Strækker i ud?


Kim_Kristensen
 Share

Recommended Posts

Har fået afvide at det er vigtig at strække ud, når man styrketræner? Jeg har aldrig før gjort det, men jeg kan alligevel sagtens se logikken i det. Det må da være vigtigt at ens krop ikke bliver alt for stiv, så man ikke er i stand til andre sportslige udføjelser. Jeg har læst artikler der er for og nogle der er i mod. Men jeg vil hellere høre det fra jer, strækker i ud, hvis i gør hjælper det jer så i nogen sammen hæng?

Yir :pumpin:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har forstået det således at hvis man strækker ud, så øges blodgennemstrømningen i musklen og det skulle hjælpe på restitutionen. Nogen der kan be- eller afkræfte det?

Udover det hjælper det på ømheden dagen efter... så vidt jeg selv har erfaret ihvertfald.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har forstået det således at hvis man strækker ud, så øges blodgennemstrømningen i musklen og det skulle hjælpe på restitutionen. Nogen der kan be- eller afkræfte det?

Udover det hjælper det på ømheden dagen efter... så vidt jeg selv har erfaret ihvertfald.

Mener at have set mange af disse topics på andre forums og undersøgelser viser at udstrækning kan have negative virkninger hvis man blot styrketræner. I må ikke hænge mig op på det da jeg ikke har noget dokumentation, men der er sikkert et klogt hovede her inde der kan forklare noget omkring det :)

Link to comment
Share on other sites

Hvorvidt udstrækning før/under/efter træning kan være gavnende er der både undersøgelser der be- og afkræfter, noget helt andet er imidlertid er imidlertid mobiliteten der, i hvert fald for mit vedkommende, bliver væsentligt dårligere hvis man træner uden at strække ud.

Jeg har nu haft genoptaget styrketræning i godt et halvt år (har trænet en del tidligere) og hvor jeg tidligere ikke havde nogle problemer med fx at få hænderne til at nå hinanden på ryggen, er der nu mere end 15 cm imellem dem - og vi snakker altså et halvt års træning uden udstræk. Ud over skulderleddet er føles det også somom jeg på andre områder er blevet meget mere imobil - så der er ingen tvivl om at udstræk er gavnligt.

Imidlertidig bruger jeg lang tid på at overtale mig selv til at komme i gang med at styrketræne - og jeg er overbevist om at hvis jeg skulle bruge 5-10 minutter ekstra på at strække ud efter træning - ja så ville det blot blive endnu sværre at komme igang

Edited by Sortiarius
Link to comment
Share on other sites

Fandt denne "ældre" tråd og synes det tager emnet meget godt op. Fortæller også at der stadig er stor tvivl omkring udstrækningens virkning!

http://www.motion-online.dk/fora/index.php?showtopic=3982

Så jeg tror det i bund og grund handler om at man prøver med og uden udstrækning og finder ud af hvad der er bedst i forhold til sin egen person!

Link to comment
Share on other sites

Har spillet fodbold, håndbold, badminton, volleyball og basketballfor år tilbage. Bokset og løftet vægte i 12 år ... cykler ca. 200 kilometer om ugen på min racer ... og strækker aldrig ud ... og har det fantastisk :4thumbup:

Er i øvrigt gymnastik lærer ... hvor jeg prædiker at det skal huskes ... men helt personligt mener jeg det er spild af tid !! Det er rigtigt at der er undersøgelser der viser både pro og kontra ... !! Men det er jo et velkendt fænomen at tro flytter bjerge ... :wink:

Link to comment
Share on other sites

nej jeg strækker ikke ud, det er for kvinder og mænd der går i tights, har ikke haft nogen problemer pga. jeg ikke har strukket ud efter træning. Min instruktør i fitness centeret sagde også det var spild af tid, men det kan hjælpe nogen med at blive mere smidig.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg strækker ud dagligt hvis jeg kan komme til det. Som minimum strækker jeg ud lige efter opvarmning, inden styrketræningen, og når jeg er færdig med træningen...

Hvis ikke jeg strak mine hoftebøjere, haser og baglår ud ville jeg ikke kunne komme ned under parallel i squat eller udføre et korrekt dødløft,...

Så for mig er udstrækningen alfa omega... :bigsmile:

Men ville gerne undvære det hvis jeg kunne...

Edited by BananAgtigKo
Link to comment
Share on other sites

I de perioder hvor jeg har løbet og svømmet meget og samtidig løftet jern, har jeg ikke kunnet undvære udstrækning. Især i lænd, hamstring og haser. Hvis ikke jeg "strak ud", lignede jeg bagoverbøjet banan når jeg løb..., :laugh:

Men de perioder hvor jeg KUN har løftet jern har udstrækning været fuldstændig spild af tid...

Der er lavet RIGTIG mange undersøgelser, og der er MANGE meninger. Kodeordet må være...UDSTRÆK EFTER BEHOV!

Link to comment
Share on other sites

Det gør jeg bestemt!

Og er egentlig også sikker på det er derfor mit bryst ser pænt ud og mine biceps ser pæne ud.. mine muskler er ikke små pumpede klumper, men godt spredt ud, som jeg gerne vil have det:)

Jeg har svært ved at tro at det har noget med udstrækning at gøre... Udformningen ef musklen er primært genetisk bestemt.

Link to comment
Share on other sites

Så skal du i bøgerne engang:) selvfølgelig kan du være med til, at forme dine muskler! Du kan skam sagtens gøre dem længere og smidigere og det ser pænere ud.

Hvorfor tror du der findes træningsprogrammer (primært til piger), som udelukkende går på strækøvelser? :)

Målet med træningen er udelukkende, at pigerne skal få længere, smidigere og sundere muskler.

Går ikke på, at de skal opbygge muskler.

Link to comment
Share on other sites

Så skal du i bøgerne engang:) selvfølgelig kan du være med til, at forme dine muskler! Du kan skam sagtens gøre dem længere og smidigere og det ser pænere ud.

Hvorfor tror du der findes træningsprogrammer (primært til piger), som udelukkende går på strækøvelser? :)

Målet med træningen er udelukkende, at pigerne skal få længere, smidigere og sundere muskler.

Går ikke på, at de skal opbygge muskler.

Du kan ikke gøre en muskel længere. Du vil have meget svært at flytte en muskels udspring og tilhæftning.

Men du kan udstrække dig til en større smidighed, hvilket jeg ikke mener har noget at gøre med musklens udformning...

Du kan måske få musklen til at slappe mere...men hvor synligt det bliver ved jeg ikke...

Link to comment
Share on other sites

Det gør jeg bestemt!

Og er egentlig også sikker på det er derfor mit bryst ser pænt ud og mine biceps ser pæne ud.. mine muskler er ikke små pumpede klumper, men godt spredt ud, som jeg gerne vil have det:)

:laugh:

Du skulle vel ikke også tilfældigvis dyrke Pilates?

Der skulle man eftersigende også slippe for de bøffelagtige muskler, som styrketræning giver og i stedet få lange smidige muskler :tongue:

Denne gamle (og temmelig lange) tråd gør forøvrigt op med flere af de myter der huserer omkring udstrækning: Udstrækning efter træning

Link to comment
Share on other sites

hehe nej dyrker skam ikke andet en vægttræning:P

men jeg mener stadig, at man opnår mange fordele ved, at strække ud:) både hvad angår udseende af musklen, men vil også tro, at det kan have en effekt på hvor godt man yder til træning.

Jeg strækker ud mellem hvert sæt.

Link to comment
Share on other sites

Så skal du i bøgerne engang:) selvfølgelig kan du være med til, at forme dine muskler! Du kan skam sagtens gøre dem længere og smidigere og det ser pænere ud.
Og så undrer man sig over hvor de sindsyge myter opstår...

Der er utallige artikler på nettet som fastslår at man IKKE kan "forme" sine muskler. De kan hypertrofere og atrofere, men ellers vil der ikke være nogen forskel.

Du kunne evt læse om det her på mol bare eller t-nation.com

Desuden, hvad forbinder du med en længere muskel? udspring og tilhæfningerne kan jo af gode grunde ikke flyttes.

og hvad er en smidigt udseende muskel? :smile:

Hvorfor tror du der findes træningsprogrammer (primært til piger), som udelukkende går på strækøvelser? :)

Målet med træningen er udelukkende, at pigerne skal få længere, smidigere og sundere muskler

.

Det gør der udelukkende for at tjene penge. Mange piger orker ikke tung vægttræning og bliver derfor tiltrukket af sådanne programmer.

Hvad er en sund muskel?

Desuden kan man vist nok på t-nation finde et stykke hvor der står noget om at udstræning ummidelbart før styrketræning nedsætter den maksimale styrke med nogle procent

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
hehe nej dyrker skam ikke andet en vægttræning:P

men jeg mener stadig, at man opnår mange fordele ved, at strække ud:) både hvad angår udseende af musklen, men vil også tro, at det kan have en effekt på hvor godt man yder til træning.

Jeg strækker ud mellem hvert sæt.

Mener du så at en person der har "klumpede" muskler kan gøre dem "normale" igen blot ved at strække ud? Det må vel være en direkte følge af det du skriver. Og hvis det er tilfældet burde det da være ret let at dokumentere...

PS: Undskylder at poste i en halvgammel tråd

KH :ninja:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share