Chins / pullups - hvad er hvad?


789
 Share

Recommended Posts

Hej

Jeg har siddet og kigget lidt forskellige sider med øvelser i gennem, og er kommet i tvivl om hvor forskellen på Chins og pullups ligger.

Personligt troede jeg det primært havde noget med grebet at gøre. Men kan se, at der i så fald, i hvertfald ikke er enig hed om hvilken en der sakl udføres med hvilket greb (under/overhånds)

Andre steder står der at den primære forskel ligger i hvordan/hvortil man trækker:

- Chins, skulle være mere "lodret" og hagen skal næsten røre stangen.

- Pullups, skulle være mere "tilbagelænet" og der skulle være større afstand til stangen i topposition.

Hvad siger i, hvad er hvad, hvis der overhovedet findes et "rigtigt" svar?

Et bispørgsmål: i hvilken øvelser er i stærkest?

Personligt er jeg væsentligt stærkere i den øvelser (hvad den så end hedder) hvor man griber med underhåndsgreb og trækker hågen tæt på stangen.

Link to comment
Share on other sites

Hvad er f.eks forkellen på disse to fra exrx

1)

Chin-up: http://www.exrx.net/WeightExercises/Latiss...i/AsChinup.html

Greb: grasp bar with wide overhand grip

Udførelse: Pull body up until the chin is just above the bar. Lower body until arms and shoulders are fully extended.

2)

Pull-up: http://www.exrx.net/WeightExercises/Latiss...i/AsPullup.html

Greb: grasp bar with an wide overhand grip

Udførelse: Pull body up until neck reaches the height of the hands. Lower body until arms and shoulders are fully extended.

For mig at se er de ens!

Link to comment
Share on other sites

Hej

- Chins, skulle være mere "lodret" og hagen skal næsten røre stangen.

- Pullups, skulle være mere "tilbagelænet" og der skulle være større afstand til stangen i topposition.

Korrekt...

Et bispørgsmål: i hvilken øvelser er i stærkest?

Personligt er jeg væsentligt stærkere i den øvelser (hvad den så end hedder) hvor man griber med underhåndsgreb og trækker hågen tæt på stangen.

Det er tilfældet for langt de fleste -også for mig :smile:

Link to comment
Share on other sites

Prøv at se: http://www.motion-online.dk/fora/index.php?showtopic=28684

Her står:

"Pullups er håndfladerne vendt i mod dig (du kan se dine nelge)

Og chins up er omvendt"

Og

"Pullups er så med underhånds-greb, mens chins up er med overhånds-greb."

Jeg synes ikke helt det virker til, at der er enighed på dette område. Men hvad gør det, jeg fortsætter bare med at tage lidt af hvert.

Men synes det er lidt sjovt...

Link to comment
Share on other sites

Prøv at se: http://www.motion-online.dk/fora/index.php?showtopic=28684

Her står:

"Pullups er håndfladerne vendt i mod dig (du kan se dine nelge)

Og chins up er omvendt"

Og

"Pullups er så med underhånds-greb, mens chins up er med overhånds-greb."

Jeg synes ikke helt det virker til, at der er enighed på dette område. Men hvad gør det, jeg fortsætter bare med at tage lidt af hvert.

Men synes det er lidt sjovt...

Jeg vil bestemt mene at ovenstående er korrekt..! :smile: Men nej, ikke noget der er generel enighed om..!

Link to comment
Share on other sites

Nej sorry :rudolph:

Underhånd => chins

Overhånd=> pull-ups

Se der vil jeg så sige at det er lige omvendt - Pullups er primært til biceps hvor man holder smalt med et underhåndsgreb. Chins/chinups er så til vingerne og sekundært biceps, hvor man holder bredt med et overhåndsgreb.

:blink:

Men er det ik noget med at det har heddet det ene engang, og så er det blevet byttet om.. et par gange.. :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Men er det ik noget med at det har heddet det ene engang, og så er det blevet byttet om.. et par gange.. :laugh:

Måske, men hvis jeg selv skulle navngive dem, ville jeg gøre det omvendt af dig :nissegrin: p.g.a.:

- Chinups, må have noget med hagen at gøre, så mon ikke det er den med hagen tæt på og underhåndsgreb.

- Pullups, må have noget med pulldown at gøre, hvor jeg altid har fået at vide, at man skal læve sig tilbage for at ramme ryggen. derfor må dette være den tilbagelænet med overhåndsgreb.

Det er blot min mening - måske man skulle lave en afstemning, hvor hvordan folk ser på det?

Link to comment
Share on other sites

Måske, men hvis jeg selv skulle navngive dem, ville jeg gøre det omvendt af dig :nissegrin: p.g.a.:

- Chinups, må have noget med hagen at gøre, så mon ikke det er den med hagen tæt på og underhåndsgreb.

- Pullups, må have noget med pulldown at gøre, hvor jeg altid har fået at vide, at man skal læve sig tilbage for at ramme ryggen. derfor må dette være den tilbagelænet med overhåndsgreb.

Det er blot min mening - måske man skulle lave en afstemning, hvor hvordan folk ser på det?

Ifølge DBFF's hjemmeside. Hedder øvelsen der udføres i styrkerunden for Athletic Fitness, Chins. LINK

Øvelsen udføres med overhåndsgreb, dvs. håndfladerne væk fra kroppen... ØVELSEN

Ikke at de altid har ret. :tongue: Men i konkurrence øjemed, kaldes øvelsen altså chins.

Edited by Anders_L_Holm
Link to comment
Share on other sites

Se der vil jeg så sige at det er lige omvendt - Pullups er primært til biceps hvor man holder smalt med et underhåndsgreb. Chins/chinups er så til vingerne og sekundært biceps, hvor man holder bredt med et overhåndsgreb.

Her vil jeg give keler ret. Sådan er jeg også flasket op... rigtigt eller ej. :xmas:

Link to comment
Share on other sites

ifølge exrx er en chin-up hvor du kun lige får hagen over stangen og en pull-ups hvor du løfter dig helt op til at halsen er over stangen (nærlæs evt selv den tekst du har quoted)

Personligt kan jeg godt lide definitionen, men da stort set ingen andre bruger den kan det jo næsten være ligemeget.. Så i min verden er chins med underhåndsgreb og pull-ups overhåndsgreb, idet dét umiddelbart er det der er mest udbredt enighed om. Man kan også bare kalde dem for kropshævninger, ligesom i gode gamle dage, og så bare benævne dem med overhåndsgreb og underhåndsgreb - alt efter hvad man nu kører!

Mht det med at læne sig tilbage eller ej, så synes jeg nu ikke at det er en decideret del af øvelsen.. Kør den som du er stærkest. Hvad enten det er fuldstændig lodret eller en lille smule tilbagelænet.. Jeg vil næsten umiddelbart mene at jeg læner mig mere tilbage i chins end pull-ups, men sådan er vi jo så forskellige.. :newyear:

Link to comment
Share on other sites

ifølge exrx er en chin-up hvor du kun lige får hagen over stangen og en pull-ups hvor du løfter dig helt op til at halsen er over stangen (nærlæs evt selv den tekst du har quoted)

Personligt kan jeg godt lide definitionen, men da stort set ingen andre bruger den kan det jo næsten være ligemeget.. Så i min verden er chins med underhåndsgreb og pull-ups overhåndsgreb, idet dét umiddelbart er det der er mest udbredt enighed om. Man kan også bare kalde dem for kropshævninger, ligesom i gode gamle dage, og så bare benævne dem med overhåndsgreb og underhåndsgreb - alt efter hvad man nu kører!

Mht det med at læne sig tilbage eller ej, så synes jeg nu ikke at det er en decideret del af øvelsen.. Kør den som du er stærkest. Hvad enten det er fuldstændig lodret eller en lille smule tilbagelænet.. Jeg vil næsten umiddelbart mene at jeg læner mig mere tilbage i chins end pull-ups, men sådan er vi jo så forskellige.. :newyear:

Jeg er nu ret sikker på at EXRX definere forskellen mellem chins og pullups som følgende:

Chins: Du trækker dig op (OG udenom) en tværgående stang

Pullups: Du trækker dig op i håndtag og har dermed ikke en stang hoved skal udenom.

Det er den ene forklaring og anden er som allerede sagt at navnet skulle angive om det er over- eller underhåndsgreb, og hvad der så er hvad i denne forklaring er der heller ikke helt enighed om. Jeg kan heller ikke finde ud af hvad øvelsen så skal hedde med denne forklaring, hvis man har neutralt greb, dvs håndfladerne imod hinanden. :wink:

EXRX skriver selv om det her.

Mht hvad de rammer, så er forskellene ikke særlig store. Underhåndsgreb gør det muligt at bruge biceps mere og derfor er de fleste også en smule stærkere i den, men at kalde underhåndsgreb en bicepsøvelse og overhåndsgreb en rygøvelse, det er lige overdrevet nok.

Edited by MaxPower
Link to comment
Share on other sites

Jeg er nu ret sikker på at EXRX definere forskellen mellem chins og pullups som følgende:

Chins: Du trækker dig op (OG udenom) en tværgående stang

Pullups: Du trækker dig op i håndtag og har dermed ikke en stang hoved skal udenom.

Nu kan jeg se at de har fået en nyere video ind under pull-ups. Men tidligere var begge øvelser på exrx med en tværgående stang, og så holder overstående definition ikke.

Desuden er der vel ikke ret mange der har to håndtag at køre "pull-ups" i..? Men igen, exrx's definition behøver jo langt fra at være den rigtige.. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Nu kan jeg se at de har fået en nyere video ind under pull-ups. Men tidligere var begge øvelser på exrx med en tværgående stang, og så holder overstående definition ikke.

Desuden er der vel ikke ret mange der har to håndtag at køre "pull-ups" i..? Men igen, exrx's definition behøver jo langt fra at være den rigtige.. :smile:

Hvad er "tidligere"? :wink: Diskussionen har været oppe nogle gange og jeg mener altid jeg har kunnet se den forskel jeg omtaler og som de også selv nævner på den side jeg linker til. Jeg har vel kendt exrx lidt kortere tid end mol, dvs ca 2-2½ år.

På Cybex assisted chin/dip (bemærk navnet :laugh: ) link er der "plads" til hovedet. Ligeså på technogym's kombi-stativer link og link, så jeg tror nu en del kan gøre den sådan hvis de ville.

Jeg synes jeg har gjort meget ud af netop ikke at sige EXRX's forklaring er den rigtige. Personligt synes jeg bare den forklaring holder lidt mere vand end den mere gænse.

Edited by MaxPower
Link to comment
Share on other sites

ifølge exrx er en chin-up hvor du kun lige får hagen over stangen og en pull-ups hvor du løfter dig helt op til at halsen er over stangen (nærlæs evt selv den tekst du har quoted)

Så den eneste forskel i følge exrx er størrelsen af ROM.

I så fald vil jeg fastholde at der er tale om samme øvelse.

Link to comment
Share on other sites

MaxP.. Mente heller ikke at du havde sagt at det var den rigtige :smile:

Mener at da vi kørte diskussionen for måske 1.5 år siden var begge løft vist med en fast stang.. det var derfor at bl.a. mig og (vand)pyt kom frem til at deres definition afhang af længden af rom.. Men skal da ikke kunne sige det helt præcist her så lang tid efter!!

Mht at nogle maskiner er lavet med "hul" til hovedet.. så må en basis-øvelse, som pull-ups vel altid har været, kunne laves uden nogle cyberflex-maskineri - og i sådan et tilfælde vil der ikke være hul til hovedet! Ergo synes JEG ikke at den definition holder vand.. :smile:

Edited by Francis
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share