Vil gerne af med "bodega"-musklen


Hasselhoff
 Share

Recommended Posts

Hey people,

Jeg er en 30-årig fyr, der drømmer om at tabe 5 kg og derved komme af med "dunken" foran. Jeg er ret robust bygget fra naturens side af - især brystkassen. Anyway, jeg er 190 cm og vejer nu 95-96 kg - ifølge min BMI så er jeg lidt over grænsen og vil gerne under den = 90 kg.

Er det realistisk at imødekomme det mål på en måned?

Jeg er begyndt at gå i fitness-center 3 gange om ugen, men jeg syntes kun at det udvider min bygning - jeg har brug for effektiv forbrænding. What to do? Skal jeg omlægge min øvelser kun til maven?? Eller er det kosten der skal justeres? Mere chili og grøn the måske??

Jeg arbejder i reklamebranchen og har et meget stillesiddende job - dog når jeg at rende op og ned af mange trapper i løbet af dagen :-)

På forhånd tak!

/Hasselhoff

Link to comment
Share on other sites

Hvis du vil tabe dig, skal du blot sørge for at være i energiunderskud

Det kan du gøre bedre, 789 :wink:

5kg på en måned er et stort mål, og det er jo ikke til at sige om du rent faktisk har nået dit egentlig mål, at slippe af med dunken, når du har tabt dig 5kg.

Hr 789 har helt ret, når han skriver du skal være i energiunderskud. Hvis det er ren volapyk, så handler det sådan set bare om at spise mindre og/eller lave mere end du gør nu. Cardio (konditionstræning på maskiner, løb, cykling, romaskine osv) er godt til at forbrænde noget energi. Metoden er ikke så vigtig, bare du kan få pulsen op og holde den kørende i mindst en ½ time. Jo længere tid og jo hårdere du giver den gas, jo mere forbrænder du. Men selvfølgelig ikke mere end at du overlever, kan gå dagen efter og ikke ender med skader. Du kunne også sagtens skifte mellem forskellige typer, så det bliver 3x20 minutter i stedet. Det er måske knap så kedeligt.

Link to comment
Share on other sites

Hey folkens, tak for inputs! :-) Især Max Power!

Mit fitness-besøg består af alm. styrketræning (mave, bryst, skulder, ryg og ben) som har en varighed af ca. 1 time - derefter står den på motionscykel i 30 min. Er det nok eller burde jeg køre ren cardio (fedt ord) i centeret?? Er 3 gange om ugen nok?? Jeg syntes det er hårdt nok at komme afsted de 3 gange :crazy:

Hvad med kosten? Jeg har fx nu skiftet min daglige kop kaffe (m/sukker) ud med grøn the - er der points for det? ;-)

Eller handler det bare om at jeg skal skære ned på kost-forbruget og træne mere??

Dunken skal væk!!

Link to comment
Share on other sites

Hey folkens, tak for inputs! :-) Især Max Power!

Mit fitness-besøg består af alm. styrketræning (mave, bryst, skulder, ryg og ben) som har en varighed af ca. 1 time - derefter står den på motionscykel i 30 min. Er det nok eller burde jeg køre ren cardio (fedt ord) i centeret?? Er 3 gange om ugen nok?? Jeg syntes det er hårdt nok at komme afsted de 3 gange :crazy:

Hvad med kosten? Jeg har fx nu skiftet min daglige kop kaffe (m/sukker) ud med grøn the - er der points for det? ;-)

Eller handler det bare om at jeg skal skære ned på kost-forbruget og træne mere??

Din sidste sætning kunne ikke være mere rigtig. Ved at søge lidt her på siden, kan du finde ud af, hvad ca. dit daglige energiforbrug er. Herefter registerer du dit daglige indtag (kcal), som så skal være lavere. Det er i princippet ligegyldigt, hvad du spiser så længe du holder dig underskud, men noget mad mætter længere end andet ifht. kcal.

Ex havregrød om morgenen, frugt som mellemmåltid, rugbrød med magert kødpålæg til frokost osv fremfor de 3-4 mars der modsvarer det i kcal.

Mere motion gør jo, at det er nemmere at komme i underskud.

Held og lykke med det :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

kalorierne skal lidt ned og cardioen op...

cardio og styrketræning er en god ide som du allerede er i gang med. men for at du skal blive ved med det og ikke løbe sur i det(som det så småt allerede lyder lidt som om) er det vigtigt at have motivationen både fra din egen side men også fra fx venner eller andet. en træningspartner kan også være en god idé...

angående kosten så er grøn te da en ok idé da bl.a kulhydrater bliver optaget langsommere. men også for at skære lidt i kalorierne... men det vigtigt også at få godt med protein og fibre. protein kræver mere energi for at blive optaget end fedt og kulhydrater. desuden "hjælper" protein også på (gen)opbygningen af muskler. muskler bruger vist omkring 54kj per kilo hvor fedt kun bruger 19kj(såm jeg lige husker det) per kilo per dag.

fibre er vigtige på flere leder men også det faktum at de mætter hvilket gør at du ikke føler behov for at spise konstant. fx havregryn er en god løsning som mætter en del pga fibrene.

det en god idé at spise ca hver 3.dje time for at holde indtaget stabilt og forbrændingen høj(det er selvfølgelig ikke ligemeget hvad du spiser - slik o.lign er ikke accepteret!)

vand bør være den foretrukne tørstslukker, dog er teen ok.

chili i maden er også en brugbar løsning som du nævner da den sætter forbrændingen op og smager godt

men held og lykke!

edit: critical typo!

Edited by apprenti
Link to comment
Share on other sites

Nu kan vi jo ikke vide hvordan dine kg sidder fordelt, men jeg ville umiddelbart foreslå at bytte rundt på tidsforbruget:

ca 10 min opvarmning på en kondimaskine - romaskinen synes jeg er god, da den modsat løb og cykling også får godt gang i overkroppen.

30-40 minutters styrketræning.

Det mest basale:

1 benøvelse (squat, frontsquat, dødløft, benpres, frivend eller noget i den dur)

1 vandret pres (bænkpres variation)

1 vandret træk (rows med stang, håndvægt eller i kabel)

1 lodret pres (skulder, din favorit)

1 lodret træk (kropshævninger, pulldown)

F.eks. 3x10 af hver og du må meget gerne sætte hhv "vandret" og "lodret" øvelserne sammen, så du skifter mellem at lave et sæt med hver, og dermed gør din samlede pausetid kortere.

40-50 min cardio til sidst.

Link to comment
Share on other sites

Nu kan vi jo ikke vide hvordan dine kg sidder fordelt, men jeg ville umiddelbart foreslå at bytte rundt på tidsforbruget:

ca 10 min opvarmning på en kondimaskine - romaskinen synes jeg er god, da den modsat løb og cykling også får godt gang i overkroppen.

30-40 minutters styrketræning.

Det mest basale:

1 benøvelse (squat, frontsquat, dødløft, benpres, frivend eller noget i den dur)

1 vandret pres (bænkpres variation)

1 vandret træk (rows med stang, håndvægt eller i kabel)

1 lodret pres (skulder, din favorit)

1 lodret træk (kropshævninger, pulldown)

F.eks. 3x10 af hver og du må meget gerne sætte hhv "vandret" og "lodret" øvelserne sammen, så du skifter mellem at lave et sæt med hver, og dermed gør din samlede pausetid kortere.

40-50 min cardio til sidst.

Grundlæggende er jeg enig, men jeg ville nok sige 30 min cardio til sidst med alt hvad den kan trække i intensitet.

Jeg taler af egen erfaring når jeg siger at den halve time er mere passende efter et hårdt styrkepas end op mod 50 minutter. Når jeg stiller mig op på crosstraineren kan jeg bedre overskue den halve time og så presser jeg mig selv meget mere. Min puls bliver altså langt højere (90% af max). Det føler jeg virker for mig, men hvis man magter 50min fuld skrald er det cool - bare pas på du ikke ryger ned i intensitet.

Link to comment
Share on other sites

Hey people,

Jeg er en 30-årig fyr, der drømmer om at tabe 5 kg og derved komme af med "dunken" foran. Jeg er ret robust bygget fra naturens side af - især brystkassen. Anyway, jeg er 190 cm og vejer nu 95-96 kg - ifølge min BMI så er jeg lidt over grænsen og vil gerne under den = 90 kg.

Er det realistisk at imødekomme det mål på en måned?

Jeg er begyndt at gå i fitness-center 3 gange om ugen, men jeg syntes kun at det udvider min bygning - jeg har brug for effektiv forbrænding. What to do? Skal jeg omlægge min øvelser kun til maven?? Eller er det kosten der skal justeres? Mere chili og grøn the måske??

Jeg arbejder i reklamebranchen og har et meget stillesiddende job - dog når jeg at rende op og ned af mange trapper i løbet af dagen :-)

På forhånd tak!

/Hasselhoff

hej 'Hasselhoff'

ja, det er første gang jeg er inde på denne her side, afgiver svar mv., så jeg håber at det hele sidder i skabet første gang.

Selvfølgelig kan du tabe dig 5 kg på en måned - såfremt du går på en striks diæt. En striks diæt betyder masser af protein, + 600 g frugt og grønt om dagen, max ½ l mager mælkeprodukt, begrænset stivelsesprodukter (ris, kartofler, pasta og brød). og INGEN alkohol. Hvordan lyder det? Kan du klare det - go for it. Hvis ikke, så fokuser på dit mål og anerkende, at det evt. kommer til at tage 2 måneder.

Hvam med træningen er den uden betydning? Både og. Motion er fantastisk på flere fronter - og bonner godt på sundhedskontoen.

I forhold til vægttab er motion og træning uvurderlilg i forhold til at bevare sit vægttab - i umiddelbar forlængelse af vægttabet og fremover. Så på den måde hænger træning/motion sammen med et succesfuldt vægttab.

Taber man sig af træning. Nej!

Eller dvs. ja, hvis du løber en time på løbebåndet hver evig eneste dag og formår at holde dig til den eksklusive gruppe på under 5 % som IKKE kompenserer for alle de mange ekstra forbrændte kalorier ved at indtage flere kalorier i din dagskost. Så vil du tabe dig ca. 5 kg på 2½ måned.

Konklusionen må være, at du skal sige goddag til grøntsager, frugter og kød/fisk/fjerkræ og skære drastisk ned på andre produkter - alt i mens du undgår alkohol og træner af sti af sted derudaf! Eller en konkret handleplan bag dit gode forsæt

:4thumbup: Lisbeth

Edited by lios
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
hej 'Hasselhoff'

ja, det er første gang jeg er inde på denne her side, afgiver svar mv., så jeg håber at det hele sidder i skabet første gang.

Selvfølgelig kan du tabe dig 5 kg på en måned - såfremt du går på en striks diæt. En striks diæt betyder masser af protein, + 600 g frugt og grønt om dagen, max ½ l mager mælkeprodukt, begrænset stivelsesprodukter (ris, kartofler, pasta og brød). og INGEN alkohol. Hvordan lyder det? Kan du klare det - go for it. Hvis ikke, så fokuser på dit mål og anerkende, at det evt. kommer til at tage 2 måneder.

Hvam med træningen er den uden betydning? Både og. Motion er fantastisk på flere fronter - og bonner godt på sundhedskontoen.

I forhold til vægttab er motion og træning uvurderlilg i forhold til at bevare sit vægttab - i umiddelbar forlængelse af vægttabet og fremover. Så på den måde hænger træning/motion sammen med et succesfuldt vægttab.

Taber man sig af træning. Nej!

Eller dvs. ja, hvis du løber en time på løbebåndet hver evig eneste dag og formår at holde dig til den eksklusive gruppe på under 5 % som IKKE kompenserer for alle de mange ekstra forbrændte kalorier ved at indtage flere kalorier i din dagskost. Så vil du tabe dig ca. 5 kg på 2½ måned.

Konklusionen må være, at du skal sige goddag til grøntsager, frugter og kød/fisk/fjerkræ og skære drastisk ned på andre produkter - alt i mens du undgår alkohol og træner af sti af sted derudaf! Eller en konkret handleplan bag dit gode forsæt

:4thumbup: Lisbeth

man kan godt motionere sig slank.. kender jeg da mange som har.. man skal bare på samme tid holde lidt øje med hvad man spiser. det er jo klart ingen taber sig at motion hvis de bagefter spiser en hel kage med cola osv :)

Link to comment
Share on other sites

Halløjsa.

Vil da lige kvække lidt.

Man kan altså GODT tabe sig ved at have motion/træning som eneste ændring i sit liv.

Startede selv sådan for ca 2 år siden.

Lisbeth: Det lyder som om du er under indflydelse af DDV...(?)

Min helt egen subjektive holdning om dem, skal jeg nok holde for mig selv............. :crazy:

Rick.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share