Fedmegrænser for børn


Morten Z
 Share

Recommended Posts

Det ser spændende ud. Dog er jeg lidt forundret over, at man ifølge beregneren er normalværgtig, hvis man er 170 cm høj og vejer 10 kg :dry:

Nu ved jeg godt, at der står fedmeberegner men alligevel.

Er det rigtigt, at en to-årig kan veje op til 18 kg? Jeg går ud fra at det grønne er normalt, det gule overvægtig og det røde svært overvægtig?

Link to comment
Share on other sites

Det ser spændende ud. Dog er jeg lidt forundret over, at man ifølge beregneren er normalværgtig, hvis man er 170 cm høj og vejer 10 kg :dry:

Nu ved jeg godt, at der står fedmeberegner men alligevel.

Er det rigtigt, at en to-årig kan veje op til 18 kg? Jeg går ud fra at det grønne er normalt, det gule overvægtig og det røde svært overvægtig?

Det er BMI ikke kropsvægt der vises.
Link to comment
Share on other sites

Stigningen i vægtgrænserne for henholdsvis overvægt og fedme er entydig i beregningerne knyttet til alderen. Dette forudsætter i princippet en entydig sammenhæng i børnenes fysiske udvikling svarende til aldren, som typisk kan være flere år forskudt.

Spørgsmålet er om beregneren derfor er særlig brugbar? Jeg ved godt at det er nærmest umuligt at opstille en beregninger, der yder fuld retfærdighed. Ville det ikke give større præcision, hvis beregneren byggede på et PI-indeks, hvor højden sættes i tredje potens, idet dette skulle være en mere præcis estimationsmetode specielt for børn.

Mener jeg har set en artikel om denne problemstilling på vist nok "ugeskrift for læger". Søgefunktionen virker imidlertid ikke for mig p.t. på denne hjemmeside.

Link to comment
Share on other sites

Puha, det lykkedes endeligt at finde artiklen via yahoo-søgning. Det er en gammel en af slagsen ganske vist, men dog alligevel interessant.

http://www.ugeskriftet.dk/portal/page?_pag...&_schema=PORTAL

Argumentationen imod BMI som måleenhed går netop på, at metoden ikke tager højde for forskelligt udviklingsniveau for børn i samme alder, samt at BMI tenderer til at overestimere overvægt for større børn.

Argumentationen for PI til sammenligning med BMI går på at:

Ud fra dimensionsbetragtninger er det mere korrekt, at vægten divideres med højden opløftet til tredje potens i stedet for højden opløftet til anden potens, da vægten teoretisk relaterer sig tilnærmelsesvis lineært til højden i tredje potens
Samtidig tager PI-metoden højde for forskelle i det fysiske udviklingsniveau for barnet, idet højden ved denne beregningsmetode tillægges større betydning.

Både BMI og PI ses som mindre præcise udtryk for en vurdering af overvægt ift. hudfoldsmålinger. Der opstilles således en rangorden for metodevalget:

– Bedst men mest tidskrævende er hudfoldsmålinger, som også er anvendelige på individniveau.

– Næstbedst er ponderalt indeks (kg/m3)

– Brugeligt er body mass index (kg/m2), som dog skal bruges med forsigtighed på individ-plan på grund af risikoen for misklassifikation.

Link to comment
Share on other sites

Indvendingen er rimelig og jeg kender udemærket artiklen fra ugeskriftet. BMI er faktisk en ulogisk måde at at normalisere vægten i forhold til højden, fordi det skaleringsmæssigt burde gøres som ved ponderalt index.

BMI vurderingen bliver derfor forskellig ved forskellige højder og væksttrin, men det er netop derfor at man har konstrueret de varierende grænseværdier for forskellige alderstrin (som ganske rigtigt burde være normaliseret til udviklingstrin).

Det havde været smartere at man fra starten var blevet enige om at bruge Ponderalt index, men nu er det bare sådan at BMI er blevet den internationele referenceramme. BMI kan være et godt eller dårligt værktøj alt efter hvordan man bruger det. På individniveau er det kun en indikator på om der skal gøres en mere kvalitativ vurdering af et evt. problem.

Til gengæld er det stadigt et nyttigt værktøj til beskrivelse af populationer. Eksempelvis har Sundhedsstyrelsen netop delt en masse millioner ud til en del projekter som skal fokusere på overvægtige børn. Indenfor disse projekter er der brug for værktøjer til at beskrive forekomsten af overvægt indenfor kommunerne og indenfor de børn der indgår i projekterne. Her giver BMI-grænserne en nem og statistisk korrekt kvantificering og beregneren kan f.eks. bruges af de fagpersoner der arbejder med disse ting. Alternativt kan de slå op i tilgængelige tabeller, hvilket er mere tidskrævende.

Jeg har også lavet en beregner for Ponderalt index, men ikke lagt den ud, da der næppe er mange som kan relatere sig til værdien.

Link to comment
Share on other sites

Det er klart, at BMI som den nuværende fælles standard er mere oplagt til sammenligning imellem polulationsundersøgelser og efterhånden er et indarbejdet begreb i de flestes bevidsthed. Her vil variationerne i udviklingsniveau typisk ophæve hinanden.

Man kunne så indvende, at beregneren på forsiden er møntet på en individuel måling og ikke en polulationssammenligning. Ved den individuelle måling og vurdering af børns eventuelle overvægt slår disse variationer i udviklingsniveau for en given aldersgruppe derimod igennem.

Måske kunne beregneren baseret på BMI suppleres med information om at indikatoren kan være misvisende specielt bestemte grupper af børn fx. vækst- og højdeudvikling, kraftig/spinkel bygning, passive/meget trænede børn mv.

Nu er dette emne og den henviste artikel koncentreret omkring børn og unge. Det kunne dog være interessant med en perspektivering ift. voksne. I hvilken grad vil ponderalt index være mere retvisende for vægtgrænser sammenlignet med BMI-mål. (Har ikke ved netsøgning kunne identificere nettilgængelige referencer vedr. PI, men måske skal jeg tage en tur på biblioteket). Fedme er vel i mange tilfælde relateret til kroppen og sekundært til benene, som jo vil indgå med ½ vægt i højdeangivelser. Omvendt virker det mere fornuftig at vurdere vægten ud fra en tredimentionel korrektionsfaktor.

Link to comment
Share on other sites

Synes det var sjovt at lege med beregneren. Men synes at den manglede en værdi der angav hvornår barnet er undervægtig.

Min datter har været i gang med et slankeprojekt meget længe. Hun er 13 år ca. 155 cm høj og vejer 49 kg. Hun er i dag ikke overvægtig, men vil stadig gerne tabe sig 3 kg. Jeg kunne godt tænke mig at vide hvor grænseværdierne for normalvægtig er både op og ned, så man også kan holde øje med at hun vedbliver at være sund og ikke går i den anden grøft. Syn og skøn er jo det bedste, det ved vi alle. Men derfor kan vi som mennesker jo alligevel godt lide at have tal og rettesnore at arbejde med.

Link to comment
Share on other sites

Tja overgrænsen er jo i beregneren 21,9 og din datter 20,4 (52,5 kg skulle så være grænsen), hvilket kunne indikere at hun ligger lidt over middel. Jeg ved ikke hvad undergrænsen er i følge beregneren.

Ved et PI-index lander hun på 13,2. Så vidt jeg har set er 12-13 det normale. 15 og opefter er overvægtig.

3 kg mindre giver henholdsvis 19,1 og 12,4 som vel må siges at være et sted i midten. Beregneren bør dog ikke stå alene, men kun ses som en indikator, hvor man også bør vurdere kropsbygning mv.

Hvis børn stadig er i voksealderen er det som regel bedre, at forsøge at holde vægten fremfor at køre en slankekur.

Link to comment
Share on other sites

I det referencemateriale jeg har anvendt er der kun angivet BMI-værdier svarende til de voksnes 25 og 30. Derfor har jeg ikke indbygget en nedre grænse for undervægt i beregneren. Man kan evt. bruge den amerikanske beregner til at få en vurdering af dette, da der trods alt ikke så meget forskel på de to sæt af grænseværdier.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

hej var hos børnelægen med datter på 7,5 år..hun vejer 30,7 med tøj--og er 124,5..og bmi hod jer 19,2...men du kan intet se på hende mave el numse hmmm....lægen skældte hende nærmest ud..så jeg har skrevet klage til denne....

hun har lige vandret 4 timer hver dag i østrig..hm..lægen sagde bare ..jamen ¨å kort tid 12 dage har ingen virkrning på muskler!!!!

hvad mener du?????

Link to comment
Share on other sites

BMI er altid kun vejledende. Hvis det ikke er tydeligt at der er for meget fedt på kroppen, så behøver barnet ikke at være overvægtig selv om BMI-værdien siger det. På den anden side set er det også en almindelig observation, at forældre ikke ser objektivt på deres egne børn.

12 dages vandretur vil normalt ikke kunne medføre en højere kropsvægt end normalt.

Link to comment
Share on other sites

jeg er da objetik på mit barn..og ønsker hende da ikke at være tyk....flere af min datters veninder.siger nej til at hun er overvægtigt..hun går til gymnastik.og leger meget og skakl starte til budokai...og rider også,,,,jg mener at hun er i præpurtet da hun har armsved...og kender en med datter som har dette..og dety 1 tegn er svedlugt...og hun er stor og vokser som er tegn nr 2 til at gå for tidligt i pubertet....

hun spiser sundt da jeg selv gør dette..pga i 2003 havde blodprop...hun spiser kun slik på lørdage osv..sodavan og specielt cola er bandlyst da det ødelægger emaljen på tænder.......samt kan jeg ikke se fedt på hende...så jeg har skrevwet et klagebrev til børnelægen...da hun sad og sagde det direkte til min datter......det gør man da ikke til pige på 7,5???de har ikke brug for at hører du er tyk!!!!!

det giver spiseforstyrrelser hos piger..som kan være farligt,,,,,

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger

Hvorfor skulle det nu pludseligt være nødvendigt at gå til lægen for at få at vide, om ungen er fed eller ej?

Du skriver jo intetsteds, at du er svagtseende.....................

BMI er naturligvis også - og stadigvæk - generelt noget misvisende vås, og i mange henseender noget farligt sludder, der primært er opfundet af dovne forskere, der elsker præcist definerede størrelser, UANSET hvor tåbelige eller ubrugelige til noget som helst de så i øvrigt måtte være.

Den kloge MZ beskrev engang BMI som værende "noget pjat", en betragtning man kun kan være enig i.

Det må antages han stadigvæk har samme opfattelse......?

PS:

Det "farlige", i modsætning til det blot nytteløse, ved BMI-legen er f.eks. det forhold, at BMI-pjankeriet under den nuværende fedmeepidemi medvirker til at kamouflere problemets omfang, idet den tiltagende fysiske inaktivitet med deraf følgende ringe muskulær udvikling et stykke af vejen resulterer i et for "normalt" billede af fedmetilstanden, når BMI-tosserierne anvendes, idet kun den samlede kropsvægt og ikke kropskompositionen registreres.

Da kropskompositionen kan fastslås med tilstrækkelig præcision via et hav af hurtige og nemme metoder, f.eks. et spejl, er det aldeles uforståeligt, at de respektive sundhedstjenere fortsat kun lige akkurat kan formås til at kyle patienten op på en badevægt........................................

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor skulle det nu pludseligt være nødvendigt at gå til lægen for at få at vide, om ungen er fed eller ej?

Du skriver jo intetsteds, at du er svagtseende.....................

BMI er naturligvis også - og stadigvæk - generelt noget misvisende vås, og i mange henseender noget farligt sludder, der primært er opfundet af dovne forskere, der elsker præcist definerede størrelser, UANSET hvor tåbelige eller ubrugelige til noget som helst de så i øvrigt måtte være.

Den kloge MZ beskrev engang BMI som værende "noget pjat", en betragtning man kun kan være enig i.

Det må antages han stadigvæk har samme opfattelse......?

PS:

Det "farlige", i modsætning til det blot nytteløse, ved BMI-legen er f.eks. det forhold, at BMI-pjankeriet under den nuværende fedmeepidemi medvirker til at kamouflere problemets omfang, idet den tiltagende fysiske inaktivitet med deraf følgende ringe muskulær udvikling et stykke af vejen resulterer i et for "normalt" billede af fedmetilstanden, når BMI-tosserierne anvendes, idet kun den samlede kropsvægt og ikke kropskompositionen registreres.

Da kropskompositionen kan fastslås med tilstrækkelig præcision via et hav af hurtige og nemme metoder, f.eks. et spejl, er det aldeles uforståeligt, at de respektive sundhedstjenere fortsat kun lige akkurat kan formås til at kyle patienten op på en badevægt........................................

Spot on :laugh: visdommen taler... hvis man endelig skulle komme med kvantitative målinger man kan bruge til noget skulle det være omkredsen på vommen

Edited by TLunau
Link to comment
Share on other sites

 Share