Større muskler med 3 km i timen


Morten Z
 Share

Recommended Posts

De anbefaler det til f.eks. træning af svage ældre eller i forbindelse med genoptræning, men jeg ville nu også være bekymret for risikoen for blodpropper.

De anvendte periodiske okklusioner (30s on - 10 s off) med cuff-tryk på 160 mmHg i starten af perioden stigende til 230 mmHg i de senere træningspas.

Link to comment
Share on other sites

En ting er at undersøgelserne umiddelbart tyder på kortsigtede styrkeforbedringer. Spørgsmålet er om det har nogen yderligere effekt over længere tid, samt om denne metode med nogen fordel vil kunne anvendes af mere styrketrænede personer.

Link to comment
Share on other sites

Ideen er, at en blodtryksmanchet blæses op omkring de arbejdende lemmer. Herved hæmmes tilbageløbet gennem venerne og der opstår en ophobning af blod og en delvis hæmning af iltforsyningen i musklerne

Ideen er at man pumper musklen fuld af blod, ved at forhindrer tilbageløbet - rent biokemisk hvordan vil dette skabe hypertrofi? For det er velkendt at et "pump" ikke er hypertrofi skabende, hvor man på samme måde pumper musklen fyldt med blod, vha høje gentagelser.

Interessant artikel, det kunne vel udføres på et mindre plan i træningscenteret, med stramme forbindinger evt om læggene og bruge fremgangsmåden oplyst i pubmed.com artiklen med 30gentagelser, 20sekundres pause og så 3 set med max antal reps.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
det er ikke pumpet, men hypoxien og iskæmien, der gør det, vil jeg tro.

Jeg vil tro at alle 3 ting kan spille en rolle for hypertrofien. I forbindelse med kreatindiskussionerne har der jo været fremhævet cellestudier, som har vist at en forøgelse af intracellulærvolumen alene kan stimulere proteinsyntesen.

Her er forøvrigt et billede af grundlæggeren af KAATSU-træning :shades:

post-2-1143752094.gif

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil tro at alle 3 ting kan spille en rolle for hypertrofien. I forbindelse med kreatindiskussionerne har der jo været fremhævet cellestudier, som har vist at en forøgelse af intracellulærvolumen alene kan stimulere proteinsyntesen.

Her er forøvrigt et billede af grundlæggeren af KAATSU-træning :shades:

post-2-1143752094.gif

god pointe.. men er der nogen der reelt ved om venøs pooling fører til forøgelse af intracellulær volumen? Jeg ville tro at det meste af den poolede væske findes i interstitiet...

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Sidder lige og nørder lidt KAATSU litteratur her....

I de fleste af disse studier er okklusionstrykket faktisk på omkring 200 mmHg, hvilket betyder at der er afklemt for både det arterielle og venøse blod, hvorfor man faktisk ikke vil forvente en egentlig venøs pooling, som du skriver, Morten.

Pointen er igen at den egentlige mekaniske stase og pooling nok ikke er svaret, men mere den iskæmiske tilstand.

Link to comment
Share on other sites

 Share