Konditionstræning før styrketræning giver bedre præstation


Morten Z
 Share

Recommended Posts

Konditionstræning før styrketræning giver bedre KONDITIONS præstation...

Nok næppe det bedste, hvis du vil være lee til at squatte. :wink:

Rock'n Roll :strat:

SaintPauli

Netop - er der noget om hvordan styrkeudviklingen var for grupperne.

Egentlig kommer det ikke bag på mig. Min erfaring er nu også bedst med at have styrketræning efter svømning.

Det er vel i bund og grund et spørgsmål om at planlægge træningen så man er mest frisk til den af træingen som vægtes højest.

Dette princip sætter jeg ret højt i min træningsplanlægning.

(der er forøvrigt andet i livet end at skvatte... :tongue::wink: )

Link to comment
Share on other sites

Konditionstræning før styrketræning giver bedre KONDITIONS præstation...

Nok næppe det bedste, hvis du vil være lee til at squatte. :wink:

Helt rigtigt (Titler skal bare helst holdes korte). Styrkeatleter bør generelt holde sig totalt fra konditionstræning - set ud fra et præstationssynspunkt.

Link to comment
Share on other sites

Det jeg så sidder og tænker over er min erfaring med at lægge styrketræning før sprint/anaerob træning...

Ofte vil styrketræning lige før et træningpas med hastighedsudvikling eller anaerob (både laktacid og alaktacid) træing give bedre udførelse af træingen målt i svømmehastighed/svømmetider.

Dette har selvfølgelig interesse i forhold til den neurale indlæring af sprinttræningen.

Men hvilken betydning har det for den øvrige effect af træningen?

Link to comment
Share on other sites

Jeg er selvfølgelig enig i ovenstående kritik og forbehold, men vil gerne yderligere rejse nogle forbehold overfor undersøgelsen set ud fra en målsætning om forbedret kondition (dvs. konditionstræning som 1. prioritet).

I forsøgsopstillingen har man valgt at tage udgangspunkt i den mest intensive konbination med intervaltræning og styrketræning, hvilket for mig at se begrænser undersøgelsens brugbarhed. Vi er jo fortsat enige om at styrketræning og konditionstræning så vidt muligt bør adskilles tidsmæssigt. Hvis disse af forskellige tidsmæssige grunde etc. alligevel må kombineres vil det naturlige valg for og fremmest være en kombination af styrketræning og konditionstræningspas med lavere intensitet (jf. at hovedparten af konditionsbaseret træning vil lægge på træning med middelhård intensitet - især ved udholdshedsbaseret idræt). Jeg vil tro at dette vil påvirke resultatet og konklusioner meget, da styrketræningen her belastningsmæssigt vil udgør en større andel.

Jeg mener derfor man skal betragte valget af rækkefølgen meget situationsbestemt afhængig af den planlagte træningsintensitet og træningsformålet etc.

Spørgsmålet er derfor om det ikke ville være mere korrekt at fastholde at det belastningsmæssige hårdest del af træningen bør komme først?

Link to comment
Share on other sites

 Share