Olie én gang for alle?


Supreme
 Share

Recommended Posts

Jeg har læst fedt nok osv. osv. men jeg kan stadig ikke finde ud af hvilke slags olier er bedst at købe, når det skal være billigst muligt.

Først var det Extra Oliven Olie samt hørfrø olie, men nu er tidsel olie åbenbart kommet ind? samt andre??

Så er der nogen som kan give et endeligt svar, hvilke (2) slags olier er bedst at supplere sit daglige indtag af mad med, hvor det samtidigt er billigst (så ikke noget UDO's osv.)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har læst fedt nok osv. osv. men jeg kan stadig ikke finde ud af hvilke slags olier er bedst at købe, når det skal være billigst muligt.

Først var det Extra Oliven Olie samt hørfrø olie, men nu er tidsel olie åbenbart kommet ind? samt andre??

Så er der nogen som kan give et endeligt svar, hvilke (2) slags olier er bedst at supplere sit daglige indtag af mad med, hvor det samtidigt er billigst (så ikke noget UDO's osv.)

For de fleste er det rigeligt at supplere med fiskeolie, hvis man ellers indtager en varieret kost.
Link to comment
Share on other sites

supreme> Hvad er det du vil vide? Jeg vil tro du kan få det meste at vide i fedt FAQ, samt den efterfølgende diskussion, her på mol (den er pinned). Du skal undgå transfedt, begrænse dit mættet fedt, stege i enkelt umættet fedt og indtage flerumættet fedt.

Link to comment
Share on other sites

supreme> Hvad er det du vil vide? Jeg vil tro du kan få det meste at vide i fedt FAQ, samt den efterfølgende diskussion, her på mol (den er pinned). Du skal undgå transfedt, begrænse dit mættet fedt, stege i enkelt umættet fedt og indtage flerumættet fedt.

Det jeg leder efter er hvilken sammensætning af disse olier der er bedst: extra oliven olie, tidsel olie, hørfrø olie. Altså hvilke 2 skal jeg vælge at supplere min kost med?

Link to comment
Share on other sites

SLuger 1000 mg C vitamin, 2 multivitaminer og 5 kapsler fiskeolie (500mg pr stk) dagligt.

Er det forkert?

"the Essentiality of and Recommended Dietary Intakes (RDI) for Omega-6 and Omega-3 Fatty Acids in 1999 sponsored by the National Institutes of Health (NIH). This panel of experts recommended that people consume at least 2% of their total daily calories as omega-3 fats. "

kilde: http://www.whfoods.com/genpage.php?tname=nutrient&dbid=84

sammenholdes førnævnte med denne her (udsagn: 65 gram fedt om dagen for en normal voksen) http://www23.netrition.com/rdi_page.html

lander vi på min. 1,3 gram Omega 3/dag.

Jeg har dog tidligere været til foredrag med læge og kosttilskuds"ekspert" Jerk W. Langer (www.jerk.dk), som mente 300 mg om dagen var nok, da man får en del Omega 3 igennem en normal varieret kost, specielt hvis man spiser fisk et par gange om ugen!

En overordnet syntese må blive, at der ikke er nogen umiddelbar grund til at tage over, ja lad os sige 500 mg. pr. dag, med mindre du ikke får en normal, varieret sund kost ifht. de generelle anbefalinger.

Link to comment
Share on other sites

Fedt FAQ:

Max 30 E% fra fedt i kosten

Hårdt fedt (mættet fedtsyrer og transfedtsyrer) Max 10 E%

Enkelt umættet fedtsyrer (N-9) 10-15 E%

Flerumættet fedtsyrer (N-3 og N-6) 5-10 E%

- og deraf N-3 fedtsyrer ca 1 E%

Hvis du så kigger nederst i fedt FAQ, er der vedhæftet et dokument hvor du kan se indholdet af fedtsyrer i forskellige olier: fedt FAQ

Så kan du selv regne på hvilke typer og mængder olier du skal indtage for at følge de ovenstående krav. Hvilken type olie du vælger er mere op til hvad du synes smager bedst. Men husk ikke at stege i olier med højt indhold af flerumættede fedtsyrer. F.eks. kan du se ud fra tabellen at der ikke er den store forskel på tidselolie og solsikke olie, så hvad du vælger der er op til dig selv.

Link to comment
Share on other sites

SLuger 1000 mg C vitamin, 2 multivitaminer og 5 kapsler fiskeolie (500mg pr stk) dagligt.

Er det forkert?

Jeg ville passe på med at indtage 2 multivitaminpiller, hvis du også får mad ved siden af, for visse vitaminer, de fedtopløselige, kan give dig forgiftning eller sætte din lever på et alt for hårdt arbejde.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville passe på med at indtage 2 multivitaminpiller, hvis du også får mad ved siden af, for visse vitaminer, de fedtopløselige, kan give dig forgiftning eller sætte din lever på et alt for hårdt arbejde.

Ikke korrekt - der er ingen problemer med denne dosis, hvis vi taler om helt almindelige multivitaminpiller.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share