Kcal forbrug


duenn
 Share

Recommended Posts

hej er der nogen der kan gi mig en forklaring ???

Jeg har indstillet uret rigtigt med alder, køn, vægt, højde, max puls og hvile puls, det eneste jeg ikke ved er mit vo2 max,

Det gælder liv og død, da jeg har indgået en konkurrence med 2 veninder om hvem der brænder flest kcal om ugen :crazy: ( jeg er virkelig ikke for kvik)

Please anybody.... er der nogen der kan fortælle mig hvorfor mit puls ur siger jeg KUN forbrænder 290 kcal på 45 min. eller endnu værre under 500 på en hel spinning time, trods det at min puls ligger på 87 % af max....

hvis jeg kigger på de maskiner jeg træner på feks crosstrainer og step maskinen, så har jeg forbrændt ca det dobbelte... ve godt at maskinerne ikke kende alder, vægt og højde, men alligevel.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har indstillet uret rigtigt med alder, køn, vægt, højde, max puls og hvile puls, det eneste jeg ikke ved er mit vo2 max,

Når dit puls ur ikke kender din VO2 max og heller ikke kan måle hvor mange WATT du laver, kan det ikke give andet end standart værdier.

Hvis du træner i motionscenter, kan du på kondicykel eller løbebånd lave en VO2 max test. Det er en submaximal 2 punkts test, hvorfor den ikke er 100% præcis, men alligevel et meget bedre estimat end dit puls ur alene.

Du må ikke have trænet hårdt dagen før du laver testen. Lav evt. testen et par gange.

Når du har din VO2 max kan du nu beregne dit kcal. forbrug med formlen:

((VO2 max x puls %) x minutter) x 5 = kcal.

(( 3,95 x 60%) x 60) x 5 = 711 kcal.

(( 3,95 x 80%) x 60) x 5 = 948 kcal.

Som du kan se på mine to eksempler, er forskellen på hvor meget du forbrænder på 60% & 80% ikke så stor.

Til gengæld er det meget hårdere at træne på 80%, og skade risikoen er også større.

Så hvis du gerne vil forbrænde mange kcal. på en uge og du har tid nok, vil jeg anbefale at du træner en masse timer på 60%

Hvis du skal måle dig i forhold til dine veninder, er det selvfølgelig smartest, hvis de bruger samme beregningsmetode :cool:

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruger mit pulsur til at fortælle mig hvor meget gas jeg har givet den under spinning timen... :superman: jeg tror ikke på de kcal beregnere....

Jeg kigger på uret nogle gange i løbet af timen og har sådan en lille konkurrence med mig selv om at skulle op over et bestemt antal kcal på sådan en time, så det fungerer som min motivationsfaktor :devil:

Edited by Powerbaby
Link to comment
Share on other sites

Jeg bruger mit pulsur til at fortælle mig hvor meget gas jeg har givet den under spinning timen... :superman: jeg tror ikke på de kcal beregnere....

Jeg kigger på uret nogle gange i løbet af timen og har sådan en lille konkurrence med mig selv om at skulle op over et bestemt antal kcal på sådan en time, så det fungerer som min motivationsfaktor :devil:

Jeg bruger kondicyklens computer på samme måde. Selve tallene tror jeg ikke meget på.

Kan man konkludere, at når man ikke kender det der VO2 max (eller hvad det nu hedder), kan man ik udregne sit Kcal-forbrug nogenlunde nøjagtigt?

Link to comment
Share on other sites

Hej

Jeg er godt klar over at tallet på pulsuret ikke er fuldstændig præsist, Jeg bruger det normalt også kun som en rettesnor til mig selv.

Der hvor problemet opstod var når jeg skulle bruge tallet i konkurrence med veninderne, jeg ville selvfølgelig helst ha at mit pulsur viste så mange brændte kcal som muligt :bigsmile:

Vi blev enige om at bruge det tal, som hver vores pulsure viste.

Jeg vandt den første uge med 1928 kcal forbrændt, ved cardiotræning..

Ugen efter var jeg på skiferie, og denne uge tegner ikke for godt..... Ellers er det en meget sjov leg, og kan da godt motiver en lidt, hagen er bare at det kun er cardio træning der tæller,i vores leg, hvorved styrketræningen godt kan blive lidt lav prioriteret.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share