solarie og svømmehal?!


Bettina
 Share

Recommended Posts

Jeg skal lige har styr på en myte jeg har hørt, måske nogen har erfaring med det.

Er det sandt, at hvis jeg vælger at hoppe i svømmehallens klor fyldte vand, forsvinder min solarie-brune farve???

Du vil da nok skylde nogle af de døde hudceller væk så noget farve vil der vel altid forsvinde..

Link to comment
Share on other sites

Du skyller både nogle hudceller af og kloret bleger tillige - så ja, du kan godt opleve en temmelig kraftig 'falmning' :wink:

Nu er det ikke fordi jeg har tænkt mig at hoppe firviligt ind i sådan en cancergrill, men jeg kunne stadig godt tænke mig at se nogle referencer på den der.

Jeg ved godt at klor kan bruges som blegemiddel i forbindelse med tøj og stof, men tror squ ikke rigtigt på den mht til menneske kroppen

Link to comment
Share on other sites

Nu er det ikke fordi jeg har tænkt mig at hoppe firviligt ind i sådan en cancergrill, men jeg kunne stadig godt tænke mig at se nogle referencer på den der.

Jeg ved godt at klor kan bruges som blegemiddel i forbindelse med tøj og stof, men tror squ ikke rigtigt på den mht til menneske kroppen

Jo jo ... Bare besøg hvilken som helst svømmehal. Du ser straks, at der er mange flere blege mennesker end mørke. :smile::tongue:

Du vidste måske eller ikke, at Michael Jackson var tidligere elitesvømmer?

Hr. K

Link to comment
Share on other sites

Er det sandt, at hvis jeg vælger at hoppe i svømmehallens klor fyldte vand, forsvinder min solarie-brune farve???

Nej

Den brune farve i huden skyldes et pigment der hedder melanin. Melanin dannes af melanocytter som typisk ligger basalt i epidermis (overhuden) hvor hudcellerne stadig er levende. Melanin dannes for at beskytte basalcellernes (det dybeste lag af overhuden) kerner mod ultraviolet stråling der beskadiger kernenes DNA. Melanin afgives fra melanocytten ved at denne stikker en udløber ind i keratinocytterne (de egentlige hudceller), hvorefter denne udløber kappes af keratinocytten. Efterhånden som de levende hudceller presses udad sker der en række ændringer med dem, deres cytoplasma bliver tykkere og organellerne i cellen nedbrydes, til sidst dør cellen. Det som vi oplever som "huden" består alt sammen af døde hudceller. Som organellerne i hudcellerne nedbrydes på deres vej ud til overfladen nedbrydes også melaningranula, det vil faktisk sige at indholdet af melanin i den yderste del af huden er yderst begrænset i forvejen.

Chlor eller vand, sæbe eller hvilket som helst andet stof kan derfor ikke blege huden, ej heller "skylle" den brune farve væk. Den brune farve skyldes melanin dybt nede i overhuden og ligger intracellulært.

Det har derfor ingen hold i virkeligheden at svømning skulle kunne vaske farven væk, at huden så ikke har ret godt af det (både solarie og vand udtørrer huden) er noget andet. Man kan dog argumentere for at tør hud øger hastigheden hvormed hudceller differentieres, hvis man har en meget tør hud vil hudcellerne derfor udskiftes hurtigere og den brune farve måske forsvinde hurtigere, men det har ikke i sig selv noget at gøre med svømning efter solarie.

Morten Z skriver i den anden (gamle) tråd at da det epidermale bloodflow begrænses ved svømning (nedsat temperatur) kan man også tænke sig at melanocytterne arbejder langsommere (mindre). Umiddelbart synes jeg teorien lyder lidt langt ude, og medmindre det da kan bakkes op af nogle kilder, synes jeg stadig svaret bør være ret entydigt, nej, du kan ikke miste den brune farve ved at svømme efter solbadning.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share