Hjælp til eksplosiv træning!


Edu
 Share

Recommended Posts

Dag 1:

Tung squat 8x3

Let dødløft 10-15 singles med 65 % 1rm

goodmornings 4x8

Jump shrug 4x3

Pushpresses 4x3

Sidebend 4x3

Weigted incline situps 3x10

Dag 2

Frivend 4x3

Tung dødløft 8x3

Let squat 5x3

DB single leg split squat 4x8

Stivbenet dødløft 5x5 eksplosivt

Side bend 4x3

Leg raises 3x10

Doug hepburn havde nu også god succes med hans 5-8 singles efterfulgt af enten 3x3 eller 5x5.

Så giver det 4 tunge øvelser pr træningspas og tre lettere. Det passer måske også udmærket. ellers så skulle pushpres måske byttes ud med frivend, for det bliver hårdt at skulle køre tung dødløft lige efter 4 tripples frivend.

Edited by Edu
Link to comment
Share on other sites

Det program er fuldstændigt sindssygt overkill for en n00b. man skal være vildt vel konditioneret for at køre det.

Jeg ville aldrig aldrig træne det in season lige meget hvor vel konditioneret jeg var.

Det skal forsimples kraftigt og der skal være fokus på hendes svage sider.

hvis du ikke har erfaring nok til at vurdere hvilke krav der stilles til hende og hvad hendes svage punkter er, så er du ikke den rigtige til at dosere hendes træning.

At diskutere Hepburn i forbindelse med træning af en begynder, viser at man på et helt grundlæggende niveau ikke forstår emnet.

Lidt tekniktræning i relevante øvelser.

Optræning med moderate vægte af weakpoints og nix weiter i begyndelsen.

Hun skal også lige i form til overhovdet at kunne træne...

Link to comment
Share on other sites

Dag 1

Tung squat 5x5

Let dødløft 10-15 singles

Goodmornings 4x8

Frivend 5x5

Weighted Inc crunches 3x10

Dag 2

Tung dødløft 5x5

Let squat 5x3 eksplosivt

Bulgarsk squat 4x8

Frivend 5x5

Weigted Inc crunches 3x10

Ja, ved da godt at doug hepburn ikke ligefrem er begyndertræning. Men troede ikke at hvis du brugte en af hans teknikker en gang om ugen at det ville være for meget. Men jeg er ikke bleg for at indrømme at jeg ikke ved særlig meget. Også derfor jeg spørger her.

Men hendes træner satte hende til at squatte en smule, og så ellers masser af bænkpres, pres bag nakken, upright rows og lignende. Og det kunne selv jeg se ikke var ordentlig træning.

Men ville dette så være helt ved siden af? I forhold til det andet?

Edited by Edu
Link to comment
Share on other sites

hvis ikke du selv træner med hende, så kan mange af øveloserne ikke doseres.

Jeg ville sætte hende til at squatte på boxen så hun kna lære at bruge bagsiden ordentligt.

Træne baglår, abs og en anelse øvre ryg/pressestruktur.

Fokus skal være på at få svagheder op og stabilitet/funktion/styrke i abs og bagsiden af kroppen.

I de komplekse øvelser er perfekt teknik målet.

Man kan vælge at starte ud med snatches og frivend etc. hvis man er kompetent i at lære dem videre. Ellers kan man nøjes med dumbell swings, hang snatches, high pulls etc.

Eksplosiviteten kopmmer senere når en hvis base er lagt. Den tunge træning kommer senere når en hvis base er lagt.

Husk hunh bliver stærkere og responderer fint på en træning som ville være alt for let for dig.

Ingen grund til at brænde hende af med tung kompleks træning :smile:

Hvis du træner med hende hver gang, så lær hende teknik, og smæk noget effektiv baglårs og mavetræning ind.

Tag det på dagsformen og gør det sjovt og varieret for hende.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kommer til at træne sammen med hende.

Hun er godt nok både meget dekonditioneret og noob, men så slemt er det altså heller ikke. Hun kan sagtens squatte og frivende. Selvom det siger lidt om hendes træner at hun ikke vidste hvad dødløft var :dry:

Jeg har bare den mening, at man ikke får noget som helst ud af at lave nogle forskellige øvelser.. Altså træning uden struktur. Sikkert fordi jeg selv har spildt en masse tid på netop det, ustruktureret træning.

Og teknikken skal jeg nok lære hende, hun får heller ikke lov til at træne tungt før de første par uger er gået. Og jeg kan se hun ikke sløser med teknikken.

Desuden vil jeg også indlægge min 2 ugers "syretræning", i HST stil, for nemlig at undgå skader, og for at hun får 100% styr på teknikken. Først når det er på plads vil der begynde at komme rigtig vægt på øvelserne.

En anden ting: Jeg synes at nogle folk på det her forum er meget træningsforskrækkede, altså på den måde at bare man træner en lille smule for meget får man skader med det samme.

Skader der opstår pga overtræning kan for det meste undgås, netop fordi de ikke er akutte. Selvom det selfølgelig ikke skal undervuderes, fik selv en fibersprængning i skulderen, netop fordi jeg ikke var opmærksom. Havde jeg været det var det aldrig sket. Det gjorde nemlig ondt i skulderen, og styrken var ikke som den skulle være et godt stykke tid før selve skaden opstod. Og det vil hun være opmærksom på. Så hvis hun begynder at mærke hvad det nu er, så skruer hun ned for træningen til det er væk, eller dropper den helt.

Link to comment
Share on other sites

Den tunge træning er bare ikke nødvendig/effektiv før man har trænet i en rum tid.

Hvis man varierer volumen over 3-4ugers cyklusser vil det fungere fint. Men jeg er overbevist om, at der skal meget lidt til for at få en god fremgang hos en begynder.

Den tunge træning er først relevant næste offseanson IMO.

T må også meget gerne komme med input :smile:

Link to comment
Share on other sites

Nu har jeg kun læst denne tråd med et halvt øje, så tilgiv mig hvis jeg har misset en pointe, men har kvinderne ikke samme sæsonstruktur som mændene? I givet fald har hun jo ikke 'rigtige' kampe førend i marts måned, og derfor er tidspunktet til vægttræningsstart vel egentligt velvalgt - vinterpausen er jo meget længere end sommerpausen.

Link to comment
Share on other sites

En måneds prep, og en måned med planlagt overreaching ala Bill Starr kunne fungere, men det kommer an på hvilken form hun er i...

Eksplosiviteten vil blive trænet meget fint af frivend pt, derdover vil hun automatisk blive hurtigere og mere nærkampsstærk af øget styrke (især i baglår/balla/mave/lænd).

Det er bare pisse svært at dosere korrekt uden at have hende "imellem hænderne".

Dual factor træning kan også være for meget for en begynder. De feste responderer bedst som begyndere på ganske simpelt rep arbejde og progressiv overload.

Eksplosivitet udvikles fint igennem frivend og andre OL øvelser.

Edited by ptpoul
Link to comment
Share on other sites

Har lige kæmpet mig igennem tråden her i en sen nattetime, og må lige komme med et input.

Først og fremmest enig med Poul i at nogle af de nævnte råd er komplet vanvid og ekstremt overkill.

Altså følgende periode må betegnes som en slags forberedelsesperiode, hvilket normalt ses som en god periode at få opbygget noget styrke, især iform af masse, samt en portion aerob kapacitet.

Mit foreslag vil gå på et ganske almindeligt "fornuftigt" fullbody program. Tilvænning til styrketræning, ingen fancy cyklusser eller bulgarske hulemandsøvelser.

Det er fint nok at du "Edu" har en overbevisning om at der skal struktureret og vel planlagt funktionel træning til, for at skabe den ultimative atlet - det skal der også.

Men kig lige på hvad du har med at gøre. En pige på 18, der spiller, som du selv siger på nationalt juniorniveau - jeg ville måske holde min fokus på teknik og taktik træning med bold og på banen , og så køre styrketræningen for fornøjelsens/lystens skyld.

Ikke at det skal være nogen undskyldning, eller retfærdiggøre ineffektiv træning, men jeg VED at nogle af de bedste spillere i superligaen ikke laver andet styrketræning end lidt ustruktureret squat (og nej jeg kender ikke til OB's træning :tongue: )

Link to comment
Share on other sites

Den tunge træning er bare ikke nødvendig/effektiv før man har trænet i en rum tid.

Hvis man varierer volumen over 3-4ugers cyklusser vil det fungere fint. Men jeg er overbevist om, at der skal meget lidt til for at få en god fremgang hos en begynder.

Den tunge træning er først relevant næste offseanson IMO.

100% enig.
En anden ting: Jeg synes at nogle folk på det her forum er meget træningsforskrækkede, altså på den måde at bare man træner en lille smule for meget får man skader med det samme.

Jeg er overhovedet ikke træningsforskrækket, men jeg har efterhånden hjulpet og trænet en del eliteatleter igennem de sidste mange år og ved efterhånden hvad der giver skader og det program du vil sætte hende i gang med VIL indbyde til skader. Prøv at kigge på facts:

- Du har med en 18 årig gymnasieelev at gøre.

- Hun har en hvis lektiebyrde.

- En del træninger om ugen.

- Veninder der skal passes.

- Faktum er at både hendes træner og hende selv er forholdsvis nye inden for styrkeløft.

- Restitutionskravene er forholdsvis høje.

- Vi har slet ikke været inde på de ernæringsmæssige krav endnu.

Tanken slog mig om hun kun træner med sit klubhold eller hun også træner med U-landshold?

Hun har et ønske om mere eksplosivitet. Dette kan sagtens opnåes ved lette eksplosive løft inden for dødløft, squat og frivend. Derudover bør hun træne maven og ryggen med henblik på stabilitet.

Gem den tunge træning til sæsonen er ovre og tiden er til det.

Derudover kunne du vælge at kigge på hendes løbeteknik. Jeg har tit erfaret at der er meget at hente i løbeteknik, når vi taler om eksplosivitet. Du kunne holde øje med følgende:

- Tager hun små hurtige skridt eller tager hun lange skridt?

- Bruger hun armene korrekt?*

- Er hun god til at skifte retning?

- Eksploderer hun på det første skridt eller tager det hende tid at komme op i fart?

* 90 grader i albuerne, armene langt tilbage efter hvert skridt, og helt op til paralel med skulderen, før den nedadgående retning startes.

Link to comment
Share on other sites

Der er en vis progression igennem en træningskarriere hvor forskellige teknikker7intensiteter/volumen fungerer.

Lav intensitet i begyndelsen er mere effektiv og sikrere end mellem-høje intensiter, som man f.eks. finder i et 5x5 program.

Senere kan man begynde at arbejde en enorm arbejdskapacitet op,

arbejde med dual factor baserede loading systemer,

arbejde meget tungt (90%+),

plyometrisk træning,

eccentrisk træning,

kæder,

bands etc..

Hvad der er vigtigt at forstå er at de mere avancerede teknikker ikke er en genvej til hurtigere resultater. De er i bedste fald en sikker vej til stagnation, i værste fald en god måde at få skader på.

Derudover skal man huske at overreaching ikke bare gør en træt, det gør en langsommere, dårligere koordineret, mindre mentalt klar og motiveret.

Et eksempel er fra min egen tid som basketballspiller. Jeg snittede 4point pr kamp og var mere en stabiliserende faktor som sikker pointguard og hårdtarbejdende forsvarsspiller.

Da jeg deloadede kraftigt i slutningen af sæsonen hoppede mit snit op på 18point pr kamp i de sidste 3 kampe!

Jeg var hurtigere og mere effektiv i alle spillets facetter.

Hvis dine idéer implementeres risikerer du udbrændthed, nedsat præstation og spilleglæde...

Link to comment
Share on other sites

bulgarske hulemandsøvelser.
Var det bulgarske benbøjninger du hentyder til? for så var det da lidt en popsmart bemærkning.. :wink: Det er en ganske effektiv ben-øvelse, simpel og mindre "slidende" end eks benbej med stangen foran. Og i øvrigt meget brugt hos div sportsfolk generelt...

Jeg er sådan set enig med de fleste herinde, men kan ikke rigtig se hvor det går så meget imod mine meninger. hehe.. Mht benbøj til boks, så er det nok en smagssag. Jeg ville nok foretrække at få hende til at køre fulde squats, for at få ligeså meget forlår med. Og så bruge goodmornings og evt hyperextensions til at bringe bagsiden op med. Men tør ikke sige at det andet ikke er lige så effektivt.. :smile:

Først og fremmest enig med Poul i at nogle af de nævnte råd er komplet vanvid og ekstremt overkill.

Hvad er det for nogle råd du synes er "komplet vanvid og ekstremt overkill"? :smile:

Altså følgende periode må betegnes som en slags forberedelsesperiode, hvilket normalt ses som en god periode at få opbygget noget styrke, især iform af masse, .
enig med det første.. I hvert fald en god måneds tid. Så kan hun, med hjælp, begynde at skrue intensiteten op vil jeg mene...
samt en portion aerob kapacitet

Kvinden er semi-proff fodboldspiller.. Du tror ikke at hun har en relativ i-orden aerob kapacitet.. :wink:

Mit foreslag vil gå på et ganske almindeligt "fornuftigt" fullbody program. Tilvænning til styrketræning, ingen fancy cyklusser eller bulgarske hulemandsøvelser.

Det er også meget godt, men hvad skal hun f.eks bruge bænkpress og triceps extension osv osv til.. Var det ikke smartere at koncentrere sig om øvelser der kan hjælpe hendes egentlige mål i første omgang, og så lade evt hygge-træning komme i anden omgang.

edu, fik du tjekket linket fra mit første indlæg evt..

Edited by Francis
Link to comment
Share on other sites

Var det bulgarske benbøjninger du hentyder til? for så var det da lidt en popsmart bemærkning.. :wink: Det er en ganske effektiv ben-øvelse, simpel og mindre "slidende" end eks benbej med stangen foran. Og i øvrigt meget brugt hos div sportsfolk generelt...

Jeg er sådan set enig med de fleste herinde, men kan ikke rigtig se hvor det går så meget imod mine meninger. hehe.. Mht benbøj til boks, så er det nok en smagssag. Jeg ville nok foretrække at få hende til at køre fulde squats, for at få ligeså meget forlår med. Og så bruge goodmornings og evt hyperextensions til at bringe bagsiden op med. Men tør ikke sige at det andet ikke er lige så effektivt.. :smile:

Hvad er det for nogle råd du synes er "komplet vanvid og ekstremt overkill"? :smile:

enig med det første.. I hvert fald en god måneds tid. Så kan hun, med hjælp, begynde at skrue intensiteten op vil jeg mene...

Kvinden er semi-proff fodboldspiller.. Du tror ikke at hun har en relativ i-orden aerob kapacitet.. :wink:

Det er også meget godt, men hvad skal hun f.eks bruge bænkpress og triceps extension osv osv til.. Var det ikke smartere at koncentrere sig om øvelser der kan hjælpe hendes egentlige mål i første omgang, og så lade evt hygge-træning komme i anden omgang.

edu, fik du tjekket linket fra mit første indlæg evt..

Gode pointer Francis :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Jeg læser og læser og kan godt se, at man skal vente med et af de programmer jeg kom frem til først, til hun er 100% på højde til det.

Mht de fulde squats burde det også være med til at øge RFD, som er meget nyttigt indenfor fodbolden, bedre end boxsquats.

Jeg kan også stå inde for hendes aerobe kapacitet, den fejler i hvert fald ikke noget.

Og hvorfor ikke træne de effektive, og gode øvelser fra starten af, i stedet for noget som ikke er ligeså effektivt. Når først teknikken er på plads, og kroppen efterhånden er konditioneret til det kan jeg ikke se hvorfor ikke.

Fx er squat en overlegen øvelse i forhold til benpres og leg extensions. Men selvom den teknisk er sværere, kan man sagtens starte med den. Det handler jo bare om en ordentlig optræning og indøvelse af øvelserne.

Hun er i god fysisk form, men ikke konditioneret til det tunge arbejde. Det er vel her fokus bør være? Fx to måneders stigende intensitet, så hun ikke overbelaster noget.

Men når dette så er i orden, kan jeg ikke forstå hvorfor hun ikke kan begynde at løfte tungt. Evt, lave en deload periode og så begynde at arbejde med de tunge vægte.

Jeg er i øvrigt enig i at en overreaching bør undgås op til selve turneringen... Varer så vidt jeg ved 1-1,5 måned, afhængigt af hvor langt de kommer. De vandt så sidste gang så... Nok ca 1,5 måned, hvor træningen nedprioriteres til fordel for noget let eksplosivt arbejde. Når dette så er overstået, ville jeg mene at hun er rigeligt konditioneret til at begynde på den rigtig tunge træning.

Så: Fra nu af til midt i februar(altså min 1 måned), højt rep arbejde eksplosivt, herfra indtil de vigtige kampe starter noget tungere fx 5x5, så en del eksplosiv træning uden den store workload når der spilles decideret turnering, efter dette starter den tunge træning, her vil selve fordboldtræningen også være reduceret.

Francis: Ja, men ikke så meget som jeg gerne ville. Jeg går også på gymnasiet, i 2.g og har derfor ikke så meget tid. Træningen og idrætten tager en del, og så er der jo lektierne. Dansk og engelsk stil til i morgen... Suk :unhappy:

Hvordan lyder dette? Jeg ville meget gerne høre nogle repranges og evt max intensitet, jeg har en idé om hvordan det skal være. Men er ikke sikker.

Igen tusind tak for hjælpen! Det er også et spændende emne :smile:

Edited by Edu
Link to comment
Share on other sites

En ting er at jeg tvivler på at en junior pige på 18 i DK, på nogen måde kan være semi proff. Noget andet er, at i ud fra det grundlag antager at hendes aerobe form er tilstrækkelig. Ved godt det er lidt irrelevant for tråden, men nu er den aerobe faktor altså EKSTREM vigtig i en fodboldkamp. Der hvor jeg vil hen er, at jeg nok ville prioritere styrketræning som noget af det sidste i forhold til teknik, aerob træning, interval aerob/anaerob træning, samt hurtighed med bold og på banen. Derfor den lave prioritet, samt min begrundelse for overkill.

Jeg prøver ikke at sige at pigen ikke skal styrketræne, men pga ovenstående, ville JEG ikke prioritere det så højt som andre i denne tråd.

PS: mht den "bulgarske kommentar" var den ikke personlig møntet, men mere en joke - anyway irrelevant.

Link to comment
Share on other sites

PS: mht den "bulgarske kommentar" var den ikke personlig møntet, men mere en joke - anyway irrelevant.
Hehe.. det er okay. Blev bare lige lidt irriteret når den faldt, uden at der kom nogle argumenter eller bedre forslag! :smile:
En ting er at jeg tvivler på at en junior pige på 18 i DK, på nogen måde kan være semi proff. Noget andet er, at i ud fra det grundlag antager at hendes aerobe form er tilstrækkelig. Ved godt det er lidt irrelevant for tråden, men nu er den aerobe faktor altså EKSTREM vigtig i en fodboldkamp. Der hvor jeg vil hen er, at jeg nok ville prioritere styrketræning som noget af det sidste i forhold til teknik, aerob træning, interval aerob/anaerob træning, samt hurtighed med bold og på banen. Derfor den lave prioritet, samt min begrundelse for overkill.

Jeg prøver ikke at sige at pigen ikke skal styrketræne, men pga ovenstående, ville JEG ikke prioritere det så højt som andre i denne tråd.

Kan godt se din pointe, Men jeg går lidt ud fra at det har pigen rimelig godt styr på - og har jo en træner som dels har det ansvar at få hende "i form" til de aerobe krav der nu vil være til hende i sådanne kampe osv. Plus at hun jo direkte (måske mere indirekte) spurgte til styrketræningen - og ikke hendes træning generelt!

Jeg skal ikke begynde at gøre mig klog på hendes tekniktræning m.m. til fodbold. Håber jeg hendes fodboldtræner har bedre styr på en jeg har. Ellers kan det hele næsten være ligemeget.. :wink:

Edited by Francis
Link to comment
Share on other sites

Jeg vil gerne give mit besyv med...

Jeg synes faktisk at Francis' forslag først i tråden er rigtigt godt i forhold til det ønskede mål, men det står, som nævnt i tråden her, nok ikke mål med de midler der er til rådighed.

Jeg er i øvrigt enig i at en overreaching bør undgås op til selve turneringen...
Sådan noget skal du slet ikke ikke spekulere i, før hun er hjemmevant med vægttræning (og det kan sagtens tage op til 1 år, før hun er det).
højt rep arbejde eksplosivt
Høje reps og eksplosivt arbejde hører ikke sammen! Et eksplosivt sæt må ikke tage mere end 10 sekunder.
Der hvor jeg vil hen er, at jeg nok ville prioritere styrketræning som noget af det sidste i forhold til teknik, aerob træning, interval aerob/anaerob træning, samt hurtighed med bold og på banen. Derfor den lave prioritet, samt min begrundelse for overkill.

Delvist enig. Det er meget svært at vide om man skal arbejde med max styrken eller de mere spændstighedsorienterede parametre uden at kende atleten selv og i særdeleshed de trænere der er til rådighed. Det er nok problemet ved at lave distance programmer over nettet.

Men et forsigtigt gæt vil gå på at hendes max styrke er den parameter, der lettest kan flyttes, da hun trods alt har spillet en del boldspil på ret højt niveau, hvorfor man må antage at hendes even til at lave sidecutting, hoppe og igangsætning er rimeligt trænet, men hvor hun til gengæld har ringe erfaring med vægttræning.

Derfor vil mit forslag gå sådan her

-glem alt om box squat, kæder og bands (i en styrkeløfterforstand, ihvertfald)

-få grundtræningen lagt på plads

Opvarmning/styrkebalancetræning

Overhead squats 4x8

Sidebends 4x8

Disse sæt må gerne være svære.

Tekniktræning

OL squat 5x5

Rumænsk dødløft 5x5

Frivend el. råtræk 5x5 (det er enten eller, ikke begge to)

I mindst een måned og gerne 2-3 stykker, men under alle omstændigheder så lang tid at hun er tryg ved øvelserne. når jeg skriver 5x5 er det ikke tunge 5'ere; alle sæt skal være overkommelige!

Når denne periode er ovre, kan man begynde at spekulere i tunge squats, jump squats osv.

Edited by incognito
Link to comment
Share on other sites

Er sådan set enig med Incognitoen.

Jeg ville dog kører squatten med bred fodstilling - specielt når DLen køres smalt.

Jeg foretrækker også en-arms træk med håndvægt overfor frivend/råtræk - meget nemmere at lære og nemmere at give sig 100% i.

Noget eksentrisk arbejde for haserne burde inkluderes til slut - f.eks Nordic Hamstrings.

Link to comment
Share on other sites

med forlov Niels, men hvorfor?

Når man OL squatter, får inadførerne alt rigeligt og se til og til de langt de fleste sportsspecifikke aktiviteter er en del af den makromotoriske indlæring at man har hoften over fødderne og fødderne under hoften.

Og jeg vil faktisk mene at en-hånd træk med håndvægt er en øvelse der er noget sværere end både frivend og råtræk, hvis man skal have noget ud af den. De stabiliserende krav er så store at de vil tag endnu længere tid før man fik power eller force output så langt op at det reelt gjorde en forskel. Det er ikke at jeg mener at det er en dårlig øvelse, men hvis formålet er at øge maxforce og maxpower (no pun intended) er det en lidt sjov prioritering at ville droppe frivend eller råtræk til fordel for denne.

Et forsigtigt oplæg til lidt debat...

Edited by incognito
Link to comment
Share on other sites

Ingen grund til at være forsigtig - du har vist alligevel mere styr på teorien end jeg.

Jeg trænede nogle divisionsspillere i kvindefodbold en periode og noget som jeg bemærkede var at mange retningskift skete fra metop en bred fodstilling. (Dette plus jeg bare godt kan lide variation i øvelsevalget)

Min erfaring med en-arms træk er faktisk at den er en del nemmere at lærer - med en vægtstang er du jo låst i det ene plan mht korrigering af kropsposition. Tent teknisk er den mere eftergivende end frivend/råtræk.

På et helt simplet plan tror jeg at det at samle en ting op fra jorden og strække den op over hovedet er en forholdsvis naturlig bevægelse jvf frivend/råtræk. Der er ingen tvivl om at øvelsen ikke har det samme potentiale som frivend/råtræk har for maxforce/maxpower men som begynderøvelse her ville jeg bruge den.

Link to comment
Share on other sites

i retningsskift/sidecutting bør fødderne stadig ligge i umiddelbar forlængelse af hoften og skuldrene, og der bør heller ikke ses sen abduceret (hedder det det?) stilling. Giver det mening?

Og med håndvægtsvend og -træk bliver evnen til at holde vægten begrænsende langt før hofte/knæ-"poppet" for de fleste. Vi kan dog sagtens blive enige om at det er en god øvelse til at sluse frivend og råtræk ind i træningen. Hvis det er det du mener som begynderøvelse er vi vel enige....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share