hvor mange gange om ugen?


prinds
 Share

Recommended Posts

Det hedder sig at man skal spise fisk min 2 gange om ugen, men samtidig hører man også forskellige steder at man pga forskellige tungmetaller ikke må spise for meget - så er mit spørgsmål: hvor mange gange om ugen kan det forsvares at spise fisk?

Det samme problem har jeg med æg - hvor mange af dem bør man spise, altså for ikke at få for meget kolestorol?

Personligt træner jeg 5 dage om ugen, styrke, combat og boksning, så jeg tager ikke på af mad. Men vil jo heller ikke overbelaste min krop på måder der ikke er go for den.

Link to comment
Share on other sites

Jeg spiser fisk hverdag stort set, lige fra toske,laks,tun og ørrede og det har jeg gjort i snart 7 år jeg har da ikke taget skade af det endnu tror jeg*GG* Ifølge min sportslæge/ernærings ekspert er jeg frisk som en havørn, har nemlig også tænkt over det med tungmetaller og har spugt om netop det spørgsmål til ham og han siger at alt det andet man indtager om dagen er mere farligt end fisk med tungmetaller, f.eks frugt som ikke er økologisk er lang mere skadelige på grund af alle de kemikaler der er i nu til dags. Det med æggende, jeg indtager hver anden dag æg og i pænt store mængder( laver røræg skal der jo bruges lidt æg til *S*) og mit kolestorol er helt fint. Men det er vel også forskelligt for person til person.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror jeg har læst en undersøgelse hvor der blev undersøgt hvor meget tun man skulle spise før det var farligt pga tungmetaller.

Han kom frem til omkring 36 dåser tun på en uge. Så selvom du spiser fisk dagligt kommer du jo nok næppe i farezonenl. Så bare spis løs :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror jeg har læst en undersøgelse hvor der blev undersøgt hvor meget tun man skulle spise før det var farligt pga tungmetaller.

Han kom frem til omkring 36 dåser tun på en uge. Så selvom du spiser fisk dagligt kommer du jo nok næppe i farezonenl. Så bare spis løs :)

Meget interessant, har du et link til undersøgelsen?

Link to comment
Share on other sites

Med hensyn til æg skal du ikke være bange for at spise mange. Det er meget vigtigere for dit kolesterol tal at du minimere indtaget af mættet fedt generelt og spiser godt med sundt umættet fedt.

Kolesterol indtaget gennem kosten, såsom ved æggeblommer, betyder kun 1:5 i forhold af hvad du spiser af mættet fedt. Så selvfølgelig kan du sænke dit kolesterol tal en smule ved at indtage få æg, men det er ved mængden af mættet / umættet fedt det rigtigt batter noget at spise rigtigt.

Dit kolesteroltal stiger nemlig kun til et vidst punkt ved indtagelse af kolesterol i kosten, derefter stiger det nærmest ikke mere, selvom du f.eks. spiser 10 hele æg om dagen. Derimod er det vigtigt at minimere det mættede fedtindtag, såfremt et fornuftigt kolesteroltal ønskes.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share