Vægttab!


Fit
 Share

Recommended Posts

  • Replies 97
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

>ernæringseksperten

Højt GI-tal siger, at fødevaren mætter meget pr. indtaget energienhed. Kartofler har det højste GI-tal af alle kendte fødevarer !!!!!! Hvad taler du om Angel. Du plejer da ellers nok at vide hvad du taler om, men her er det altså gået helt galt for dig.

GI=glykemisk index betegner den hastighed hvormed kulhydratet kommer ud i blodbanen. Det du måske har i tankerne er Satiety Index, som betegner hvor meget de forskellige kulhydrater mætter.

Selvom fruktose er et simpelt kulhydrat, så optages det rimeligt langsomt. Så her må jeg reviderer min viden en smule. Når den ikke fuldstændigt skal revideres (på dette område forståes), så er det fordi, frugte stadig indeholder mange kj pr. indtaget mængde føde end så mange andre mere mættende kulhydratkilder.

Vær lige klar til at revidere lidt mere. Fruktose sendes et smut forbi leveren, hvor den metaboliseres på en måde så den har nemt ved at lagres som fedt. Derfor er frugt et no-no når der snakkes diæt.

Diætstress, uheldigt fordi, du ikke giver kroppen hvad den ideelt set behøver og desuden påvirker diæt kroppen stofskifte negativt på længere sigt (både ved stofskifteregulering nedaf og eventuelt ved muskeltab). Motionstess, godt fordi, det presser hele din krop til at være en mere "effektiv maskine" - med alle de fordele deraf følger.

Lyder som er Arne Astrup syreflashback!! Selvfølgelig er motion i en eller anden form en fordel, men det er ikke det der er tilfældet her. Spørgsmålet er om det er rentabelt at lave meget cardio ift at regulere mere i diæten.

Uanset hvor mange udråbstegn og andet fis du kan fyre af, så kan du ikke komme udenom at det er begrænset hvor meget "motionsstress" du kan påføre dig selv og at dette klart er mere stressende for kroppen end at manipulere med kalorier, specifikt kulhydrater.

Ps. Drop den alvidende og nedladende attitude.

Link to comment
Share on other sites

 

Dvs. at der faktisk skal være et energioverskud førend efterforbrændingen i udpræget grad bliver "tændt".  

Den må du sgu meget gerne uddybe, for det er jeg dog likkert aldrig støt på, når jeg har læst om efterforbrænding i forbindelse med vægttræning.

Det vil jeg da meget gerne.

Kortsigts-efterforbrænding: I minutterne efter (måske op til timer efter) end aktivitet kører kroppen stadig på højtryk, idet affaldsstoffer stadig skal fjernes og ilt eventuelt ligeledes stadig hentes pga. iltunderskud). = forbrænding efter endt aktivitet.

Generelt interessant. Men ikke i denne sammenhæng

Langsigts-efterforbrænding: Hmm, måske dårligt ord, idet vi her bare taler om forbrændingsgevinster ved at have opbygget stor (større) muskelmasse.

Generelt interessant. Men ikke i denne sammenhæng

Mellemsigts-efterforbrænding: Ved træning "ødelægges" musklerne. Dette gælder specielt ved BB/SL. Ødelagte muskler kræver reparation . Reparation er lig arbejde. Arbejde lig energi.

Dette vil stadig gælde ved energiunderskud (kroppen kan simpelthen ikke lade sig sidde overhørig, at dens muskelmasse langsomt men sikkert ødelægges => Reparation af muskelmasse = høj prioritet)

Men ved "ødelæggelse af muskler" vil kroppen også gerne kompenserer for dette ved, at næste gang den står i den situation, så vil den gerne stå "stærkere" = hvad vi plejer at kalde hypertrofi) Men dette er ikke et ønske som kroppen umiddelbart vil give høj prioritet ved et energiunderskud - der er simpelthen andre ting, som står højere på ønskelisten.

Nu er det sådan (i fysikken (Entropiens 1. og 2. lov) og dermed også i biologien) at det er langt nemmere (læs: koster mindre endergi) at reparere noget end at opbygge noget fra bunden.

Reparation = reparation

Hypertrofi = Bygge noget op fra grunden af

=>

Hypertofi meget mere energikrævende end reparation

=>

Efterforbrænding meget større ved hypertrofi

men

hypertrofi (næsten) ikke mulig ved energiunderskud

=>

Ved energiunderskud må kroppen "nøjes med" efterforbrænding ved rparation.

Link to comment
Share on other sites

Ahhhh, det er sådan du anskuer det. En meget logisk præsentation. Men tager den ikke lidt for meget udgangspunkt i hvad der er til rådighed af energi og hvad der ikke er ?? Det er jo et faktum at en hård runde vægttræning forstyrrer den biokemiske balance, og tvinger kroppen ud i en eller anden form for genopbygning. Om der sker en superkomensation er ganske rigtigt afhængig af om der er et energioverskud. Men selve restitutionsprocessen skal nok forløbe, da det er en vigtig priortet for kroppen, at komme sig over træningen. Hvor energien kommer fra er vel egentlig uinteressant. Det som er interessant, er at vægttræningen har skabt en biokemisk ubalance, som ikke bare er overstået på et par timer. At de superkompenserende hypertrofi processer skaber yderligere "efterforbrænding", er da lidt lige meget. Det som er afgørende er at man har bragt kroppen i en situation hvor den over en lang periode har et større energibehov. Det ændres jo ikke fordi du spiser mindre. Jeg er helt enig i at det samlede energiforbrug for både restitution og superkompensation (iform af hypertrofi), er større hvis man er i energioverskud. Men samtidig har man jo indtaget flere kalorier. Det er jo bare et spørgsmål om at give kroppen en grund til at investere de ekstra kalorie i andet (læs:muskelmasseopbygning) end fedtdeponering. Det er altså 100 % nødvendigt for kroppen at finde energi nok til at klare restitutionsprocesserne, da kroppen i modsat fald vil bryde sammen af akkumuleret stress. At der ikke er råd til superkompensationsprocesser er bare ærgeligt. Udfra det aspekt vil jeg også mene at hård vægttræning giver en større efterforbrænding end let aerob træning. Den aerobe træning forbrænder sikkert mere under selve aktiviteten, men da de restitutive egenskaber belastes mere ved den hårde vægttræning, så er energibehovet til restitution også meget større. Det er sådan set i bund og grund sådan jeg anskuer det.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Hmmm, hvad svarer man på sådan een, hvor man er enig i det meste (og vigtigste), men alligevel siger "Hmmmm, cardio er nu bedre".

Men vi er nu meget tættere på hinanden end jeg havde forventet før dit seneste indlæg. Så udover at vi ikke er helt enig i "hvad der helt optimalt", så er vi vel efterhånden enige i overblikket. B)

Link to comment
Share on other sites

Sikke en masse fut der pludselig kom i denne hersens tråd... jeg kan kun sige at jarvig13's forsvar af mit indlæg sådan set kunne være talt ud af min mund (det er jo nemt) men jeg kan tilføje at selvfølgelig skal min udtalelse læses i den kontekst den er skrevet. Du har da aldrig nogensinde set mig blande mig i hvordan man cutter bedst! det aner jeg da virkeligt ikke noget som helst om!! Ja hvis du kigger på udtalelsen isoleret, så udtaler den sig meget generelt, men du vil da ikke for alvor påstå at du troede at jeg ville forsøge at belære muskelsvinene om hvordan man cutter? please sig at det troede du ikke please please please!! <_< hmm

Men jeg antager stærkt at fleste som er interesseret i vægttab her på MOL, er det udfra et "cutte-perspektiv", og ikke bare et vægttabsperspektiv.

Det tror jeg for det første ikke du har ret i. Men sådan kan man jo tro til man visner :hehe:

for det andet kunne man jo være så fræk og sige: nej og vi skal sørme da også passe på at vi ikke kommer til at tiltrække flere mennesker der "bare" er interesserede i et vægttabsperspektiv, det kunne jo ende med at blive en helt folkelig side og det kan vi jo ikke have. Tænk på al den viden der så ville blive spredt ud til højre og venstre... ?!!? puhada.

Jeg synes du er et uvurderligt gode på MOL TJ og jeg nyder alle de indlæg af dine som jeg kan forstå :lol: men lige nu har jeg lyst til at minde dig om at siden hedder motion-online og ikke: muskler-online. :)

Hvad angår min instilling til muskelmasse tager du i øvrigt også fejl.

Jeg har desuden aldrig påstået at styrketræning ikke er gavnligt i vægttabsøjemed, det var vist frit fortolket af TJ. ;)

Det startede vist nok med at jeg tillod mig at more mig over at cardio blev sat i modsætning til "almindelig træning". Træning må sq da være et overbegreb for det hele og hverken cardio eller styrketræning kvalificerer sig til titlen som "almindelig træning" det er vel bare to forgreninger af træning: styrketræning og kredsløbstræning, længere er den ikke. Jeg regnede faktisk bare med at det var en fortalelse ikke at det skulle blive et diskussionsemne.

Link to comment
Share on other sites

Litopsi -> Hæhæ, det er farligt at komme med "løse kommentarer". Folk tager den sq (for) seriøst. Men okay, så fik jeg brugt to timer på arbejdet på at rede trådene ud (dobbelbetydning, hvis man fanger den).

TJ -> Styrkesvin TJ Padawan, hatten af for sober diskussion (som sædvanlig) - og nej, du er nok ike helt enig i din Aerobic-Jedi-Master, men med tiden, visdommen og The Force vil det måske komme til dig. :)

Link to comment
Share on other sites

Crawdady

Vi er hvis meget enige om at det ikke er lige meget hvornår man indtager sine kulhydrater. :D

Men jeg kan se at der nogen der ikke tror på det. Det kan jeg ikke forstå. :blink:

Det er grundlæggende viden.

Det er ikke noget jeg har fundet på. Jeg har det fra en Danmarks mester i BB og fra en der har været med i Mr. Fitness mange gange, og med meget gode resultater. Så hvis De ikke ved det, ja så ved jeg ikke hvem der gør. :)

:banana::banana::banana:

Link to comment
Share on other sites

Vi er hvis meget enige om at det ikke er lige meget hvornår man indtager sine kulhydrater.  

Men jeg kan se at der nogen der ikke tror på det. Det kan jeg ikke forstå.  

Ikke igen !!!!

Hvad mener du.

1. Ikke ligegyldigt for ens vægttab (alt andet lige)?

2. Ikke ligegyldigt for ens cardio-/fitness-/styrketræningsudvikling (alt andet lige)?

??????

Link to comment
Share on other sites

jarvig> selv tak for diskussionen. Det er jo altid en fornøjelse at diskuttere med dig, SELVOM du er aerobic-jedi ;)

Litopsi>

nej og vi skal sørme da også passe på at vi ikke kommer til at tiltrække flere mennesker der "bare" er interesserede i et vægttabsperspektiv,
Ahhh, det er her kæden springer af. Hvad er et "vægttabsperskektiv" egentlig i dine øjne ?? Det kunne for mig godt lyde som om det bare drejer sig om at smide nogen kg, uden hensynstagen til kropskomposition. Det er nemlig det som er essensen i det hele. Det ER ikke nogen forskel på at tabe sig og cutte. For målet bør være det samme. Nemlig at smide så meget fedt som muligt, uden at ofre muskelmasse. Det er et typisk kvindefænomen. "Jeg skal bare tabe 10 kg så hurtigt som muligt", og så er det ellers bare lige meget hvad de 10 kg tabes af. Men det er det jo reelt ikke. Vægttab er direkte uinteressant. Det eneste som er interessant er at mindske sin fedtprocent, uanset om man er bodybuilder eller bare Fru. Jensen med vægttabsaspirationer.
Tænk på al den viden der så ville blive spredt ud til højre og venstre... ?!!? puhada.

Nej, det ville da kun være godt. Men det skal jo være den rigtige viden. Ikke at jeg altid har ret ;)

Jeg synes du er et uvurderligt gode på MOL TJ og jeg nyder alle de indlæg af dine som jeg kan forstå
Mange tak. Godt at høre den tid jeg investerer ikke er spildt tid ;)
Jeg har desuden aldrig påstået at styrketræning ikke er gavnligt i vægttabsøjemed, det var vist frit fortolket af TJ.

Han er en bandit ham TJ. Nogen gange læser han ting ind i indlæg bare for at få lidt gang i diskussionen :lol:

Thomas

Link to comment
Share on other sites

->Jarvig13. Det er ikke os to der er enige. Men det viste du vel godt……….

Det var bare dejligt at se, at der var andre der kunne den grundlæggende viden om kost.

Jeg kan ikke alle de der fine ord, som i bruger. Men det kan vel også være lige meget……

Hvis pigen gerne vil tabe sig er vigtigt hvad hun spiser. Men ligeså vigtigt HVORNÅR hun spiser de forskellige ting. Det er grundlæggende viden…….

Link to comment
Share on other sites

Sikke en livlig diskussion, selv om jeg synes at nogle af ”muskeldrengene” (jeg tror jeg ender som en en dag – det er ikke fordi jeg ikke kan lide jer) ser det lidt enøjet i et "vi kan ikke lide cardio" perspektiv, så synes jeg det er dejligt at se Crawdaddy, Tj med flere som aktive i "vores" B) ;) diskussioner!.

Jeg synes Jarvig har redegjort meget fornuftigt for sit standpunkt. Når jeg selv og Jarvig anføre at megen cardiotræning er vejen til vægttab, så gør vi det med stor vægt :devil: - alle de kilo vi hver især har tabt på relativt kort tid. Jeg tror at KlausJensen, selv om han er overgået til "The dark side" vil være medunderskriver på dette.

Når Morten Z i artiklen om Motiononline motionsslankekuren lægger op til cardiotræning hver dag, ja så gør han det på

baggrund af den seriøse forskning der er gennemført i de senere år. Jeg mener at Crawdaddy har uret her. Jeg vil ligesom Jarvig mene at i det overordnede perspektiv - det samlede vægttab - er det centrale parameter energiindtag over for energiforbrug, over et givent tidsrum - lad os sige i døgnet for at være praktiske. Når man bruger motion er det selsagt fornuftigt at time sit kulhydrat indtag, især de hurtige, rationelt i forhold til motionen, samt i øvrigt overholde fornuftige kostregler.

En vellykket slankekur må nødvendigvis indeholde kostkontropl og en masse motion, taler vi om større vægttab bliver styrketræning en nødvendigt led i det hvis man ikke skal miste store mængder muskelmasse - jeg er i øvrigt helt enig i TJs definition af et vægttabs perspektiv - men det er også ok at ville tabe sig uden nødvendigvis at vokse i muskelmasse.

Link to comment
Share on other sites

Sikke en livlig diskussion, selv om jeg synes at nogle af ”muskeldrengene” (jeg tror jeg ender som en en dag – det er ikke fordi jeg ikke kan lide jer) ser det lidt enøjet i et "vi kan ikke lide cardio" perspektiv, så synes jeg det er dejligt at se Crawdaddy, Tj med flere som aktive i "vores"   diskussioner!.
Jeps, enig. Det er altid rart med nogen flere perspektiver på en sag grundet personers forskellige udgangspunkter. :) Nogen gange er tonen bare lidt, hmmmm, generende. ;)
Når jeg selv og Jarvig anføre at megen cardiotræning er vejen til vægttab, så gør vi det med stor vægt  - alle de kilo vi hver især har tabt på relativt kort tid.

Stor vægt !?! Hovhov Arne, jeg vejer kun ca 75 kg. :devil: Nå, jeg ved hvad du mener, så :D B) :lol:

Link to comment
Share on other sites

TJ>>

Det kan da godt være at en del af det er et definitionsspørgsmål. For mig at se er ordet vægttab et sammensat ord: vægt + tab som betyder at man taber vægt, mao. at nålen på badevægten tager mindre udsving end ellers. Så på den måde har du ret: vægttab er drejer sig for mig kun om at smide nogle kg.

Det er et typisk kvindefænomen. "Jeg skal bare tabe 10 kg så hurtigt som muligt", og så er det ellers bare lige meget hvad de 10 kg tabes af.

Jeg tror ikke det er specielt kvindeligt... min far har det f.eks. sådan og han er ikke femi på nogen måde <_< han er overvægtig og har været det i mange år, og pludselig kommer han i tanke om at han vil tabe sig (sker ca. 1 gang om året) og så lever han af knækbrød og springer aftensmaden over i 1 måned hvorefter han har tabt 7-8 kg og så konkluderer han at målet er nået og går tilbage til sine gamle spisevaner!! 1 år senere: samme rumle igen selvfølgelig. Nå alt dette bare for at sige at jeg ikke tror det er en kvindeting. Jeg tror derimod at det er meget menneskeligt. Man har set sin vægt gå op og den eneste logiske løsning er at den skal ned igen. Badevægten er det eneste til rådighedværende redskab til at måle det med => fokus på vægten. Jeg tror de færreste har tålmodighed til det meget langsomme vægttab som klausjensen og Arne (dybt imponeret er jeg) og hvis der var nogen der havde foreslået mig det inden jeg startede, ville jeg have rystet på hovedet af dem og sagt: "nix, jeg skal bare tabe mig og det kan kun gå for langsomt". Dette har helt klart medført et muskeltab..... specielt fordi jeg ikke har dyrket ret meget sport i perioden, hverken cardio eller styrketræning. Men ved du hvad? jeg er glad for at jeg gjorde det på den måde, fordi jeg hele tiden havde følelesen af at det battede noget for det kunne jeg se på vægten hver uge. Det var med til at holde kampgejsten oppe. Så må alt det med mullerne komme senere. Derfor er vægttab ikke uinteressant, men det kræver selvfølgelig at fedt% samtidig mindskes, enig. Men vil den ikke "altid" gøre det?

Når det så er sagt har du selvfølgeligt evigt ret i at det ikke er den bedste måde at gøre det på. Det kan man ikke argumentere imod. Men for mange (de fleste) er det den eneste måde man kan overskue det på og dermed den eneste måde man får taget sig sammen og kommer i gang på. Og det må da siges at være bedre end at sidde på den røv der bare bliver federe og federe for hver dag der går. Desuden har vægt-tabet den bivirkning for mange (ikke min far) at man får lyst til at bruge sin krop til noget... efter vægttabet, kommer lysten til at få en bedre kondi, blive stærkere, fordi der på en måde er et tomrum efter "kuren" som skal fyldes ud med noget andet kropsligt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror derimod at det er meget menneskeligt. Man har set sin vægt gå op og den eneste logiske løsning er at den skal ned igen.
Menneskeligt, måske ?? Men ikke desto mindre er det FORKERT. Det indbyder til yo-yo diæter, og man når aldrig reelt sit mål. Man smider på kort sigt en masse vægt. Meget af det er muskelmasse, og resultatet bliver en lavere basalforbrænding. Nu er man lige pludselig i den situation at man bliver lettere fed and man gjorde før. Ikke nogen rar situation, men ikke desto mindre er det realiteten for mange "vægttabs" fanatikere. Der er kun en vej frem, og det er at ændre kropskompositionen. Smid fedtet og bevar muskelmassen.
Jeg tror de færreste har tålmodighed til det meget langsomme vægttab som klausjensen og Arne

Det er jo bare ærgeligt så, for resultaterne bliver også derefter. Tålmodighed ER en vigtig del af det at tabe sig. Der er ikke nogen smutveje til varigt og sundt vægttab.

og hvis der var nogen der havde foreslået mig det inden jeg startede, ville jeg have rystet på hovedet af dem og sagt: "nix, jeg skal bare tabe mig og det kan kun gå for langsomt"
Med al respekt, så havde de nok også rystet på hovedet af dig. Det er DUMT at tro at man kan smide vægt hurtigt. For de fleste ender det med en højere vægt end da de startede. Patience is a virtue.
Så må alt det med mullerne komme senere

Men der er det bare for sent for dem som er gået overbord på et vægttabs trip. Forbrændingen er allerede spoleret, og man kan ikke æde særligt meget uden det sætter sig som fedt.

Derfor er vægttab ikke uinteressant,
Jo, direkte uinteressant for dem som ønsker at gøre det på den RIGTIGE måde.
Men for mange (de fleste) er det den eneste måde man kan overskue det på

Tror jeg ikke på. De fleste har bare ikke begreb om hvordan man gør tingene, og slet ikke begreb om konsekvenserne ved de traditionelle "slankekure" som egentlig mere er sultekure.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

I den første artikel som topper linker til er der en tabel med energi forbrug for forskellige aktiviteter. Der kan man se at tung vægttræning er næsten helt oppe på siden af løb.

Så Jarvig, revenge of the Jedi mht vores diskussion under styrketræning om energiforbruget ved vægttræning ;)

Jeg kan kun tilslutte mig crawdaddy og RTH i diskussionen om timing af energiindtag. Hvis man f.eks. spiser alle sine kulhydrater på et tidspunkt om dagen vil kroppen i det efterfølgende bruge alle disse kulhydrater på bekostning af fedt. Senere når kulhydratdepoterne er væk efter mange timer er det eneste kilde til hurtig energi for kroppen proteinen i musklerne.

Hvis kulhydraterne havde været optaget jævnt over hele dagen ville kroppen ikke lave det skift fra "kulhydrat og fedt" til primært kulhydrat forbrænding og ville derfor have kulhydrat til rådighed som hurtig energi, hvorved musklerne ikke ville blive nedbrudt i samme grad.

På kort sigt (en dag) er energiforbruget det sammen, men resultater er mindre muskelmasse og mere fedt end en reguleret diæt.

På længere sigt er stofskiftet nedsat.

Link to comment
Share on other sites

Allerførst: TJ vi er som sagt meget enige om det meste. Også om at vægttab for enhver pris ikke er den ultimative måde at opnå sit mål på. Hvad vi ikke er enige om er i hvilket omfang de fleste kan overskue "the hard way". For de fleste overvægtige er motion forbundet med en masse fy-ord, som jeg ikke vil nævne her. Det kræver meget stor overvindelse fra deres side at begynde at motionere, for ikke at sige at tage skridtet og gå i et eller andet center og styrketræne!! og selvom det klart er bedst hvis de gør det, tror jeg bare at mange siger til sig selv at hvis det skal være så besværligt kan det heldigvis også være lige meget! og så er man jo lige vidt. For at nå ud til de almindelige danskere (i modsætning til os træningsnørder på MOL) er det simpelthen nød til at være let og overskueligt og ikke gribe alt for meget ind i hverdagen. Og igen: vi er enige om at det ikke er optimalt, men jeg holder på at det trods alt er bedre end amerikanske tilstande.

Dernæst: træningsmaskinen>> nu vil ejg lige indrømme at jeg ikke har læst de artikler du henviser til, men umiddelbart synes jeg det lyder som om at du ikke tager højde for at man jo nok ikke træner tung vægttræning uafbrudt i halve og hele timer? eller der tager jeg måske fejl?

Link to comment
Share on other sites

I den første artikel som topper linker til er der en tabel med energi forbrug for forskellige aktiviteter. Der kan man se at tung vægttræning er næsten helt oppe på siden af løb.
Hvad er det lige for et link du taler om?? Nå, men det er også ligemeget! Ja, mens man udfører ST, så er forbrændingen meget høj. Men for det første: Så holder man også betydelige pauser (en træningsrunde på 1 time er vel ikke mere end 15 min i aktivitet). For det andet: ST skal ikke dyrkes mere end 1 time (okay, alt efter program svinger dette selvfølgelig). Derimod kan cardiotræning efter bare lidt øvelse holdes i meget lang tid.
Så Jarvig, revenge of the Jedi mht vores diskussion under styrketræning om energiforbruget ved vægttræning

Niks, du har bare ikke forstået hovedpointerne (hvis du overhovedet skal komme med dit argument, så hold dig til TJ's argumentation, din er en dødssejler)

Jeg kan kun tilslutte mig crawdaddy og RTH i diskussionen om timing af energiindtag. Hvis man f.eks. spiser alle sine kulhydrater på et tidspunkt om dagen vil kroppen i det efterfølgende bruge alle disse kulhydrater på bekostning af fedt. Senere når kulhydratdepoterne er væk efter mange timer er det eneste kilde til hurtig energi for kroppen proteinen i musklerne.

Hvis kulhydraterne havde været optaget jævnt over hele dagen ville kroppen ikke lave det skift fra "kulhydrat og fedt" til primært kulhydrat forbrænding og ville derfor have kulhydrat til rådighed som hurtig energi, hvorved musklerne ikke ville blive nedbrudt i samme grad.

På kort sigt (en dag) er energiforbruget det sammen, men resultater er mindre muskelmasse og mere fedt end en reguleret diæt.

På længere sigt er stofskiftet nedsat.

Flot !!!!! Det er jeg sørme også enig i. :)

TJ -> Litopsi kan klare sig selv. Men jeg synes du går alt for hårdt i flæsket på hende. Jo, teoretisk, videnskabeligt så har du hold i dine argumenter (det er derfor jeg har stor respekt for dine udtalelser). Men du undervurderer Litopsis argumenter. Litopsi er ikke igang med en teoretisk diskussion med dig. Hun fortæller, hvordan (hun opfatter) mange mennesker tænker, når de skal tabe sig.

Når du siger "Litopsis argumenter er dårlige", så siger du i virkeligheden, at de fleste vægttabsønskende mennesker er "tåbelige". Meget muligt. Men jeg tror faktisk Litopsi har ret. Sådan tænker mange mennesker, der vil tabe sig (mig selv iberegnet - udover at jeg havde lært meget fra MOL inden jeg kastede mig ud i vægttabet). Du kan ikke/må ikke se ned på "det almindelige menneske" bare fordi, dette menneske har din/vores viden.

For at sige det på en anden måde: Litopsis argumenter er "menneskelige" og desværre meget typisk for den danske befolkning. Dine (og mine (og andres)) argumenter er "rigtige". Kunsten er at forene det rigtige med det realistiske - sådan gælder det faktisk med det meste i livet.

Link to comment
Share on other sites

hvordan (hun opfatter) mange mennesker tænker, når de skal tabe sig.
Ja, men jeg er ikke interesseret i vægttabspsykologi overhovedet. Jeg er interesseret i hvordan man gør tingene rigtigt. Hvis folk ikke er interesseret i at gøre det rigtigt, så må de få styr på deres psykologiske problemer først. Hvis man ikke er villig til at ofre, så kan man heller ikke høste. Faktum er at der kun er en korrekt måde at gøre det på. Og det er med sikkerhed IKKE at smide vægt for hurtigt, via slankekure og sultediæter.
Når du siger "Litopsis argumenter er dårlige", så siger du i virkeligheden, at de fleste vægttabsønskende mennesker er "tåbelige".

JA, det er sgu da yderst tåbeligt at gå på en traditionel slankekur eller måske endda sultekur, bare for at smide nogen kg hurtigt, så man kan registrere nogen resultater på badevægten. Det er jo ris til egen røv, for de fleste som følger den praksis, må med tårene løbende ned af kinderne, sætte sig båden med de andre ofre for yo-yo diætens ubarmhjertige hånd. Faktum er at hurtigt vægttab skaber dramatisk muskelatrofi, med markant nedgang i basalforbrændingen til følge. Det øger som bekendt risikoen for igen at blive tyk, når man springer fra sultediæten, og begynder at øge sit kalorieindtag igen.

For at sige det på en anden måde: Litopsis argumenter er "menneskelige" og desværre meget typisk for den danske befolkning
Det er jo bare bedrøveligt. For folk burde være interesseret i at gøre det på den rigtige måde, for at undgå en masse bekymringer senere hen.
Kunsten er at forene det rigtige med det realistiske - sådan gælder det faktisk med det meste i livet.

Der er jeg så ikke enig. Hvis kunsten er at lærer folk at springe over hvor gærdet er lavest, så står det slemt til. Resultater kræver en indsats. Det kan man ligeså godt lære. Og det er muligt at det gør ondt, det er muligt der skal ofres, men så må man bare lære at leve med det. THATS THE WAY OF LIFE.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

TJ, havde ikke regnet med at det var dig der skulle gøre mig næsten vred.

Du har styr på din fysiologi, men i dit indlæg røber du en mangel på grundlæggende menneskeligt forståelse - nej nu er jeg for vred, jeg synes nok bare du er for hård, måske er det en pædagogisk hårdhed, med det vil jeg afstå fra at spekulere i.

Jeg er normalt den første til at gå i flæsket på folk der formidler "falske budskaber", jeg synes, som du, at det er utroligt vigtigt at de råd og den vejledning man giver skal bygge på fysiologiske sunde argumenter.

Det som er kunsten er ikke at opstille en for høj indgangstærskel, uden at give køb på at grundlaget er i orden. Man skal ikke bilde folk noget ind eller aktivt støtte dem i, at det sikkert er helt rigtigt at lunte 1 time uden at få sved på panden. Fanden tage "I Form, Claus stykker m.fl. Derfor har jeg utallige gange raset mod en hver omtale af fedtforbrændingszone, talt for høj intensitet, betonet vigtigeheden af at bevare muskelmasse osv. Helt på linje her - ok måske ikke helt enige om cardio/styrketrænings balancen, but never mind.

Du er ikke interseret i vægtabspsykologi overhovedet, det er nok her humlen er begravet, det er vi nogle der er. Vi synes vi har nogenlunde styr på hvad man kan/skal fortage sig træningsmæssigt og mht. kost, hvordan for man folk til at overlevet at gå igang? Så vi argumentere delvist fra hvert sit hjørne. Du må akceptere at grundlaget i dette fora er bredere end som så - det tror det skal være.

Du har en nogel "folk burde være interesseret" kommentarer, underforstået, så er de sgu selv ude om det. Kan være, men det er ikke det samme som at folk som mig er er på vej igennem og gerne folk som dig, der ved en del mere om fysiologi end mig, skal prøve at komme folk i møde. Du har åbenbart et mere rådt syn her end vi er nogle andre der har. Fint nok - men jeg synes ikke det er helt fair at du slår så hårdt - for jeg synes faktisk at du rammer lidt ved siden af i denne debat - vi er ikke uenige om så meget på den fysiologisk side, jeg synes bare det er vigtigt ikke at få folk til at løbe bort fordi de ikke lige har fattet dit og dat.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share