vægt og muskeltab


typen
 Share

Recommended Posts

Jeg ved godt at man taber muskelmasse hvis vægttabet går for hurtigt!

Men hvor meget muskelmasse taber man??

Jeg vil nemlig tabe mig lidt, da man jo ikke kan bulke året rundt ..desværre :rolleyes:

Hvis der er tale om 4-5 kilo vægttab på 5 uger hvor meget vil så være fedt/muskel (ca.)

Link to comment
Share on other sites

Nu er 1 kgs vægttab pr. uge ikke dramatisk (men stadig mere end maksanbefaling på 0,5 kg/uge)

Hvis du spiser nok proteiner og træner som du plejer er det slet ikke sikkert du taber nogen muskler. Men på den anden side får du med 99 % sikkerhed heller ikke nogen muskelmassefremgang.

God cut-tur. B)

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke helt enig med Jarvig. Uanset hvor lille dit vægttab/uge er, vil der altid ryge noget muskelmasse. Det eneste man kan gøre er at forsøge at minimere det så meget som muligt.

For mit vedkommende betyder det at jeg ikke skal lave alt for meget cardio, for det meste max 4 gange om ugen.

Uanset hvordan du vælger at gøre det, så er det en god ide ikke at indføre alt for drastiske nedskæringer i maden samt en masse cardio med det samme. Det kan lige så godt betale sig at indføre det gradvist, så får du mere ud af din indsats.

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring med kostvejledning af mænd, som ønsker at tabe sig er, at de stort set ikke taber nogle muskler de første par uger af en diæt ... forudsat at de taber sig via en reducering af kalorier eller ved at hæve deres GI i måltiderne fremfor at begynde at dyrke ekstra cardio. Efter cirka 4 uger plejer jeg at koble cardio på cirka ½-1 time om morgenen 3 gange om ugen på tom mave med en samtidig bibeholdelse af kalorieniveauet.

Det er min erfaring, at en i forvejen sportstrænet person kan gå på en diæt uden at mindske sin muskelmasse, hvis det drejer sig om et fedttab på ikke mere end 8 kg. Det kræver blot at man følger sin diæt nøje og er konsekvent med sin træning - jeg oplever tit, at hvis mine klienter bevarer deres positive nitrogenbalance og samtidig tilføjer noget HMB, creatin og glutamin til deres diæt, så oplever de fleste faktisk en fremgang i muskelmasse de første par uge, som er blivende efter diætstop.

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring med kostvejledning af mænd, som ønsker at tabe sig er, at de stort set ikke taber nogle muskler de første par uger af en diæt ... forudsat at de taber sig via en reducering af kalorier eller ved at hæve deres GI i måltiderne fremfor at begynde at dyrke ekstra cardio. Efter cirka 4 uger plejer jeg at koble cardio på cirka ½-1 time om morgenen 3 gange om ugen på tom mave med en samtidig bibeholdelse af kalorieniveauet
Uanset hvordan du vælger at gøre det, så er det en god ide ikke at indføre alt for drastiske nedskæringer i maden samt en masse cardio med det samme. Det kan lige så godt betale sig at indføre det gradvist, så får du mere ud af din indsats.

OK, det bliver noget i denne retning jeg holder mig til.. det bliver til lidt løb 3-4 gange om ugen og en lille nedskæring i mit daglige kalorieindtag!

Men heldigvis har jeg rimelig let ved at tabe mig.. jeg skal næsten tvangsfodre mig selv for at tage på og ikke tabe sig :blink:

Tak for svarene...

Link to comment
Share on other sites

Spændende debat.... Jeg har lige et enkelt spørgsmål..

Da jeg i forvejen ikke spiser vildt meget, men dog nok til at vokse i muskelmasse, hvilken betydning har det så hvis jeg begynder at dyrke cardio uden at reducere på maden.

Lige nu styrketræner jeg ca. 4 -5 gange i ugen og render med om en 14 dags tid at begynde at dyrke cardio på et løbebånd et par gange eller 3 om ugen.

Link to comment
Share on other sites

Det kan de heller ikke Usser. Der vil altid være tab af muskelmasse involveret i en diæt. Selv de bodybuildere der er på diverse dopingmidler mister muskelmasse.

Jeg betvivler Angels påstand om at man kan undgå at miste muskelmasse hvis man "bare" skal tabe sig <8kg. Det er selvfølgelig klart at man vil miste mindre masse ved små vægttab end ved drastiske vægttab, men jeg vil holde på at der altid vil være et tab af masse involveret.

Link to comment
Share on other sites

For tiden cutter jeg og har bibeholdt min normale træningsrutine, men jeg har alligevel haft nogle rigtig gode neurale øgninger, bl.a. er jeg gået fra 3x6 - 140 kg i dødløft til 3x6 - 150 kg på 7 dage!

xax og jeg har snakket om evt. at køre en styrke cyklus mens man cutter, da man jo alligevel ikke har energi til at skabe hypertrofi....... tilgengæld vil man kunne opnå styrke i form af neurale tilpasninger....... i teorien! <_<

Link to comment
Share on other sites

Selvfølgelig kan man øge styrken under et vægttab, hvis man kun ser på den neurale tilpasning. Spørgsmålet er, om man samtidig kan beholde muskelmassen. Jeg synes nogen udtaler sig lidt for kategorisk på området. Umiddelbart vil jeg mene at man for alvor er i farezonen med mht. muskeltab, når man er i (kraftigt) energiunderskud. Men jeg vil også mene, at der er så mange (ukendte) faktorer i spil, at man ikke med sikkerhed kan sige, at man taber muskelmasse.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share