Kramper, hvordan og hvorledes?!


Gygex
 Share

Recommended Posts

Hej MOL

Her i dag kom jeg lige til at tale med en kammerat om hvad kramper egentlig er for en størrelse.

Hvorfor er det krampe opstår, og hvad er det bedste til forebyggelse og bekæmpelse af kramper.

(Tænkte der var en læge/ph.d/professor der lige har styr på den slags :tongue: )

Gygex

Link to comment
Share on other sites

Kramper i muskler er en forbigående, ufrivillig tonisk kontraktion af enkelte muskelfibre, muskler eller muskelgrupper. Ses oftest i læggene, men kan faktisk optræde de fleste steder. Temmelig slemt at få det i de små muskler under foden når man sover..... aaaaav :sneaky2:

Link to comment
Share on other sites

Man ved langt fra altid hvorfor de opstår, men der er empiri der tyder på at udtrætning og dermed manglende kalium (correct me if i'm wrong) i muskulaturen kan fremprovokere krampeanfald....

Men det forklarer ikke hvorfor mine fødder kramper nogen gange i søvne, så helt udforsket er området ikke :wink:

Så set i forhold til det med udtrætningen, så er bedste middel mod kramper at ligge på sofaen hele dagen og ansætte nogen til at vende én så man ikke får for mange liggesår..... naaaasty :crazy:

Og dog - det hjælper at strække ud umiddelbart, men har ikke fundet "kuren"

Link to comment
Share on other sites

Kramper i skeletmuskulaturen opstår oftest pga. insufficient ilttilførsel til vævet, fx hvis man sover på en arm. Begrænset ilttilførsel til en muskel medfører anaerob forbrænding af sukker der øger koncentrationen af mælkesyre. På et tidspunkt når mælkesyrekoncentrationen et niveau hvor musklen uvoluntært trækker sig sammen - krampe.

Krampe kan til en hvis grad forebygges med stoffet kinin, men ellers kan man prøve at massere den ramte muskel, eventuelt lægge noget varmt på, det øger den superficielle cirkulation.

Edited by Sortiarius
Link to comment
Share on other sites

Netop som Alpha nævner så har jeg også oplevet det i forskellige sammenhæng. Jeg har fået kramper i baglårsmusklen når jeg sover. Jeg har fået kramper i læg, baglår eller fod ved at spænde musklen i lang tid ad gangen men også ved belastning i øvelser.

Har en kammerat der især har problemer ved sitting calf raise.

Jeg har i den senere tid ikke selv haft problemer med kramper overhovedet, er det pga. højt kalium niveau? Eller vænner musklerne sig til belastningen??

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share