Æblejuice, kan være dårligt?


Damien
 Share

Recommended Posts

Hejsa, min mor havde hørt fra et eller andet (et åndssvagt program sikkert) mad-program at man skal holde sig fra for meget æblejuice (hvor meget ved jeg ikke).

Jeg drikker selv over en ½ liter om dagen, nogle gange en hel, er det for meget? Jeg kan selv ikke se hvad der skulle være dårligt ved det, udover der vist er en del syrer(?) i det.. og ja det er vel bedre end sodavand!?! - men drikker jeg for meget?

Tror mere på folk her end en eller anden fra tv derfor jeg spørger her. :wink:

Takker

Link to comment
Share on other sites

Hejsa, min mor havde hørt fra et eller andet (et åndssvagt program sikkert) mad-program at man skal holde sig fra for meget æblejuice (hvor meget ved jeg ikke).

Jeg drikker selv over en ½ liter om dagen, nogle gange en hel, er det for meget? Jeg kan selv ikke se hvad der skulle være dårligt ved det, udover der vist er en del syrer(?) i det.. og ja det er vel bedre end sodavand!?! - men drikker jeg for meget?

Tror mere på folk her end en eller anden fra tv derfor jeg spørger her. :wink:

Takker

Æblesaft er stort set kun frugtsukker. Ikke meget næring hvis overhovedet. Rent faktisk flere kcal i æblejuice end i sodavand.

Så kan du bedre lide sodavand end æblejuice bør du vælge sodavand.

Link to comment
Share on other sites

Alt med måde og nej du drikker ikke for meget ved at indtage en ½-1 liter.

Hvordan ved du det? Der er tale om 500 til 600 kcal "tomme" kcalorier i en liter æblejuice.

Det afhænger af om han allerede får dækket behovet næring via andre fødevarer.

Tilmed sender det sukrede stads blodsukkeret på en rutjsetur.

Edited by sas
Link to comment
Share on other sites

Hejsa, min mor havde hørt fra et eller andet (et åndssvagt program sikkert) mad-program at man skal holde sig fra for meget æblejuice (hvor meget ved jeg ikke).

Jeg drikker selv over en ½ liter om dagen, nogle gange en hel, er det for meget? Jeg kan selv ikke se hvad der skulle være dårligt ved det, udover der vist er en del syrer(?) i det.. og ja det er vel bedre end sodavand!?! - men drikker jeg for meget?

Tror mere på folk her end en eller anden fra tv derfor jeg spørger her. :wink:

Takker

Jeg tror godt jeg ved hvilket program din mor har set..

Det var i ´godaften Danmark´, hvor en i studiet klogeligt fortalte, at det var dumt at drikke mere end 1 glas appelsinjuice om dagen, da det indeholdt en masse tomme kalorier og derfor ikke mættede..

Men som så meget andet i tv, er dette jo en temmelig forenklet synsvinkel...

For overvægtige kan man selvfølgelig godt argumentere for påstanden.

Men nu er det jo bare langt fra alle der har problemer med for høj en vægt....

Link to comment
Share on other sites

tak for alle svarene!

sas mener du virkelig at det er bedre at drikke sodavand end æblejuice?! Det finder jeg temmelig underligt, troede faktisk slet ikke der var noget godt i sodavand. Når jeg endelig drikker sodavand er det faxe kondi eller schweps-lemon, men jeg prøver at holde mig fra det.

Ej kan slet ikke få det til at give mening at sodavand skulle være bedre.. har du så et forslag til noget sundere end sodavand? udover vand/mælk som jeg allerede drikker :tongue:

hvad med kakao? nogle siger det er sundt, andre at det ikke er hehe

Link to comment
Share on other sites

mener du virkelig at det er bedre at drikke sodavand end æblejuice?! Det finder jeg temmelig underligt, troede faktisk slet ikke der var noget godt i sodavand.

Ny blev der jo intet nævnt om at der var "gode" ting i sodavand, blot konstateret at det kan være lidt mindre energiholdigt.

Link to comment
Share on other sites

tak for alle svarene!

sas mener du virkelig at det er bedre at drikke sodavand end æblejuice?! Det finder jeg temmelig underligt, troede faktisk slet ikke der var noget godt i sodavand. Når jeg endelig drikker sodavand er det faxe kondi eller schweps-lemon, men jeg prøver at holde mig fra det.

Ej kan slet ikke få det til at give mening at sodavand skulle være bedre.. har du så et forslag til noget sundere end sodavand? udover vand/mælk som jeg allerede drikker :tongue:

hvad med kakao? nogle siger det er sundt, andre at det ikke er hehe

du må lige få styr på hvad du mener med sundt! kcal mæssigt er det ikke sundt at drikke æble juice så vand eller ligth sodavand meget bedre, æble juice ca. 40 kcal på 100ml samme som sodavand mens light soda vand er på 1kcal

Link to comment
Share on other sites

Ville lige tilføje, at juice indeholder en hel del syre der kan nedbryde din emalje på tænderne hvis den ikk er særlig stærk. Ikke så relevant input i den Kcal/sukker/kulhydrat diskussion, men synes lige det skulle med!

:4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Hvordan ved du det? Der er tale om 500 til 600 kcal "tomme" kcalorier i en liter æblejuice.

Det afhænger af om han allerede får dækket behovet næring via andre fødevarer.

Tilmed sender det sukrede stads blodsukkeret på en rutjsetur.

?? Frugtsukker er da langsomme kulhydrater, da de skal omkring leveren og laves om til glucose før det påvirker blodsukkeret??

Om det så kun er frugtsukker der er i æblejuice skal jeg så ikke lige gør mig klog på, men det er da blevet påstået et anet sted i tråden

Link to comment
Share on other sites

Selvfølgelig skal man passe på med flydende kalorier, hvis man har et problem med at holde vægten under kontrol.

Jeg personligt synes også at energiindholdet i ren frugtjuice er for højt. Men et tip kunne være at blade 1/3 juice op med 2/3 danskvand. Det giver et ganske lækkert alternativ til kunstige sødemidler, som man godt kan blive lidt træt af i længden.

Til SAS. Har du en henvisning til at æbeljuice primært skulle indeholde frugtsukker. Jeg synes at kunne huske at der primært er glukose i frugt og forbavsende lidt frugtsukker, i modsætning til hvad de fleste tror. Correct me if I'm wrong :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share