JP "Styrketræning gør ældre yngre" ...


Mayol
 Share

Recommended Posts

jeg så artiklen i morges men havde ikke tid til at poste den. jeg tror du er den første... jeg vil dog mene den ikke postet i den rigtige kategori da det ikke har så meget med funktionel styrke at gøre.

det er jo desværre et "kendt" fænomen af muskelmassen svinder(bl. a. pga mindre appetit hvilket gør man ikke får så meget protein) hvis man ikke dyrker motion eller styrketræning så der er vel egentlig meget logisk... - men det gør ikke at et link eller anden reference til undersøgelse vil være en godt ting.

jeg søgte lidt på forskeren på sdu men uden nogen direkte sammenhæng mellem ovenstående forsøg.

Edited by apprenti
Link to comment
Share on other sites

Prøv lige at læs alle MOL's artikler omkring styrketræning til ældre. Det er efterhånden "gammel" viden at ældre bør priotere styrketræning meget højt som motionsform, da denne er essentiel for deres funktionsniveau. (Så jo apprenti, den er slet ikke så forkert postet under funktionel styrke :wink: ). Når man snakker om styrketræning til gamle kan man VIRKELIGT snakke om funktionel træning :smile:

Link to comment
Share on other sites

Prøv lige at læs alle MOL's artikler omkring styrketræning til ældre. Det er efterhånden "gammel" viden at ældre bør priotere styrketræning meget højt som motionsform, da denne er essentiel for deres funktionsniveau. (Så jo apprenti, den er slet ikke så forkert postet under funktionel styrke :wink: ). Når man snakker om styrketræning til gamle kan man VIRKELIGT snakke om funktionel træning :smile:

Har skam læst den ældre artikel men synes blot det var meget sjovt at forskeren mener at kunne fastslå gevinsten til 20 år+ ... derfor ville det være interessant med mere detaljeret viden om projektet. Har søgt på sdu uden held ...

men positiv resultat ellers :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Uden mere info end de korte artikler, så er der da 2 ting virker interessante:

1) Der tales om "hård" styrketræning, hvilket indikerer at deltagerne blev presset hårdere end ved tilsvarende undersøgelser.

2) Resultaterne kom allerede efter 3 måneder, hvilket for mig indikerer at en stor del af forandringerne er af neural karakter.

Men det bliver da spændende at se flere detaljer.....

Link to comment
Share on other sites

Ribe amt er en af de amter i landet der har forsket mest i styrketræning til ældre og vi brugte en del tid på fysskolen i Esbjerg på at læse undersøgelser som bekræftede at styrketræning var vejen frem.

Kommunen kunne se et fald i faldulykker, frakturer og samtidig sparede man en masse penge da en del ældre var i stand til at smide deres hjælpemidler. Vi interviewede bl.a. en fys som arbejdede på et ældrecenter i Esbjerg, hvor hun kun beskæftigede sig med styrketræning af de ældre og hun kunne bekræfte ovenstående.

Link to comment
Share on other sites

Når der skrives "hård styrketræning" hvad reprange arbejdes der med?

Og hvordan får man lokket ældre som aldrig har trænet til at løfte hårdt nok?

Det er forskelligt hvad den nøjagtige defination er for hård styrketræning i de forskellige undersøgelser, men har læst en del abstracts hvor hård styrketræning var defineret som 6-12rep med 60-80'% af 1RM eller lign.

Det kan også være rigtigt svært at få de ældre til at træne hårdt nok. Jeg har personligt været ude på forskellige ældre træningscentret hvor jeg spurgte en ældre Dame om hvordan hun trænede i denne maskine (Pulldown maskine) :"Jeg sidder her bare i 5mins tid" Det har selvfølgelig ikke en pind med styrketræning at gøre, så de ældre kræver meget vejledning og opfølgning på de programmer som Fysioterapeuterne laver til dem.

Efter min mening bør man lave en kombination af funktionel styrketræning og styrketræning i maskiner til den ældre. Dvs. funktionelle øvelser som sætte/Rejse sig fra stol(ala Box squat). Løfte tungere objekter op på høje hylder (Ala militarypress), samle ting op fra jorden(Ala dødløft) osv.

Man skal selvfølgelig ikke arbejde med de vilde belastninger i disse øvelser men bør derimod udføres kraftfuldt (Ala Dynamisk træning).

Benpres, pull maskiner, Dips maskiner osv, kan være godt til at kunne komme op med belastninger der reelt er styrketræning til den ældre.

Af kunne få alle ældre til at lave styrketræning er selvfølgelig ikke muligt, ligesom det ikke er det med de unge, men hvis man forstår at implemtere det korrekt og give den ældre en god forklaringen på grunden til at styrketræning i virkeligheden er godt, så er man kommet langt :smile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share