Anabolske steroider mere dødelige end heroin


mugge
 Share

Recommended Posts

hehe sjovt nok sad jeg lige og læste den artikel i politiken og besluttede mig for at læse de to originalartikler som iøvrigt er fra Karolinska i Sverige.

Jeg synes de er ret interessante bla fordi de er ret store undersøgelser. Normalt er det jo lidt svært at lade direkte eksperimenter med AAS brugere og dødelighed af åbenlyse grunde.

Den første artikel viser at alderen for døde af AAS er 24,5år og dermed ca 10 år yngre end heroin/amf misbrugere. En anden spændende ting den viser er at folk døde af AAS i 79% af tilfældende også har været igang med andre stoffer end AAS. AAS brugere har en forøget selvmordsrate. Artiklen er baseret på 53 dødsfald hvor AAS har været indvolveret i sammenligning med 68 tilfælde hvor heroin/amf har været indvolveret.

Den anden artikel ser på en gruppe af 248 der er testet positive for AAS i sammenligning med 1215 personer der er testet negative. Personer i de to grupper er alle personer der har været i kontakt med sundhedsvæsnet af en eller anden årsag.

Undersøgelsen viser at der er en stor overdødelighed i gruppen af AAS misbrugere: 2,5-3 gange større dødelighed end kontrolgruppen.

De specifikke grunde til at AAS misbrugere har en så stor overdødelighed er ikke præcist nok vist, men de spekulerer i bla hjerteproblemer og psykiske problemer kan være primære faktorer.

Edited by Luciferase
Link to comment
Share on other sites

OT:

http://politiken.dk/VisArtikel.iasp?PageID=442097

Jeg har ofte set i dette fora, at det ikke kan påvises, at nogen er søde af AS-misbrug.

Nej, det jeg hører er også nærmere at folk bliver aggresive end at de bliver søde :tongue:

On topic:

På mig virker det lidt mystisk kun at undersøge dem der er døde, - jeg mener, - dem der er på steorider er nok ikke så gamle endda. Så enten dør de unge, - eller også lever de (i den undersøgelses notation). Så selvfølgelig dør de unge. Men det er det der er problemet med artikler som der henvises til, - selv i de mere lødige aviser som JP, Berlinske eller Polikken. Der står meget sjældent ret meget om hvad og hvor grundigt, - blot en lille konklussion, og de kan jo virke ret voldsomme!

I en af undersøgelserne foretog forskerne specialundersøgelser af 52 døde steroidmisbrugere. De var gennemsnitlig 24 år, da de døde.

Tror dog ofte at undersøgelserne faktisk er o.k., eller i hvert fald ikke helt ude i hampen. Men det er meget svært at se ud fra JP's artikel!

Luci har så, - ser jeg - gjort det beskidte arbejde og set på kvaliteten af undersøgelsen, - :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

På mig virker det lidt mystisk kun at undersøge dem der er døde, - jeg mener, - dem der er på steorider er nok ikke så gamle endda. Så enten dør de unge, - eller også lever de (i den undersøgelses notation). Så selvfølgelig dør de unge. Men det er det der er problemet med artikler som der henvises til, - selv i de mere lødige aviser som JP, Berlinske eller Polikken. Der står meget sjældent ret meget om hvad og hvor grundigt, - blot en lille konklussion, og de kan jo virke ret voldsomme!

Det er så derfor der er lavet to undersøgelser...en af de dødsfald der har været...og en som undersøger AAS misbrugers skæbne efter en positiv test.

Hvor ville det være rart hvis vi kunne få en objektiv saglig diskussion om det her....

Link to comment
Share on other sites

Det er så derfor der er lavet to undersøgelser...en af de dødsfald der har været...og en som undersøger AAS misbrugers skæbne efter en positiv test.

Hvor ville det være rart hvis vi kunne få en objektiv saglig diskussion om det her....

Jeg synes det er godt med de her undersøgelser så vi kan få bekræftet den mistanke der er omkring brug af AAS.

En diskussion kan i sagens natur aldrig være objektiv, men saglighed er vel nøgleordet her...

Link to comment
Share on other sites

Endnu en fantastisk grund til ikke at tage steroider. :smile:

Endnu en? Hvad er de andre? Jeg troede (og mener nok stadig) at den primære grund til ikke at tage anaboler er at det er farligt (ikke kun at du kan dø af det, - men i det hele taget ødelægger mere end det gavner).

Link to comment
Share on other sites

Det underbygger nok meget godt at folk, som er på AS ofte er noget lådne i kanten. Brugen af andre stoffer og kriminalitet hænger ofte, dog ikke altid, sammen med brugen af AS.

Om de så direkte er døde af AS eller har haft en livsstil, inklusiv AS, som har forkortet deres liv er nok en anden snak. Mit bud er at i lige netop den her gruppe, har AS nok bare været en af flere ting som personerne har været på.

Link to comment
Share on other sites

Det underbygger nok meget godt at folk, som er på AS ofte er noget lådne i kanten. Brugen af andre stoffer og kriminalitet hænger ofte, dog ikke altid, sammen med brugen af AS.

Om de så direkte er døde af AS eller har haft en livsstil, inklusiv AS, som har forkortet deres liv er nok en anden snak. Mit bud er at i lige netop den her gruppe, har AS nok bare været en af flere ting som personerne har været på.

Det var også min tanke. Det er mit gæt at det er et fåtal af AS misbrugere derude, der ikke også roder med andre stoffer ved siden af.

Rommel

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror også Crawdaddy og Rommel er inde på det helt rigtige, ellers er det vidst på tide Morten Z for fjernet eller lavet artiklen med evidens baseret viden om as om.

Men kunne være spændende med en saglig debat om emnet som Luciferase siger, der er jo flere på mol som har ytret de ikke ser as som specielt skadeligt, såfremt det bliver brugt rigtigt og ikke misbrugt, mener bl.a. Tunen og Squatfather har snakket om det.

Link to comment
Share on other sites

At dødeligheden er større blandt steorid misbrugere end heroin misbrugere siger intet om at steorider er mere dødelig end herion. At de er steoridmisbruger er kun en fællesnævner men behøver ikke at være en årsagsforklaring.

Det er en undersøgelse der kun kan give anledning til flere undersøgelser.

Edited by zulore
Link to comment
Share on other sites

Mit bud er at i lige netop den her gruppe, har AS nok bare været en af flere ting som personerne har været på.

Den ene artikel fokuserer netop på dette; at AS misbrugere kan inddeles i to undergrupper hvor den ene er en kombination som indeholder andre misbrug og en alternativ livsstil mens den anden gruppe er med fokus på vægttræning. Det betyder at nogle af dødsfaldene kan forklares ud fra alternativ livsstil og andre misbrug, men begge grupper har kraftigt forøget dødelighed og denne grund kan derfor udelukkes for personer der har taget ASS under vægttræning...den gruppe som vi er interesseret i.

Link to comment
Share on other sites

Der er stor forskel på dem der vælger at tage AS og hvis man tog ellers velfungerende mennesker og satte dem til at tage AS.

Hvis man læser Morten Z's artikel om AS diskuterer han også AS og agression. Her ser man en meget nuanceret stillingtagen til problemstillingen.

De anvendte doser i de refererede kontrollerede studier er i de fleste tilfælde langt mindre end de doser der anvendes hos en typisk misbruger. Af samme grund kan man ikke overføre bivirkningsrisikoen fra studierne til en typisk misbrugssituation. Det skal dog bemærkes, at de fleste af studierne opnår signifikante anabole effekter på trods af de begrænsede doser.

Case-historier på personer med et stort AS-misbrug indikerer at langvarig indtagelse af store mængder AS indbærer en livsfarlig sundhedsrisiko. Det er imidlertid svært at vurdere den reelle risiko, da antallet af rapporterede cases er lavt sammenlignet med, at der på verdensplan sandsynligvis er millioner af nuværende eller tidligere AS-brugere.

AS er først og fremmest farligt ved at det skaber en identitetsbaseret afhængighed, der meget ofte resulterer i en ubrydelig ond cirkel. Afslutningen af en AS-kur følges af en fysisk og psykisk nedtur der med stor sandsynlighed fører misbrugeren i armene på den næste kur, og den næste, og ...

Det er måse den fysiske og psykiske nedtur ved kurstop, kombineret med livsstilsfaktorer for de unge mænd der vælger disse stoffer der er årsagen til den voldsomt tidlige dødsalder?

Det er IMO ikke almindelige velfungerende mennesker der kaster sig over massivt AS misbrug. Der er en overrepræsentaion af visse grupperinger hvor vold og kriminalitet er en del af dagligdagen.

Hvor en AS opbygget fysik skaber respekt og et våben.

Mit gæt er at velfungerende intelligente mennesker vil kunne bruge AS i fornuftige doser periodisk overen årrække uden større risiko for alvorlige bivirkninger helbredsmæssigt.

Link to comment
Share on other sites

Det var også min tanke. Det er mit gæt at det er et fåtal af AS misbrugere derude, der ikke også roder med andre stoffer ved siden af.

Der er nu masser af AS-brugere som IKKE bruger andre stoffer eller har en lempfældig omgang med alkohol. Det er blot ikke dem du hører om, da det ikke er dem der får fatale bivirkninger eller går amok i en kombinationsrus af AS, alkohol, amfetamin og rohypnol...

Men kunne være spændende med en saglig debat om emnet som Luciferase siger, der er jo flere på mol som har ytret de ikke ser as som specielt skadeligt, såfremt det bliver brugt rigtigt og ikke misbrugt, mener bl.a. Tunen og Squatfather har snakket om det.

Jeg har udelukkende ytret mig omkring folk der brugte visse former for AS, og som ikke kombinerede det med alkohol i store mængder, narko eller andre former for medicin. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Mit gæt er at velfungerende intelligente mennesker vil kunne bruge AS i fornuftige doser periodisk overen årrække uden større risiko for alvorlige bivirkninger helbredsmæssigt.

Dit gæt??

-Ja så kan der vel ikke være nogen tvivl..

Vi står her med en undersøgelse der viser AS's skadelige langtids virkning (fornuftig dosis eller ej).

Var det så ikke på sin plads, at man kom med en undersøgelse der viste viste det modsatte, ved "moderat brug"..??

Ligeså snart man taler for økologiske varer eller lignende, ja så skal man diske op med undersøgelser for både det ene og det andet. Så er det ikke nok med filosofiske tanker.

Hvor er de undersøgelser der viser at AS i moderate mængder ikke er skadeligt, på lang sigt??

Edited by pioneer
Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke særlig meget forstand på AS brugen heraf ell. bivirkninger. Men fandt denne artikel på den fremragende hjemmeside motion-online.dk, :4thumbup: synes den giver et meget godt indblik i hvad AS er for en størrelse.

Motion-onlines egen artikel om AS

Der er der foretaget en hel del undersøgelser som både tager op at AS ikke nødvendigvis er skadeligt i små mængder og i begrænset indtagelse, men til gengæld også hvor galt det kan gå i nogle tilfælde. Meget spændende læsning for dem der, som mig, ikke er for orienteret hvad angår AS!

Link to comment
Share on other sites

En undersøgelse der viser AS´s skadelige virkning i forbindelse med kombinationsmisbrug. Det er også farligt at kører bil med en promile på 4,0....

Det passer ikke!

den viser at BÅDE folk der bruger det i kombination med andre stoffer og folk der kun bruger det i forbindelse med vægttræning har øget dødelighed. Faktisk deler de i undersøgelsen misbrugerne ind i præcis de to grupper og viser det.

Så hvilke typer var det du tænkte på var ok og hvilket brug ville være relativt ufarligt? (er nysgerrig)

Link to comment
Share on other sites

ptpoul: Jeg er helt enig med dig, jeg tror heller ikke det er velgungerende mennesker der kaster sig over et massivt as brug. Det er nu også svært at sammenligne de svenske undersøgelser med Morten Z artikkel, da der i de svenske artikler ikke stod noget om hvilke doser, stoffer og i hvor lang tid de døde personer har kørt as. Så synes måske det er lidt svært at konkludere noget ud fra den svenske undersøgelse, andet end at et as misbrug kan være fatalt, ligesom f.eks. et alkohol misbrug kan være. Dette påpeger Morten Z's artikkel jo også, med at det er livsfarligt når doserne bliver for høje og misbruget griber om sig.

Så når vi ikke har flere detaljer, kan vi ikke kritisere Morten z' artikkel. Det var mig der var lidt for hurtigt ude der.

Squatfather: Ja det ved jeg godt og det var ikke ment som et angreb mod dig. Det var bare sagt for at få noget debat igang. :smile:

Link to comment
Share on other sites

En undersøgelse der viser AS´s skadelige virkning i forbindelse med kombinationsmisbrug. Det er også farligt at kører bil med en promile på 4,0....

Ja, det er selvfølgelg knapt så farligt at køre med en promille på 2,0.... Men stadig ikke helt risikofrit..!

-Jeg savner stadig de undersøgelser der viser, at der ikke er nogen langtids risiko ved "moderat" brug af AS..

Edited by pioneer
Link to comment
Share on other sites

Ja, det er selvfølgelg knapt så farligt at køre med en promille på 2,0.... Men stadig ikke helt risikofrit..!

-Jeg savner stadig de undersøgelser der viser, at der ikke er nogen langtids risiko ved "moderat" brug af AS..

Du kan eventuelt lave en søgning efter undersøgelser omkring brug af testosterone enantat som prævention til mænd. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Squatfather- syntes du ikke også det er mærkeligt vi ikke hører noget om hvilke kurer der bliver kørt? Jeg mener der er jo helvedes til forskel på, en bruger der kører 250 mg Primobolan, i 12 uger, holder pause i flere måneder, og så starter op med noget test prop. Og så fortsætter sådan et stykke tid.

Sammenlignet med f.eks. en bruger som kører 800 mg. Test, Deca ved siden af. Og så ellers propper sig med thai. Og pauser??! Det aner brugeren ikke noget om. Han krudter den bare døgnet rundt.

Jeg mener det kan da godt være der bliver taget hensyn til hvorvidt de implicerede tager stoffer/ryger/drikker alkohol osv.

Men bliver der også taget hensyn til fornuftige kurer, som eks. 200-300 mg primobolan.

Iøvrigt det som dokumentaren også beskrev (den et par stykker herinde har nævnt) , "fornuftige kurer, til fornuftige unge, raske mænd"

:superman:

Edited by Pumber
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share