Energiundskud for vægttab på 1,5 om ugen


CarpeDiem84
 Share

Recommended Posts

1,5kg om ugen er temmelig meget for en på din størrelse. Jeg vil anbefale dig max at gå efter et vægttab på 1kg om ugen.

Jeg går ud fra du kun ønsker at tabe fedt, og 1kg fedtvæv indeholder ca 7000kcal.

Så for at tabe 1kg om ugen skal dit samlede underskud for ugen være 7000kcal, 1000kcal om dagen. Vil du tabe dig 1,5kg om ugen er det 1500kcal/dag.

Dette skal så sammenholdes med at dit ligevægtsindtag (ved et middel aktivitetsniveau) formentlig er et sted mellem 2000 og 2500kcal dagligt. Du kan evt selv prøve at bruge denne beregner.

1 times konditræning vil for dig nok forbrænde i omegnen af 500kcal, men det kommer selvfølgelig an på hvor god form du er i og hvor meget gas du giver.

Link to comment
Share on other sites

Men hun må da ikke gå under sit basalstofskifte/hvilestofskifte der er på ca. 1600 kcal pr. dag - må hun?

Indtager man mindre end sit hvilestofskifte er man sandsynligvis i et relativt stort underskud, men jeg er endnu ikke stødt på nogen gode argumenter for hvorfor man absolut ikke må gå under dette niveau. Det er jo ikke et tal man egentlig kan bruge til så meget, da det er kroppens energibehov FØR man tager aktiviteten i betragtning. Er kroppen i underskud må den dække det med de ressourcer den har, fedtvævet, glykogendepoter (der ikke er særlig store i vægttabssammenhæng) og muskelmasse.

Ligevægtsindtag??? er det udfra de 2000-2500 kcal, jeg skal beregne underskuddet?

Jeg træner med pulsur med kcal-forbrug (ved godt det ikke er helt præcist) og vil gerne bruge krop&kost, kan jeg sammenligne disse to tal?

ligevægtsindtag = det energiindtag der præcis svarer til dit forbrug, dvs du hverken taber dig eller tager på.

For at et pulsur skal blive bare nogenlunde til at regne med, så skal det kende dit konditionsniveau (maksimal iltoptagelse), alder, vægt, køn osv og naturligvis puls.

Som altid er det en dårlig idé at stole blindt på den slags "beregnede" tal, men skriv det ned sammen med dit indtag og se hvad resultatet bliver på vægten. Derfra kan du så vurdere omtallene er realistiske, problemet er bare at der er mange variable i det regnestykke og du kan ikke med sikkerhed vide om det er den ene eller anden der er forkert. Selve dit kostindtag burde være til at gøre rimelig præcist, men om formlens basalstofskifte lige præcis rammer dit, om du har angivet dit aktivitetsniveau korrekt, eller om pulsuret viser for meget eller for lidt er MEGET svært at sige.

Link to comment
Share on other sites

Ja, det er helt hen i vejret...

Et indtag på omkring 1500-1800kcal pr dag.

Og 500kcal fra træning pr dag, vil formentlig kunne give dig det ønskede vægttab.

Med så lavt et indtag er det dog vigtigt at du vælger din kost med omhu, så du får dækket dine behov bedst muligt.

Link to comment
Share on other sites

Er det helt hen i skoven, hvis jeg indtager ca. 1000 kcal og forbrænder ca. 1500 ved træning (dagligt)?

Eller hvordan kan jeg gøre det op?

Hvis du ønsker at tabe dig 1½kg om ugen er det ikke helt hen i skoven. Du kan også sagtens indtage 1200 kcal dagligt uanset træning hvis det passer dig bedre. Edited by Stubbe
Link to comment
Share on other sites

Tak Stubbe

Jeg prøver med det og ser på resultaterne, skriver dagbog herinde undervejs...

Har lige endnu et spørgsmål:

Skal jeg regne med 1,5 g protein/kg kropsvægt under vægttab? eller hvad?

Hvordan skal energifordelingen se ud?

25% protein

50-55% kulhydrater

20-25% fedt???

Mit fedtindtag ligger typisk lavere og kylhydrat højere - betyder det noget???

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes ikke det er anbefalelsesværdigt at råde en pige på 21 år, til at indtage ca. 1000 kcal om dagen, samt dyrke daglig motion i 2-3 timer. Det strider imod enhver form for fornuft - og det er da HELT sikkert at denne "kur" ikke kan holdes særligt længe.

CarpeDiem84, jeg synes du skal overveje en anden tilgang til dit vægtab, i mine øjne bliver ovenstående for ekstremt til at det er realistisk.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes ikke det er anbefalelsesværdigt at råde en pige på 21 år, til at indtage ca. 1000 kcal om dagen, samt dyrke daglig motion i 2-3 timer. Det strider imod enhver form for fornuft - og det er da HELT sikkert at denne "kur" ikke kan holdes særligt længe.

CarpeDiem84, jeg synes du skal overveje en anden tilgang til dit vægtab, i mine øjne bliver ovenstående for ekstremt til at det er realistisk.

Jeg ved godt, det er ekstremt, men jeg vil også kun holde mig på de ca. 1000-1200 kcal i en kortere periode, da jeg skal have sparket mit vægttab i gang.

Tak for dit syn på det hele! Det er hermed taget op til overvejelse og jeg vil oprette en Online Log senere, så kan du og andre jo følge med i min diæt, vægt og træning.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share