V-maks træning


Fast legs
 Share

Recommended Posts

Dette er nærmere ment som et spørgsmål til Motion online´s skribenter som står bag siderne om V-max træningen (spændende sider i øvrigt).

Men indlæg fra andre med egne erfaringer ku' også være super :D

Cykeltest.

I dag lavede jeg en Watt-max test indendørs på en Tacx ergometer træner. Følgende fremgangsmåde:

- 10 min. roligt ved 100 watt

Kalibrerede træneren

- 5 minutter på 100 watt

- øgede herefter effekten med 40 watt hvert andet minut (ikke 35 watt, kan kun justere træneren i 10 watts intervaller - gør det nogen forskel???)

Sidste belastning: 340 watt som jeg holdt i 80 sek.

Jeg indsatte herefter informationerne på siden (jeg vejer 72 kg)

og fik herefter følgende info:

Iltoptagelse: 4 l/min.

Kondital på 55,6 ml/kg/min.

Og her undrer jeg mig lidt - hvilke beregninger ligger bag disse tal - på siden med "Den videnskabelige baggrund for testen" står der følgende:

Formlen bag testen: VO2max = 0,16 + (0,0117 x MPO) (w)

VO2max er den maksimale iltoptagelse i liter pr. minut.

MPO er det maksimale power output (antal watt)(der tages højde for hvor mange sekunder man holdt sit max).

Men denne formel tager jo OVERHOVEDET ikke højde for tiden ved max!??

Efter 10 min. roligt ved 100 watt testede jeg herefter hvor længe jeg kunne holde de 320 watt.

3:20 minutter

Nu skulle jeg så have al den info jeg behøver, men jeg er stadig lidt nysgerrig:

Er det ikke dybest set en almindelig "rampetest" hvor effekten gradvist øges i stil med en Conconnitest.

Hvad er grunden til at tids-intervallerne er på hele 2 minutter? ville det ikke være mere nøjagtigt at øge effekten med 10 watt for hver halve minut?

Spiller kadancen nogen rolle? (min lå konstant på ca. 105 rpm., men er dette overhovedet vigtigt i denne sammenhæng)

Desuden kørte jeg HELE testen siddende, burde jeg istedet have rejst mig op og kørt en spurt til sidst når jeg ikke kunne holde mere - for at VRIDE de sidste sekunder ud af kroppen???

På forhånd tak.

Link to comment
Share on other sites

Godt at høre at du giver konceptet en chance - du vil ikke fortryde det!

Det spiller ikke den store rolle om du bruger spring på 35 eller 40 watt ved watt-max testen.

Ved beregningen af MPO tages der højde for hvor mange sekunder du er på max. Det sidste interval tæller med som en fraktion af 2 minutter. Holder du f.eks. 60 sekunder tæller intervallet som 17,5 watt.

Kadencen er underordnet.

Testen ville næppe blive mere præcis ved at bruge mindre spring hvert halve minut, men derimod sværere at administrere.

Du kan godt rejse dig i pedalerne de sidste sekunder, blot du stadig husker at testen slutter i det øjeblik du ikke længere kan holde den tilsigtede belastning.

God fornøjelse med træningen - og meld gerne tilbage med hvordan det forløber.

Link to comment
Share on other sites

Udemærket overførsel af principperne, Arne. Det lyder også til at intervallerne kom til at blive præcis så hårde som de skal være. Da man i udregningen af intervaltiden tager udgangspunkt i den målte T-max, vil det nu næsten også altid blive "rimeligt".

Link to comment
Share on other sites

Hej

Tak for svarene Morten Z.

Da jeg holder sommerpause indtil midt i August fra cykelløb (mangler dog lige en enkelstart på Søndag) vil jeg bruge noget af tiden på - forhåbentlig - at hæve min iltoptagelse.

Planlægger at køre programmet 1-2 gange om ugen. Tirsdag og måske lørdag.

Efter 3 ugers træning og en uges grundig restitution vil jeg så udføre testen igen.

Testen var virkelig hård så længe det varede, men dagen efter (i dag søndag) var jeg frisk uden tunge ben.

Så bare spring ud i det - det kræver lidt selvdisiplin, men forhåbentlig vil den efterfølgende træning bære frugt.

Jeg skriver igen når jeg har mere info om de første træningspas.

Link to comment
Share on other sites

Kørte mit første V-maks træningspas i dag

Og lad det være sagt med det samme: jeg klarede IKKE 6 intervaller!!! :)

Efter at have rullet stille og roligt ved ca. 100 watt i 10 minutter, og kalibreret min ergometertræner begyndte jeg på programmet.

De forholdsvis korte pauser mellem intervaller (1 min.) gør intervallerne føles hårdere og hårdere for hver gang jeg kører dem.

Jeg kørte 4 intervaller á 2 minutter perfekt, men det 5. interval måtte jeg afbryde efter 1:04 minut (1 sekund mere og jeg ville helt sikker være faldet af cyklen).

Jeg kunne tydeligt mærke at lungerne var på overarbejde, specielt i de 2 sidste intervaller hev jeg så dybt efter luft i mine lunger at jeg kunne mærke en kriblende fornemmelse i lungerne - seriøst hård træning :puke2: .

Efter at have afsluttet programmet rullede jeg stille og roligt i 5 minutter ved 100 watt. Herefter kørte jeg 2 rolige timers udholdenhedstræning på landevejen.

Jeg følte mig MEGET træt da jeg kom hjem, men ikke tunge ben - istedet en meget overmattende træthed som jeg ellers kun har oplevet efter meget hårde cykelløb.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share