Ligevægtsindtag?


Tulletøsen
 Share

Recommended Posts

I de to beregnere får jeg hhv. værdierne 1733 kcal = basalstofskifte og 4006 kcal/2860 kcal (ny beregner/gammel beregner) for total energiomsætning.

Hvilken værdi skal jeg forholde mig til når jeg ønsker at justere mig indtag med f.eks. -500 kcal pr. dag?

Jeg ønsker at tabe mig.

Du kan ikke beregne det præcist, du må blot prøve dig frem. Lås dig fast på et indtag, og se hvad vægten siger. Juster her ud fra

Link to comment
Share on other sites

Ja, det kan jeg godt se idéen i.

Problemet er jo bare at der er riiimelig stor forskel på 1733 og 4006 kcal om dagen :blink:

Jeg har hørt at kvinder der ønsker at tabe sig skal ligge på omkring 1200 - 1500 kcal om dagen - kan det (eventuelt og med diverse forbehold for justeringer osv.) også gælde for mig?

Jeg er 21 år, 175 cm høj og vejer 84 kg.

På forhånd tak!

Link to comment
Share on other sites

Ja, det kan jeg godt se idéen i.

Problemet er jo bare at der er riiimelig stor forskel på 1733 og 4006 kcal om dagen :blink:

Jeg har hørt at kvinder der ønsker at tabe sig skal ligge på omkring 1200 - 1500 kcal om dagen - kan det (eventuelt og med diverse forbehold for justeringer osv.) også gælde for mig?

Jeg er 21 år, 175 cm høj og vejer 84 kg.

På forhånd tak!

Jeg må indrømme at jeg ikke har meget fidus til diverse beregnere. Prøv som skrevet tidligere at ligge dig fast på et indtag, og følg vægten en periode.

Link to comment
Share on other sites

Dit basalstofskifte, er den energi din krop skal bruge for at holde de livsnødvendige funktioner kørende. (Meget simplificeret (staveplade :tongue: ))

Men igen, du kan ikke regne 100% med beregnerne. En god idé ville være at finde dit ligevægtsindtag 'manuelt'..! Ved at justere i kosten, og holde øje med om du tager på eller taber dig..!

Edited by Anders_L_Holm
Link to comment
Share on other sites

Dit basalstofskifte, er den energi din krop skal bruge for at holde de livsnødvendige funktioner kørende. (Meget simplificeret (staveplade :tongue: ))

Men igen, du kan ikke regne 100% med beregnerne. En god idé ville være at finde dit ligevægtsindtag 'manuelt'..! Ved at justere i kosten, og holde øje med om du tager på eller taber dig..!

jeg har sku et ligevægt indtag på næsten 5000kcal?! og jeg spiser ca.1700 daglig...

Link to comment
Share on other sites

Har lige justeret lidt og vedhæfter en 'normal' dag uden træning.

Det jeg ikke helt fatter er om det underskud på f.eks. 500 kcal pr. dag man 'skal' have når man forsøger at smide nogle kilo - skal de tages fra Basalstofskifte eller fra Totalforbrug?

Hvis det er fra Basalstofskifte skal jeg jo så have omkring 1200 kcal pr. dag - hvis det er fra Totalforbruget skal jeg have omkring 2250 kcal pr. dag. Det er jo temmelig meget!!!

På Helsevagten.dk anbefaler de mig at indtage ca. 1400 kcal pr. dag hvis jeg vil tabe 10 kg. på 20 uger (beregnet ud fra højde, vægt og dagligt aktivitetsniveau). Jeg har kontorarbejde men får vel brændt en 3-400 kcal af pr. dag ved forskellig motion i løbet af ugen. Det betyder at jeg reelt set indtager lige omkring/over 1000 kcal pr. dag.

Hvis jeg i stedet indtager 1750 kcal. (Basalstofskifte) indtager jeg reelt ca. 1300-1400 kcal. om dagen.

Jeg er klar over at den almindelig mening på MOL er at det er 'dumme' spørgsmål og at jeg skal prøve mig frem selv - og det er også fint nok! Jeg har bare INGEN erfaring med det her og for mig at se er der rimelig meget forskel på et dagligt indtag på +/- 400 kcal og hvis jeg kunne få en lillebitte pejling af om hvilket indtag der (sandsynligvis) ville være bedst at lægge ud med ville det virkelig hjælpe.

:blush:

Indtag2.tiff

Edited by Tulletøsen
Link to comment
Share on other sites

Bare lige for et sammenligne....

Jeg er pige, 23år, 174høj og vejer ca 79....

I øjeblikket indtager jeg ca 1800kcal dagligt - og jeg er i underskud... Ligger måske lige i underkanten af hvad jeg burde, men er også ret aktiv...

Alle er ikke ens, og stofskiftet er individuelt... Så det gælder om at prøve sig frem :bigsmile: ....

Link to comment
Share on other sites

jeg syntes ikke du skal hænge dig for meget i beregner tallene. De lyder i mine øjne ret overdrevne..

Start med eksempelvis, over en uge, at indtage eks. 2500 kcal, så måler du din vægt, er den steget, skal du i den næste uge nedjustere indtaget 500 kcal. er din vægt faldet, skal du opjustere dit indtag med 500 kcal. Du fortsætter med det nye indtag i en uge mere, måler vægten og justere igen op eller ned (250 kcal.) Sådan bliver du ved indtil du hverken tager på eller taber dig. Så har du fundet dit ligevægtsindtag. Hvorefter du kan trække 500 kcal fra, ved enten kost eller motion.

Det vigtige er, at du ikke ændre dine motionsvaner mens du er ved at finde ligevægtsindtaget.

Det tager normalt ikke mere end 3 uger...

Og det er ikke dit basalstofskifte du skal gå ud fra, men dit totalforbrug (ligevægtsindtag)

Link to comment
Share on other sites

jeg har sku et ligevægt indtag på næsten 5000kcal?! og jeg spiser ca.1700 daglig...

Hej Lillen

Tror du ikke du har fået rodet lidt rundt i kJ og kcal?

Nu ved jeg ikke hvor stor du er men det der med de 5000kcal er måske 5000kJ i stedet? Basalstofskiftet ligger som regel i omegnen af 100kJ pr kg legemsvægt, hvilket giver mig et basalstofdkifte på ca 5000kJ

-Camilla

Link to comment
Share on other sites

Hej Lillen

Tror du ikke du har fået rodet lidt rundt i kJ og kcal?

Nu ved jeg ikke hvor stor du er men det der med de 5000kcal er måske 5000kJ i stedet? Basalstofskiftet ligger som regel i omegnen af 100kJ pr kg legemsvægt, hvilket giver mig et basalstofdkifte på ca 5000kJ

-Camilla

jeg er sku pænt stor plus at jeg har meget aktivt arbejde og træner 90min.hver dag...blev enig med maxpower om at det nok var ganske rigtig...øvøv..i am fat :cry::laugh:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share