Gode øvelser til at træne ryg derhjemme?


bjarke
 Share

Recommended Posts

Jeg er den lykkelige ejer af en 15kg indstillelig håndvægt og en ribbe, og jeg har efterhånden fundet ud af at træne det meste under brug af disse. Faktisk stort set alt udover min ryg, for her kender jeg kun en øvelse, som går ud på at man løfter arme og ben mens man ligger på maven. Den kan jeg tage meget mere end 30 repetitioner af, så det giver ikke så meget mere.

Jeg har prøvet at lægge de 15 kg på nakken, mens jeg stabiliserer det med hænderne, men så ruller jeg forover og øvelsen bliver umulig. Det bedste indtil videre har været at holde 2,5 kg vægtskiver i strakte arme, med en 1kg vægt om hvert ben, men det er ikke belastning nok. Desuden ville jeg gerne have lidt mere variation i belastningen af musklerne end denne enkelte øvelse.

Jeg synes det ville være ærgerligt at skulle til at gå i center kun for en rygbænk. Er der nogen, der har nogen ideer?

Tillægsspørgsmål: er der nogen væsnetlig forskel på bench press og en armstrækning udover at man nemmere kan indstille belastningen ved bench press?

Edited by bjarke
Link to comment
Share on other sites

Krophævninger i ribbe (evt. med ekstra belastning) er en super rygøvelse, men du kan jo supplere med:

Shrugs

One arm row

Pullover (her set med barbell, but you get the picture)

Stivbenet dødløft (Du må dog gerne have knæene en smule bøjet)

15 kg håndvægte er dog ret lidt i disse øvelser, og du bør nok investere i nogle ekstra skiver.

Håber du kan bruge det til noget :smile:

Link to comment
Share on other sites

Krophævninger i ribbe (evt. med ekstra belastning) er en super rygøvelse, men du kan jo supplere med:

Shrugs

One arm row

Pullover (her set med barbell, but you get the picture)

Stivbenet dødløft (Du må dog gerne have knæene en smule bøjet)

15 kg håndvægte er dog ret lidt i disse øvelser, og du bør nok investere i nogle ekstra skiver.

Håber du kan bruge det til noget :smile:

Det ser godt ud, specielt Dumbbell Bent-over Row, der skulle ramme ryggen generelt. Det er rigtigt nok i underkanten med 15 kg, så jeg skal nok i byen efter noget mere, men det er bedre end hvad jeg lavet ind til videre selv med 15 kg. Tak skal du have! :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share