Træningprogram til kørestolsbrugere?


Hustler
 Share

Recommended Posts

Hej med Jer!

Jeg er på jagt efter at få lagt et optimalt træningsprogram.

Jeg er kørestolsbruger, og køre dagligt i manuel stol.

Jeg spíller kørestolsrugby og mit mål med træningsprogrammet er at få bedre kondition/udholdendehed så jeg ikke går død midt i en kamp eller træningssituation.

Er der nogle af jer der kan hjælpe, og er der evt. nogle af jer der har erfaringer med motionstræning med kørestolsbrugere?

:devil:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har adgang til et ganske alm. træningscenter i Helsingør (som ligger tæt på hvor jeg bor), men det er helt alm. træningsmaskiner som ikke tilgodeser kørestolsbrugere. Nogle maskiner kan jeg dog anvende... men er bange for jeg træner forkert.

et rullestolsergometer har jeg dog ikke adgang til.

Jeg er født spastiker.... dog en mild form! Kan køre manuel stol helt selv! Har du erfaring med spastikere og vægttræning?

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger
du kunne lave skulderpres med dumbells i stolen :)

Det var også den første øvelse jeg kom til at tænke på, dog ved jeg ikke om en kørestol kan holde til det i længden, som man bliver stærkere? Der er folk herinde der køre skulderpres med håndvægte helt op 55-60kg. Dvs. stolen kan blive udsat for optil 200kg hvis man inkludere kropsvægten...

Hustler prøv at gå ind på getbig.dk og klikke på de forskellige muskelgrupper af ham manden på forsiden. Der kan du se et hav af forskellige øvelser. Hvilke øvelser du er i stand til at lave kan du nok bedst selv vudere :smile:

Link to comment
Share on other sites

Jeg spíller kørestolsrugby og mit mål med træningsprogrammet er at få bedre kondition/udholdendehed så jeg ikke går død midt i en kamp eller træningssituation.

Ikke at der er noget galt i at træne DB skulderpres, men spørgsmålet er hvor gavnlig effekt det vil have i forhold til kørestolsrugby. Øget styrke og evne til eksplosion vil dog altid være et plus.

Hvordan foregår en kørestolsrugbykamp? Er det med nogenlunde jævn intensitet, eller er det med korte sprinter/korte pauser? Jeg har aldrig overværet en kamp, men jeg er tilbøjelig til at tro det sidste. Derfor tror jeg intervaltræning vekslende mellem sprint og let tempo, vil være meget velegnet. Din træning vil dermed i en vis forstand være en mimik af en spilsituation.

Du kunne eventuelt prøve tabatas (som så mange taler varmt for herinde) med spurter.

Edited by clayman
Link to comment
Share on other sites

mange tak for de mange henvendelser...

jeg bliver nød til at ligge ud med at sige at jeg ikke forstår alle de betegnelser i bruger (hvad er dumbells og tabatas???) sorry! :blush:

En kamp er 4* 8 min. effektiv tid.... det vil sige at når bolden ikke er i spil stoppes tiden! Der er pause mellem alle 4 perioder, men mellem 3. og 4. periode er pausen på 5 min., hvor de andre pauser kun er på 1 min.

Der er meget variation i spillet og tempoet... sprint etc.

Spillet foregår i specieltbyggede kørestole da der er fuld stolekontakt, og man tit og ofte vælter i stolene. Der må tackles igennem. Men det indebære også at man tit skal have stolen igang fra 0... efter en tackling f.eks!

I kan læse mere om sporten på: www.quadrugby.dk

Link to comment
Share on other sites

Jeg er født spastiker.... dog en mild form! Kan køre manuel stol helt selv! Har du erfaring med spastikere og vægttræning

Jeg har lidt erfaring med træningsplanlænging til kørestolsbrugere på de korte distancer, ja.

Hvor mobil er du? Skal dine øvelser foregå i stolen, eller kan du f.eks. godt komme op i et dips/chinups stativ eller lave bænkpres?

Hvor stort er dit handicap? Altså, kan du holde balancen i friveægtsøvelser? Slet ikke, næsten eller helt?

Umiddelbart har du brug for at kunne lave dips m. vægt og shrugs/pulls/reverse upright rows, som fundament og så noget disco ved siden af som supplement. Når man ikke behøves træne ben, har man ret gode muligheder for at få kastet nogle muskler på overkroppen. :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har lidt erfaring med træningsplanlænging til kørestolsbrugere på de korte distancer, ja.

Hvor mobil er du? Skal dine øvelser foregå i stolen, eller kan du f.eks. godt komme op i et dips/chinups stativ eller lave bænkpres?

Hvor stort er dit handicap? Altså, kan du holde balancen i friveægtsøvelser? Slet ikke, næsten eller helt?

Umiddelbart har du brug for at kunne lave dips m. vægt og shrugs/pulls/reverse upright rows, som fundament og så noget disco ved siden af som supplement. Når man ikke behøves træne ben, har man ret gode muligheder for at få kastet nogle muskler på overkroppen. :4thumbup:

Jeg er rimelig mobil... jeg kan gå ved at holde i ting, så jeg kan sagtens komme op i forskellige maskiner! Jeg kan sagtens lave bænkpres, men hvad er et dips/chinups stativ?

Link to comment
Share on other sites

Et chinup-stativ er et stativ relativt højt placeret stang som man tager fat i med hænderne, og så laver kropshævninger i - altså trækker sig op så hagen kommer op over stangen.

Chin_Ups.jpg

Et dib-stativ er næsten det modsatte - her er hænderne nede langs kroppen med hånden på hver sin stang i noget breddere end skulderbredde. Ved at bøje armene sænker man kropper og presser sig op igen.

ASTricepsDip.gif

Hæhæ - da jeg vile google efter billeder og skev chinupstativ og dibstativ kom der 3 tråde frem - alle fra min gamle log :cooldance:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share