Hvad gør jeg med kosten på dage med forskudt døgnrytme?


Simari
 Share

Recommended Posts

Hej alle I kloge hoveder

Som I kan se er jeg ganske nyslået bruger her, og jeg glæder mig meget til at følge med i hvad der sker herinde.

Jeg har tidligere været rimelig trænet, jeg løb halvmarathon med stor fornøjelse da jeg var 19 og trænede en to-tre timer om dagen, udelukkende løbe-, cykel- og svømmetræning. Jeg har aldrig haft noget ønske om at være sportsudøver på mere end fritidsplan, og det eneste jeg tænkte over i forbindelse med kosten var en nogenlunde balance mellem protein, fedt og kulhydrater (af de rigtige typer). Jeg spiste kager og ships og alt muligt andet og holdt en kampvægt på 58,5 kg uanset hvad.

Men, for at gøre en lang historie kort, kom uddannelse, kæresten og hans konditoregenskaber :blush: og alskens andre sysler pludselig foran motionen i prioritetsrækkefølgen med det resultat at jeg nu, tre år efter, vejer ca 69 kg. Jeg har lagt min kost en del om siden 25.december og har allerede tabt 1,5 kg, hvilket jo er rart nok. Jeg arbejder målrettet med konditionen, men det er ikke omdrejningspunktet her.

Jeg har det problem at jeg hveranden weekend arbejder 22-05 fredag og lørdag nat. De dage bliver min appetit nærmest ikkeeksisterende. Således kan jeg se at jeg fredag indtog noget der ligner 1300 kcal, og idag lørdag har jeg fået ca 850 kcal det er jo helt ude af proportioner med min træning og mine ambitioner i øvrigt. Jeg stiler efter at spise mindst 1600 kcal om dagen, helst lidt mere. Men jeg kan ikke spise mere, uden at være proppet hele dagen.

Fredagen kan ordnes med fem måltider fra 07:00 til 20:00 og så pause til klokken 6:00 hvor jeg spiser en rugbrød eller andet der er lidt nok til ikke at forstyrre min søvn. Men hvordan dælen kringler jeg lørdagen? Er det bedst at jeg holder mig til min "nye kost" der består primært af syrnede mælkeprodukter, æg, visse korn/frø og grøntsager og fisk og så spiser meget på et forholdsvist kort tidsforløb (fra 13:00-20:00). Eller kan jeg godt klare kun at indtage omkring 1000 kcal to lørdage om måneden og hvordan vil det i givet fald påvirke min træning? Eller skal jeg spise frugt under hele vagten? (Det er det eneste vi må spise)

Jeg er 170 høj, vejer 69 kg og har et basalstofskifte på 1500 og en total energiomsætning/dag på 2300 kcal de dage jeg er på arbejde.

Håber nogle af jer har et bud.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share