sukker-alkoholer?


Francis
 Share

Recommended Posts

hey..

Jeg købte forleden en pose vicks halspastiller. Posen reklamerede med 'sukkerfri', hvilket jeg synes var positivt. Men jeg vender da alligevel lige posen om og tjekker indholdsbetegnelsen som viser 96g kulhydrat per 100 gram, hvor af der er 0g sukker og 96g sukker alkohol..

så ville gerne lige høre om nogle af jer kender 'egenskaberne' for sukkeralkohol.. Er det ligeså slemt som sukker mht højt GI-indeks osv, for så er man jo lige vidt ved at købe en såkaldt 'sukkerfri' pastil. Og hvis dette er tilfældet, er det så ikke lidt misvisende at kalde den sukkerfri :smile:

Link to comment
Share on other sites

Det er vidst noget med at det nedbrydes til sukker i musklerne.

For diabetikere er det vigtigt at vide i forhold til deres insulin-regulering.

Samme gælder i øvrigt en del sødestoffer. Der er vidst en tommelfingerregel om at hvis navnet slutter på -ol så skal man holde sig fra det.

Link to comment
Share on other sites

hey..

Jeg købte forleden en pose vicks halspastiller. Posen reklamerede med 'sukkerfri', hvilket jeg synes var positivt. Men jeg vender da alligevel lige posen om og tjekker indholdsbetegnelsen som viser 96g kulhydrat per 100 gram, hvor af der er 0g sukker og 96g sukker alkohol..

så ville gerne lige høre om nogle af jer kender 'egenskaberne' for sukkeralkohol.. Er det ligeså slemt som sukker mht højt GI-indeks osv, for så er man jo lige vidt ved at købe en såkaldt 'sukkerfri' pastil. Og hvis dette er tilfældet, er det så ikke lidt misvisende at kalde den sukkerfri :smile:

Du kan faktisk sammenligne det med alm. sukker, dog med en 1/3 af alm. sukkers kalorieindhold, det ligner og smager også sukker, dog har det stort set ingen effekt på blodsukkeret og har et lavt energiindhold .

Ydermere æder det ikke vores tænders emalje ...Det bruges også i sukkerfri tyggegummi og alverdens andre slikprodukter, og går oftest under navnet xylitol .

GI indexet for sukkeralkoholer ligger på 7, hvilket er noget af en forskel til alm. sukkers GI på 83 . Kalorieoptaget ligger på 2.4kcal pr 1gr sukkeralkohol .

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share