,

Zorn.

Link to comment
Share on other sites

Zorn> Nå ja der var jeg vist lidt for hurtig. Men kunne egentligt godt tænke mig at se et studie hvor man sammenlignede en kost indeholdende de nævnte fødevarer med en kost uden, for at se den reelle forskel på forbrændingen. Indtil da vil jeg ikke afvise at det kan have en gavnlig effekt, men selvfølgelig er det ikke noget man kan basere et vægttab på fuldstændigt.

Link to comment
Share on other sites

Lige og c&p:

Det gode ved disse protein-dominerede måltider er at protein stimulerer forbrændingen, bevarer muskelmassen (som er en vigtig del af vores forbrændingsmotor) og at protein har en meget udtalt termogen effekt. Når man taler om fødevareinduceret termogenese, så taler man om den energimængde kroppen skal bruge for at fordøje en given type næringsstof. Den termogene effekt af de 3 makronæringsstoffer er omkring 30% for protein, 5% for kulhydrat og 1% for fedt. Dette betyder rent praktisk at man bruger 30 % af energien i protein, bare til at fordøje det. Og netop derfor er protein en meget vigtig bestanddel i en diæt. Disse proteinrige mellemmåltider vil derfor være særdeles effektive i vores vægttabsstrategi.

Link to comment
Share on other sites

Dansk stål> Hvis den thermogene effekt havde meget at sige i forhold til vægttab, så burde testpersonerne i den artikel på mol forsiden, jeg linkede til tidligere, vel også tabe sig i uge 3 og 4, hvor kalorieindtaget er konstant, men protein indtaget er 15% højere.

Edit: Fandt forresten en artikel om calciumindtag, der ser ud til at have en positiv effekt på vægttab/fedttab: calcium and weightloss

This study demonstrated that micronutrients, especially calcium and vitamin A, have an impact on weight regulation in young, normal weight women during a two year exercise intervention trial. The exercise group assignment had no interaction with these results. These results have important implications for preventing weight and fat mass increases in young women aged 18 to 31 years, a time when overall weight begins to increase with advancing age.

The effect of calcium was specific to dairy calcium, as total calcium and dairy calcium, both adjusted for energy intake, predicted percent change in body weight and body fat, but non-dairy calcium, adjusted for energy, did not predict any changes in body composition. In addition, the percent changes in body weight were likely due to percent change in body fat, as none of the calcium variables predicted percent change in lean mass.

p.s. den nævnte træningsprotokol damerne fulgte var ret begrænset, så det er ikke mærkeligt at der ikke kunne ses forskel der.

Edited by Dines
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share