Let eller tung træning ved fedtforbrænding?


per_folmann
 Share

Recommended Posts

Hej!

Jeg vil som mange andre grene tabe nogle kilo, og er kommet i gang med fornuftig kost, og træning!

Jeg har trænet tidligere, med gode resultater, jeg tog 19 kg på, på 5 år, og havde ikke meget fedt på kroppen den gang, jeg var dog ikke superskåret!

Træningen dengang var noget tungere, og mere intens end den er i dag.

Nu 9 år senere vejer jeg 105 kg, 34 år, har stillesiddende arbejde, er 20% invalid (Dårligt højre ben), grundet trafikuheld, og har museskader!

Dette indebære at jeg ikke kan træne så tungt og intenst som i ”de gode gamle dage”, dog jeg stadig køre et næsten fuldt program, træner hjemme, men kan selvfølgelig ikke klare den hårde bentræning,

det gør nu ikke noget, for det er feddet jeg vil af med, så det med at bygge muskler betyder ikke så meget mere.

Nu kommer spørgsmålene så:

1.

Er det min nuværende meget den lette træning, jeg skal forsætte med, med op til 4 x 30 reps og 2 øvelser pr muskelgruppe, eller fyre jeg flere kalorier af med noget tungere træning?

2.

Hvornår er det bedste tidspunkt at træne på, angående fedtforbrænding, jeg træner tit sent om aftenen, kl. 21-22

Venligst og tak for et godt forum!

Per

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Jeg vil som mange andre grene tabe nogle kilo, og er kommet i gang med fornuftig kost, og træning!

Jeg har trænet tidligere, med gode resultater, jeg tog 19 kg på, på 5 år, og havde ikke meget fedt på kroppen den gang, jeg var dog ikke superskåret!

Træningen dengang var noget tungere, og mere intens end den er i dag.

Nu 9 år senere vejer jeg 105 kg, 34 år, har stillesiddende arbejde, er 20% invalid (Dårligt højre ben), grundet trafikuheld, og har museskader!

Dette indebære at jeg ikke kan træne så tungt og intenst som i ”de gode gamle dage”, dog jeg stadig køre et næsten fuldt program, træner hjemme, men kan selvfølgelig ikke klare den hårde bentræning,

det gør nu ikke noget, for det er feddet jeg vil af med, så det med at bygge muskler betyder ikke så meget mere.

Nu kommer spørgsmålene så:

1.

Er det min nuværende meget den lette træning, jeg skal forsætte med, med op til 4 x 30 reps og 2 øvelser pr muskelgruppe, eller fyre jeg flere kalorier af med noget tungere træning?

2.

Hvornår er det bedste tidspunkt at træne på, angående fedtforbrænding, jeg træner tit sent om aftenen, kl. 21-22

Venligst og tak for et godt forum!

Per

uden at være 100% sikker, ser jeg flg. som det mest logiske:

Træn tungt hvis du vil tabe dig med vægttræning.

Tidspunktet du træner på er fint, da du vil forbruge en del energi på de restituive processer et godt stykke tid efter træningen. Ville selvf. være bedre hvis du var mere aktiv om dagen og så kunne slutte af med træningen med dens 'efter-forbrænding' der kunne snuppe kal. om natten.

Link to comment
Share on other sites

hey vil tildels give per ret... jo højere intensitet jo bedre... men det er jo altid et spørgsmål om at finde en balance. de tungeste vægte du kan klare ved en given rep. hjælper ikke at tage 2 rep med 50 kg, men synes måske 4x 30 er lige i overkanten. vil regne med at noget i stilen med 3x15 vil være mere passende og så med så tunge vægte du kan klare... men prøv at læse nogle af de artikler der er her på mol...

hvor skadet er dit ben? kan du sidde på en cykel? hvis ja vil det være en god form for cardio til at forbrænde et par kcal...

Link to comment
Share on other sites

Hej igen og tak!

Jeg tror også jeg vil smide lidt flere kilo på, og køre lidt færre reps.

Angående "det skæve ben" så har jeg en træk og bøje begrænsning, så at min bevægelighed kun er omkring 70-80 grader, og det kræver mindst 100 grader at kunne cykle, så det er, desværre udelukket, og jeg har prøvet diverse hjælpe pedaler, med knæk og andet godt, men det går ikke rigtig!

Venligst Per

Link to comment
Share on other sites

Hej Per..!

Hvis du vil tabe dig skal du igang med cardio.. Det vil give MEGET større udbytte end dine 4x30 ( :blink: ).

Lav dit træningsprogram om til 3x10-15 eller 4x8. En god idé kunne være at variere sæt og reps for de forskellige øvelser. Men jeg vil forslå du begynder at løfte noget tungere end du gør nu, tager et ekstra kig på din kost, og sørger for at du enten via kosten eller cardio kommer i Kcal underskud, hver dag.

Hvad cardio angår, har du så mulighed for at powerwalke..?

Link to comment
Share on other sites

Det lyder fornuftigt, jeg kan desværre ikke powerwalke, grundet mit skæve møgben :wink: men en tur i svømmehallen nogle gange om ugen kunne være løsningen!

Hvis formålet kun er at tabe sig, vil jeg abolut mene at mange reps (evt. taget hurtigt) med en let vægt vil forbrænde flere kalorier en tung træning, idet den lette træning vil få karakter af egentlig konditionstræning som er nummer 1 i forhold til vægttab.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil mene du skal træne 3x8. jo flere type IIa fibre vi kan stimulere, des flere mitochondrier dannes i cellerne. Mitochondrier er de eneste, som forbrænder fedt.

Jo mere vi stimulerer musklerne des flere mitochondrier. Type IIx fibrerne, danner knap så mange mitochondrier og dannes ved tung intens styrketræning.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil mene du skal træne 3x8. jo flere type IIa fibre vi kan stimulere, des flere mitochondrier dannes i cellerne. Mitochondrier er de eneste, som forbrænder fedt.

Jo mere vi stimulerer musklerne des flere mitochondrier. Type IIx fibrerne, danner knap så mange mitochondrier og dannes ved tung intens styrketræning.

Et bevidst dumt spørgsmål: Hvordan ved vi/du, at 3x8 er optimalt ift dannelsen af mitochondrier?

Jeg synes styrketræning er godt for alle, uanset om man vil tabe sig eller ej, men jeg kan absolut ikke se det er den bedste løsning i dette tilfælde, hvor målet primært er fedtforbrænding.

Skal styrketræning endelig bruges som fedtforbrænder vil jeg give henrikf ret i, at det må handle om at lave så meget arbejde som muligt, dvs vælge den vægt/rep/sæt kombination, der totalt set giver mest vægt flyttet. Dertil giver det selvfølgelig bedst mening at vælge "store" øvelser, der involvere flere led samtidig. Om fedtet forbrændes under træning eller bagefter må være relativt underordnet i dette tilfælde, hvor det ikke handler om at komme super langt ned i fedtprocent.

Link to comment
Share on other sites

ok jeg kunne have sagt 8-10 reps. og ja flere-leds-øvelser. Men du er nødt til transportere fedtsyrerne over i muskelcellen for at de kan forbrændes, derfor mener jeg at det må være optimalt at udvikle muskelcellerne så forbrændingen stiger. Cardiotræningen stimulerer også til dannelse af mitochondrier men styrketræningen øger muskelmassen som sikrer en bedre forbrænding.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hej chr :nissegrin:

Tror at grunden til at de kloge hoveder ikke svarer er at spørgsmålet er megakompliceret - er det muskelmasse eller arbejdet med at få muskelmassen, der øger forbrændingen? Og hvor meget energi skal der til at holde muskelmasse i gang i forhold til at holde fedtmasse i gang?

bum bum, men glæder mig til at læse, hvis der er nogen bud

ciao - Mette

Link to comment
Share on other sites

Hej chr :nissegrin:

Tror at grunden til at de kloge hoveder ikke svarer er at spørgsmålet er megakompliceret - er det muskelmasse eller arbejdet med at få muskelmassen, der øger forbrændingen? Og hvor meget energi skal der til at holde muskelmasse i gang i forhold til at holde fedtmasse i gang?

bum bum, men glæder mig til at læse, hvis der er nogen bud

ciao - Mette

Christian har været så fræk at stille spørgsmålet her også, hvor jeg har forsøgt at svare, så godt jeg nu kunne. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share