789's log


789
 Share

Recommended Posts

  • Replies 369
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Dagens træning:

Morgen jog 12km helt roligt

Fandt herefter MTB'en frem og straffede den hårdt i bakker gennem 3 stive timer indtil den overgav sig og kranken røg.

Så jeg måtte nærmest trække hjem, kunne dog rulle ned af bakkerne.

Må afsted til cykelpusheren og have en ny boks. :nonono:

Her efter var humøret i bund, og jeg gad ikke mere den dag!

Link to comment
Share on other sites

hejsa 789

Du køre stadig den onde stil... :superman:

Jeg har bare lige et enkelt spørgsmål : Hvad betyder det når du skriver Glid i din svømmetræning???

Nja, pis havde 2 spørgsmål.. Hvilke svømmearter bruger du?? Bryst, Crawl, butterfly?

Bare tanken om at kunne svømme 1000m crawl..... :blink:

Ellers super nice træning. Du skal nok blive sådan en "navy seal" hvis du beslutter dig for at prøve. :smile:

Link to comment
Share on other sites

hejsa 789

Du køre stadig den onde stil... :superman:

Jeg har bare lige et enkelt spørgsmål : Hvad betyder det når du skriver Glid i din svømmetræning???

Nja, pis havde 2 spørgsmål.. Hvilke svømmearter bruger du?? Bryst, Crawl, butterfly?

Bare tanken om at kunne svømme 1000m crawl..... :blink:

Ellers super nice træning. Du skal nok blive sådan en "navy seal" hvis du beslutter dig for at prøve. :smile:

Hej

Godt med lidt besøg i loggen.

1)

Glid dækker over at man blot ligger og "glider" af sted.

Der er tale om en form for tekniktræning, hvor du ligger og arbejder med at kappe armtag af for hver banelængde.

Prøver altid at komme ned omkring en 12-13 stykker pr 25m, så er den ved at være der.

Der indgår mange elementer i et godt "glid":

-Lange armtag

-Kraftig rotation om sin længde akse

-Rytmen mellem ben og armtag

Det primære er at opnå et godt "greb" i vandet, altså udvikle en føling med vandet som gør at du kan "tage fat" i det.

Ovenstående er ofte et overset aspekt i svømmetræning, hvor folk bare vil give den gas.

Men i virkeligheden kunne de flytte deres niveau meget ved at arbejde stille og roligt med deres teknik.

Alt for ofte ser man folk piske vandet til skum uden at de flytter sig med en fart som bare svarer nogenlunde til deres indsats.

Det er spild og tid - og energi.

De skulle netop ta' og "glide" af sted i stedet.

Teknik er så afgørende i svømning, at man aldrig bliver så god at der ikke skal arbejdes med den mere!

2)

Jeg svømmer helt klart mest crawl.

Dog svømmer jeg altid lidt af de andre stilarter, da de alle kan hjælpe på teknikken.

Det er ikke meget fly og bryst jeg svømmer, men rygcrawl udgør en hel del af mine programmer.

-------

Dagens pointe:

Brug vandet til din fordel - tag fat i det og flyt dig selv frem ad,

i stedte for at bekæmpe vandet og forsøge at skubbe det væk.

Edited by 789
Link to comment
Share on other sites

Hej

Godt med lidt besøg i loggen.

1)

Glid dækker over at man blot ligger og "glider" af sted.

Der er tale om en form for tekniktræning, hvor du ligger og arbejder med at kappe armtag af for hver banelængde.

Prøver altid at komme ned omkring en 12-13 stykker pr 25m, så er den ved at være der.

Der indgår mange elementer i et godt "glid":

-Lange armtag

-Kraftig rotation om sin længde akse

-Rytmen mellem ben og armtag

Det primære er at opnå et godt "greb" i vandet, altså udvikle en føling med vandet som gør at du kan "tage fat" i det.

Ovenstående er ofte et overset aspekt i svømmetræning, hvor folk bare vil give den gas.

Men i virkeligheden kunne de flytte deres niveau meget ved at arbejde stille og roligt med deres teknik.

Alt for ofte ser man folk piske vandet til skum uden at de flytter sig med en fart som bare svarer nogenlunde til deres indsats.

Det er spild og tid - og energi.

De skulle netop ta' og "glide" af sted i stedet.

Teknik er så afgørende i svømning, at man aldrig bliver så god at der ikke skal arbejdes med den mere!

2)

Jeg svømmer helt klart mest crawl.

Dog svømmer jeg altid lidt af de andre stilarter, da de alle kan hjælpe på teknikken.

Det er ikke meget fly og bryst jeg svømmer, men rygcrawl udgør en hel del af mine programmer.

-------

Dagens pointe:

Brug vandet til din fordel - tag fat i det og flyt dig selv frem ad,

i stedte for at bekæmpe vandet og forsøge at skubbe det væk.

Det er nogle gode pointer du kommer med der.

Hvordan skal rytmen mellem armtag og bentag helt præcist være?

Jeg tænker på antallet af armtag kontra bentag...

Edited by Tao
Link to comment
Share on other sites

Det er nogle gode pointer du kommer med der.

Hvordan skal rytmen mellem armtag og bentag helt præcist være?

Jeg tænker på antallet af armtag kontra bentag...

Der findes flere "rigtige" rytmer.

Det kommer meget an på hvilken "skolen" man har gået i, personlig stil, distancen som skal svømmes osv.

Det vigtige er ikke om du tager 2,3,4,5 eller 6 benspart pr arm cyklus, men mere om du rent faktisk har en fast rytme som du kan blive ved med at holde og finder naturlig/behagelig.

Som med alt andet inden for træning, vil du kunne høre folk tale for både mange og få benspart.

Og begge "lejre" har nogle fornuftige bud på hvorfor netop deres udlægning er den korrekte.

Men det er altså meget perosnligt, hvad man føler der fungerer for en selv.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har nogle rigtig barske dage for tiden, da jeg læser til eksamen, og ikke mener at træning tæller med for overspringshandlinger :innocent:

Desværre kommer jeg ikke udenom, at jeg har nogle rigtig svære og samtidig afgørende eksamner på vej, så jeg boger den og så en del. Jeg går stadig med tanker om at søge en ph.d og for at komme i betragtning skal jeg holde snitet oppe her til de sidste prøver. Så der er lidt EKSTRA press på.

Men jeg kan nu godt lige at løbe en tur og tænke tingene igennem og få lidt luft til hovedet, så det gør jeg i stor stil.

Nok snak.

Dagens træning:

- Morgenløb. Mødtes med nogle 1900-drenge og joggede ud langs stranden i 45min, inden vi vendte og gav den gas hjem gennem skoven.

Vi gik over nogle gode bakker og der blev på hver top kåret en "kylling", altså ham som kom sidst op.

Jeg blev tildelt titlen to gange :dry:

Men da den endelige spurt skulle afgøres bed jeg tænderne sammen og satte (næsten) dem alle.

Der jeg havde lige overset en enkelt som havde hægtet sig på, og han "snød" mig på målstregen.

Rigtigt sjov tur med masser af hån til de svage :devil:

- Svømning. Lallede lidt rundt og lavede egentligt ikke noget seriøst. Dykkede lidt og sad i sauna i ½time.

Samlet nok omkring 2000m helt rolig svømning incl lidt dyk.

Nu står den på bøger resten af dagen.

God træning til jer!

Link to comment
Share on other sites

Dagens træning:

Løb: Løb en spand intervaller alene. 30min opvarmning derefter en klassikker beståenden af 6*1000m med 2min pause. Jeg løb omkring 3:14-3:23 så et var fint.

Samlet 15km

Cykling: Har fået fikset min MTB, men i dag var det nu raceren som fik en gang høvl.

Rullede rundt en times tid, kørte herefter noge bakke spurter, og sluttede af med 3 x 15 min i højt tempo (omkring AT) rullede en halv time hjem.

Samlet 97km

Link to comment
Share on other sites

Dagens træning

Var lokket til at være "træner"/guide for nogle marathon løbere som skulle have en af deres lange ture.

Det blev en rigtig hård tur, da jeg hele tiden måtte være skiftevis i front for at vise vej og holde tempoet nede, skiftevis bagest og samle folk op.

Samlet har jeg nok løbet på en gode side af 30km i dag, dog forholdsvis roligt tempo omkrin 4:45/km.

Link to comment
Share on other sites

Der skal være plads til pral i min log...

Var til en, efter min mening, kras eksamen i dag, og det lykkedes at trække en 11'er af af censor.

Perfekt, to eksamner til på det niveau og muligheden for en ph.p er gode.

Så tilbage til bøgerne.

Træning skal der dog være plads til, dagen i dag gik med.

1) morgen jog: 12km helt roligt.

2) Eksamen, svedte så meget at det kan tælles med som et træningspas :laugh:

3) Svømning: svømmede med nogle AGF svømmere, primært korte intervaller (25-150m) samlet 6600m.

Edited by 789
Link to comment
Share on other sites

Der skal være plads til pral i min log...

Var til en, efter min mening, kras eksamen i dag, og det lykkedes at trække en 11'er af af censor.

Perfekt, to eksamner til på det niveau og muligheden for en ph.p er gode.

Så tilbage til bøgerne.

Hey tillykke med det... Der er ikke noget bedre end at komme ud efter en eksamen med et selvtilfreds smil på læberne... Hvordan er phd mulighederne indenfor dit felt?

Waits

(der selv erhvervede sig endnu en universitets titel i går :superman: )

Link to comment
Share on other sites

Hey tillykke med det... Der er ikke noget bedre end at komme ud efter en eksamen med et selvtilfreds smil på læberne... Hvordan er phd mulighederne indenfor dit felt?

Waits

(der selv erhvervede sig endnu en universitets titel i går :superman: )

Mulighederne er sådan set mange og gode. Men man står selv for alt det opsøgende arbejde, og det kan være svært at få passet ind.

Man skal gerne kunne præsentere et færdigt projektforslag, og gerne med noget fiansering bag.

Så jeg skiver sammen med nogle virksomheder, samt en del fonde for at få det økonomiske på plads.

Derudover grubler jeg fortsat over hvilken retning jeg præics vil fokusere.

Edited by 789
Link to comment
Share on other sites

Det er sq sejt at du kan studere så godt og samtidig have et så højt træningsniveau. :kickass:

Prøver selv at køre samme stil men tror ikke helt gymnasiet og universitetet kan sammenlignes.

Finansering? Uddannelsen er vel gratis?

Tillykke til Waits også, hvad lavede du?

Link to comment
Share on other sites

Det er sq sejt at du kan studere så godt og samtidig have et så højt træningsniveau. :kickass:

Prøver selv at køre samme stil men tror ikke helt gymnasiet og universitetet kan sammenlignes.

Du har bedre mulighed for selv at planlægge din dag på uni synes jeg.

Evt tilmelde dig kurser så du har en ugentlig fridag, det styrer du jo helt selv.

Finansering? Uddannelsen er vel gratis?

Arrhhh faktisk ikke helt.

- Nogen skal jo betale for uddannelse og universitet ser gerne at man får en virksomhed med ind over et ph.d projekt, så firmaet kan spytte nogle penge i kassen.

Noget andet er at jeg gerne vil samarbjede med en virksomhed, i stedet for blot at side på min pind i læsesalen og kigge i en tyk bog endnu flere år.

Link to comment
Share on other sites

Er snart færdig med de sidste prøver på uni.

Derefter er der 9 ugers ferie, hvor jeg dels skal arbejde, dels give den så meget rå bund gas med træningen at det aldrig er set lige :devil:

Men indtil da må jeg indrømme at læseriet optager meget af min tid.

De senste dage har derfor træningsmæssigt være meget kompakte, og bestået af omkring det samme, nemlig:

1) Morgen jog. Typisk 10-12km incl lidt stigningsløb

2) Svømning lige efter løb. 2-3000m helt roligt med fokus på teknik

3) Cirkeltræning. En klassiker i form af 3 * guldcirkler.

Alt dette kan overståes inden kl 10.00 og resten af dagen er så tilbragt i selskab med de bøgerne.

Glæder mig efter hånden til ferie!

Jeg er iøvrigt blevet inviteret med til ph.d seminar uden at være optaget endnu, mon ikke det er et godt tegn :innocent: .

"Dear colleagues

In the week of October 23-29 we will be organizing a PhD school on inflation and

quantum cosmology at the University of Aarhus (LOC: Steen Hannestad & Martin

Sloth).

We expect the following lecturers:

Licia Verde (UPenn) - Observational probes of inflation

Nemanja Kaloper (UC Davis) - Modified gravity and cosmology

Edmund Copeland (Nottingham) - String inflation (TBC)

Cumrun Vafa (Harvard) - The string landscape (TBC)

The school will be open to all PhD students. However, please note that it is

unlikely that we will be able to cover any expenses. An official announcement

of the event will be made by the end of this month."

Edited by 789
Link to comment
Share on other sites

Hej 789

Jeg har lige et par spørgsmål om fridyk, da jeg er startet på det efter at have læst din log:

Hvordan har du trænet dig op til at kunne holde vejret så længe?

Bruger du CO2 og O2 tabeller eller findes der andre træningsmetoder?

Mvh Cradle

Link to comment
Share on other sites

Hej 789

Jeg har lige et par spørgsmål om fridyk, da jeg er startet på det efter at have læst din log:

Hvordan har du trænet dig op til at kunne holde vejret så længe?

Bruger du CO2 og O2 tabeller eller findes der andre træningsmetoder?

Mvh Cradle

Måden jeg har trænet på har været en god blanding af "almindelig" konditionstræning, samt specifik dyk-træning.

Min log giver egentlig et godt billede af hvor dan jeg træner og har trænet.

Det bedste råd er: Meld dig i en klub, hvor du kan få vejledning. Det er kanon motiverende at have nogle at træne med, og sikkerheden må aldrig overses.

Fokus bør IMO være på følgende, hvis du går efter et godt resultat i statisk:

- Konditionstræning: Løb, svøm i overfladen, cykel, langrend, osv

Selv er jeg tilhænger af det som kaldes komplex-træning, hvor man båre laver lange jævne pas, og kortere interval pas.

Uden en rigtig god grund kondition laver du aldrig et godt dyk/statisk hold.

- Dynamiske dyk: Træn kroppen i at arbejde uden ilttilførsel.

Personligt er jeg fortaler for interval dyk i denne forbindelse.

Start med 5*25m med 1min pause i hver ende.

Byg langsomt op indtil du kan svømme 4-6X50m med 1 min pause, så er formen ved at være der.

- Statisk træning. Denne træning bør både foregå i vand og på land.

Ganske som ved den dynamiske træning kan jeg godt lide intervaller her.

Hold eks vejret 5*1min med 1min pause i mellem.

Byg langsomt op

- Meditation/kropskontrol: Dette er meget vigtigt. Kroppen kan meget mere end man som begynder tror, og der er virkeligt meget at hente ved at arbejde med sin kropskontrol. Lær hvordan kroppen reagerer i forskellige situationer, og flyt langsomt dine grænser.

Når jeg laver mine bedste dyk, er fokus slet ikke på at svømme stærkt eller at holde vejret længe. Det er meget mere noget med at finde en indre ro, og lade sig glide afsted uden at tiden/luft er en faktor man overvejer

VIGTIGT:

- TAG KONTAKT TIL EN KLUB SOM KAN VEJLEDE DIG.

- LAV ***ALDRIG**** ØVELSER ALENE.

- HAV ALTID EMD KOMPETENT MAKKER MED NÅR DU TRÆNER HÅRDT

Edited by 789
Link to comment
Share on other sites

Dagens pral: Sidste eksamen er nu i hus. Efter tre stk. og en 10'er som dårligste resultat, kan jeg kun være tilfreds.

Så nu er der ikke flere undskyldninger!

Træningen skal nu for alvor i system :devil:

_____

Dagens træning:

Jeg mødtes med nogle 6-7 1900-folk, og vi løb en omgang interval træning.

Vi joggede først 30min i skoven ganske stille og roligt.

Herefter lavede vi en omgang tekniske øvelser på stadion.

Der var en 800m løber med i dag.

Det var meget inponerende at se så hurtigt han kunne bevæge sig i nogle af de tekniske øvelser.

Jeg har ganske enkelt ikke motorik til at udføre svære bevægelser med den hastighed.

Så der er noget at arbejde med i ferien.

Dagens intervaller var en lang pyramide-serie, hvor vi for hvert trin i pyramiden løb den dobbelte distance:

200-400-800-1600-3200-1600-800-400-200m

Vi holdte 2min pause mellem.

Derefter yderligere 30min rolig jog i skoven og hjem langs vandet.

Jeg havde god fart i benene efter nogle dagen uden hård løbetræning,

så jeg kunne næsten holde med nogle af de hurtige folk.

Tabte dog for meget fart i svingene, så jeg måtte give den mere gas på langsiderne.

Det blev for hårdt i længden og jeg måtte løbe de sidste 3 intervaller alene, da de hårde drenge ikke hvade tid til at vente.

Rigtig god omgang træning. Hvor jeg virkelig fik lov at bestille noget.

Link to comment
Share on other sites

Tillykke med eksaminerne!

Fy for satan en omgang træning. Jeg sider seriøst og får det helt dårlig ved tanken om at skulle løbe det der :blink::gal:

Arrh mon ikke du venter i længsel om at komme ud at løbe igen?

Men jo det var en kras omgang, specielt med ham 800m løberen til at trække.

Selv om han løber korte konkurrencer, så kunne han godt holde dampen oppe på de længere intervaller.

Link to comment
Share on other sites

Med den træning du ligger dig for dagen og de karakterer du får på uni kan du da selv vælge om du vil være Albert Einstein eller Chuck Norris! Syntes det er ret godt klaret at have to ting på et så seriøst plan! Du får hermed min dybeste respekt :smile:

Link to comment
Share on other sites

Tak for hurtigt svar :4thumbup: , jeg læste på forumet på deeperblue.net at mange bruger intervaler ligesom dig, men for hver gang de holdt vejret skar de 15 sek af hvile tiden eller holdt vejret 15 sek ekstra alt efter om man skulle vænne sig til høj CO2 eller lav O2 koncentration i blodet.

Det bliver nok desværre ikke til noget med at melde sig ind i en klub da jeg bor rimelig langt væk fra alting, til gengæld har jeg kun 50meter til den lokale strand så det er der jeg har tænkt mig at træne.

Med Meditation/kropskontrol mener du så sådan en form for yoga eller noget i den stil eller mellemgulvstræning som stig severinsen laver på det vedhæftede billede?

post-8779-1150321594_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share