Frømandstræning


789
 Share

Recommended Posts

Hej

Jeg så at frømandskorpset anbefalede at søge hjælp her med hensyn til træning frem mod en evt. optagelse.

Jeg er en gæv gut som overvejer at søge ind.

Har altid lavet meget sport, og har her igennem en rigtig god grundform. Har igennem mange år trænet stortset hver dag, og er god til at lytte til kroppen og tage småskader i opløbet.

Det skal lige nævnes at der går mindst 1 år inden jeg søger ind.

Pt kører jeg efter følgende program, og har gjort det i gennem ½ år, og kommentarer til forbedringer modtages med kyshånd.

Uge 1: Fokus: svømning, benene får hvile i denne uge.

Mandag: 1 time roligt løb om morgenen for lige at ryste benene. Stryketræning om eftermiddagen

Tirsdag: ”Bronzecirkel” om morgenen. Svømning med triathlonklub, primært teknik.

Onsdag: 1 time roligt løb om morgenen, UV-Rugby

Torsdag: Som tirsdag

Fredag Som tirsdag.

Lørdag: Lang svømning med triathlonklub, primært lange intervaller. Ruller ofte en tur på MTB her

Søndag: Rolig svømning, og styrketræning

Uge 2: Fokus: gang med opbakning

Mandag: Løb incl lange (3-4x2-3000m) intervaller, alt i alt omkring 14-16 km. ”Bronzecirkel”

Tirsdag: 20km gang med omkring 10kg. Styrketræning

Onsdag: UV-Rugby

Torsdag: Som tirsdag

Fredag: Som mandag.

Lørdag: 30km gang med omkring 15kg.

Søndag: Rolig svømning, og styrketræning. Triller nogen gange en tur på MTB’en her

Uge 3: Fokus: Løb

Mandag: Roligt løb omkring 1 time. Bronzecirkel

Tirsdag: Løb incl korte intervaller (10-15x400-800m). alt i alt 14-16km. Teknik svømning

Onsdag: 10km gang med omkring 20kg. UV-rugby.

Torsdag: Tempoløb, opvarmning, derefter 15km på tid (pr: 55min), og afjogging, totalt 20km

Fredag: Styrketræning, roligt løb i omkring 1 time.

Lørdag: Lang svømning med fokus på intervaller, bronzecirkel. Ruller lidt på MTB her

Søndag: Langt løb, 25-30km

Uge 4: Fokus: Restitution, lyst betonet træning

Træner i denne uge det som jeg føler lyst til, typisk langt under halvdelen af de andre uger, men dog kommer jeg af sted mindst én gang til alle mine ”discipliner” i løbet af denne uge.

Herefter starter jeg på uge 1 igen osv osv…

De steder hvor ”styrketræning” :pumpin: er anført kører jeg et typisk fullbody program med fokus på tunge løft i basis øvelser. Varierer lidt fra gang til gang, men hver gang indeholder:

5@5 squart, evt front

5@5 Dødløft

5@5 Bænk

5@5 Dips

5@5 Pullups, evt chinups

5@5 Mili

5@5 Bent-row

De steder hvor ”brozecirkel” er anført trænes efter følgende princip:

Alle øvelserne i cirklen kørers med:

1@5

1@10

1@15

1@20

Ser det helt tosset ud, og hvad ville i ændre hvis i havde mulighed for det.

Det skal siges at mange af træningspassene ligger som de gør, af hensyn til fællestræning med triathlonklubben, uv-rugbyklub, osv?

På forhånd tak

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 144
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hejsa, benhårdt program!! :4thumbup:

Min delingsfører sagde i sin tid, at han egentlig "bare" troede at man skulle være god til en masse rent fysisk (... for at blive jæger), og hans træningsprogram lignede dit. Og det gik godt. Det eneste jeg måske kan få øje på er, at du skal passe på ikke at være i for god form når du starter deroppe. Lyder måske lidt åndsvagt, men for det første regner de med en formforbedring i løbet af uddannelsen, for det andet har jeg hørt om nogle stykker som simpelthen ikke havde nok fedt at tære på på de lange, kolde ture. Men som sagt, det er jo først når du starter op, og kan klares med lidt nedtrapning til den tid...

Der er masser af tråde her inde om træning til frømand og jæger. Hvis du søger i nogle af foraerne skulle du finde en stime... (Et kort resumé: de ender næsten alle sammen med at man skal have en stærk vilje, og at fysikken er nummer to... :wink: )

Link to comment
Share on other sites

Pas nu på ikke at brænde ud inden du når der op !!

Hvor bor du ??

Hvor gammel er du ??

Hvor gør du tjeneste nu ??

UV-R er rigtigt godt, nok det bedste i dit program.. du skal nok lave noget metaltræning og snakke det godt i gennem med kæresten/familien !!

Der er mange af den der stiller op – som er overtrænet.. men så længe at man ikke opføre sig som et badejern, holder sin kæft og bare gør som der bliver sagt, og ikke mere… og det vigtigste - er 10000% indstillet på det – så skal du sku nok komme langt

Link to comment
Share on other sites

Med al respekt, så synes jeg ikke det er væsentligt hvem jeg er, og vil foretrække at være anonym :dry: .

Jeg har aftjent den nye 4 mdr værnepligt, men den kan vist ikke sige meget godt om i denne sammenhæng.

Jeg har læst de tråde jeg kunne finde via en søgning.

Den friuge jeg har hver 4. uge føler sikrer mig mod udbrændthed, og er som skrevet meget opmærksom på kroppens signaler.

Optrapning og nedtrapning skal jeg nok sørge for når tiden nærmer sig, men pt kører jeg blot overstående program, da jeg føler det giver mig meget.

Jeg har selv overvejet om man bør træner noget roning, kajak eller ligende?

Link to comment
Share on other sites

Hej 789

Fint at være anonym, det tror jeg næsten hovedparten af MOL er, og foretrækker det sådan.

Eftersom du har kørt det i et halvt år må det virke for dig, du må jo være i super form. På mig vet virker det dog rimelig heftigt at køre 21 hårde dage i træk uden en fridag, så spørgsmålet er jo om du ikke køre træt i det, og istedet undlader eller sløser træningen nu og da, og dermed kan træningen eller mangel på samme, virke demotiverende. (det ville jeg :innocent: ). Men smag og behag. Jeg ville lave mandagen fri, hvis jeg var dig. så har du weekenden til lange træningspas.

mht. styrkeprogrammet synes jeg det ser meget fornuftigt og solidt ud, måske tilsæt noget frivend og pres. Se evt. også efter sandsækketræning http://www.motion-online.dk/styrketraening...adsarbejder%21/

Om det med at fokusere så meget er godt eller skidt ved jeg ikke, men det virker lidt "vildt" at gå 70 km i uge 2, for derefter at gå 10 km i 3 og intet i 1. Måske ville det være en ide at ligge byrden lidt mere jævnt med en uge hvor du topper...

Det gælder over hele linjen med svømning styrke og løb også. ca 30 km løb i uge 1, 32 km løb i 2 for derefter ca 90km i 3 lyder på mig som opskriften til en skade.

Det er således ikke princippet jeg studser over, blot progressionen.

Kajak, klatring etc. er nok en god ide. Der tror jeg du får meget for pengene.

Kan du holde til programmet som det er nu, synes jeg ikke du skal ændre noget.

Det er mit bud. Men der er nok ligeså mange meninger om dette som medlemmer, og de fleste af os taler uden at vide et klap om hvad der skal til. Og så gør som mange andre: Lav en log, så er der nogle der senere kan få gavn af det.

Alt held og lykke

Link to comment
Share on other sites

Hejsa

Som tidligere sagt i denne tråd, så er det helt klart mental træning du skal fokusere på, ikke dermed sagt at fysikken er ligegyldig, for det er den selvfølgelig ikke :bigsmile: Men er du ikke psysisk stærk nok, kommer du ikke igennem, basta - hos både frø`erne og jægerne er teamwork alfa omega, ingen er stærkere end det svageste led, og det bliver (tro mig) bygget op............................ :wink: Men tror du på det og VIL det, skal det nok gå

mvh Hall

Link to comment
Share on other sites

Hej igen

Har nu læst alt hvad jeg kan opspore herinde vedr optagelse, og kan se at det tit ender med at - som nogen også skriver - at viljen er det primære.

Det kommer ikke som den store overraskelse, dog var det ikke det jeg søgte i dette forum. Havde håbet at nogen havde et bud på den optimale træning frem til optagelsen. Ved godt at det er forskelligt fra person til person.

Hvordan vil DU planlægge træningen hvis du havde 1-2 år???

Link to comment
Share on other sites

Jeg starter helt sikkert fra et andet udgangspunkt end dig, men nåede jeg til at køre et program som du gør nu ville jeg føle mig klar. Fysisk. Distancerne ser gode ud, og din krop har vænnet sig til store træningsmængder. Som træningsmål (ikke træning) kunne jeg forestille mig 70km march m. 20kg, en halvmarathon på en rigtig god tid, 50m under vandet uden hjælpemidler og andre ting som ligner noget man kunne komme ud for i optagelsesugen.

Skulle jeg videre ville jeg begynde at tænke i færdigheder. Du nævner selv kajak, orientering i dagslys og mørke er en anden disciplin det kan betale sig at være hjemme i (FKP løber/går primært efter 2cm-kort), svømning i uniform, havsvømning, UV-svømning i mørke/uden maske, knob og knuder UV, det samme i mørke etc. Patruljefærdigheder kan man også komme i nærheden af, fx i PTRKMP/HOK (www.patruljekompagniet.dk). De er vist ret hårde, kører ikke noget fysisk træning som sådan, men har en del O-marcher i optagelsen.

Men som sagt, havde jeg den fysik dit træningsprogram antyder ville jeg føle mig klar...

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Råd fra en frø

O-løb. Kort og kompas er godt at kende deroppe.(Det hjælper ikke du kan løbe stærkt, hvis du løber forkert)

Stølve-løb. I dag løber de 10km i støvler og uniform. ( Det skal prøves men pas på med det, det overbelaster hele kroppen).

svøm crawl. De svømmer næsten ikke andet.(Det skal siges at det er rygcrawl)

Mindre styrketræning. du skal være udholden, ikke stærk. Træn hovedsaglig med din egen kropsvægt. (FKP er ikke interesserede i store bodybuildere, det er en ulempe at være kæmpe og tung, så drop styrketræningen, lav armbøjninger, mavebøjninger,kropshævninger,bronzecirkler,guldcirkler etc.)

Link to comment
Share on other sites

Råd fra en frø

O-løb. Kort og kompas er godt at kende deroppe.(Det hjælper ikke du kan løbe stærkt, hvis du løber forkert)

Stølve-løb. I dag løber de 10km i støvler og uniform. ( Det skal prøves men pas på med det, det overbelaster hele kroppen).

svøm crawl. De svømmer næsten ikke andet.(Det skal siges at det er rygcrawl)

Mindre styrketræning. du skal være udholden, ikke stærk. Træn hovedsaglig med din egen kropsvægt. (FKP er ikke interesserede i store bodybuildere, det er en ulempe at være kæmpe og tung, så drop styrketræningen, lav armbøjninger, mavebøjninger,kropshævninger,bronzecirkler,guldcirkler etc.)

Hej, tak for kommentarerne.

O-løb er for mit eget vedkommende intet problem, har gennem mange år løbet o-løb på højt plan.

Støvleløb vil jeg nok tage ind når tiden nærmer sig

Mht styrketræning, så synes jeg det giver mig rigtigt meget.

Jeg træner netop STYRKEtræning, og er bestemt intet muskelbundt. (176-78 og 68-70kg)

Jeg er af den opfattelse at det ALDRIG kan skade at være stærk.

Så længe jeg ikke tager på, men øger min styrke, så mener jeg der er god grund til at fortsætte.

Det skal dog siges at jeg jo også kører mange øvelser med kropsvægt (tog for første gang 250 armstrække i træk i dag :bigsmile: )

Edited by 789
Link to comment
Share on other sites

Henviser frømandskorpset selv til mol? :blink:

Ja det gør de på denne side: http://forsvaret.dk/FKP/Bliv+Frømand/Forberedelse/

Hvor de skriver:

Er du ikke vant til at selv tilrettelægge din træning, eller ønsker du inspiration kan man med fordel gå ind på en hjemmeside som www.motion-online.dk, hvor der også kan findes rådgivning om kost i forbindelse med træning.

Godt nok er jeg vandt til selv at planlægge, men blev da lokket herind alligevel

Link to comment
Share on other sites

Ja frømandskorpset har også en bruger herinde på mol, den har dog ikke være aktiv i lang tid, men der var en gang, hvor den kommenterede frømands log'ene.

Det lyder ellers rigtig fornuftigt med det du træner!

250 armbøjninger i træk? Uden pause? Det lyder da vildt! Har du så brystkassen i jorden, og armene strækt, hver gang?

Da jeg gik på efterskole havde jeg et væddemål med en ven, hvem der først kunne lave 100 armstrækkere i træk. Det vandt jeg godt nok, men der skiftede man også hele tiden position med armene osv. tror sq heller ikke min bryst kassen var i jorden hver eneste gang. Tror helle ikke mine arme var helt strækt nogen af de sidste gang, når man skulle op.

Edited by Augustinus
Link to comment
Share on other sites

Ja frømandskorpset har også en bruger herinde på mol, den har dog ikke være aktiv i lang tid, men der var en gang, hvor den kommenterede frømands log'ene.

Hvad hedder den brugerkonto, kunne være lidt sjovt at se hvad de har skrevet

Det lyder ellers rigtig fornuftigt med det du træner!
Kan se at du også selv går til stålet!
250 armbøjninger i træk? Uden pause? Det lyder da vildt! Har du så brystkassen i jorden, og armene strækt, hver gang?

Da jeg gik på efterskole havde jeg et væddemål med en ven, hvem der først kunne lave 100 armstrækkere i træk. Det vandt jeg godt nok, men der skiftede man også hele tiden position med armene osv. tror sq heller ikke min bryst kassen var i jorden hver eneste gang. Tror helle ikke mine arme var helt strækt nogen af de sidste gang, når man skulle op.

Yes sir, god stil. Men lange arme

Link to comment
Share on other sites

Har ikke selv nogen militær erfaring, men har læst Nicolai Moltke-Leth's bog "Jo, du kan", og her beskriver han sit træningsprogram de sidste 6 uger inden han skulle til apiranten som Jæger.

Citat:"Jeg løb ca. 4 orienteringsløb i ugen for i al hast at forbedre denne evne. Jeg svømmede seks dage om ugen 1000meter i fuld kampuniform med maskinpistol for at styrke min svømning....Hver uge gik jeg en march på mellem 20-35km i terræn med tyve kilo i rygsækken. Jeg trænede kun i 4 uger for at kunne hvile og mentalt forberede mig i de sidste fjorten dage.

Dermed ikke sagt at det er det mest optimale, men er bare som inspiration. :smile:

Iøvrigt synes jeg da at dit program ser fornuftigt ud i henhold til dit mål om optagelse i frømandskorpset. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror du med fordel kunne flette lidt kettlebell-træning ind i dit program :smile: prøv at læse på www.kettlebell.dk, www.dragondoor.com og diverse logs herinde, såsom Kenneth J og DBM :superman:

De giver styrke og udholdenhed og en evne til at buffe syre, som er ganske fortrinlige :smile:

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Det kører på skinner. Er dog startet på uni igen, så er lidt presset med tiden.

Jeg har ingen log, da jeg selv holder styr på træningen på computeren, og vil ikke få en log opdateret.

Lidt ændringer er det dog blevet til rent træningsmæssigt:

- Cirkel træning kører lige efter alm styrketræning (2-3 gange ugenligt)

- March hver 14. dag. Typpisk 30-35km med 15-20kg i sækken.

- Mere fokus på løb, da jeg har nogle konkurrencer jeg gerne vil gøre det godt i. Målet er under 16:43 på 5000m og under 34:20 på 10km landevej. De gamle PR'ere står for fald :w00t:

- Er begyndt til fridykning, og stoppet hos rygby, da det var en kaffe klub

- Løbet o-løb en gang om ugen.

Link to comment
Share on other sites

Okay det var jeg ikke klar over. Men hvis du vil være frømand, bliver du det ikke ved at søge ind med tvivl i sindet. Man skal kun søge ind, hvis man er 100 procent afklaret og vil gøre alt i verden for at opnå sit mål.

Netop. Det er også grunden til at jeg kun træner, hvis jeg havde bestemt mig, så kunne jeg havde søgt ind flere gange. Men det er et stort skridt at tage, synes jeg.

Rent mentalt har jeg det svært med at vide, at min opgave kan blive at slå ihjel. Det er jeg ikke afklaret overfor endnu. Hvis jeg bliver det og kommer frem til at jeg vil kunne leve med det, så søger jeg nok.

Indtil da, kan formen bare for lov at blive endnu bedre

Edited by 789
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share