Hvad er det for noget jeg hører?


Seb M
 Share

Recommended Posts

Jeg får et nyhedsbrev (ved ikke helt om jeg kan skrive fra hvem, det er nemlig en producent af kosttilskud) og det jeg netop har fået, beskriver hvordan fødevarestyrelsen åbenbart ihærdigt prøver, at forbyde bl.a. Weight Gainer, samt en masse andre kosttilskud. Vel at mærke naturlige produkter....

HVAD ER DET FOR NOGET FUCK???!!!! :mad::mad:

Har det noget på sig? Og i såfald, kan man ikke gøre noget for at banke lidt fornuft ind i hovederne på dem? Synes det virker fuldstændig hen i vejret, specielt med alle de kemikalier de i forvejen tillader, at der er i dagligdagsvarer. Hvilket også er holdningen hos dem jeg får nyhedsbrevet fra.

Da de spurgte omkring grunden til at forbyde WG, fik de blot svaret at de (fødevarestyrelsen) ikke ser nogen grund til at sportsfolk skulle tage på! :blink: Hvad er det for noget BS??

Jeg vælger lige at skrive dette indlæg i tilfælde af, at nogen skulle have mere at tilføje evt. be-/afkræfte... så jeg ved om jeg skal dømme nogen "for good" eller ej :wink:

Edited by Seb M
Link to comment
Share on other sites

Følgende link er til fødevarestyrelsens tekst omkring emnet LINK

Hvad jeg kan læse, er at det ikke aktuelt med et forbud, men man kan jo ikke vide, om de har gang i en holdningsændring. Hvad jeg altså ikke håber.

Jeres meninger? Anyone?

Edited by Seb M
Link to comment
Share on other sites

en af problemerne er følgende(hvertfald i følge fødevarestyrelsen)

"I henhold til rammedirektivet gælder de nationale bestemmelser for de produkter, der skulle omfattes af regler i særdirektiverne, så længe der ikke er vedtaget et direktiv om disse. Det betyder, at tilsætning af næringsstoffer, herunder vitaminer, mineraler og kreatin skal anmeldes i henhold til § 21 i tilsætningsstofbekendtgørelsen."

"Hvis anmelderen fremlægger resultater om ernæringsmæssig relevans for sportsudøvere af et bestemt stof, der er af nyere dato end den pågældende videnskabelige rapport, vil disse data indgå i den faglige vurdering, som foretages af Danmarks Fødevareforskning. Anmeldelse af tilsætning af næringsstoffer er gebyrbelagt, jf. betalingsbekendtgørelsen."

"Ekspertkomitéens konklusion er overordnet, at sportsfolk ikke har brug for særlige produkter, men at deres behov for næringsstoffer dækkes af en velafbalanceret kost. Enkelte produktkategorier kan dog være relevante for sportsudøvere, og ekspertkomitéen har formuleret kriterier for deres sammensætning"

citat tre angående den varierede kost kan jeg godt se fornuften i - men det er bestemt noget nemmere at tage en protshake efter træning!

en anden ting der måske skræmmer lidt er at man i bl.a. i holland kan få dækket sit vitaminbehov ved at spise tre mars-barer da der er tilsat vitaminer i slik for at gøre dem "sundere" - dette er dog ikke lovligt i danmark

konklusionen af rapporten læser jeg nok snarer som at der bliver sat (ekstra) afgifter på kosttilskud som ikke har en dokumenteret virkning man ikke kan få dækket ud fra en varieret kost(hvilket indebærer protshakes, wg og andet men ikke koffein og kreatin da man der er dokumenteret virkning ved dem og at de ikke fås via kosten)

Link to comment
Share on other sites

Ja, det kan virke lettere paradoksalt, at vores kære fødevaremyndigheder bruger så meget krudt på at forbyde harmløse kosttilskud når nu der er SÅ mange andre problemer at tage fat på. Men proportioner er jo til for at blive forvrænget!

Her har jeg lige citeret et indlæg som jeg fuldt kan slutte op opkring.

-----------

Argumentet med at forbrugerne skal beskyttes mod skader fra indtagelse af for store mængder vitaminer og mineraler samt mod kosttilskud, hvis ufarlighed ikke er bevist ved videnskabelige forsøg, er meget dårligt. Hver niende hospitalsindlagte i Danmark er indlagt på grund af bivirkninger fra lægemidler, mens det er uhyre sjældent, at vitaminer, mineraler eller kosttilskud giver anledning til skader eller sygdom. I USA, hvor køb af stærke vitaminer og mineraler har været tilladt i mange år, har der aldrig været rapporteret dødsfald på grund af vitamin- og mineraltilskud. Hvis en forgiftning indtræffer, indberettes dette hver gang til The National Poison Control Centres. En opgørelse af rapporteringsmaterialet har eksempelvis vist, at fra 1983 til 1990 døde ingen i USA af hverken enkeltvitaminer eller multivitaminer/mineraler.

Ifølge Journal of the American Medical Association er korrekt undersøgt, reguleret, ordineret og indtaget medicin den fjerde mest almindelige dødsårsag i USA. Mindst 10.000 danskere dør årligt på grund af tobaksrygning.

Det ville derfor være bedre at anvende kræfterne til at reducere skader og dødsfald på grund af lægemidler og tobak i stedet for at ”beskytte” forbrugerne mod kosttilskud.

Link to comment
Share on other sites

Har det noget på sig? Og i såfald, kan man ikke gøre noget for at banke lidt fornuft ind i hovederne på dem? Synes det virker fuldstændig hen i vejret, specielt med alle de kemikalier de i forvejen tillader, at der er i dagligdagsvarer. Hvilket også er holdningen hos dem jeg får nyhedsbrevet fra.

Præcis - endnu et citat:

-----------

Vi lever i et kemisk belastet samfund. Både luften, vandet og maden er fyldt med utallige kemiske stoffer, som ofte først opdages, når man begynder at undersøge for dem (fx i vandforsyningen). På danske arbejdspladser anvendes der op mod 100.000 forskellige kemiske stoffer, og det et højst få tusinde, der er undersøgt for deres giftighed og sygdomsfremkaldende virkninger. Maden er belastet af utallige tilsætningsstoffer og farvestoffer m.m. Foruden de tilladte tilsætningsstoffer, som er forsynet med E-numre, bruges der i madindustrien mange andre ingredienser, der ikke betragtes som tilsætningsstoffer og derfor ikke er deklareret. Der opdages hele tiden skader fra tilladte stoffer, som så fjernes fra listen, mens der kommer nye til, som endnu ikke har vist sig at skade, men dokumentationen for dette er problematisk.

Med den store kemiske belastning, det moderne menneske er udsat for, er det nødvendigt med betydelige tilskud af antioxidanter for at imødegå svækkelse og ødelæggelse af kroppens celler, ændring af disse til kræftceller og oxidation af blodets fedtstoffer med åreforkalkning til følge. Det vrimler også frem med videnskabelige data, der peger på, at den store kemiske belastning formentlig er den egentlige årsag til degenerative hjernesygdomme som fx Alzheimers sygdom, Parkinsons sygdom, dissemineret sclerose m.fl. og til ændringer i immunsystemet med allergi, bindevævssygdomme og mange andre lidelser til følge. Behovet er så stort, at en sund og varieret kost ikke har en chance for at dække det.

Med de produktionsmetoder, som landbruget og fødevareindustrien i dag benytter sig af, er det også tvivlsomt, om det overhovedet er muligt at få fødevarer af en sådan kvalitet, at behovet for næringsstoffer opfyldes udover det kaloriemæssige indhold. I mange tilfælde vil tilsætningsstoffer, påvirkninger under fremstillingsprocessen, sprøjtemiddelrester etc. yderligere øge behovet for kosttilskud.

Link to comment
Share on other sites

"Ekspertkomitéens konklusion er overordnet, at sportsfolk ikke har brug for særlige produkter, men at deres behov for næringsstoffer dækkes af en velafbalanceret kost.

Det anføres fra Ernæringsrådet og Fødevaredirektoratet, at hvis man blot spiser ”sundt og varieret”, er der ingen grund til at tage tilskud af vitaminer og mineraler. Men samtidig har undersøgelser af danskernes kostvaner indtil flere gange vist, at kun en meget lille del af befolkningen spiser sundt og varieret. Fx har Veterinær- og Fødevaredirektoratets kostundersøgelse fra 1995 vist, at kun 9% af befolkningen spiser 500 gram frugt og grønt eller mere, og kun 4% 600 gram eller mere. Danskerne har ustabile måltidsmønstre, tendens til at spise ensidigt og til at spise alt for fedtholdig mad samt junkfood. Tilberedningen af maden medfører desuden, at mange af de værdifulde næringsstoffer bliver ødelagt.

Link to comment
Share on other sites

Så vidt jeg kan læse, er der ikke lagt op til forbud, men blot strengere krav til mærkning og hvilke indhold der skal være i produkter , der sælges som "sport nutrition". Da området kan være et paradis for sælgere af "snake oil" er det vbel heller ikke urimeligt.

Link to comment
Share on other sites

Det er heldigvis også det jeg er kommet frem til... men jeg stoler ikke på dem...endnu! Det kan godt være man skal være lidt mere opmærksom på nye tiltag fra deres "special enheds" side.

Det er mere, hvis de nu finder på at forbyde WG, så kan det være de lige smider protein og kulhydrat tilskud ind i puljen med det samme. Ellers ville de jo modsige sig selv.

Så ulogisk er det, og det ser jo heldigvis også ud til ikke at have noget på sig lige pt. :smile:

Men... I'm watching you, fødevarestyrelse! :tongue::tongue:

Link to comment
Share on other sites

Det jeg har hørt, er at man ikke må sælge WG med vitaminer og mineraler, men at man gerne må sælge WG uden, altså hvor de kun består af proteiner og kulhydrater....

Men ellers kan jeg kun tilslutte mig den negative holdning mod sundhedsstyr. eller levnedsm. styrrelsen...de aner ikke en klap om tingene...hvorfor er det kun Danmark og Norge der har sådan nogle sindsyge regler....Os der bruger produkterne ved noget om sagerne...men nej lad os alle ryge og drikke os ihjel istedet for.. :crazy:

Link to comment
Share on other sites

Læste lige i avisen at der skule forskes i valles positive egenskaber. Det var kun en ganske kort notits, men det var noget med nogle proteiner som havde en sundhedsfremmende virkning.

Da meget proteinpulver er valle så er det da helt towligt hvis de forbyder det....

Link to comment
Share on other sites

....Os der bruger produkterne ved noget om sagerne...men nej lad os alle ryge og drikke os ihjel istedet for.. :crazy:

Jep - det er præcis den samme holdning din gennemsnitlige AS-misbruger vil have... :wink:

Aj, det er sgu rigtigt, at de ind imellem virker en smule formynderiske...

Link to comment
Share on other sites

Læste lige i avisen at der skule forskes i valles positive egenskaber. Det var kun en ganske kort notits, men det var noget med nogle proteiner som havde en sundhedsfremmende virkning.

Da meget proteinpulver er valle så er det da helt towligt hvis de forbyder det....

Hvor læste du det ang. valle henne? Evt. link?

Link to comment
Share on other sites

Hov, sent svar - jeg har været lidt for presset til at læse hele MOL.

Det var en lille notits i Urban eller Metro - øverst på en venstreside men har ingen ide om dagen. Der var heller ingen kildehenvisning. Men det var noget der skulle forskes i, så mon ikke der på et tidspunkt kommer noget mere fra den front.

Link to comment
Share on other sites

Proteinprodukter

Protein er nødvendig blandt andet for at opbygge og vedligeholde kroppens muskler, men det er en myte at sportsudøvere har behov for ekstra tilskud af protein eller aminosyrer, som ikke nemt kan dækkes af den daglige kost.

Ekspertkomitéens konklusion er, at der ikke er videnskabelig dokumentation for, at sportsudøvere har behov for ekstra protein i forhold til det, som man normalt får dækket via kosten (hvor 10-11 % af energien kommer fra protein). Eliteidrætsudøvere har et moderat øget proteinbehov pr. kg legemsvægt, men dette vil også kunne dækkes med almindelig sammensat kost i tilstrækkelige mængder. Der er heller ikke belæg for, at tilskud af protein er præstationsfremmende.

Der er 2 grunde til, at jeg tager proteintilskud - istedet for, at dække hele mit proteinbehov gennem den daglige kost (mærkeligt begreb, da min daglige kost inkluderer protein-shakes). For det første er det p.g.a. økonomiske forhold, som studerende på SU har jeg ikke råd til ekstra finskåret og fedtfattigt kød til elelr andre proteinkilder til mine måltider. FOr det andet er der hele nemheden i det, at supplere med proteinshakes.

Edited by Eruption
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share