Upræcise vægte og vægtsvingninger fra dag til dag. Grrr


Desembermamma
 Share

Recommended Posts

Hej,

Jeg er nu gået ind i 3. uge af min slankekur. Har baseret den på 1200-1300 kalorier (men lidt højere i week-enden da jeg har undt mig lidt vin), og jeg har erstattet en stor del af kulhydraterne (brød, ris, pasta) med protein (æg, mere kød, ost etc.).

Alt er forsåvidt OK men der er en ting som gør mig "desperat":

Min vægt kan svinge med 1,5 kg fra dag til dag. Skyldes måske skæve gulve, upræcis vægt (selvom det er en af de dyre) og svingninger i egen vægt, men på nuværende tidspunkt er det vældig frustrerende for på det laveste har jeg tabt 2 kg (ikke positivt!) og på det højeste 3,5 kg (det er jo OK).

Vejede mig for eksempel i torsdags. Da viste vægten først -3,2 kg. Så placerede jeg benene lidt anderledes, så var det minus 2,5 kg. Idag (og jeg har ikke været over 1700 kalorier, under de fleste dage) var det pludselig bare minus 1,7 kg!

Grr. Er jo så afgørende for om jeg føler kuren er en succes og for motivationen.

Bare mig som stiller urealistiske forventninger til "det videnskabelige"?

Hvad er jeres erfaringer?

Link to comment
Share on other sites

Hej,

Jeg er nu gået ind i 3. uge af min slankekur. Har baseret den på 1200-1300 kalorier (men lidt højere i week-enden da jeg har undt mig lidt vin), og jeg har erstattet en stor del af kulhydraterne (brød, ris, pasta) med protein (æg, mere kød, ost etc.).

Alt er forsåvidt OK men der er en ting som gør mig "desperat":

Min vægt kan svinge med 1,5 kg fra dag til dag. Skyldes måske skæve gulve, upræcis vægt (selvom det er en af de dyre) og svingninger i egen vægt, men på nuværende tidspunkt er det vældig frustrerende for på det laveste har jeg tabt 2 kg (ikke positivt!) og på det højeste 3,5 kg (det er jo OK).

Vejede mig for eksempel i torsdags. Da viste vægten først -3,2 kg. Så placerede jeg benene lidt anderledes, så var det minus 2,5 kg. Idag (og jeg har ikke været over 1700 kalorier, under de fleste dage) var det pludselig bare minus 1,7 kg!

Grr. Er jo så afgørende for om jeg føler kuren er en succes og for motivationen.

Bare mig som stiller urealistiske forventninger til "det videnskabelige"?

Bare fortsæt i go stil med din kur... vægttabet skal nok komme... din krop skal jo osse lige renses ud og sårn... har selv tabt mig 20 kilo... det tager lang tid, men det kommer... hold den gode stil og opret eventuelt en log og skriv dine fremskridt... du kan godt... :4thumbup: :cooldance:

Hvad er jeres erfaringer?

Link to comment
Share on other sites

For det første svinger en almindelig vægts målinger vildt, et godt gæt er 10% udsvingninger op/ned i forhold til din "sande" vægt. Udsvingningerne skyldes dels forskellig fodstilling, men også usikkerhed i selve vægten/mplingen.

Desuden varierer din krops væskeindhold meget, kan være flere kg fra dag til dag, og afhænger bla af kost, træning og tidspunkt på dagen.

Hvis målet for dit vægttab er visuelt (altså at se slank ud) er målinger, feks livvide i cm, et bedre og mere sikkert mål for vægttab.

Istedet for at veje dig dagligt, så vej dig en gang om ugen, det reducerer risikoen for fejlmålinger (mange målinger = mange mulige fejlmålinger).

Link to comment
Share on other sites

Det er helt fint "kun" at tabe 2 kg. på 2 uger.

Hvis du ikke kan finde et sted, hvor dit gulv er helt plant, kan du f.eks. sætte vægten på et bord og kravle derop. Hvis vægten viser forkert, må du satse på, at den viser lige forkert hver gang. Nu afhænger din vægt også af hvor meget vand du har i kroppen, og det kan sagtens svinge et kilo.

Hvis du ellers taber dig, vil du også kunne se det på tøjet og dit spejlbillede, så klø bare på.

Link to comment
Share on other sites

Istedet for at veje dig dagligt, så vej dig en gang om ugen, det reducerer risikoen for fejlmålinger (mange målinger = mange mulige fejlmålinger).

Jeg synes, du skal veje dig hver dag. Hvis du kun vejer dig en gang om ugen, kan du risikere, at du har ekstra meget vand i kroppen lige præcis den ene dag, du vejer dig. Så vil du gå i en hel uge og bekymre dig om dit udeblevne vægttab.

Link to comment
Share on other sites

For det første svinger en almindelig vægts målinger vildt, et godt gæt er 10% udsvingninger op/ned i forhold til din "sande" vægt. Udsvingningerne skyldes dels forskellig fodstilling, men også usikkerhed i selve vægten/mplingen.

Desuden varierer din krops væskeindhold meget, kan være flere kg fra dag til dag, og afhænger bla af kost, træning og tidspunkt på dagen.

Hvis målet for dit vægttab er visuelt (altså at se slank ud) er målinger, feks livvide i cm, et bedre og mere sikkert mål for vægttab.

Istedet for at veje dig dagligt, så vej dig en gang om ugen, det reducerer risikoen for fejlmålinger (mange målinger = mange mulige fejlmålinger).

Ja, jeg burde have målt livvidden da jeg startede. Men jeg ser tydelig vægttabet på mit tøj (derfor undrer det mig også, hvis jeg kun skulle have tabt 2 kg. Træner heller ikke p.g.a. bækkenledssyndrom): kan passe bæltet jeg før ikke kunne og kan uden problemer have det i hul 2 nu. Kan faktisk trække bukserne ned over hofterne uden at lyne op...men det er strækbukser da...haha.

Link to comment
Share on other sites

For det første svinger en almindelig vægts målinger vildt, et godt gæt er 10% udsvingninger op/ned i forhold til din "sande" vægt

10% er altså et helt vildt gæt - så er det en af den slags vægte, hvor gulvet skal være støbt i watter før den virker ordentligt...Det vil jo sige at en person, der vejer 60 kg kan svinge 6 kg fra dag til dag :blink: Jeg har en gammeldags vægt - ikke digital men med nål - og min vægt kan svinge et kilo fra dag til dag (og jeg kan godt røbe at det ikke er 10% af min vægt :tongue: )

Link to comment
Share on other sites

10% er altså et helt vildt gæt - så er det en af den slags vægte, hvor gulvet skal være støbt i watter før den virker ordentligt...Det vil jo sige at en person, der vejer 60 kg kan svinge 6 kg fra dag til dag :blink: Jeg har en gammeldags vægt - ikke digital men med nål - og min vægt kan svinge et kilo fra dag til dag (og jeg kan godt røbe at det ikke er 10% af min vægt :tongue: )

Ja okay da...så er 10% muligvis lidt højt, så 5% da :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Vej dig 3 gange i træk lige efter hinnanden, hvis vægten svinger mere end 0,3kg så er den sgu nok defekt eller skidt lavet.

Da jeg købte min badevægt, checkede jeg den i butikken på denne måde og igen da jeg kom hjem. Den har ikke kostet mere en bondegård (kostede 450,-), men den er ikke købt med lukkede øjne.

Der er absolut ikke noget galt i at veje sig hver morgen, man skal bare have for øje at ens vægt kan svinge op til 1kg pga. væskebalance. Man skal dog stadig kun sammenligne vægt over en uge for at se egentlig fremgang ...vejning hver dag kan til gengæld give blod på tanden, det er min erfaring.

Link to comment
Share on other sites

Har samme problem. Min vægt svinger rimelig meget men jeg har fundet en nogenlunde sikker metode. Vejer min 1 gang om ugen, den samme dag, efter morgentoilet, har forsøgt at holde et stabilt væskeforbrug dagen før. Så tager jeg et par målinger, og tager gennemsnittet. Det rammer nogenlunde.

Link to comment
Share on other sites

Hehe, ja man taber sig jo desværre ikke en daddel mere ved at veje sig hver dag, men jeg synes nu også det er meget fornuftigt.

Og det er ikke fordi det er muligt at se resultater fra dag til dag, men hvis du gemmer værdierne i et regneark f.eks. og tegner en graf af det, så vil du kunne se hvor store udsving du kan forvente fra dag til dag, og du vil nemmere kunne se om tendensen går den rigtige vej.

Hvis din vægt vejer markant forskelligt (mere end få hundrede gram) når du vejer dig flere gange lige efter hinanden, så vil jeg kraftigt anbefale dig at skifte den ud. Jeg har lige testet min en smule og jeg har den faktisk mistænkt for at snyde med præcisionen fra gang til gang. Vejer jeg mig 2-3 gange lige efter hinanden viser den præcis det samme med 100g nøjagtighed. Vejer jeg noget andet ind imellem mine egne vejninger, så varierer den med 200-300g. Måske er det bare mig der er paranoid :laugh: og uanset hvad er den helt fint til mit brug.

Morgenvægt efter evt toiletbesøg og inden morgenmad vil i øvrigt være det mest præcise tidspunkt at veje sig på - ikke fordi det er din "sande" vægt, men fordi det giver mindst variation fra gang til gang.

Edited by MaxPower
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share