! Konditionsprogram via svømming med pulsmåler ? !


Stampe87
 Share

Recommended Posts

Hey alle sammen !

Håber I vil hjælpe mig...

Jeg er en knægt på 18 år som lige er kommet tilbage til badmintonbanen efter 8 måneder på bænken med en skade i knæet (springerknæ)

Tidligere løb jeg meget men tør ikke starte igen, jeg er simpelthen bange for at få tilbage fald..

Jeg vil gerne konditonstræne via svømming da det skåner knæet mere end løb men jeg kender ikke nogle programmer og kan heller ikke finde nogle trænnigsprogrammer til svømming på nettet.. :unhappy:

Nogen som kan hjælpe og vil mig med dette problem ???

Til sidst skal jeg lige hører om der er nogen som ved om man kan have pulsmåler på imens man svømmetræner ???

Jeg har et Cardio Heartsafe TZ.. der står at det er vandtæt til 20 meter men gælder dette også måleren om brystet ???

Mvh Stampe87

Link to comment
Share on other sites

Hey alle sammen !

Håber I vil hjælpe mig...

Jeg er en knægt på 18 år som lige er kommet tilbage til badmintonbanen efter 8 måneder på bænken med en skade i knæet (springerknæ)

Tidligere løb jeg meget men tør ikke starte igen, jeg er simpelthen bange for at få tilbage fald..

Jeg vil gerne konditonstræne via svømming da det skåner knæet mere end løb men jeg kender ikke nogle programmer og kan heller ikke finde nogle trænnigsprogrammer til svømming på nettet.. :unhappy:

Nogen som kan hjælpe og vil mig med dette problem ???

Til sidst skal jeg lige hører om der er nogen som ved om man kan have pulsmåler på imens man svømmetræner ???

Jeg har et Cardio Heartsafe TZ.. der står at det er vandtæt til 20 meter men gælder dette også måleren om brystet ???

Mvh Stampe87

Omkring dét med pulsmåleren, så er måleren om brystet også vandtæt ned til mindst 20 meter, når det står på selve uret. Til gengæld vil du nok opleve at det kan være et problem at holde pulsmåleren oppe omkring Solar Plexus - især når du sætter fra ved kanten i start og vendinger. Det har jeg i hvert fald haft problemer med.

Hvis det giver problemer, må du måske bide det i dig og anskaffe dig en triathlon-top der kan dække over måleren. Det ser lidt fesent ud som mand at træne med sådan en top, men det virker. Alternativet er at købe en våddragt, og det tror jeg ikke kan betale sig i dit tilfælde :smile:

Måske har Cardio et sortiment af tilbehør - bla. sådan en måler-holder til svømning? Prøv at kigge på deres hjemmeside. Jeg ved, at Polar har sådan noget udstyr.

Link to comment
Share on other sites

Hvis det rent faktisk er løb du gerne vil træne i vandet, så kan du jo overveje aqua-jogging.

Vil du gerne have svømmeprogrammer så prøv at spørge efter en svømmetræner her på MOL, der er sikket nogen der har lidt i skuffen du kan starte med. Ellers er det en god ide at træne med den lokale triathlon- eller svømmeklub. Det er så meget mere motiverende at svømme med andre :)

A1, A2 og EN1, EN2 er intensiteten/hastigheden du skal svømme med. (A1 roligt, A2 lidt mere end det, EN1 jævnt hårdt, EN2 hårdt, AN1 spurt, AN2 MAX!!!!)

"Build up" er når man f.eks. svømmer 100m i et hug men starter langsomt og slutter hurtigt.

"Prog" betyder progressivt f.eks. 3*50m hvor første 50m er langsomt, næste 50m hurtigere og sidste 50m fuld gas.

Teknik: Kildecr. træk tommelfingeren op langs kroppen helt op til armhulen (når du afslutter taget i vandet og fører armen frem). Det giver "høje albuer"

Catch up: hold den ene hånd fremme, tag et HELT tag med den anden "klap håndryggen" af hånden der er fremme FØREND du starter et nyt tag med den anden hånd (forvirret?! :)

Fokus på isæt (kig på din hånd når du sætter den i vandet, du skal have så få luftbobler med ned som muligt!)

Andet teknik kan være Insweep og upsweep som er hhv. første og sidste del af crawl-taget..

Ben: svøm kun ben-taget altså ingen brug af arme -brug evt en plade dvs. en flyde-fætter du kan holde fast i.

Arme: kun arm-tag altså igen brug af ben - brug evt. en pullbuoy dvs. en flyde-fætter man holder mellem anklerne/skinnebenene så benene ikke synker :)

Indsvøm (opvarmning) og afsvøm/udsvøm er roligt

P er længden af pause og BONUS er en ekstra lang pause.

Ellers er det bare at strikke noget sammen.

Gængse serier til at få nogle meter skudt afsted er:

Pyramider 50m-100m-150m-200m-150m-100m-50m

Trapper: 100m-200m-300m-400m (eller omvendt er normalt mere motiverende 200m-175m-150m-125m-....)

Et eks. på et fuldt program kan være (et langt og et kortere)

____________________________________________________

Langt program:

300m (A1): Valgfri indsvøm.

4 x 150m p.10 (A2) 25 cr ben + 50 ryg/ryg + 25 cr ben + 50 cr.

12 x 25m. teknik p.10: 1-4: Kilde cr.

5-8: Catch up.

9-12: Fokus på isæt.

4 x 50m P.15 (A2 –EN1) Build up (Build up = start langsomt på de 50m og øge farten hele vejen, slut med spurt)

1800m: 1. 400m A2 + 4 x 100m prog 1-4 (A2 – EN1)

2. 300m A2 + 3 x 100m prog 1-3 (A2 – EN1)

3. 200m A2 + 2 x 100m prog 1-2 (EN1 – EN2)

P. 20 efter 200, 300 og 400m

P 15 efter 100m

BONUS 1 min efter sidste 100m i hver omgang

100m løs (roligt svøm efter eget valg -gerne alternativ svømmestil f.eks. dbl. rygcrawl betragtes som pause :)

2 x 400 m p.15 (A2): 1. Cr .m. svømmefødder, 2. Cr m. håndplader eller svømmefødder.

200m: Afsvøm

Ialt: 4300m

Kort program:

300m (A1): Valgfri indsvøm.

4 x 75m p.10 (A2) 25 cr ben + 25 ryg + 25 bryst.

12 x 25m. teknik p.10: 1-4: Kilde cr.

5-8: Catch up.

9-12: Fokus på isæt.

4 x 50m P.15 (A2 –EN1) Build up

1000m: 1. 300m A2 + 3 x 100m prog 1-3 (A2 – EN1)

2. 200m A2 + 2 x 100m prog 1-2 (EN1 – EN2)

P. 20 efter 200, 300m

P 15 efter 100m

BONUS 1 min efter sidste 100m i hver omgang

100m løs

2 x 200 m p.15 (A2): 1. Cr .m. svømmefødder, 2. Cr m. håndplader eller svømmefødder.

200m: Afsvøm

Ialt: 2800 m

Edited by Bagmanden
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share