Diddleys marathon projekt


Diddley
 Share

Recommended Posts

Så er årets sommerferie forbi :unhappy:

Eftersom jeg ikke havde noget ferie med hjem fra udlandet, så blev det kun til en uge i år. Den blev så tilbragt på Bornholm i svigerfamiliens skød. Ikke så dårligt endda. Sild, øl og snaps til frokost, landets bedste badestrand og generelt godt vejr.

Derudover fik jeg lidt penge tilbage i skat, så nu er jeg den lykkelige ejer af den "nye" Xbox.

Jeg fik også løbet en smule derovre, en enkelt tur på ca. 12km, to på 10 og et gadeløb på 6.9. Jeg havde glemt løbeuret, så jeg kender kun tiden fra løbet, der blev på 32.15. Den kan nu ikke bruges til så meget, da de første 2 km var på snævre stier, hvor man ikke kunne overhale.

I går ville jeg løbe en lidt længere tur, men sådan skulle det altså ikke være. Min vejrtrækning fungerede slet ikke, så de 20 blev kortet ned til omkring 12, som jeg jeg løb på 59.55.

Ulykkerne kommer åbenbart sjældent alene, for jeg er også begyndt at få problemer med min venstre fod. Symptomerne peger i retning af nedsunken forfod, men jeg vælger at tro at de ikke er rigtige. På onsdag får jeg lavet en ny løbetest, og køber nye sko, evt. med et indlæg. Mine 2090'ere er under alle omstændigheder færdige, så timingsmæssigt passer det udemærket.

Jeg håber også på at løbetesten giver en indikation af, hvilke andre sko end Kayano'en jeg kan løbe i. De er såmænd gode nok, men det kunne være sjovt at prøve nogle andre.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 176
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Så blev 2090'erne skiftet ud. Det var faktisk helt sjovt at prøve en række forskellige sko af. Jeg prøvede den version af 2090'eren, den der hedder 2110, men pudsigt nok ydede den slet ikke den støtte jeg havde brug for :blink:

Jeg prøvede derefter flere forskellige mærker af. NB bryder jeg mig slet ikke om, hverken pasform eller design. Det var også svært at finde en sko med den rigtige støtte. Saucony havde et godt bud, som jeg overvejede. Kayano'en er altid en mulighed - det er en lækker og godt støttende sko.

Jeg endte dog med at vælge Adistar Control, som på mange måder føles ligesom Kayanoen, men alligevel er lidt mere kontant. Derudover er der også en god svangstøtte i den.

Jeg løb første tur igår, 12 km på 58 minutter. Skoen er rigtig lækker og sidder godt til. Den passer godt til en smal fod som min. Desværre har jeg stadig problemer med venstre forfod. Dette kunne jeg også mærke under mandagens 12'er, hvor jeg løb i min Kayano, så det er altså ikke skoen der er problemet. I mandags prøvede jeg at tape foden op, hvilket hjalp en smule. Jeg vil prøve dette igen, men tape den lidt strammere.

Hvis dette ikke hjælper må jeg til læge med problemet.

Jeg glæder mig umådeligt til at temperaturen falder en smule, selv om aftenen er det for varmt til de lange ture.

Gårsdagens løbetur bød dog også på en god oplevelse, nemlig at høre lydbog i Ipod'en mens jeg løber. Det fungerer faktisk udemærket, og jeg tror bøgerne kan blive en god partner på de lange ture.

Link to comment
Share on other sites

Igår aftes og her til aften løb jeg en rundtur på omkring 9,5km. Idag blev tiden 44.25 med en gns puls på 149 og max på 158. I går løb jeg vel omkring 30sek langsommere.

Jeg forstår ikke helt, at pulsen ikke var længere oppe undervejs. Jeg synes jeg pressede mig selv, hvilket normalt bringer pulsen op omkring 162, men sådan var det altså ikke idag.

Jeg har rodet lidt med at tape foden op når jeg løber. Det fungerer faktisk udemærket. Jeg skal blot lige eksperimentere lidt med, hvor stramt jeg kan tape den.

De nye skoe er rigtig fede, faktisk har jeg nu tre meget forskellige med alligevel gode sko :smile:

Link to comment
Share on other sites

Dagens tur var ugens lange. Jeg ved ikke helt, hvor langt jeg løb - men jeg var afsted i 1.51.22. Mon ikke det ligger omkring 23-24km.

I forhold til den tidligere længsted tur har jeg udvidet slutningen med en lækker tur langs fjorden. Men, det er altså hård at slutte af med 2-3km i skov og kuperet terræn. Jeg måtte derfor også stoppe og gå et par gange.

Ellers havde jeg faktisk gode ben, og varmen var til at holde ud.

Jeg havde tapet foden op, og det virker faktisk fornuftigt. Men, hvis ikke problemet forsvinder har jeg besluttet at gå til lægen.

Jeg havde igen Ipod'en med, og det er helt suverænt at kunne løbe og høre lydbøger. I øjeblikket lytter jeg til Grangé's "Ulvenes rige", der er en rigtig knaldroman.

Jeg er også lige blevet færdig med Dostojevskis "Forbrydelse og straf", der faktisk er en super roman, og meget moderne i dens måde at behandle sit tema. Den var dog også lidt af en opgave at arbejde sig igennem, især er det lidt en udfordring at holde styr på alle de russiske navne og kælenavne.

Men, når jeg har pløjet med igennem nogle lidt lettere bøger, er jeg nok nødt til også at læse Brødrene Karamazov. Det kunne være et udemærket vinterprojekt.

Jeg er netop startet på Kostovas "Historikeren", der er i samme genre som Da Vinci Koden, Rule of Four, Dante klubben m.fl.

Historikeren virker dog noget mere gennemarbejdet end eksempelvis Da Vinci Koden.

Link to comment
Share on other sites

Her til aften løb jeg en restitutionstur på omkring 9-10km. Jeg havde selvfølgelig glemt at tænde for stopuret, så tiden kender jeg ikke.

Jeg er samtidig blevet den lykkelige ejer af et par MBT-sandaler. Det krævede nogen overvindelse at købe dem. Ikke blot er de pebrede rent prismæssigt (1.395 :blink: ), de er absolut heller ikke videre trendy. De bliver derfor også kun brugt inden for hjemmets fire vægge.

Jeg må dog indrømme at de er kanon at gå i. Hvis ikke det var pga. designet ville jeg med det samme købe et par ekstra som fritidssko. Men, det kræver nok en del yderligere overvindelse.

Faktisk har de allerede nu hjulpet markant på problemet med min forfod :smile:

Jeg har bestilt ingredienser hjem til næste bryg, det bliver en amerikansk brown ale. Det skal nok blive sjovt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg fik ikke lige opdateret loggen igår.

Men, i forgårs løb jeg 6km på 26.42 - altså ikke noget at prale af. I går løb jeg 12km på 56.48, en smule bedre. Vejret igår var da også noget mere løbevenligt, med helt fornuftige temperaturer.

Muligvis begræder andre at de høje temperaturer og det evindelige solskin har taget en pause. Personligt passer det mig fint - det er langt mere behagetligt at løbe i temperaturer omkring de 20 grader. Faktisk er regn heller ikke så dårligt endda.

Igår hentede jeg ingredienserne til næste bryg, der bliver en american brown ale. Jeg er egentlig ikke den store ale-drikker, de er imo for søde og har for lidt kulsyre. Men, det er lykkedes mig at finde opskriften på den ale, der blev kåret som årets bedste sidste år - og det er jo da en mulighed man næsten ikke kan lade gå fra sig.

Efter næste week end skulle der være tømt ud i beholdningen af øl i det hele taget. Jeg skal derfor have sat 2-3 bryg over i løbet af den næste måned. Jeg tror jeg skal prøve en Oktober fest og noget mørkt sydtysk.

Link to comment
Share on other sites

Men, i forgårs løb jeg 6km på 26.42 - altså ikke noget at prale af. I går løb jeg 12km på 56.48, en smule bedre.
Umiddelbart lyder de to tider for mig nogenlunde ligeværdige. Det korte løb var 17 sek. hurtigere pr. km. Eller har du andre kriterier med i din bedømmelse.
Dagens tur var ugens lange. Jeg ved ikke helt, hvor langt jeg løb - men jeg var afsted i 1.51.22. Mon ikke det ligger omkring 23-24km.

Det må være en god følelse at kunne løbe så lange ture. Håber jeg igen en dag kan nå op på så lange distancer med mit pensionistløb.

Link to comment
Share on other sites

--->Jan,

Du har vist ret med tiderne for de to løb. Men, 6km'eren var tænkt som et tempoløb, hvor jeg egentlig burde ligge nede omkring de 26minutter. På de længere ture er jeg tilfreds så længe jeg ligger under de 5min/km.

Hvad angår de lange ture, så er det min erfaring at det alene er et spørgsmål om at få en masse kilometer i benene. Jeg har tidligere praktiseret at smide et par km. på mine ture når jeg synes at jeg "havde styr på dem". Nogle gange tog det kun to-tre ture, andre gange 10-15.

Idag skal jeg ud over 25km før distancen bliver et problem. Det er primært kombinationen af distance, hastighed og kuperet terræn, der kan gøre det svært.

--->Hyltoft

Jamen velkommen til loggen, nu må vi se hvordan det går i Berlin :smile:

Gårsdagens blev samme tur som sidste søndag, denne gang på 1.50.44. Jeg havde det langt bedre undervejs, især fordi temperaturen er faldet. Den måtte gerne falde et par grader ekstra for min skyld.

Det kuperede terrræn til sidst føles heller ikke helt så hårdt.

Benene har det godt idag, men jeg står nu alligevel over og løber først igen i morgen.

Jeg fik i øvrigt brygget min ale i lørdags, og det gik rigtigt godt med selve brygningen. Til gengæld løb jeg ind i problemer ved nedkølingen. Brygget skal helst hurtigt køles ned til 24 grader, så gæren kan tilsættes og komme igang med gæringen. Tidsrummet mellem brygget går af kog, og gæringen er igang er det tidspunkt hvor brygget er mest udsat ifht. bakterieangreb. Når først gæringen er igang lægger den nærmest et låg oven på brygget, som bakterier ikke kan trænge igennem.

Normalt kan jeg køle ned på 3-4 timer, men jeg havde ikke taget højde for at det kolde vand i hanerne er varmere her i sommerperioden end normalt. Faktisk målte jeg det til omkring 22 grader. Det tog derfor noget længere tid om at nå ned på 24 grader.

Derudover havde jeg ikke fået lavet en gærstarter, så da gæret kom i brygget tog det over et døgn før det kom igang. Alt i alt noget rigtigt lort.

Her til morgen bobler det dog lystigt, så nu krydser jeg fingre for at brygget ikke har taget skade.

Jeg har fortyndet den oprindelige opskrift for at holde alkoholprocenten nede. Hjemmebryg har det med at snige sig op på 6-8 % lynhurtigt, og det er altså for højt, hvis man lige skal nuppe en halv liter efter løbeturen.

Link to comment
Share on other sites

Det er en sand fornøjelse at løbe efter at temperaturerne er faldet en smule. I går blev det endda endnu bedre, da jeg blev fulgt på vej af en let sommerbyge - pragtfuldt.

Jeg løb min 12km'er, denne gang på 56.41. Egentlig tror jeg godt jeg kunne have løbet hurtigere, jeg fik først sat rigtig fart på turen da jeg manglede 2-3km. Det er dog alligevel den hurtigste tid over de sidste par måneder.

Link to comment
Share on other sites

Det er en sand fornøjelse at løbe efter at temperaturerne er faldet en smule. I går blev det endda endnu bedre, da jeg blev fulgt på vej af en let sommerbyge - pragtfuldt.

Jeg løb min 12km'er, denne gang på 56.41. Egentlig tror jeg godt jeg kunne have løbet hurtigere, jeg fik først sat rigtig fart på turen da jeg manglede 2-3km. Det er dog alligevel den hurtigste tid over de sidste par måneder.

Må indrømme at dine tider er hurtigere end mine (håber dog jeg kan indhente dig på et tidspunkt). Dog godt at høje at dine tider går den rigtige vej.

Link to comment
Share on other sites

Må indrømme at dine tider er hurtigere end mine (håber dog jeg kan indhente dig på et tidspunkt). Dog godt at høje at dine tider går den rigtige vej.

Takker, det passer mig også fint at jeg er bedre til at holde et lidt højere tempo på de lange ture. Men, der er stadig et stykke vej til at klare et marathon på 3.30.

Det er dog min erfaring fra tidligere, at grundtempoet stiller og roligt stiger når jeg øger intensiteten, så jeg er stadig fortrøstningsfuld.

Jeg har ikke lige fået opdatere de sidste par dage. Men, i forgårs løb jeg en ny rute, ganske kuperet og på varierende underlag. Der er både asfalt, skov og strand :smile: jeg har ikke fået den målt op, men i godt tempo kom jeg igennem på 1.04.45.

I går løb jeg 6km stille og rolig restitution på 29.32 - så det var ren restitution.

Det er altså lækkert at temperaturen er faldet, alene det er med til at sætte tempoet op. Jeg overvejer om jeg skal smide 3-5kg frem mod marathon. Det vil både hjælpe på tiden, og jeg er ret overbevist om at jeg kan gøre det uden de store problemer. Jeg har en rimelig sød tand, og hvis jeg holder den under kontrol i et par måneder tror jeg at kg.'ene vil forsvinde sammen med de ekstra kilometer jeg regner med at skulle op på i det næste stykke tid.

Jeg vil lige overveje det. Men, det bliver ikke med start her i weekenden. Jeg har inviteret familie og venner til at prøvedrikke sommerbrygget og grille. Jeg har derfor haft travlt i køkkenet med at grissini og cantucinier samt lave is (10l hjemmelavet flødeis).

Vi skal i øvrigt lave "beercan up the arse chicken" - eller på almindelig dansk - kylling grillet med en dåseøl i røven. Idéen er at fylde dåsen halvt op med øl og krydderier, skubbe den op bag i kyllingen og så grille den. Øl og krydderier sørger derefter for at kødet bliver saftigt og fuld af god smag :smile:

Jeg skal nok melde tilbage på resultatet.

Link to comment
Share on other sites

Weekendens fest var en stor succes. Øllet blev godkendt, og kylling med øl bliver med sikkerhed en fast del af grill-repertoiret. Kødet blev meget mørt og saftigt, og retten er endda let at tilberede.

Men, weekendens udfoldelser kombineret med søndagens varme betød også at jeg ikke fik løbet igår.

Igår aftes da temperaturen var faldet stak jeg afsted på min skov/fjordtur. Egentlig synes jeg, at jeg løb hurtigt, men tiden blev på 1.09, altså 5 minutter langsommere end sidst :blink:

Men, det var en pragtfuld tur, gode ben og en dejlig rute.

Link to comment
Share on other sites

Her til aften løb jeg min normale 12'er. Jeg kunne godt mærke turen fra igår i benene, men ellers var det en dejlig tur. Tiden blev 56.30, så tempoet var også ok.

Eftersom jeg ikke længere kan bruge varmen som undskyldning er jeg begyndt at presse mig selv lidt mere på hastigheden. Men, jeg fatter simpelthen ikke at min puls ikke kommer højere op. Her til aften forsøgte jeg at løbe omkring AT-grænsen, men alligevel ender jeg med gns puls på 152 og max på 159 for turen :blink:

For blot et år siden kunne jeg uden problemer presse mig op på 162-163. Kom jeg derover blev det rigtigt hårdt. Jeg ved ikke rigtigt om jeg bare er en kylling og holder igen, eller om min max bare er lavere nu.

Nå, lige nu sidder jeg på terrassen og tapsveder mens jeg nyder en hvedeøl fra Svanekebryggeriet. De laver faktisk gode øl ovre på klippeøen, selv om de er for dyre. Hvis i kommer derover er bryggeriet et besøg værd. Der er en hyggelig lille restaurant ved det med god traditionel mad.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har fået opmålt min nye skovrute, den er på ca. 13,8km.

Igår snuppede jeg en restitutionstur på 9-10 stykker, tiden blev på 45.30. Stængerne var en smule slidte, men det var en ok tur i et behageligt tempo.

Jeg vil prøve at måle en 22km tur op til weekenden og løbe den. Det er vist på tide at få lidt styr på, hvor lange mine lange ture egentlig er.

Hvis det går fornuftigt med turen vil jeg næste uge prøve de 25km.

Link to comment
Share on other sites

Lørdagens løbetur var en stille og rolig 7-8km på 38minutter, intet pres bare lunte afsted.

Søndag havde jeg besluttet, at jeg ville teste en lidt længere distance. Jeg havde derfor målt en tur på 26km op, som jeg startede på søndag over middag. Til turen havde jeg bevæbnet mig med nogle podcasts, bla. med Peter Lund Madsen - det er altså herlig underholdning på sådan en tur. Jeg må have set komisk ud når jeg kom løbende og samtidigt smågrinede.

Turen som helhed gik fint, og jeg kom i mål på 2.10.06, altså næsten præcist 5min/km. Jeg løb i mine nye Addidas, der absolut blev godkendt som langdistancesko.

Det snød mig lidt, at det skulle begynde at stå ned i stænger kun 5km inde i turen. Fra deraf regnede det kraftigt resten af turen. Ruten var temmelig kuperet, og på det mest stejle stykke gik jeg 25-50 meter.

På de sidste 2-3 kilometer kunne jeg godt mærke at jeg blev øm især i hofterne. Derudover oplevede jeg noget underligt, nemlig en umådelig trang til noget sødt. Da jeg kom hjem pløjede jeg mig hurtigt igennem en liter sodavand, hvilket tog den værste craving.

Ellers har kroppen det egentlig overraskende godt efter turen. Jeg følte mig egentlig heller ikke videre slidt da jeg kom hjem, jeg tror såmænd godt jeg kunne have løbet lidt ekstra.

Jeg regner med at teste en rute på knapt 30 i løbet af et par uger, og derefter 32. Det vil blive min længste tur før Berlin.

Idag står den på restitution, og imorgen skal jeg deltage i DHL-staffeten i århus. Det plejer at være sjovt.

Jeg har i øvrigt fået flasket min ale. Den tegner til at blive god. På torsag skal jeg hente malt og humle til næste bryg :smile:

Link to comment
Share on other sites

Held og lykke med Berlin. Jeg kan se at det går fremad imod tiden på 3:30. Man kan altid en del mere når der er flere tusind mennesker der klapper af en. Som mon ikke du nok skal komme under 3:30?

God tur i morgen. Jeg skal også selv løbe den :smile:

Vh Michael

Link to comment
Share on other sites

Held og lykke med Berlin. Jeg kan se at det går fremad imod tiden på 3:30. Man kan altid en del mere når der er flere tusind mennesker der klapper af en. Som mon ikke du nok skal komme under 3:30?

God tur i morgen. Jeg skal også selv løbe den :smile:

Vh Michael

Tak skal du have og i lige måde.

Jeg begynder så småt at glæde mig. Det er lige før vi skal have lavet en løbeklub for MOL'ere, der skal løbe Berlin. Hvad er dit mål, tidsmæssigt ?

Igår var jeg ude at løbe DHL stafetten i Århus. Jeg kom rundt i 21.51, hvilket er 4 sekunder langsommere end sidste år. Det er dog egentlig ok. Hvad er mere irreterende er, at mit pulsur ikke overlevede regnvejrs-løbeturen i søndags. Det er helt dugget til, og jeg kan ikke stoppe tidtageren :mad: Men, det har alle dage været et pis-ur - ikke mere Polar til mig.

Jeg har nu bestilt et Oregon Scientific, som jeg næsten vil gætte på Nike står bag. Det koster kun omkring 500, og har de nødvendige funktioner. Forhåbentligt er det lettere at gå til, og mere stabilt end det gamle Polar.

Jeg har fået træningsprogram for de sidste uger op til Berlin. Men, det er nærmest et 4 ugers restitutionsprogram og det forstår jeg simpelthen ikke. Jeg kan acceptere at de sidste par uger ikke skal være for intensive, men der er stort set ingen lange ture i den resterende tid :blink:

Jeg har tænkt mig at se bort fra dele af programmet og beholde ca samme træningsmængde som nu. Derudover vil jeg have yderligere to lange ture, den sidste på +30 km. Jeg vil gerne vide, hvordan min krop reagerer når jeg kommer ud på den distance.

Link to comment
Share on other sites

Postet den 16. Aug 2006, 12:04

QUOTE(MR @ 14. Aug 2006, 20:13)

Held og lykke med Berlin. Jeg kan se at det går fremad imod tiden på 3:30. Man kan altid en del mere når der er flere tusind mennesker der klapper af en. Som mon ikke du nok skal komme under 3:30?

God tur i morgen. Jeg skal også selv løbe den

Vh Michael

Tak skal du have og i lige måde.

Jeg begynder så småt at glæde mig. Det er lige før vi skal have lavet en løbeklub for MOL'ere, der skal løbe Berlin. Hvad er dit mål, tidsmæssigt ?

Det var nu DHLstafetten jeg mente:-) Jeg skulle selv have været med til Berlin sammen med 2 løbekammerater, Men jeg blev skadet i maj måned. Mit mål var 3timer. Men det bliver desværre ikke i år.

Du kan vist roligt begynde at glæde dig. Jeg tror det bliver en kæmpe oplevelse at løbe de berømte 42.195m, mens tusinder af mennesker klapper en igennem løbet.

Link to comment
Share on other sites

Det var nu DHLstafetten jeg mente:-) Jeg skulle selv have været med til Berlin sammen med 2 løbekammerater, Men jeg blev skadet i maj måned. Mit mål var 3timer. Men det bliver desværre ikke i år.

Du kan vist roligt begynde at glæde dig. Jeg tror det bliver en kæmpe oplevelse at løbe de berømte 42.195m, mens tusinder af mennesker klapper en igennem løbet.

3 timer :blink: wauw. Jeg har en god kammerat som løb en del marathon i håbet om at komme under 3 timer. Hans bedste blev dog 3.00.50 :cry: stakkels fyr.

Den sidste periode har været lidt noget lort. Min far døde pludseligt i torsdags, han blev kun 60 år. Perioden da står næsten kun som en tåge med en blanding af sorg og en masse praktiske ting, der skulle ordnes. Heldigvis havde vi mulighed for at se ham torsdag aften og sige ordentligt farvel.

Jeg har derfor ikke rigtigt fået løbet noget særligt på det sidste. Jeg løb 12km i fredags og 10-11 stykker her til aften. Der er ikke rigtigt noget energi i mig i øjeblikket, men det har været rart at komme ud og få rørt sig lidt.

Link to comment
Share on other sites

--->Spock, Mettehelena,

Tak for de venlige ord - en af de ting der hjælper én til at komme videre i sådan en situation er at finde ud af, hvor mange der følger med og interesserer sig for ens udfordringer.

Bisættelsen var i onsdags, og trak for alvor tænder ud. Men, det overlevede vi også. Jeg følte en voldsom udmattelse efter bisættelsen. Der har været en hel masse, der skulle ordnes - og pludselig var det slut.

I går aftes løb jeg 12km, og havde rigtigt gode ben. Jeg havde mit nye pulsur med, som jeg tror jeg bliver rigtig glad for. Tiden for de 12 blev 56.44, og jeg havde en god lang sej slutspurt med pulsen på den anden side af de 162.

I weekenden planlægger jeg at løbe en lang tur omkring de 30. Det bliver interessant at se, hvordan kroppen reagerer på det.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share