Forbrænding - størst ved styrketræning?


Mette_Musen
 Share

Recommended Posts

Det er klart at jo større muskler, jo større forbrænding. Men gælder dette også for en nybegynder, der aldrig har trænet med vægte?

Hvis personen vel og mærke udelukkende træner med vægte? Ville det da ikke være bedst at kombinere disse to ting i hvert fald i starten, og senere måske koncentrere sig om styrketræningen??

Link to comment
Share on other sites

Hmm, jeg forstår ikke rigtigt spørgsmålet, idet:

Det er klart at jo større muskler, jo større forbrænding. Men gælder dette også for en nybegynder, der aldrig har trænet med vægte?
Ja, det er klart. Når muskler bliver større, så stiger både det aktive og passive stofskifte.

og:

Hvis personen vel og mærke udelukkende træner med vægte? Ville det da ikke være bedst at kombinere disse to ting i hvert fald i starten

Hvilke to ting? Cardio og BB/styrketræning. Jo, bestemt, hvis målet er fedtvævstab. Men jeg tror ikke det er det du mener.

Prøv lige at stille spørgsmålet igen Mette_Musen

Link to comment
Share on other sites

OK, min veninde påstår, at man forbrænder 80% ved hård styrketræning af den samlede forbrænding (incl. efterforbrændingen). Om dette passer ved jeg ikke, men hvis det gør, så vil det da stadig ikke være optimalt for en nybegynder (som aldrig har trænet med vægte og derved ikke har en specielt stor muskelmasse) og som vil tabe sig, kun at koncentrere sig om styrketræning, da det jo kræver tid og (kalorieoverskud?) at opbygge muskler.

Det har været diskuteret før, at disse to ting kombineret er muligt, men vil gøre processen langsommere. Og da hovedformålet (det eneste formål) er vægttab, er det da ikke bedst at dyrke konditionstræning fremfor styrke?

Link to comment
Share on other sites

80 % lyder rimeligt overdrevet. Måske 20-30 % er mit gæt. Men pointen er god nok - og alligevel ikke :) , fordi:

Som sagt BB/SL medfører stor forbrænding (inc. efterforbrænding)

Men denne store samlede forbrænding sker jo fordi kroppen er i gang med at opbygge og udbygge sig selv, således at den står stærkere næste gang den møder "forhindringen". Men dette kræver jo, at der er et overskud af genopbygnings-byggeklodse (hvilket er lig proteiner). Og mange byggeklodser er det samme som meget energi.

Vi har før i dette forum diskuteret om kroppen kan hypertrofiere hvis den ikke er i energi underskud. Svaret er lidt usikkert. Men det sandsynlige er vel at det kan den godt lidt (hvis enegiunderskuddet ikke er FOR stort). Men lille hypertrofi = lille ekstra efterforbrænding = lille effekt for vægttab.

Altså omformuleret: JA, BB/SL giver meget stor efterforbrænding. MEN kun rigtigt meget (eller måske overhovedet ! ) hvis kroppen er i enrgioverskud, hvilket ikke er så godt, hvis man vil tabe sig.

Nej, et stort ekstra energiunderskud skabes bedst (kun) ved cardio - desværre.

Derimod er BB/SL en super vigtig bibetingelse under en slankediæt (specielt hvis det er en skrap slankediæt), idet musklerne vil rasle af dig, hvis du ikke holder dem ved lige ved BB/SL.

Håber det er godt nok forklaret, ellers må jeg vende tilbage :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share