Smerte i UNDERARM og KRAVEBEN!


Bash
 Share

Recommended Posts

Hej MOL! :smile:

Jeg har søgt en del herinde, men synes ikke rigtig at folk kan blive enige. Det forholder sig sådan at jeg har pådraget mig smerter i underarmen og kravebenet. Smerten i underarmen er mest voldsom når jeg kører bicepscurl, og kan bedst beskrives som "et jag af smerte når spændingen går væk" altså når jeg kommer i lockout, og slipper stangen. Smerten forsvinder i løbet af 10 sek, men forbliver øm i midten af underarmen flere dage efter, samtidig bliver det værre hvis jeg fortsætter, og forplanter sig til øvelser der normalt ikke gør ondt (f.eks pullups, rows, lateral raise) og quiet frankly er jeg pisse træt af det. :mad:

Ligeledes er der problemer med kravebenet, særligt i venstre side. Den værste øvelse (og også den der satte det i gang) er dips. Smerten er simpelthen uudholdelig når spændingen slappes, og er nøjagtig det samme som med underarmen (smerte forsvinder straks men er øm flere dage) og den forplanter sig i øvrigt til øvelser som chinups og hammercurl.

Bænkpres er også en stor synder, det underlige er dog at det kun er lige bænk. Så snart jeg kommer i en vinkel af 30-35 grader er der ikke det mindste galt..

BEGGE HAR VARET I OVER 1½ ÅR!

Naturen af disse skader er den samme. Begge har samme effekt.

Jeg har prøvet følgende:

Glukosamin

Ibuprofen

aml. anti-inflama piller

felden gel

ingen har hjulpet overhovedet... :dry:

Jeg har holdt pause i op til 4 mdr, og i starten var der ikke noget, men allerede efter 2 uger kom det igen, uden at jeg havde kørt med voldsom intensitet.

Underarms skaden startede som følge af nogle ugers hård EZ curl i starten. Kravebenet som følge af hårde Dips i starten.

Jeg kan kun se to grunde til hvorfor det er sket:

1) overbelastning, med permanente følger (indtil korrekt indgreb)

2) genetikken. At jeg simpelthen bare er svag i de zoner fra naturens side.

Jeg ser personligt kun 3 udveje for at komme ud af disse skader, og jeg vil præsentere dem:

1) Binyrebarkhormon. Efter sigende skulle det være lidt af et mirakelmiddel, og måske kunne det hjælpe mig.

2) Operation der går ind og styrker de steder hvor det gør ondt. Hvordan ved jeg dog ikke.

3) Lang lang tids pause fra de øvelser der gør ondt (dips, bænkpres, barbell curl) og køre andre øvelser. Efter den lange pause at starte meget submaksimalt, og langsomt øge intensiteten.

Jeg ser helst løsning nr. 1 eller 2. Men først og fremmest søger jeg input fra erfarne fysser og whatnot som er herinde på sitet :smile:

mvh bash

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hey Bash,

Jeg har haft de samme problemer med underarmen, jeg havde også meget store smerter i ca. et halvt år det var på grund af overbelastning, men jeg overvandt smerten ved at køre en intensiv kur af fiske olie, ved primært at indtag 3 kaspler med fiskeolie hver dag, samt jeg spiste fisk dagligt, fisk som laks og fladfisk. Det gjorde jeg i et par måneder, samt jeg holdte en pause i det tidsrum fra træning, det har hjulpet mig. Nogen folk siger dog at fiskeolie ingen indflydelse har på det, men jeg har haft stor fremgang ved at gøre det på den måde jeg har beskrevet. Men ellers gå til sportslæge og høre af.

Link to comment
Share on other sites

tak for dit svar :) desværre har jeg prøvet fiskeolie, og var til sportslæge her for ikke så længe...

Hans eget bud var at mine muskler var vokset for hurtigt, og at senerne ikke kunne følge med.. Men jeg har haft pause, og prøvet at køre det stille og roligt op... så jeg ved ikke..

Link to comment
Share on other sites

Har det samme problem med mine underarme. Min løsning har været at holde mig væk fra de øvelser som giver smerte, minus curl og store overarme. Jeg mener faktisk også jeg havde problemer med dibs og smerter da jeg begyndte at træne, men efter 1,5 års pause fra dibs har jeg ingen smerter mere. Dvs jeg køre dips nu.

Edited by zulore
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Hej MOL! :smile:

Jeg har søgt en del herinde, men synes ikke rigtig at folk kan blive enige. Det forholder sig sådan at jeg har pådraget mig smerter i underarmen og kravebenet. Smerten i underarmen er mest voldsom når jeg kører bicepscurl, og kan bedst beskrives som "et jag af smerte når spændingen går væk" altså når jeg kommer i lockout, og slipper stangen. Smerten forsvinder i løbet af 10 sek, men forbliver øm i midten af underarmen flere dage efter, samtidig bliver det værre hvis jeg fortsætter, og forplanter sig til øvelser der normalt ikke gør ondt (f.eks pullups, rows, lateral raise) og quiet frankly er jeg pisse træt af det. :mad:

Ligeledes er der problemer med kravebenet, særligt i venstre side. Den værste øvelse (og også den der satte det i gang) er dips. Smerten er simpelthen uudholdelig når spændingen slappes, og er nøjagtig det samme som med underarmen (smerte forsvinder straks men er øm flere dage) og den forplanter sig i øvrigt til øvelser som chinups og hammercurl.

Bænkpres er også en stor synder, det underlige er dog at det kun er lige bænk. Så snart jeg kommer i en vinkel af 30-35 grader er der ikke det mindste galt..

BEGGE HAR VARET I OVER 1½ ÅR!

Naturen af disse skader er den samme. Begge har samme effekt.

Jeg har prøvet følgende:

Glukosamin

Ibuprofen

aml. anti-inflama piller

felden gel

ingen har hjulpet overhovedet... :dry:

Jeg har holdt pause i op til 4 mdr, og i starten var der ikke noget, men allerede efter 2 uger kom det igen, uden at jeg havde kørt med voldsom intensitet.

Underarms skaden startede som følge af nogle ugers hård EZ curl i starten. Kravebenet som følge af hårde Dips i starten.

Jeg kan kun se to grunde til hvorfor det er sket:

1) overbelastning, med permanente følger (indtil korrekt indgreb)

2) genetikken. At jeg simpelthen bare er svag i de zoner fra naturens side.

Jeg ser personligt kun 3 udveje for at komme ud af disse skader, og jeg vil præsentere dem:

1) Binyrebarkhormon. Efter sigende skulle det være lidt af et mirakelmiddel, og måske kunne det hjælpe mig.

2) Operation der går ind og styrker de steder hvor det gør ondt. Hvordan ved jeg dog ikke.

3) Lang lang tids pause fra de øvelser der gør ondt (dips, bænkpres, barbell curl) og køre andre øvelser. Efter den lange pause at starte meget submaksimalt, og langsomt øge intensiteten.

Jeg ser helst løsning nr. 1 eller 2. Men først og fremmest søger jeg input fra erfarne fysser og whatnot som er herinde på sitet :smile:

mvh bash

hey bash

tror du må forberede dig på det værste, lider desværre selv af diverse ledsmerter, nogen har bare svagere led end andre..

jeg vil selvfølgelig ikke opgive håbet, men synes du bør stoppe den almene styrketræning og gå over til noget ledene bliver styrket af, som ikke skader dem..

og køb noget mere fisk, fiskolie, og diverse produkter som kan hjælpe. evt: http://www.hollandandbarrett.com/pages/Cat...39F&CID=25#D395

evt den øverste: advanced c-jointin capsules, indeholder så vidt jeg kan se alt det essentielle

Link to comment
Share on other sites

Umiddelbart tror jeg, som der tidligere er nævnt, at der er tale om at dine muskler i underarmene er vokset for hurtigt pga. meget intensiv styrketræning, eller at der kan være tale om gamle muskelskader der har dannet arvæv og nu sidder og irriterer. Dette kan ofte medføre et kompartmentsyndrom (afklemning af blodkarkar og nerver pga. at muskelhinderne ikke kan give nok efter).

Ved meget hurtig stigende styrketræning af musklerne, kan musklerne vokse så hurtigt, at muskelhinderne, der omgiver musklerne, ikke kan nå at give efter. Herved stiger trykket i muskelgruppen. Trykket kan blive så højt, at der kan komme afklemning af blodkar og nerver. I nogle tilfælde ses syndromet på grund af arvævsdannelse i musklen (efter tidligere muskelbristninger pga. for hård styrketræning), hvilket også kunne være en af årsagerne i dit tilfælde.

De typiske symptomer ved kompartmentsyndrom er, at der kommer langsomt indsættende smerter i musklen efter nogle minutters aktivitet. Det giver en fornemmelse af at musklen "spændes" og bliver hård, hvilket kan føles meget ubehageligt og smertefuldt. Hvis aktiviteten afbrydes svinder ubehaget, men kommer igen en kort periode efter genoptagelse af idrætsaktiviten. Der kan i nogle tilfælde også komme føleforstyrrelser i fingrene.

Behandlingen er i første omgang aflastning og langsommere stigende træningsintensitet og eventuelt gigtpiller (NSAID). Hvis der er arvævsdannelser i musklen, kan ultralydvejledt injektion af binyrebarkhormon rundt om arvævsdannelsen være en mulighed. Ved manglende effekt kan der foretages operativ spaltning af muskelhinderne, hvilket sædvanligvis er et mindre indgreb med gode resultater. Men de to sidste muligheder er noget du skal tale med lægen om.

Link to comment
Share on other sites

Det var skam så lidt :4thumbup:

Tror i første omgang, inden du beslutter dig for at komme under kniven, at det er en god idé at få tjekket om det er muskelhinderne eller gamle muskelskader, der er problemet.

Du kan evt. også høre din fysioterapeut om det kan være en mulig behandlingsform med det der hedder myofacial-release, hvor man med noget der minder om massage går meget specifikt ind og påvirker de muskelhinder (fascier),der omslutter musklerne, og derved forsøge at gøre dem mere smidige. Det har jeg selv haft god erfaring med som fysioterapeut.

Held og lykke :superman:

Link to comment
Share on other sites

Ja man plejer vel også at tage de mest drastiske beslutninger som sidste udvej... vil helst ikke skulle undvære træningen 1 md's tid fordi jeg har været under et indgreb- men jeg gør det hvis det er nødvendigt for at komme over det en gang for alle.

ps. måske skulle man i stedet lade dig kigge på det? :D

Edited by Bash
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share