Optimal morgenmad for vægttab


BSK
 Share

Recommended Posts

Hej alle...

Hvad vil den optimale morgenmad være for et godt vægttab??

Man siger jo at morgenmaden er dagens vigtigste måltid, men hvad skal man spise for at det samtidig er det måltid der sætter skub i forbrændingen???

På arbejdet for vi franskbrød og rugbrød, men sys mange herinde er fuldstændig kulhyldratforskrækkede... ER der hold i det??

Er det dumt at starte dagen med en tyk skrive rugbrød og en tynd skrive franskbrød??

eller er havregryn, frugtsalata, youghurt eller andet det bedste hvis man vil sætte skub i sin forbrænding og tabe sig ???

BSK!!!!! :superman:

Link to comment
Share on other sites

Er det en dum ide med en gang yoghurt? den med lavere fedt/sukker

Nej, produkter som cheasy-yoghurt er gode morgenmadsprodukter med relativt lavt kcal-indhold.

Havregryn har jo den positive "efternøler", at den mætter i lang tid efter indtagelse. - derfor kan de ekstra (læs: gode) kcal. godtgøres for eftersom man ikke spiser så meget efterfølgende.

Link to comment
Share on other sites

Nu bliver havregryn tit nævnt herinde som den optimale morgenmad i forbindelse med vægttab - men har gået og tænkt lidt - når folk sir' de spiser havregryn, inkluderer det så (den for mig obligatoriske komponent) sukker, eller tvinger folk virkelig det havrygryn ned kun med mælk?

Jeg plejer at putte sosiner oven på. Det smager også bedre IMO end sukker

Link to comment
Share on other sites

Hej alle...

Hvad vil den optimale morgenmad være for et godt vægttab??

Man siger jo at morgenmaden er dagens vigtigste måltid, men hvad skal man spise for at det samtidig er det måltid der sætter skub i forbrændingen???

På arbejdet for vi franskbrød og rugbrød, men sys mange herinde er fuldstændig kulhyldratforskrækkede... ER der hold i det??

Er det dumt at starte dagen med en tyk skrive rugbrød og en tynd skrive franskbrød??

eller er havregryn, frugtsalata, youghurt eller andet det bedste hvis man vil sætte skub i sin forbrænding og tabe sig ???

BSK!!!!! :superman:

Som nogle nævner ville youhurt uden sukker eller sødestoffer være godt. Selvfølgelig skal det være med lav fedt%, men det lidt frugt evt. noget musli/havregryn holder mig mæt i LANG tid, og så er energifordelingen ikke helt ved siden af:)

Link to comment
Share on other sites

Jeg spiser selv

Havregryn: 35 g 4.6 23.9 2.3 134.4

Te incl. mælk, 1 kop: 1.9 2.3 0.3 18.7

Kiwi: 140 g 1.4 18.3 1.1 89.0

Proteinpulver 80%: 30 g 24.0 4.5 0.6 119.4

Yoghurt naturel (0,5%) + cheasy jordbær (100g af hver): 9.5 10.6 0.5 84.9

Hvilket vil sige: 41.4 protein 59.6 kulhydrat 4.7 fedt 446.4 kcal.

Grunden til at jeg gør det er fordi at jeg føler at det mætter rigtig godt. Man kan i forbindelse med vægttab evt. erstatte kiwierne (2 stk) med 1 banan eller 1 stk af en anden frugt.

Et andet tip til en morgenmad med henblik på vægttab er at lave dine havregryn til grød - brug dog vand i stedet for mælk! (Jeg tilsætter selv proteinpulveret til den færdige grød - det smager KANON :4thumbup: ). Jeg ved ikke om det bare er mig, men det er som om grøden mætter bedre end grynene alene :smile:

Jeg håber du kan finde lidt inspiration i min morgenmad. Det var i hvert fald det eneste jeg ikke skar ned på i forbindelse med et cut jeg gennemførte fra 65 kg til 61 kg. Min morgenmad den vil jeg bare have :smile: Desuden synes jeg at proteintilskudet giver en god start på dagen :smile:

Edited by Keki
Link to comment
Share on other sites

Okay, vildt, aldrig tænkt på at man kunne putte proteinpulver i havregrød - det må prøves - men alligevel - havregrød med jordbærsmag - det lyder lidt suspekt.

Lige en lille kommentar, husk at æggehvider ikke er salmonella-sikre fordi de kommer en tur i mikroovnen, men man kan vel få dem pasturiseret nu tildags anyways.

Link to comment
Share on other sites

Prøvede havregrød/jordbærprotein morgenmaden her til morgen. Ikke en 100% succes, men dog spisbart, det kunne være man skulle til at ændre vaner :smile:

Spiser det med chokolade :4thumbup: , men hvis det er konsistensen der er underlig så prøv (ikke noget med microovn :wink: )

- smid en x-mængde havregryn i en gryde

- tilsæt en smule vand mere end du ville have gjort til "normal" havregrød

- kog så grøden, den må godt være lidt mere flydende end normalt

- lav evt køle lidt af(afhænger af hvor meget du går op i om proteinet denaturerer, se tråd http://www.motion-online.dk/fora/index.php?showtopic=21593)

- tilsæt først nu proteinpulver og rør godt rundt

- servér! Nammenam! NU har du havregrød med perfekt konsistens og god smag (bare vent - om et par uger smager havregrød UDEN proteinpulver sjovt :wink: )

Link to comment
Share on other sites

Hehe, hereby noted. Så prøver jeg at kokerere igen i morgen :superman:

Var der så succes i morges?

Og hvad med dig BSK? Hvad har du fundet ud af, hvad virker som den mest optimale morgenmad for dig? :smile:

På arbejdet for vi franskbrød og rugbrød, men sys mange herinde er fuldstændig kulhyldratforskrækkede... ER der hold i det??

Er det dumt at starte dagen med en tyk skrive rugbrød og en tynd skrive franskbrød?? eller er havregryn, frugtsalata, youghurt eller andet det bedste hvis man vil sætte skub i sin forbrænding og tabe sig ???

Glemte i øvrigt at svare på dit spørgsmål sidst. Blev så begejstret for at dele min morgenmad med jer :tongue:

At starte med franskbrød og rugbrød kan vel på sin vis være okay, men jeg vil mene at mange andre ting er bedre! Det du skal fokusere på under et vægttab i forhold til morgenmad er :

- at finde noget der MÆTTER i lang tid. Således kan du i højere grad undgå at falde for formiddagens usunde fristelser

- at spise en fiberrig morgenmad som også er med til at forlænge mæthedsfornemmelsen

- at spise noget frugt/grønt under dit morgenmåltid så du starter godt ud med vitaminer osv.

- at få noget kvalitetsprotein fra magre kødprodukter, magre mejeriprodukter eller evt. tilskud

- at undgå for mange hurtigt optagelige kulhydrater, f.eks. tilsat sukker der får dit blodsukker til at stige hurtigt hvorefter det vil falde

- ikke at være bange for at indtage morgenmad (kalorier) - Lene hanssons L**T om at man ikke må spise andet en frugt før klokken 12 er aldrig bevist hensigtsmæssigt. Det anbefales at omkring 20-25% af dit daglige energiindtag skal ske via din morgenmad. (Kilde: de Nordiske næringsstofanbefalinger 2004)

Du kan bruge denne side til at få et overblik over hvordan din morgenmad ser ud i forhold til hvad der anbefales: http://www.tjekdinmorgenmad.dk/

Det med at være kulhydratforskrækket tror jeg ikke er en god idé under et morgenmåltid da det netop er her du skal bruge energi. Her er det en fordel at spise kulhydrater fordi de er lettere at optage for kroppen (modsat f.eks. : Kroppen har sværere ved at omdanne protein til energi, så en relativt stor del (måske omkring 20%) af de 17 KJ bruges til at omdanne proteinet til energi). Se desuden denne artikel/tråd om kulhydrat http://www.motion-online.dk/fora/index.php?showtopic=6915

Link to comment
Share on other sites

Så prøvede jeg idag igen :4mewantfood: - dine råd hjalp en smule men synes stadig jordbærsmagen er en smule suspekt :smile: . Jeg er dog imponeret over hvor godt det mætter - så jeg giver det en uge og se om jeg vænner mig til det. Jeg vil dog fastholde min ret til at tilføje en teskefuld sukker for at få massen ned :smile:

Link to comment
Share on other sites

Spiser det med chokolade :4thumbup: , men hvis det er konsistensen der er underlig så prøv (ikke noget med microovn :wink: )

- smid en x-mængde havregryn i en gryde

- tilsæt en smule vand mere end du ville have gjort til "normal" havregrød

- kog så grøden, den må godt være lidt mere flydende end normalt

- lav evt køle lidt af(afhænger af hvor meget du går op i om proteinet denaturerer, se tråd http://www.motion-online.dk/fora/index.php?showtopic=21593)

- tilsæt først nu proteinpulver og rør godt rundt

- servér! Nammenam! NU har du havregrød med perfekt konsistens og god smag (bare vent - om et par uger smager havregrød UDEN proteinpulver sjovt :wink: )

Hvad er der i vejen med microovn?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share