6 måltider om dagen


DaDane
 Share

Recommended Posts

Fra vægttabs-artiklen:

Måltidsfrekvens

Antallet af måltider har ikke betydning for, hvor meget man taber sig (Verboeket-van de Venne 1993a; Verboeket-van de Venne 1993b; Bellisle 1997; Iwao 1996; Taylor 2001). Dog ser det ud til at være fornuftigt, at indtage 5-7 måltider om dagen, når man skal tabe sig. Dette er der flere grunde til. Ved 5-6 måltider om dagen, er der en mindre nedbrydning af muskelvæv end ved 1-2 måltid (Iwao 1996), dog ikke i alle studier (Verboeket-van de Venne 1993b). Hos personer som indtager flere måltider om dagen er der rapporteret en mindre sultfølelse igennem dagen, hvilket mindsker risikoen for at bryde ens diæt. Hvor meget antallet af måltider har at sige for personer med et ligevægtsindtag er mere usikkert.

Sene aftenmåltider

Hvis man indtager samme mængde energi i løbet af dagen, har det ingen betydning, for ens vægt, om man spiser det sidste måltid kl. 18.00 eller 23.00. Ved muskelopbygning kan det være en fordel at indtage et sent måltid for at sørge for at der er energi og protein til rådighed gennem det meste af natten. Man skal dog ikke spise store og sene måltider, så man springer morgenmåltidet over. Dette resulterer i, at man bliver sulten op af dagen og spiser noget mad, man ikke har planlagt.

Den mindre sultfølelse med høj måltidsfrekvens kunne jeg forestille mig kan tilbageføres til et mere stabilt blodsukker (og måske mave/tarm-indhold)

Link to comment
Share on other sites

Det er for at holde stofskiftet i gang - hver gang du spiser, sparker du kroppen igang. MEN det er også for at holde insulin niveauet i blodet stabilt og derved undgå nedbrydning af muskelmasse. Muskelmasse er som bekendt med til at holde forbrændingen oppe.

En anden faktor er, at går der for lang tid mellem man spiser (mere end ca. 4 timer) risikerer man at kroppen går i "sulte-mode" - hvilket medfører at kroppen bruger det "materiale" der koster mest at vedligeholde; altså musklerne.

Ud fra hvad jeg har læst og afprøvet er det fint at spise ca hver 3. time - lad minimum gå to timer mellem hvert måltid og max. 4 timer. Om det så er 6 gange om dagen, kommer jo an på, hvornår man står op :smile:

Link to comment
Share on other sites

Mener det er en skrøne det med at det holder stofskiftet igang. Det er en artikel her et sted på mol, hvor det viser at man taber sig ca. ligemeget ved få måltider, som ved mange. Det var dog noget med at få måltider gav et større muskeltab. Ser lige om jeg kan finde den.

Link to comment
Share on other sites

Måltidsfrekvens

Antallet af måltider har ikke betydning for, hvor meget man taber sig (Verboeket-van de Venne 1993a; Verboeket-van de Venne 1993b; Bellisle 1997; Iwao 1996; Taylor 2001). Dog ser det ud til at være fornuftigt, at indtage 5-7 måltider om dagen, når man skal tabe sig. Dette er der flere grunde til. Ved 5-6 måltider om dagen, er der en mindre nedbrydning af muskelvæv end ved 1-2 måltid (Iwao 1996), dog ikke i alle studier (Verboeket-van de Venne 1993b). Hos personer som indtager flere måltider om dagen er der rapporteret en mindre sultfølelse igennem dagen, hvilket mindsker risikoen for at bryde ens diæt. Hvor meget antallet af måltider har at sige for personer med et ligevægtsindtag er mere usikkert.

Kilde:

http://www.motion-online.dk/sundhed_og_vae...ocent/vaegttab/

EDIT

Sorry havde ikke set maxpowers indlæg...

Edited by Kafir
Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger
Hvorfor er det nu lige at jeg skal spise mange måltider i løbet af dagen?

Det ved jeg heller ikke - derfor spiser jeg kun ét.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share