Ris?


Litti
 Share

Recommended Posts

Hejsa

Håber der er nogle der kan svare mig på, om det er "forbudt" at spise ris under vægttab?

Synes det er rigtig svært at blive ved med at finde på noget at lave, hvis der ikke må indgå pasta eller ris.

Mit energiniveau er ikke det højeste. Cykler til og fra arbejde ca. 15 min. hver vej og spinning 2-3 gange om ugen.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke forbudt, bare "farligt"! Check energiindholdet grundigt og sørg for at kalorierne ikke løber op. Det kan nemlig nemt snyde, især når det kommer til mere stivelsesholdige ristyper (som grødris og risottoris).

Du har sikkert fået tudet ørene fulde med det før, men prøv generelt at erstatte ris og pasta med grønsager når du vil tabe dig. Jeg syntes også selv det var svært i starten, men med hjælp fra frossen grønt er det faktisk ret nemt når først man kommer ind i vanen med det.

Link to comment
Share on other sites

ja, grøntsager er vejen frem - jeg er efterhånden blevet temmelig glad for bønner(kun 30kcal per 100g hvoraf de 40% er prot) og en blanding af frosne grøntsager(gulerødder, broccoli og blomkål 35kcal per 100g og ca 30% prot)

grøntsager har også den fordel at der er en del fibre i så man føler sig hurtigt mæt!

Link to comment
Share on other sites

Lad os nu slå fast at ingenting er forbudt eller farligt når man skal tabe sig. Det hele handler om forholdet, du kan godt spise kun smør og stadgivæk tabe dig.

Øh.. Lad os lige slå fast, at der er ganske mange ting der kan være farligt i forbindelse med vægttab. Du kan sagtens tabe dig på en ensidig diæt, men hvis vi tager dit eksempel med smør, kommer du til at mangler ganske mange vitaminer, mineraler etc.

Det er vigtigt, at kosten er alsidig.

Link to comment
Share on other sites

det er jo ikke "farligt" men man kommer bare hurtigere i kcal overskud...

ang. ris så svarer 30g ris til 105kcal hvor man med 150g ærter får 110kcal - i kan vel godt selv se hvad der fylder mest i mavesækken.

men ris kan da godt indgå i en diet. jeg spiste selv 60g ris her til aftensmad, men det var blandet med 100g kylling og i alt 280g grøntsager hvilket gav 400kcal - de 200kcal kom fra ris'ne...hvis jeg havde unladt grøntsagerne skulle jeg have spist omkring 100g ris for at blive tilsvarende mæt (men kylling i karry er nu noget tam hvis der ikke er ris i :laugh: ).

Link to comment
Share on other sites

Jeg tabte mig over 20 kg på 4 måneder, og der indgik ris og pasta i aftensmaden stort set hver aften. Som alt andet kommer det an på hvor meget man spiser. Man kan også nemt tabe sig ved kun at spise lagkage hvis man vil, bare man spiser i en mængde så man ender på et dagligt kalorieunderskud(dog vil dette ikke være særligt sundt i længden). Så spis det du har lyst til at spise, bare hold øje med hvor mange kalorier der er i det du stopper i dig.

Hmm.... (Overvejer at starte på lagkage-kuren)

Peter :4mewantfood:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Nu ved jeg ikke lige, om man kan få en bestemt type grove ris, men når det kommer til pasta, så kan man jo vælge fuldkorn, der mætter en del mere, ligesom rugbrød og grøft brød også mætter mere end lyst brød. Tror nogle rissorter er "bedre" end andre rent mæthedsmæssigt. Så ingen grund til at droppe risene fuldstændigt, hvis du kan lide dem. Bare skær lidt ned på det - handler jo i bund og grund om hvor mange kalorier du får indenbords. Ellers er grøntsager et godt alternativ, som de andre nævner :smile:

Edited by Ida
Link to comment
Share on other sites

Du kan spise lige så mange ris du vil?!?! se bare på kineserne.. de laver ikke andet end at spise ris, men alligevel holder de sig super tynde. Tag ved lærer af kineserne siger jeg bare. Det er dem der kommer til at sætte den nye verdensorden, fordi de spiser så mange ris.

Link to comment
Share on other sites

Det er desværre en trend som har fået lov til at sprede sig pga. en eller anden tåbelig overskrift i medierne det med at man skal holde sig fra bestemte typer fødevarer, som f.eks. ris og pasta - det er faktisk lidt irreterende at det har fået lov til at få så meget fodfæste.

Der er kulhydrater i ris, og der er "mange" pr. 100 gram og der findes nok en del fødevarer med en del flere vitaminer og mineraler end ris - men det hele afhænger altså af - som med alt andet - hvor meget man spiser af det.

Spis 100 gram ris (tørvægt) - eller drik en liter skummetmælk + 1 glas skummetmælk - eller spis en marsbar - antallet kalorier i de tre eksempler er ens - så kan man selv vurdere hvad der mætter mest.

Jeg bruger ris som en fast bestandel i min diæt når jeg cutter, fordi det på mig mætter rigtig meget i forhold til hvor meget energi jeg indtager.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share