Fitnesscentre for børn


Morten Z
 Share

Recommended Posts

Jeg mener nu børn hellere skulle gå til sport. Helst så mange forskellige ting som muligt, så de får prøvet alle kroppens muligheder, og på den måde får et sundere forhold til deres krop. Kroppen er til for at BRUGES først og fremmest, og SE UD er sekundært.

Vægttræning burde i det henseende bruges som supplement (medmindre vi snakker vægtløftning selvf.)

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener nu børn hellere skulle gå til sport. Helst så mange forskellige ting som muligt, så de får prøvet alle kroppens muligheder, og på den måde får et sundere forhold til deres krop. Kroppen er til for at BRUGES først og fremmest, og SE UD er sekundært.

Vægttræning burde i det henseende bruges som supplement (medmindre vi snakker vægtløftning selvf.)

Nu er det vigtigt at påpege at kredsløbstræning indgår i konceptet - samt at det forgår på hold med kyndig instruktør - så leg og samværd er elementer i det...

Sport er fint - rigtigt fint endda - men der er mange børn som ikke er gode til sport - som måske ikke har det godt med konkurenceelementet... det kan være børn der ikke er mototisk stærke, som er overvægtige eller andet. Denne nye træningsform kan være genial til dem - som en indgang til at komme igang og måske senere skifte til et boldspil eller andet.. Jeg synes man skal se det som et velkomment suplement til de eksisterende sportstilbud - ikke som en konkurence eller en trusel.

Link to comment
Share on other sites

Selvom jeg sagtens kan se at det er bedre ungerne bliver sendt i motionscenter en dat de laver ingenting, så er det alligevel med en vis skepticisme jeg betragter det her fænomen... Den kropskultur, der findes i motionscenter verdenen er bare ikke særligt sund, f.eks. er det helt klart min holdning at almindelig motionscenter træning virker mere nedbrydende end opbyggende på posituren, at stort set ethvert alternativ ville gøre mere for de unges proprioception og at det iøvrigt meget let ville lede over i "voksen"-motionscenterkulturen, som er noget frygteligt udseende fokuseret noget, nok ikke det ideelle rebound, hvis man måske har haft nogle problemer med sit kropsbillede....

Jeg håber FANME de her folk vil gøre noget for at sluse overvægtige unger ud til nogle "rigtige" sportstilbud og at det iøvrigt primært vil blive brugt af unger, som af sociale (herunder fedme) årsager har svært ved at komme f.eks. i en håndboldklub, men jeg tvivler....

Link to comment
Share on other sites

Jeg håber FANME de her folk vil gøre noget for at sluse overvægtige unger ud til nogle "rigtige" sportstilbud og at det iøvrigt primært vil blive brugt af unger, som af sociale (herunder fedme) årsager har svært ved at komme f.eks. i en håndboldklub, men jeg tvivler....

Jeg må indrømme, at jeg har den samme frygt/skepsis som dig - for jeg tvivler på at centrene oprettes for børnenes blå øjnes skyld, men derimod alene usel mamon. Hvilket ifølge min erfaring vil give en særdeles god service i forhold til børnene i den indledende fase, for derefter at mere eller mindre forsvinde ligesom det ses i centre for voksne - udgifterne er simpelthen for store, hvis den her ide skal være god for de børn, der er målgruppen.

'Pyt

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også lidt svært ved at se det gode i dette koncept. Det er fint nok at man på alle mulige måder forsøger at tage hensyn til børnene specielle behov.

Først og fremmest lyder det som en meget dyr løsning, hvis formålet er mere målrettet motion. Sigtet er helt sikkert en institutionalisering af træningen, hvor der også kan tjenes penge. Den danske idrætskultur har altid bygget grundlæggende på frivillige foreninger. Med det massive indtog med først træningstilbudene i bl.a. fittnesscentre og nu betalte personale trænere er vi på vej over i en gradvis forretningsovertagelse af motionstilbudene. Det vi har brug for er modsat at folk i langt højere grad tager ansvar for eget liv og træning incl. uddanner sig selv ift. viden om træning.

Det er ikke fordi jeg som sådan er skeptisk overfor fittnesscentret (benytter selv en kæde), men prisen på en udbredelse af dette til også at omfatte børnemotion kan meget vel på længere sigt blive det omvendt end det gode forhånd man forsøger at proklamere bl.a. gennem dette initiativ - nemlig at sikre motion til alle børn, så man sikrer en sund livsstil for de unge uden de livstilssygdomme, som desværre lige nu vinder frem.

Jeg tvivler stærk på at dette bidrager positiv til en bedre idrætskultur. Der vil sikkert være et marked, men det vil netop være de veluddannede og vellønnede, der vil benytte dette tilbud, men overvægten af unge uden motionsaktiviteter mere findes i det modsatrettede befolkningssegment.

Desuden vil man ved at fokusere på bestemte "vægtmaskiner" og øvelser medvirke til at ensrette træningen, hvor et af hovedprincipperne for børn- og ungdomstræning bør være at stimulere leg og fantasi i udførelsen.

Konceptet kan måske være meget interessant som udflugtsmål (ala sommerland), men det er nok ikke lige den kundegruppe virksomhederne primært vil satse på.

Nu fremgår det ikke præcist andet end at man som start får en introduktion af stedet og øvelserne. Dette er for børns vedkommende helt utilstrækkeligt. Her er der brug for løbende at korrigere deres udførelsen, hvis dette skal have karakter af egentlig træning. Det er netop helt afgørende at uvaner undgås, hvis man vil påberåbe sig at børn skal styrketræne.

Det virker dog spændende at træningen suppleres med kostråd - noget vi i høj grad mangler i de genrelle tilbud til børn og unge, hvor denne vel at mærke kombineres og er indarbejdet i andre aktiviteter.

Edited by Jan D.
Link to comment
Share on other sites

 Share