Hvor meget er fedt ?


Iglo
 Share

Recommended Posts

Jeg synes, at det er enormt svært at vurdere, hvor mange kilo fedtet på kroppen udgør. Jeg vil gerne cutte lidt, men ved et kig i spejlet har jeg ingen fornemmelse af om det fedt jeg gerne vil af med (en smule nederst på ryggen og maven) udgør et, to eller tre kg fedt. Det har jo betydning for éns planlægning, hvor meget fedt man skal af med præcist(hvis nu man kun vil smide ca. et halvt kilo om ugen for ikke at miste muskelmasse). Har I nogle retningslinjer for, hvordan man kan vurdere dette ?.

Link to comment
Share on other sites

jeg har ikke, og jeg tror heller ikke, at andre har nogle særligt brugbare foreslag eftersom ens fedtfordeling er meget forskellig fra person til person.

Sagen er jo, at når du taber dig, vil en del af fedttabet være fra bildækket og resten fra andre steder(formentligt hovedsageligt intraabdominalt og subcutant.)

Problemet er så hvordan det er fordelt - taber du 50% fra maven eller er det 90%?

Link to comment
Share on other sites

Min smule fedt sidder kun nederst på maven og ryggen. Jeg kan sige det på en anden måde: før kunne jeg rimelig tydeligt se mine mavemuskler, når jeg spændte dem. Nu kan jeg kun se antydningerne. Håber det gav et lille indtryk.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror der er tale om ca. 2 kg. Hvis jeg var dig, ville jeg gå efter at tabe det ½ kg om ugen, og så stoppe når du er tilfreds. Det kan jo godt være svært at opnå et vægttab oppe på ½ kg om ugen, hvis man ikke er erfaren cutter.

Eller (som MM siger) få fat i en fedttang og find ud af din fedt%. Hvis du finder ud af, du har fx 13 % og har 9 % som mål, så kan du beregne i kg, hvor meget fedt du skal af med.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg er lige startet i styrketræningscenter - og har fået målt min fedtprocent med et meget fint apparat hvor mang skulle fortælle en masse ting (alder, køn, vægt m.m.) og så iøvrigt holde fast i et par metal-håndtag som sendte en umærkelig strøm igennem kroppen.

Men jeg tror ærlig talt ikke det virker ret godt. Den påstår at jeg har 22 kg. fedt på kroppen som jeg godt må tabe - og det er i hvert fald ingen overdrivelse.

Jeg har tidligere vejet godt 30 kg. mindre end jeg gør nu - og på det tidspunkt havde jeg større muskler end nu og var stadig godt i stand.

Jeg har iøvrigt også svært ved at forestille mig hvordan den (teoretisk set) skulle kunne virke. Hvis den med strøm kan måle fedttykkelse eller noget i den stil (jeg formoder det er det den gør) så giver det nok et rimeligt svar for en masse mennesker, men majoriteten af mit fedtdepot sidder lige midt på maven - og jeg kan altså ikke begribe hvordan strømmen skulle finde på at løbe derned :lol:

Jeg tror en del mere på en fedttang. Det kræver nok stadig at man "tror på det". Især er fordelingen af fedt stadig problematisk formoder jeg. Løsningen er naturligvis blot at måle på nok punkter. :)

Link to comment
Share on other sites

Ved disse elektrniske målinger spiller væske meget ind. De giver dog en indikator for hvordan det går og lidt henad hvor du ligger. Så som guide for om du har smidt fedt er den ok, hvis målingen sker på nogenlunde samme tidspunkt hver gang (f.eks. hver søndag morgen).

Har selv en håndholdt og den viser ca. 3% mere end en manuel tang.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share