Efedrin + Læge


ja5260
 Share

Recommended Posts

Hej MOL.

Jeg har en ven der ønsker at bruge TP'er som et boost til sin træning.

Jeg er ikke fortaler for disse produkter, og kunne derfor ikke svarer ham på følgende:

Bør man kontakte sin læge før evt. brug?

Han tænker mest på at få målt blodtrykket, samt at få foretaget en blodprøve som viser hans stofskifte.

Hvad siger i?

Link to comment
Share on other sites

Tror du, at hans læge bare ville gøre det og dermed indirekte anbefale brug af et potentielt livsfarligt præparat? Og en stofskiftemåling? Kan sagtens se fidusen med en blodtryksmåling, men faktum er, at det stiger ved efedrinindtag, så det er jo hans problem, hvis han vælger at prøve det. Han er vel heller ikke så gammel, at blodtrykket skulle være forhøjet?

Link to comment
Share on other sites

Tror du, at hans læge bare ville gøre det og dermed indirekte anbefale brug af et potentielt livsfarligt præparat? Og en stofskiftemåling? Kan sagtens se fidusen med en blodtryksmåling, men faktum er, at det stiger ved efedrinindtag, så det er jo hans problem, hvis han vælger at prøve det. Han er vel heller ikke så gammel, at blodtrykket skulle være forhøjet?

Hans alder er 21.

Jeg ved ikke om produktet er livsfarligt.

Ved bare det er på dopinglisten.

Tror ikke han har tænkt sig at sige lige ud til sin læge: Jeg ønsker at bruge efedrin!

Well...Du ville ikke mene at det ville være nødvendigt med en blodtryks-måling?

Men mon ikke det er en smule farligere, hvis det viser sig, han i forvejen har for højt et blodtryk?

Link to comment
Share on other sites

Hans alder er 21.

Jeg ved ikke om produktet er livsfarligt.

Ved bare det er på dopinglisten.

Tror ikke han har tænkt sig at sige lige ud til sin læge: Jeg ønsker at bruge efedrin!

Well...Du ville ikke mene at det ville være nødvendigt med en blodtryks-måling?

Men mon ikke det er en smule farligere, hvis det viser sig, han i forvejen har for højt et blodtryk?

Måske du skulle lade være med at blande dig, - eller i hvert fald gøre ham klart at du ikke ved noget om det.

Ellers får han meget let indtrykket at du godt nok er imod det, men blodtrykket var jo i orden (for det er det sikkert) og de eventuelle andre ting han kan få tjekket. Så egentligt er det jo ikke ret farligt for ham.

Altså, - det er fint at du giver udtryk for at det er en dårlig ide! Men hvis du begynder at afveje og forsøge at tænke over hvor farligt er det nok også vigtigt at du fortæller ham hvor stor/lille din viden er, - ellers vægtes den let forkert!

Edited by DaDane
Link to comment
Share on other sites

Måske du skulle lade være med at blande dig, - eller i hvert fald gøre ham klart at du ikke ved noget om det.

Ellers får han meget let indtrykket at du godt nok er imod det, men blodtrykket var jo i orden (for det er det sikkert) og de eventuelle andre ting han kan få tjekket. Så egentligt er det jo ikke ret farligt for ham.

Altså, - det er fint at du giver udtryk for at det er en dårlig ide! Men hvis du begynder at afveje og forsøge at tænke over hvor farligt er det nok også vigtigt at du fortæller ham hvor stor/lille din viden er, - ellers vægtes den let forkert!

Har skam gjort det klart for ham jeg ikke aner det.

Og han spurgte derfor, om jeg ville undersøge det for ham.

Og valgte så motion-online... Er det nu et problem? :blink:

Link to comment
Share on other sites

Har skam gjort det klart for ham jeg ikke aner det.

Og han spurgte derfor, om jeg ville undersøge det for ham.

Og valgte så motion-online... Er det nu et problem? :blink:

Det ved jeg ikke, du synes jeg selv du skal overveje. Men jeg vil da være lidt bekymret for mit helbred hvis en af mine (sikkert både arbejdssom og begavet) venner ville undersøge om et eller andet dopingstof nu også er så slemt. Godt nok er det forbudt men...

Af helt åbenlyse årsager vil de fleste her på boardet nok mene at MOl trods alt er det bedste sted at søge, - men det er stadig kun et internetsted hvor tilfældige mennesker kan skrive lige hvad de har lyst til.

Link to comment
Share on other sites

Hej MOL.

Jeg har en ven der ønsker at bruge TP'er som et boost til sin træning.

Jeg er ikke fortaler for disse produkter, og kunne derfor ikke svarer ham på følgende:

Bør man kontakte sin læge før evt. brug?

Han tænker mest på at få målt blodtrykket, samt at få foretaget en blodprøve som viser hans stofskifte.

Hvad siger i?

Jeg synes det er fint du spørger i dette forum.

Prøv at google efedrin/ephedrin/ephedra, der er mange der vil sælge skidtet, men der er også nogle der er døde af det!!!

Alene det at stoffet er ulovligt i Danmark, og godt på vej til at blive ulovligt i USA (hvis ikke det allerede er sket) bør være et vink med en vognstang.

Held og lykke med at overtale din kammerat til at lade være med at tage det s....

Link to comment
Share on other sites

Med hensyn til efedrin (mis)brug for en 21-årig er det ikke de kardiovaskulære komplikationer du skal tænke på hvis stoffet ellers er nogenlunde rent og tages i rigtige doser.

Efedrin virker karkontraherende på de perifere kar i kroppen hvorfor blodtrykket forhøjes (den totale perifere modstand stiger) og stimulerer også frigørelsen af noradrenalin på hjertets receptorer (hvorved cardiac output stiger), imidlertid er halveringstiden for stoffet ret begrænset, og overordnet er det ret vanskeligt at forestille sig kardiovaskulære komplikationer i forbindelse med et "normalt" forbrug hos et ungt rask menneske.

Derimod har efedrin en række uheldige emotinelle påvirkninger, såsom humørsvingninger og eventuelle forbigående depressioner. Regelmæsig brug af efedrin kan også give psysisk afhængighed.

Uanset om efedrin bruges i forbindelse med slankekure eller styrketræne forsvinder effekten igen ved ophørt indtag, derfor ligner det ikke noget at man som 21-årig starter med at spise tabeletter, fordi hvis effekten skal holdes så skal indtaget forsætte.

I stedet for at undersøge bivirkningerne her på motion-online for din kammerat skulle du prøve at bruge nogle kræfter på at forklare ham hvorfor han ikke skal tage efedrin.

Det at få taget fx blodtrykket ved lægen, giver ikke den fjerneste sikkerhed. Hvis der opstår problemer i forbindelse med hypertension hos en 21-årig sker det oftere i forbindelse med bristning af aneurisme el lign., det kan ikke "måles" hos lægen alligevel.

Kort og godt, lad være.

Link to comment
Share on other sites

Hejsa ..... har lige været inde på www.doping.dk og læse om Efedrin .... og har lige et spørgsmål ....

http://doping.dk/visArtikel.asp?artikelID=3179

II Stoffer og metoder forbudt i konkurrence:

Alle kategorier under sektion I plus

S6. Stimulerende stoffer

S7. Narkotika

S8. Cannabinoider

S9. Glukokortikosteroider

S6 ..... her befinder efedrin sig ...... så mit spøgsmål er .... kan man KUN blive tager for efedrin i forbindelse med konkurrence ? .... eller gælder det også i et motions-center hvor man ikke træner til koncurence ??

Edited by razor
Link to comment
Share on other sites

Med hensyn til efedrin (mis)brug for en 21-årig er det ikke de kardiovaskulære komplikationer du skal tænke på hvis stoffet ellers er nogenlunde rent og tages i rigtige doser.

Muligvis ikke det første halve års tid. Centralstimulantia stimulerer lipolysen [fedtforbrændingen], hvilket sparker lipid ud i blodbanen. Bliver det ikke forbrugt i et strikt kalorieunderskud, er der ingen garanti for at det sætter sig et uskadeligt sted igen som fx elskovshåndtagene. Hvis bare lidt af det finder vej til karvæggen i kranspulsårerne eller hjernens arterier, såeh.. :4whip:

De kasuistiske meddelelser om iskæmiske dødsfald ifm evt efedrinbrug er hos ret unge mennesker (heraf kvinder, som ret sjældent får blodpropper i yngre alder), og det er formentligvis derfor mistanken er rejst. Der er sgutte nogen der undrer sig over hvorfor gamle får en blodprop.

Link to comment
Share on other sites

Det at indtage efedrin påvirker (og ændrer) en række kropsfunktioner, hvilket i sig selv altid kan være farligt, men realitiske bivirkninger for en 21-årig person der bruger efedrin i træningsmæssigt øjemed er næppe AMI og arteriosklerose hvis det tages i rigtige doser.

Åreforkalkning er en meget langsommelig proces, og hvis man skal overbevise en 21-årig person om ikke at tage efedrin er det nok næppe det argument man skal bringe frem som grunden til ikke at bruge det, men der er da ikke tvivl om at et mangeårigt konsistent forbrug af efedrin kan fremme udviklingen.

Men når alt kommer til alt er det største problem ved indtag af efedrin næppe de kardiovaskulære komplikationer, men derimod de psykiske. Som jeg skrev tidligere ophører de gavnlige virkninger af efedrin i samme øjeblik man ophører med forbruget, og det kan i sig selv være en ret stor faktor for den psykiske afhængighed. Desuden er daglige humørsvingninger nok noget de fleste kan relatere sig bedre til en åreforkalkning og hypertension.

Link to comment
Share on other sites

kan man KUN blive tager for efedrin i forbindelse med konkurrence ? .... eller gælder det også i et motions-center hvor man ikke træner til koncurence ??

Det kommer an på om dit motionscenter har et samarbejde med Antidoping Danmark. Hvis der er et samarbejde kan Antidoping DK komme uvarslet og tage prøver på medlemmerne centret, og konsekvensen af en positiv test er livsvarig eksklusion fra centret.

Ved at større kæder som SATS og FitnessDK har et samarbejde

Link to comment
Share on other sites

Det kommer an på om dit motionscenter har et samarbejde med Antidoping Danmark. Hvis der er et samarbejde kan Antidoping DK komme uvarslet og tage prøver på medlemmerne centret, og konsekvensen af en positiv test er livsvarig eksklusion fra centret.

Ved at større kæder som SATS og FitnessDK har et samarbejde

Nej Efedrin er ikke ulovligt udenfor konkurrence, og er ikke ulovligt at bruge i centrene og derfor tester ADD ikke for det. Men det er ulovligt til konkurrencer, eller også er det bare ulovligt at have over en vis mængde i kroppen på konkurrence dagen. Dette har der været en tråd om før, hvor bl.a. Angel, Craw og andre konkurrence atleter fortalte at de brugte ECA stacks da det ikke var ulovligt, men stoppede noget tid inden konkurrence.

Link to comment
Share on other sites

Armoured female + jsc:

Så vidt jeg ved er i begge læger / læge studerende og virker som troværdige og dygtige folk, som har været her på mol i lang tid. Jeg lytter derfor meget til jeres advarsler mod ECA stacks/TP, men har i nogen undersøgelser som redegører for bivirkningerne?

Jeg har nemlig selv før brugt ECA stacks på diæt, med rigtigt gode resultater og jeg havde egenlig tænkt mig at gøre det igen, men hvis i virkelig har ret i at det er så farligt vil da bestemt lade være.

Fordi jeg ikke bare tager jeres ord for gode varer, er bl.a. at jeg ikke selv har set undersøgelser som viser farligheden af disse produkter, men "bare" en masse teorier. Derudover er disse produkter jo blevet brugt af millioner og millioner af mennesker og dette taget i betragtning, så burde der vel være en hel del flere tilfælde at dødsfald / alvorlige bivirkninger?

Jeg er klar over at ting som åreforkalkning tager tid og kan ramme os om mange år, derfor kan der jo komme adskillige alvorlige tilfælde i fremtiden, da ECA stacks vel først er blevet rigtigt populært her inden for de seneste år. Derfor er jeg specielt interesseret i det Armoured female du nævner med at de uforbrugte fedtsyre ikke nødvendigvis vil finde tilbage i fedtvævet og i stedet sætte sig som åreforkalkning, altså om der findes nogen undersøgelser for dette?

Udover alt det ovenstående har bl.a. Angel og Craw jo fortalt om hvordan de bruger ECA stacks. Angel er jo også læge og både hende og Craw er meget modstandere af doping og de farlige bivirkninger, men de mener jo altså ikke at der er noget galt i at bruge ECA stacks med måde i begrænsede perioder.. Altså der hvor jeg vil hen, er bare at der ikke er enighed om det virkelig er skadeligt at tage disse stoffer på den rigtige måde.

Så jeg håber vi kan få en saglig debat om det om emnet. :smile:

edit: alle er selvfølgelig velkomne til at debatere og være med, jeg fremhævede bare lige Armoured female og jsc fordi de var meget kritiske og jer gerne vil se hvad de bygger det på. Så hold jeg endelig ikke tilbage nogen af jer andre.

Edited by Jones
Link to comment
Share on other sites

Jeg er fuldstændig på fod med jsc og specielt AF når det kommer til at bruge efedrin til vægttab!

I min verden hører dette produkt kun til som en sidste løsning i slutningen af en skrap diæt hvor man virkeligt skal presse kroppen og man måske er noget et stop i den jævne fedtforbrænding eller blot er ved at have opbrugt sine kræfter.

... men at tage dette for blot at komme nogle overflødige kg til livs ville jeg aldrig tilråde nogle!!

Som AF skriver så skal man være sikker på at man reelt er på en restriktiv diæt og rent faktisk får forbrændt fedtet som gives i omløb. Man bør også gøre sig risikofaktorer klart såsom om man har hjerte-/kredsløbssygdomme i familien før man giver sig i kast med dette projekt, da bivirkninger ellers hurtigt kan komme snigende....

Jeg personligt lider i forvejen af essentiel hypotension og kan derfor tåle trykstigninge ganske godt samt vi ikke har nogle kendte dødsfald i min famile pga. åreforkalkning ej heller kendt forhøjet kolesterol, jeg bruger kun produkter med efedrin under diæt såfremt jeg er ved at gå kold... så når jeg endelig bruger produkter med efedrin så gør jeg det med bedre samvittighed end så mange og jeg gør det altid kun i samråd med min egen læge :innocent:

p.s Ser ikke noget farligt i at bruge et produkt som TP til at booste sin træning engang imellem så længe det bare ikke bliver daglig vane og behov...

Edited by angel
Link to comment
Share on other sites

Jeg er fuldstændig på fod med jsc og specielt AF når det kommer til at bruge efedrin til vægttab!

I min verden hører dette produkt kun til som en sidste løsning i slutningen af en skrap diæt hvor man virkeligt skal presse kroppen og man måske er noget et stop i den jævne fedtforbrænding eller blot er ved at have opbrugt sine kræfter.

... men at tage dette for blot at komme nogle overflødige kg til livs ville jeg aldrig tilråde nogle!!

Som AF skriver så skal man være sikker på at man reelt er på en restriktiv diæt og rent faktisk får forbrændt fedtet som gives i omløb. Man bør også gøre sig risikofaktorer klart såsom om man har hjerte-/kredsløbssygdomme i familien før man giver sig i kast med dette projekt, da bivirkninger ellers hurtigt kan komme snigende....

Jeg personligt lider i forvejen af essentiel hypotension og kan derfor tåle trykstigninge ganske godt samt vi ikke har nogle kendte dødsfald i min famile pga. åreforkalkning ej heller kendt forhøjet kolesterol, jeg bruger kun produkter med efedrin under diæt såfremt jeg er ved at gå kold... så når jeg endelig bruger produkter med efedrin så gør jeg det med bedre samvittighed end så mange og jeg gør det altid kun i samråd med min egen læge innocent.gif

p.s Ser ikke noget farligt i at bruge et produkt som TP til at booste sin træning engang imellem så længe det bare ikke bliver daglig vane og behov...

Godt indlæg Angel, jeg vender lige tilbage med svar imorgen.
... men så længe man ikke bruger sin træning i konkurrencemæssigt øjemed ser jeg til gengæld ingen grund til at køre en ECA-stack

Helt enig!

Link to comment
Share on other sites

Jones: Jeg har linket til Medline i een af de forrige debatter her på MOL (tror det var i sommers).

Sortiarius: Det kan være meget svært at forklare 21-årige nogetsomhelst. Med den risiko for psykisk afhængighed du selv nævner, så er vejen til et årelangt forbrug lige for fødderne. Såfremt vedkommende ikke er i kronisk kcal underskud (umuligt over år for normalvægtige, iøvrigt), så er tanken om vaskulære komplikationer såmænd ikke så fjern endda. Muligvis får man ikke nogen succes med at bruge det som argument overfor visse personer, men så hopper de nok heller ikke på den med humørsyge :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg er helt enig i jeres holdning, med at ECA stacks bestemt ikke er noget man bare tager for lige at komme et par overflødige kg til livs. Derfor vil jeg bestemt heller ikke tilråde brugen af disse produkter til den almene dansker, som bare ikke lige magter at følge en fornuftig kostplan.

Beslutter man sig dog for at tage disse produkter alligevel, kunne jeg godt tænke mig at vi kan udarbejde nogen retningslinjer for hvordan dette gøres optimalt.

Altså ECA stacks aktiverer lipolysen, hvilket bevirker at triglycerider fra fedtvævet bliver nedbrudt til hver 3 fri fedtsyrer og et glycerol molekyle, disse frie fedtsyrer frigives så til boldbanen. Er man 100% sikker på man ligger i kcal underskud, vil alle de frie fedtsyrer så blive forbrugt? Eller er der stadig risiko for nogen af dem vil sætte sig som åreforkalkning?

Når en konkurrence atlet er på diæt, foregår det jo meget grundigt og seriøst planlangt og der tælles selvfølgelig kcal. Derfor kunne det være meget interessant at få svar på ovenstående, da man jo så reelt kan udelukke bivirkningen med åreforkalkning, hvis ovenstående svar er at alle frie fedtsyre bruges i kcal underskud.

Angel nu skriver du at du heller ikke ser noget galt i at bruge disse produkter til at booste sin træning engang imellem, så længe det ikke bliver daglig vane og behov. Som jeg læser dette, mener du at man også udenfor diæt kan bruge ECA stacks engang imellem? Dette kan jeg ikke få til at harmonere med ovenstående diskussion om de frie fedtsyrer og at man skal være sikker på at være i kcal underskud når man bruges disse produkter.

Link to comment
Share on other sites

Altså ECA stacks aktiverer lipolysen, hvilket bevirker at triglycerider fra fedtvævet bliver nedbrudt til hver 3 fri fedtsyrer og et glycerol molekyle, disse frie fedtsyrer frigives så til boldbanen. Er man 100% sikker på man ligger i kcal underskud, vil alle de frie fedtsyrer så blive forbrugt? Eller er der stadig risiko for nogen af dem vil sætte sig som åreforkalkning?

Du kan være helt sikker, der er simpelthen for langt fra boldbanen tilbage i dine blodårer :laugh:

(Nej undskyld ikke et relevant indlæg)

Link to comment
Share on other sites

Angel nu skriver du at du heller ikke ser noget galt i at bruge disse produkter til at booste sin træning engang imellem, så længe det ikke bliver daglig vane og behov. Som jeg læser dette, mener du at man også udenfor diæt kan bruge ECA stacks engang imellem? Dette kan jeg ikke få til at harmonere med ovenstående diskussion om de frie fedtsyrer og at man skal være sikker på at være i kcal underskud når man bruges disse produkter.

Fra min vinkel så tror jeg ikke på at den øget lipolyse man ser under en enkelt træning med efedrin i blodet vil have betydning for senere åreforkalkning!

Når du indtager ECA engang i mellem (hvilket for mig er 3-4 gange om måneden), så vil du i reglen også træne hårdere og deraf have en øget efterforbrænding, hvorfor den smule ekstra fedt som kommer i omløb også vil blive brændt af!

Men gør du det til en kronisk vane at indtage ECA hver gang du træner mens du på samme tid ikke følger en specifik diæt, så mener jeg du har et problem på længere sigt... derfor skrev jeg ovenstående!

Edited by angel
Link to comment
Share on other sites

Fra min vinkel så tror jeg ikke på at den øget lipolyse man ser under en enkelt træning med efedrin i blodet vil have betydning for senere åreforkalkning!

Når du indtager ECA engang i mellem, så vil du i reglen også træne hårdere og deraf have en øget efterforbrænding, hvorfor den smule ekstra fedt som kommer i omløb også vil blive brændt af!

Men gør du det til en kronisk vane at indtage ECA hver gang du træner mens du på samme tid ikke følger en specifik diæt, så mener jeg du har et problem på længere sigt... derfor skrev jeg ovenstående!

Okay god pointe. Jeg må nemlig også indrømme at jeg godt kan finde på at tage en ECA engang imellem off-season, hvis jeg føler mig meget træt inden træningen, dette er dog kun en sjælden gang imellem.

Men jeg håber vi kan få debateret omkring at bruge ECA på diæt, altså at bruge det regelmæssigt i nogen uger.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes det er fint du spørger i dette forum.

Prøv at google efedrin/ephedrin/ephedra, der er mange der vil sælge skidtet, men der er også nogle der er døde af det!!!

Alene det at stoffet er ulovligt i Danmark, og godt på vej til at blive ulovligt i USA (hvis ikke det allerede er sket) bør være et vink med en vognstang.

Held og lykke med at overtale din kammerat til at lade være med at tage det s....

Ikke helt korrekt. Mahung/Ephdra er forbudt. Mange steder er efedrin stadig lovligt. kan også købes som spray mange steder (inhalator i forb med forskellige vejrtrækningsproblemer).

Der er desuden en verserende retssag imod FDA omkring lovigheden af det forbud du indag imod netop dette kosttilskud.

Husk Mahung er IKKE det samme som efedrin. Mahung er mindre selektivt i sin effekt.

Måden produktet blev hevet af markedet på i Danmark (som følge af et pres fra formiddags aviserne) er ikke den mest gennemtænkte og efterlader tvivl om troværdigheden af de organer der kontrollerer området.

Enten havde de vitterligt sovet i timen!

Eller også lod de pres ude ændre på deres fagligt velfunderede beslutning.

Ikke godt for sikkerheden af danske lægemidler.

Jeg vil dog være enig i de betragtninger der præsenteres af AF og Angel mfl. Efedrin/ECA er kun for mennesker der passer deres diæt 100%. I dette tilfælde er det så nødvendigt med mindre man skal konkurrere?

Dette er paradoxet ved dette produkt :wink:

Ved længere tids kontinuerlig brug risikerer man også at "brænde ud" når man stopper. 100% manglende energi og træningslyst. Dette er ikke befordrende for at apretholde den nyeligt opnåede strandform. Hvad er så pointen i at bruge produktet?

Efedrin er et tveægget sværd, skal virkeligt bruges fornuftigt og begrænset for at have en god effekt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share