Sushi!


Madskulinus
 Share

Recommended Posts

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
Det er vel bare at tage en digitalvægt og veje risen og fisken for sig, og så checke http://www.kalorietabel.dk og regne det ud? :4mewantfood:

'

Så skal man jo til at skille det ad, hver gang man prøver en ny type... Tror nu også bare jeg ville stole på næringsindholdet trykt på en pakke færdig sushi og så gå ud fra det...

Link to comment
Share on other sites

Du kunne også selv rulle din sushi! Tror det er til at finde ud af hvis man øver sig lidt.

Så kan du lave den præcis som du ønsker og få en udfordring med i købet;-)

Det er ret svært at rulle det tilpas stramt, selv med træning. Det skal være ret stramt, men ikke for stramt, da tangen så kan sprække når man skærer. Og apropos skære, suk. Det vil ikke lykkes for mig, efter utallige forsøg. Har overvejet at putte rullen i fryseren, inden den skal skæres, så den er fastere.

Enkeltdelene er i øvrigt stadig så dyre at det er tæt på samme pris som at købe det hos en japanerbiks - medmindre man altså spiser rigtig meget.

Link to comment
Share on other sites

Det er ret svært at rulle det tilpas stramt, selv med træning. Det skal være ret stramt, men ikke for stramt, da tangen så kan sprække når man skærer. Og apropos skære, suk. Det vil ikke lykkes for mig, efter utallige forsøg. Har overvejet at putte rullen i fryseren, inden den skal skæres, så den er fastere.

Enkeltdelene er i øvrigt stadig så dyre at det er tæt på samme pris som at købe det hos en japanerbiks - medmindre man altså spiser rigtig meget.

Prøv med en skarp kniv :innocent:

Link to comment
Share on other sites

Det er ret svært at rulle det tilpas stramt, selv med træning. Det skal være ret stramt, men ikke for stramt, da tangen så kan sprække når man skærer. Og apropos skære, suk. Det vil ikke lykkes for mig, efter utallige forsøg. Har overvejet at putte rullen i fryseren, inden den skal skæres, så den er fastere.

Enkeltdelene er i øvrigt stadig så dyre at det er tæt på samme pris som at købe det hos en japanerbiks - medmindre man altså spiser rigtig meget.

Ja, problemet kan være prisen. Købte nu et helt "start-kit" til min mor i fødselsdagsgave sat ned fra 300 til 100, så hvis man finder et sådan tilbud er det jo værd at springe på:) Har du de der bambusmåtter? Det er vidst ekstremt vigtigt for at kunne få et ordenligt resultat:)

Link to comment
Share on other sites

Jeg laver sushi ca. een gang hver 14. dag.

Hvis man bare laver det til sig selv (som jeg gør), kan man jo nøjes med enkelte fiske-sorter.. f.eks. laks & tun.

Dermed bliver det ret billigt - og skal man spise sig mæt i 30+ stykker Nigiri sushi er det altså langt billigere end at købe tilsvarende mængder.

Med lidt øvelse bliver den hjemmelavede sushi mindst lige så god som den man køber.. og tilfredsstillelsen er langt større.

Simari>> du er inde på det rigtige.. når du skærer fisken, skal du være opmærksom på to ting:

- 1: fisken skal ikke være fuldt optøet - men let frossen - så er den langt nemmere at skære i - og den flosser ikke.

- 2: tør knivens æg af efter HVER skæring - og tør den ikke i vand, men i risvin-eddike.. (det du blander risen med).

Edited by Spock
Link to comment
Share on other sites

Hej Spock, hvor køber du fisken ?

Jeg formoder du køber noget der har været eller er frosset, da det ikke lige er os alle der muligheden for en lyn nedfrysning til -60grader ?

Skal også kun være frosset ned til -18 grader i 24 timer.

Jeg ved dog at langt de fleste kunder jeg sælger frisk tun, laks m.m. til vælger ikke at fryse det og ved også min chef heller ikke selv gør det. Jeg siger det altid til kunden, men forklarer også der er mange der er ikke gør det. Så er det kundens eget valg om de vil fryse eller ej for at komme bakterierne til livs.

Skal lige siges jeg arbejder i en fiskehandler :4thumbup:

Men frisk tun koster jo en arm her i DK. :w00t:

Link to comment
Share on other sites

Hvis det skal være god (og dyr) fisk ligger der en god een lige i starten af Købmagergade (hvis man starter ved Nørreport), ca. 50 meter fremme på højre hånd (i kælderen). Kan ikke huske navnet.

Ellers (normalt) køber jeg bare hos den lokale fiskehandler, og jeg køber næsten altid frossen fisk - netop fordi at konsistensen og udskæringerne bliver meget pænere og lettere at foretage.

Link to comment
Share on other sites

Jeg laver sushi ca. een gang hver 14. dag.

Hvis man bare laver det til sig selv (som jeg gør), kan man jo nøjes med enkelte fiske-sorter.. f.eks. laks & tun.

Dermed bliver det ret billigt - og skal man spise sig mæt i 30+ stykker Nigiri sushi er det altså langt billigere end at købe tilsvarende mængder.

Spock

Åååhhh Hvad.... Jeg ELSKER Sushiiiii...... :4mewantfood: Tror lige du har fået dig en fast gæst hver 14 dag... He he :wootdance:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share