Hvor mang set i hver muskelgruppe?


pelle r
 Share

Recommended Posts

Dav.

Hvor mange set mener i derude er optimalt i hver muskelgruppe? For eksempel bryst, jeg køre i alt 16 set fordelt på 4 forskellige øvelser. Altså 4 øvelser af 4 set.

Men hvad vil i mene er optimalt?

Min træningserfaring er cirka 8 måneder, hvor jeg gennem tiden har øget trænings mængden. Træner 4 2/3 gange per uge, i et 2-split program. Altså 2 dages trænings og så en dags pause, dvs at jeg når hver muskelgruppe hver 3. dag.

Jeg køre som skrevet en 12 - 16 set i de store muskelgrupper som ryg, ben og bryst. Og cirka 8 - 10 set i de lidt mindre som biceps, triceps, skulder osv, igen fordelt på et par forskellige øvelser.

Mvh Pelle

Link to comment
Share on other sites

Undskyld hvis jeg er lidt en lyseslukker, men det kommer jo an på 100 ting:

Hvilken type program du træner, din frekvens, din intensitet (hvor tæt på 1RM du løfter), dine mål med træningen, dit træningsniveau osv osv.

Én ting er sikkert - der findes ikke ét antal sæt, ét program eller én rep-range, der vil være optimal for alle, og selv for den enkelte er det næppe den samme hele tiden.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share