Nominerede til Årets Sportsnavn


Squatfather
 Share

Recommended Posts

Racerkøreren Tom Kristensen, bordten­nisspilleren Michael Maze og kuglestø­deren Joachim B. Olsen er nomineret af dommerkomiteen for DIF's og Jyllands-Postens pris Årets Sportsnavn som uddeles i forbindelse med gallashowet Sport 2005, som afholdes i Messecenter Herning den 28. december.

Det er efter min overbevisning 3 fine nominering, hvor Tom K. må stå som den store favorit efter, at han skrev historie i Le Mans. Men det er så her min tilfredshed med nomineringskriterierne hører op! Da nomineringerne blev offenliggjordt den 6. december oplyste DIF, at kvindelandsholdet i håndbold kunne komme i betragtning til prisen, afhængigt af resultatet ved det igangværende VM i Rusland. Det blev som bekendt ikke aktuelt, men der er i mine øjne idrætsfolk som direkte er blevet forbigået i forbindelse med nomineringen.

Her tænker jeg specielt på to atleter som i mine øjne har leveret to af de største præstationer i dansk idræt i år.

Cykelrytteren Michael Rasmussen leverede en indsats i Tour de France, som vi skal helt tilbage til Bjarne Riis´s dage for at finde en lignende dansk præstation. Tour de France er verdens største årlige idrætsbegivenhed. Såfremt en etapesejr, bjergtrøje og en samlet 7. plads i en begivenhed af den størrelse ikke kan give en nominering fatter jeg intet.

Endeligt har man forbigået bryderen Mark O. Madsen. Madsen har i år vundet VM-sølv i son sportsgren, hvilket må betegnes som årets helt store gennembrud i dansk idræt. Det er absolut ikke hverdagskost i dansk idræt, at der hentes VM-medaljer i en af de store klassiske olympiske sportsgrene. Men det vægtes tilsydenladende heller ikke særligt højt af DIF.

Hvad mener I andre om nomineringerne? Jeg syntes det er helt til grin.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 139
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jeg er såmænd helt enig i, at Tom Kristensen bør løbe med titlen. Hans præstation i Le Mans er jo helt unik. Min primære pointe er, at det er vanvittigt at Michael Rasmussen og specielt Mark O. Madsen forbigåes i forbindelse med nomineringen, idet jeg har meget svært ved at se hvordan Maze har kunnet overgå dem. Og endnu mere hvordan håndboldpigerne skulle kunne komme i betragtning frem for de to, uanset deres resultat ved VM. :smile:

Personligt ville jeg nok vægte de danske præstioner i år således:

1. Tom Kristensen, Le Mans

2. Mark O. Madsen, VM-sølv

3. Joachim B. Olsen, vinder af verdensranglisten

4. Michael Rasmussen, Tour de France

Link to comment
Share on other sites

Nu er jeg ikke lige inde i tingene, men får tom kristensen ikke den pris hvert år? :dry:

Prisen er blevet uddelt siden 1991. Tom K. har vundet en gang tidligere. Her er de tidligere vindere. :smile:

1991: Mette Jacobsen (svømning)

1992: Jesper Bank, Jesper Seier og Steen Secher (sejlsport)

1993: Kvindelandsholdet i håndbold

1994: Kvindelandsholdet i håndbold

1995: Mette Jacobsen (svømning)

1996: Bjarne Riis (cykling)

1997: Wilson Kipketer (atletik)

1998: Thomas Poulsen, Eskild Ebbesen, Victor Feddersen og Thomas Ebert (letvægtsfirer i roning)

1999: Camilla Martin (badminton)

2000: Kvindelandsholdet i håndbold

2001: Thomas Bjørn (golf)

2002: Tom Kristensen (motorsport)

2003: Nicki Pedersen (speedway)

2004: Eskild Ebbesen, Thomas Ebert, Thor Kristensen og Stephan Mølvig (letvægtsfirer i roning)

Link to comment
Share on other sites

Egentlig sjovt at kvindelandsholdet har kunne vinde 3 gange, når fodbold landsholdet ikke fik prisen for at vinde EM i 1992 :blink:

Ja det har du ret i!

At Jesper Bank og hans besætning vandt prisen i ´92 virker også noget underligt for mig, når man ser på fodboldlansholdets historiske bedrift.

Ikke for at nedgøre Jesper Bank og CO´s præstation, men sportsgrenens internationale størrelse og popularitet, burde nok vægte en hel del. Det er trods alt noget sværere at komme til tops i fodbold end i sejlsport.

En anden der måske skulle have været nomineret var Mikkel Kessler for hans WBA-præstation, Selvom boksesporten er et noget ømtåleligt emne...

Link to comment
Share on other sites

At Jesper Bank og hans besætning vandt prisen i ´92 virker også noget underligt for mig, når man ser på fodboldlansholdets historiske bedrift.

Historisk i forhold til hvor ringe dansk fodbold er: JA

Historisk bedrift: NEJ.

Såvidt jeg husker så vandt Bank og Co. Back-to-Back guldmedaljer i 88 og 92. Det er en betydeligt større bedrift end EM guld.

Jeg kan brække mig over, hvor højt dansk fodbold generelt vægter hos den generelle befolkning.

Jeg tog mig selv i at holde med Tyrkiet, da jeg var indlagt (til en fest) til at se Danmark-Tyrkiet tidligere i år. Ku' vi dog bare slippe for alt det middelmådige danske fodbold i fjernsynet og andre medier og få noget bredere sportsdækning i stedet. Hvis danskerne i det mindste var gode til fodbold, så kunne jeg måske acceptere det.

Link to comment
Share on other sites

Historisk i forhold til hvor ringe dansk fodbold er: JA

Historisk bedrift: NEJ.

Såvidt jeg husker så vandt Bank og Co. Back-to-Back guldmedaljer i 88 og 92. Det er en betydeligt større bedrift end EM guld.

Jeg kan brække mig over, hvor højt dansk fodbold generelt vægter hos den generelle befolkning.

Jeg tog mig selv i at holde med Tyrkiet, da jeg var indlagt (til en fest) til at se Danmark-Tyrkiet tidligere i år. Ku' vi dog bare slippe for alt det middelmådige danske fodbold i fjernsynet og andre medier og få noget bredere sportsdækning i stedet. Hvis danskerne i det mindste var gode til fodbold, så kunne jeg måske acceptere det.

Jeg er enig med dig i at fodbold vægter for højt i forhold til andre sportsgrene både set i danmark, og internationalt. Men det er jo også netop af den grund, at det er så meget mere besværligt for et lille land som Danmark at begå sig inden for netop denne sportsgren.

Anderledes er det med sportsgrene som kvindehåndbold, som er højt prioriteret i danmark, men ikke i resten af verden....

Link to comment
Share on other sites

Egentlig sjovt at kvindelandsholdet har kunne vinde 3 gange, når fodbold landsholdet ikke fik prisen for at vinde EM i 1992 :blink:

Håndboldpigerne har jo traditionelt vundet titlen i år, hvor der ikke har været andre bemærkelsesværdige danske præstationer. At landsholdet i 92 blev slået af Jesper Bank og Co. som vandt olympisk guld i sejlsportens største prestigeklasse finder jeg yderst rimligt. :smile:

Link to comment
Share on other sites

hvordan ved i at cykling er den største sports begivenhed? er det målt ud fra seertal eller penge i omløb?

ja det var da flot det rasmussen gjorde, men det når efter min mening kun mr. lemans til sokkeholderne! efter min mening kan der ikke være tvivl om at tom k skal have prisen!(btw har i set at r10 har 650hk og 1100monent - det er en vild maskine -TDI!!)

angående mediedækning er det også underligt at sejlads ikke bliver nævnt særlig tit i medierne når man ser på de præstationer der bliver leveret af danskere - ja ok det er måske ikke nogen videre medievenlig sport da det kræver man sætter sig ind i tingene. men hvis man skal have ordentligt udbytte af fodbold kræver det jo også at man sætter sig ind i tingene - og alle kan se at når et hold scorer er det godt for dem, det er jo det samme som at være første båd over målstregen...

Edited by apprenti
Link to comment
Share on other sites

hvordan ved i at cykling er den største sports begivenhed? er det målt ud fra seertal eller penge i omløb?

Det er nu ikke cykling generelt, men Tour de France der er den største årlige sportsbegivenhed. Og det er målt i mediedækningen. Touren er kun overgået af VM i fodbold og OL på dette punkt, og de to begivenheder afvikles som bekendt kun hvert 4. år. :smile:

ja det var da flot det rasmussen gjorde, men det når efter min mening kun mr. lemans til sokkeholderne! efter min mening kan der ikke være tvivl om at tom k skal have prisen!(btw har i set at r10 har 650hk og 1100monent - det er en vild maskine -TDI!!)
Helt enig i, at Tom K. bør være den absolute favorit. Min kritik går på at Mark O. Madsen og Michael Rasmussen ikke er nominerede. :smile:
angående mediedækning er det også underligt at sejlads ikke bliver nævnt særlig tit i medierne når man ser på de præstationer der bliver leveret af danskere - ja ok det er måske ikke nogen videre medievenlig sport da det kræver man sætter sig ind i tingene. men hvis man skal have ordentligt udbytte af fodbold kræver det jo også at man sætter sig ind i tingene - og alle kan se at når et hold scorer er det godt for dem, det er jo det samme som at være første båd over målstregen...

Ja, den manglende mediedækning til sejlsporten kan undre. Men det er som du selv er inde på ikke ligefrem en tilskuerervenlig idræt. Men det plejer jo ikke, at holde sejlsporten fra nomineringer i de år hvor de har leveret store præstationer.

Derimod vil jeg mene, at det kan være årsagen til, at Mark O. Madsen ikke er nomineret. Han har bestemt ikke fået meget mediedækning på trods af, at han vandt Danmarks første medalje ved et VM i brydning i 43 år. :smile:

Edited by Squatfather
Link to comment
Share on other sites

hvordan ved i at cykling er den største sports begivenhed? er det målt ud fra seertal eller penge i omløb?

Det er ihvertfald normal tale, at Tour de France er verdens næst største årlige sportsbegivenhed kun overgået af SuperBowl. Jeg tror at det vurderes ud fra både seertal og penge i omløb.

ja det var da flot det rasmussen gjorde, men det når efter min mening kun mr. lemans til sokkeholderne! efter min mening kan der ikke være tvivl om at tom k skal have prisen!(btw har i set at r10 har 650hk og 1100monent - det er en vild maskine -TDI!!)

Det er som man ser det. Personligt syntes jeg det er en væsentlig større sportslig præstation at tvinge en cykel op over de franske bjerge, ved hjælp af menneskekræfter alene. End det er at trykke med venstre fod på speederen.

angående mediedækning er det også underligt at sejlads ikke bliver nævnt særlig tit i medierne når man ser på de præstationer der bliver leveret af danskere - ja ok det er måske ikke nogen videre medievenlig sport da det kræver man sætter sig ind i tingene. men hvis man skal have ordentligt udbytte af fodbold kræver det jo også at man sætter sig ind i tingene - og alle kan se at når et hold scorer er det godt for dem, det er jo det samme som at være første båd over målstregen...

Der mangler helt klart nogen sportslige facetter i sejlads.

Det er ganske enkelt ikke det samme at se en båd glide ligeså stille forbi en anden.

Som det er at se en håndfuld cykelryttere kæmpe både fysisk og taktisk, på vej op af en stigning, mens sveden hagler af dem, og smerten står malet i deres ansigt.

Eller som at se en fodboldspiller trylle med bolden, hvorefter han sender den ind i netmaskerne..

Edited by pioneer
Link to comment
Share on other sites

Listen bærer jo præg af, at det har været ret ringe sportsår for Danmark. Joakim har haft et middelår og skuffede lidt til VM men bliver nomineret. Michael Maze har trods alt heller ikke vundet guld internationalt i år (jeg kan ikke huske om han har vundet medaljer). Og så er motorsport slet ikke sport i min verden.

Brydning tror jeg ikke engang er en internationalt større sport end damehåndbold medlemsmæssigt.

Mikael Rasmussen vandt trods alt 'den lette' trøje, da meget få kører efter den, men han havde nogle flotte etaper.

Alt i alt, har der ikke været nogle rigtigt store præstationer i år.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er såmænd helt enig i, at Tom Kristensen bør løbe med titlen. Hans præstation i Le Mans er jo helt unik. Min primære pointe er, at det er vanvittigt at Michael Rasmussen og specielt Mark O. Madsen forbigåes i forbindelse med nomineringen, idet jeg har meget svært ved at se hvordan Maze har kunnet overgå dem. Og endnu mere hvordan håndboldpigerne skulle kunne komme i betragtning frem for de to, uanset deres resultat ved VM. :smile:

Personligt ville jeg nok vægte de danske præstioner i år således:

1. Tom Kristensen, Le Mans

2. Mark O. Madsen, VM-sølv

3. Joachim B. Olsen, vinder af verdensranglisten

4. Michael Rasmussen, Tour de France

Med hensyn til Michael Maze, så vandt han VM-bronze i løvens hule (Kina) i år, vel og mærket i en af verdens største sportsgrene målt i antal udøvere. Derfor mener jeg at han fortjener en nominering. Men jeg er fuldt ud enig i de andre nominerede, du har nævnt. Og selvfølgelig skal Tom K. vinde, ham er der ingen der overgår.

Link to comment
Share on other sites

Er der egentlig nogen som ved, hvilke kriterier der udvælges efter? Hvis det bare handler om, hvad en eller anden tilfældig sportsjournalist bedst kan lide at se i fjernsynet er prisen inderligt ligegyldig, men der er jo mange kriterier, man kan benytte.

F. eks. kan man rangere en præstation efter hvor mange, som dyrker sporten. Så giver det flere point at blive verdensmester i fodbold end i curling eller lerdueskydning.

Man kan også rangere efter hvor højt på årets rangliste en præstation ligger. Så giver det flere point at blive verdensmester end at blive nr. 3.

Det mest rimelig ville vel være at kombinere de to ovenstående punkter, så man fik flere point for at få VM bronze i fodbold end for at blive verdensmester i lerdueskydning.

En tredie mulighed kunne være, at lægge vægt på hvilken international eksponering Danmark fik p.g.a. præstationen. I så fald ville det give flere point at vinde OL i 100 meter løb end at vinde vinter OL i bandy.

O.s.v.

Det er sikkert mange flere relevante kriterier. Hvis en sådan pris skal give mening bør man lave en model, hvori alle sådanne rimelige kriterier indgår, og derudfra kåre den præstation med flest point.

Men så længe sådan en model ikke findes stemmer jeg på Tom Kristensen :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg forstå ikke helt hvorfor Tom K. er nomineret. Han har kørt et 24-timers løb hvor han har været i bilen ca. 1/3 af tiden. Han har vundet det for 5.-6. gang i træk. Der er åbenbart ikke den store konkurrence i den sportsgren. :wink:

Man forstå nok jeg tilslutter mig koret af dem der ikke synes at motorsport bør betegnes som en sport :smile:

Men spøg til side. Så synes jeg nu også at det er tyveri at Kyllingen ikke engang er kommet i betragtning til prisen. Jeg mener godt at han kunne have byttet plads med Joachim B. Olsen.

Men nomineringen tyder jo på at det har været sløjt med toppræstationerne i Danmark

Bruno J.: I deen er god, men måske lidt kringlet at få sat sammen så den yder retfærdighed over for alle idrætsgrene.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har postet den før og gør det igen. Nedenfor kan ses de mest sete sportsbegivenheder i nyere tid.

1. 2002 FIFA World Cup Final (1.3 billion viewers)

2. Euro 2004 Soccer Final (153 million viewers)

3. 2004 Olympic Games: opening ceremony (127 million viewers)

4. 2004 Olympic Games: closing ceremony (96 million viewers)

5. 2004 Super Bowl (95 million viewers)

6. 2004 Olympic Games: men's 100m metres (87 million viewers)

7. 2003 Champions League (67 million viewers)

8. 2004 Olympic Games: men's 200m freestyle swimming (66 million viewers)

9. 2004 Formula One: Monaco Grand Prix (59 million viewers)

10. 2004 Basketball: NBA finals (25 million viewers)

Tour de France er ikke at finde på den liste. Af årlige begivenheder er vel både NFL, Formel 1, champions league og NBA vel større end Tour de France. Tour de France rammer vel kun bredt i Vesteuropa.

Link to comment
Share on other sites

Jeg forstå ikke helt hvorfor Tom K. er nomineret. Han har kørt et 24-timers løb hvor han har været i bilen ca. 1/3 af tiden. Han har vundet det for 5.-6. gang i træk. Der er åbenbart ikke den store konkurrence i den sportsgren. :wink:

Man forstå nok jeg tilslutter mig koret af dem der ikke synes at motorsport bør betegnes som en sport :smile:

Du ved tilsyneladende IKKE hvad det kræver at være top professionel Racerkører, og Ingen Konkurrence siger du? det er jo netop derfor Tom og audi er i SÆRKLASSE der er jo ingen der har taget så mange titler som Tom har, og slet ikke i TRÆK som han har, det er fantastisk, og at sidde i en racerbrønd i 4 timer hvor der er 70 grader varmt, hvor du skal køre med over 340 km/t det kræver altså JERN-NOS***. Bare EET lille koncentrationsvigt så er bilen af banen og smadret, og i værste fald så er du slået ihjel, det kræver altså sin mand.

ik nok med det så cykler tom, han svømmer, løber, styrketræner osv osv for at holde sig i form for det er simpelthen en NØDVENDIGHED hvis du skal gøre dig indenfor motorsport, pågrund af de fysiske laster du blir udsat for når du kører i en racerbil (G-påvirkning) såå nej du den må du altså længere ud på landet med.

Nu har jo "kun" prøvet at køre Gokart på et højt plan og alene DET kræver fandeme også noget, laaangt mere end folk der aldrig har prøvet tror

Edited by L^P
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share