Elektroder


cil123
 Share

Recommended Posts

Hejsa, jeg skal om 2 uger op til eksamen i TNS behandling. Findes der en bog, som beskriver elektrodernes placering ved de forkellige indikationer? F.eks. hvor sætter jeg elektroderne såfremt patienten har smerter i låret osv.?

Kan nogle hjælpe?

Venlig hilsen Cille :innocent:

Edited by cil123
Link to comment
Share on other sites

TENS (TNS) Transcutan nervestimulation benytter sig kort fortalt af, at smertereceptorerne fra et givent kropssegment benytter sig af de samme afferente (tilbage til CNS fra perifer nerve) signalveje som mekanoreceptorer fra et givent hudsegment over smerteområdet. Når man vha. elektrostimulation (TNS-programmet) stimulerer disse mekanoceptorer vil de overwrite smertesignalet, så det "aldrig" når frem til CNS (hjernen) hvor den egentlige smerteoplevelse bearbejdes. Derved vil man eksempelvis lettere kunne slappe af i et skadet område. Har derved inddirekte samme effekt som smertelindring via medicin. Til gengæld slipper man for at skulle spise piller der via optagelse i kroppen kan give racermave og andet ubehageligt. Det skal dog pointeres at årsagen til smertens opståen ikke elimineres hvorfor det er nødvendigt at holde sig i ro efterfølgende til trods for smertelindring. Der er til dels evidens for at teorien virker.

MVH Jacob.

Edited by Guarden
Link to comment
Share on other sites

Hejsa, jeg skal om 2 uger op til eksamen i TNS behandling. Findes der en bog, som beskriver elektrodernes placering ved de forkellige indikationer? F.eks. hvor sætter jeg elektroderne såfremt patienten har smerter i låret osv.?

Kan nogle hjælpe?

Venlig hilsen Cille

Øøøh hvilken uddannelse snakker vi om her? For hvis du ikke allerede ved hvor elektroderne skal placeres, burde du måske tage en snak med din lærer.

Link to comment
Share on other sites

Hejsa, jeg skal om 2 uger op til eksamen i TNS behandling. Findes der en bog, som beskriver elektrodernes placering ved de forkellige indikationer? F.eks. hvor sætter jeg elektroderne såfremt patienten har smerter i låret osv.?

Kan nogle hjælpe?

Venlig hilsen Cille :innocent:

Hej C.

Udfra hvad jeg ved skal elektroderne placeres umiddelbart over det smerteramte område, og dække så meget som muligt.

Jeg arbejder for Compex elektrostimulation der har apparater der benytter sig af TENS.

Mvh. Jacob.

Link to comment
Share on other sites

Hej C.

Udfra hvad jeg ved skal elektroderne placeres umiddelbart over det smerteramte område, og dække så meget som muligt.

Jeg arbejder for Compex elektrostimulation der har apparater der benytter sig af TENS.

Mvh. Jacob.

Hej C

Som Jacob skriver kan elektroderne placeres direkte over smerteområdet. De kan også placeres i et dermatom eller over et myotom med relation til smerten. Akupunktur-/triggerpunkter er også en mulighed samt perifere nerver eller motoriske punkter.

Læs evt. bogen "Elterapi" af Michael Harbo og Hanne Lisby

Btw., hvilken uddannelse går du på?

/B

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share