Kogte nudler vs. rå


Blitz
 Share

Recommended Posts

Hej, jeg skal til at cutte så har besluttet at i min aftensmad skal der indgå nudler mærket "yam yam".

464 kcal: 8g protein, 63g kulhydrat og 20g fedt.

Men lige som spagetti, så ændre det sig når det bliver kogt :wink:

Spaghetti, rå - 371 kcal: 12,8g protein, 74,7g kulhydrat og 1,6g fedt

Spagetti, kogt - 141 kcal: 5g protein, 28,9g kulhydrat og 0,4g fedt

Men hvordan pokker finder jeg ud af hvad disse nudler indeholder når de koges?

Edited by Blitz
Link to comment
Share on other sites

Hej, jeg skal til at cutte så har besluttet at i min aftensmad skal der indgå nudler mærket "yam yam".

464 kcal: 8g protein, 63g kulhydrat og 20g fedt.

Men lige som spagetti, så ændre det sig når det bliver kogt :wink:

Spaghetti, rå - 371 kcal: 12,8g protein, 74,7g kulhydrat og 1,6g fedt

Spagetti, kogt - 141 kcal: 5g protein, 28,9g kulhydrat og 0,4g fedt

Men hvordan pokker finder jeg ud af hvad disse nudler indeholder når de koges?

De indeholder det samme. Grunden til at der er forskel på spaghetti rå og kogt er at spaghettien jo koger i vandet og "optager" det. Hermed er vandindholdet højere i 100 g kogt pasta - der er altså mindre reel pasta i de 100 g kogt. Jeg ved ikke lige hvordan jeg ellers skal forklare det, men det er i hvert fald sådan jeg tror det er.

Hvis du smider en pakke nudler i vandet der rå vejer 200 g - ja, så skal du gå udfra næringsindholdet i 200 g rå nudler. Det er jo det du reelt spiser - resten er vand selvom de vejer 300 g når de er kogt:smile:

Link to comment
Share on other sites

Yes, jeg forstår.

Men sys det er lidt mærkelig. Jeg har lavet en ret nem plan her i ugen på at finde mit ligevægtsindtag og jeg kom frem til de 3300 kalorier og så har jeg vejet 92,8 kg hver morgen i 4 dage i træk. Så igår prøvede jeg på at skifte min aftensmad ud med nudler og her fra morgenen af vejede jeg 92,4.

Kan det virkelig svinge sådan?

Link to comment
Share on other sites

Yes, jeg forstår.

Men sys det er lidt mærkelig. Jeg har lavet en ret nem plan her i ugen på at finde mit ligevægtsindtag og jeg kom frem til de 3300 kalorier og så har jeg vejet 92,8 kg hver morgen i 4 dage i træk. Så igår prøvede jeg på at skifte min aftensmad ud med nudler og her fra morgenen af vejede jeg 92,4.

Kan det virkelig svinge sådan?

På et tidspunkt vejede jeg mig i forbindelse med diæt hver dag, og jeg formåede af og til at have en forskel i vægt fra dag til dag på 1kg eller mere. Tror nok min rekord blev 1,4 eller 1,6kg.

Så ja, det kan svinge rigtig meget, og med mindre man har lavet noget marathon-træning af en art, så er det sandsynligvis væske og mad på vej igennem systemet, der står for vægtforskellen.

Det er klart at jo mere regelmæssig din daglige aktivitet er (fra dag til dag) og hvis du spiser og "toiletter" tilnærmelsesvis samme tidspunkter på dagen, så burde der ikke komme så store udsving.

Link to comment
Share on other sites

Det var også det jeg mente :laugh:

Nu har jeg så været ude og købe nudler af mærket Koka, men der står sq ikke hvad der er i dem :dry::nonono:

Så har jeg været inde på den hjemmeside som importer nudlerne:

Varenummer 6416

Beskrivelse KOKA Nudler m/Bøfsmag

Mærke KOKA

Toldtarifnummer 19023010

Oprindelsesland Singapore

EAN 8888056603916

Kolli EAN 08888056603923

Ydre emballage Pap

Antal pr. kolli 30

Nettovægt Enhed 85 g

Bruttovægt Enhed 90 g

Drænetvægt Enhed 85 g

Højde 0,13 m

Bredde 0,21 m

Længde 0,51 m

Volume 0,0131 m3

Indeholder PVC Nej

EU godkendt emb. Ja

Genmodificeret soya Nej

Kcal 93

Kj 392

Kulhydrat 1.2 %

Fedt 4 %

Kolesterol %

Protein 2 %

Total holdbarhed 16 måneder

Antal pallelag 12

Antal pr. pallelag 7

Antal pr. palle 84

93 kalorier i forhold til hvad?

De andre nudler jeg havde var der 464 kalorier i pr 100g, så det fatter jeg ingenting af :blink:

EDIT: Nå jeg har skevet en email til dem.

Edited by Blitz
Link to comment
Share on other sites

Ved ikke lige med de nudler der.. Ville nok bare søge på google eller gå ud fra samme antal kcal som de gamle - så går du i hvert fald ikke helt galt i byen.

Hvorfor er det egentlig at du vil spise nudler nu her hvor du cutter? Altså jeg ville personligt vælge noget fuldkorns pasta/nudler hvis det endelig var, men ellers foretrækker jeg selv grøntsager og ellers minimalt af varer med så højt et indhold af kcal/100 g. Er bare lige nysgerrig.. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Jeg fandt lige ud af at telefonnummeret på deres hjemmeside ikke passede og så passer deres e-mail nok heller ikke :dry:

Og der er en del forskel på de andre nudler jeg har og så dem her. De andre er der sådan en slags fedt i som man tilsætter.

Tja, nu vil jeg gøre det lidt let og "skide" lidt på om jeg spiser sundt med grønt osv. For det har jeg aldrig gjort og så skade det vel ikke at jeg ikke gør det når jeg cutter.

Det er alligevel kun 2 måneder og så begynder jeg alligevel med en CKD diæt.

Men det er egentlig lidt MEGET noget lort hvis de kalorier ikke passer, så går cuttet jo lidt i "vasken"

Edited by Blitz
Link to comment
Share on other sites

Hmm, som jeg sagde længere oppe gider jeg ikke gøre det store i at æde sundt osv... Jeg har aldrig været inde i at æde grønt osv, så hvorfor skulle jeg gøre det nu?

Det er kun 2 måneder og så begynder jeg alligevel med noget CKD diæt.

Nudler er vel en af det ærgeligste former for pasta?

Så da noget fuldkorn pasta eller vilde ris

Jeg bruger frosne grøntsager fordi det er nemmest, 5 min i microen...

Link to comment
Share on other sites

Nudler er vel en af det ærgeligste former for pasta?

Så da noget fuldkorn pasta eller vilde ris

Jeg bruger frosne grøntsager fordi det er nemmest, 5 min i microen...

Hvad mener du med hensyn til nudler?

Tja, men det skal jo være lidt nemt nu når jeg cutter. Det holder vel barej eg får de antal kalorier jeg nu skal have + self protein.

Link to comment
Share on other sites

Nu blev jeg lidt nysgerrigh - Så hvis man æder 300 gram kogt spaghetti får man altså kun 141 kcal per 100 gram ? Skidt skidt, men gav også mere mening hvorfor jeg kunne klemme et halvt kilo mad ned til aftens mad, så ;)

Ja, præcis..

De 300 g kogt pasta vil fylde mere end 300 g rå, men det vil jo primært skyldes vandet. Se her (fra krop&kost):

Pasta kogt 300 g: 13.2 76.8 1.2 370.8

Pasta 300g: 33.0 192.0 3.0 927.0

Edited by Keki
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share