Slankepiller kan være farlige


Guest Slettet_07102015
 Share

Recommended Posts

Man kan intet konkludere ud fra et enkelt tilfælde. Men efedrin forhøjer blodtrykket og det er ikke sundt at rende rundt med for højt blodtryk. Om man så er 20 eller 70. Det kan man godt få en blodprop af, men efter seks dage??

Angående NSAID er den primære synd at det kan give mavesår, hvilket igen kan være dødeligt. Og det er vist kun aspirin, der bruges antitrombotisk? Og det i små doser.

Link to comment
Share on other sites

Man kan intet konkludere ud fra et enkelt tilfælde. Men efedrin forhøjer blodtrykket og det er ikke sundt at rende rundt med for højt blodtryk. Om man så er 20 eller 70. Det kan man godt få en blodprop af, men efter seks dage??

Angående NSAID er den primære synd at det kan give mavesår, hvilket igen kan være dødeligt. Og det er vist kun aspirin, der bruges antitrombotisk? Og det i små doser.

Alle stoffer indeholdende acetylsalicylsyre har vist sig at have en god effekt, dvs. stoffer som aspirin, magnyl, treo, kodimagnyl samt hjertemagnyl som mange ældre spiser.

Angående mavesår er det altså de færreste der dør af det nu om dage, og det handler også lidt om at time indtaget af pillen sammen med maden.

Når jeg skriver som jeg gør, er det fordi en uhyggelig stor del af de mennesker der dør i Danmark af kardiovaskulære tilfælde, netop bliver ramt af apopleksia, hvis det kunne begrænses (fx ved indtag hos ældre mennesker der i forvejen er disponeret), eller skaderne kunne mindskes hos den enkelte, kunne det nok også opveje risikoen for udvikling af ulcera.

Edited by Sortiarius
Link to comment
Share on other sites

Med hensyn til NSAIDs, så har en britisk undersøgelse vist, at Ibuprofen (eksempelvis i form af Ipren) forøger risikoen for blodpropper i hjertet med 24%. Men det er nok mest farligt, hvis man i forvejen er i risikogruppen.

Der er lidt om det her.

Link to comment
Share on other sites

Med hensyn til NSAIDs, så har en britisk undersøgelse vist, at Ibuprofen (eksempelvis i form af Ipren) forøger risikoen for blodpropper i hjertet med 24%. Men det er nok mest farligt, hvis man i forvejen er i risikogruppen.

Der er lidt om det her.

Jo men så er pointen også om man ikke skulle overveje at specificere enkelte stofgrupper nærmere end NSAID - idet de så åbenbart kan have vidt forskellige effekter alt efter om de indeholder ibuprofren eller acetalsalicylsyre som aktivt virkende stof (på trods af linkets generalisering af andre typer af NSAID).

Edited by Sortiarius
Link to comment
Share on other sites

Helt sikkert.. det var egentlig også mest for at gøre opmærksom på, at ikke alle typer NSAIDs er helt ufarlige.

En af mine kollegaer har fx længe brugt Ipren til alm. hovedpine i stedet for fx Pinex (paracetamol), der ikke er et NSAID.

Link to comment
Share on other sites

Hun fik en blodprop - ikke en hjerneblødning.

Blodpropper hos yngre er uhyre sjældent.

Jeg har set følger hos een mand og een kvinde.

Man kan kun gisne om virkemidlerne i disse piller, som fører til blodpropper. Der kan selvf. ikke være tale om den samme effekt som man ser hos personer med langvarigt forhøjet blodtryk.

Om man vælger at gamble/tro det man helst vil tro, er jo op til een selv.

Men når man ligger i en seng på en apopleksiafdeling, ser det med garanti pludseligt ikke så usandsynligt ud mere :wink:

Jeg siger ikke at det sker for dig. Eller din træningsmakker. Eller ham ved siden af. Blot at jeg ikke turde løbe risikoen - og for hvad? Et lidt hurtigere vægttab?

workoutgirl:

Flot!

Link to comment
Share on other sites

Hun fik en blodprop - ikke en hjerneblødning.

Blodpropper hos yngre er uhyre sjældent.

Jeg har set følger hos een mand og een kvinde.

Man kan kun gisne om virkemidlerne i disse piller, som fører til blodpropper. Der kan selvf. ikke være tale om den samme effekt som man ser hos personer med langvarigt forhøjet blodtryk.

Om man vælger at gamble/tro det man helst vil tro, er jo op til een selv.

Men når man ligger i en seng på en apopleksiafdeling, ser det med garanti pludseligt ikke så usandsynligt ud mere :wink:

Jeg siger ikke at det sker for dig. Eller din træningsmakker. Eller ham ved siden af. Blot at jeg ikke turde løbe risikoen - og for hvad? Et lidt hurtigere vægttab?

workoutgirl:

Flot!

Derfor må man vel gerne forholde sig kritisk til informationer - fordi en person falder stendød om efter at have set en sort kat løbe over vejen betyder det vel ikke nødvendigvis at det var katten der var synderen.

Hvis man ser på ting sådan, og der ikke skal mere end et enkelt mistænkeligt tilfælde til - får man det lige pludseligt meget svært her i verden - fordi der findes ikke længere ret mange ting man kan indtage uden risiko for det ene eller det andet - for mig handler det om kausalitet - og jeg synes ikke det her virker særligt plausibelt ud fra forklaringen.

Det kunne jo også være pågældende kvinde havde gået med kronisk hypertension gennem længere tid uden at være klar over det og pillerne så bare var dråben der fik bægeret til at flyde over? det er da i hvert fald mere sandsynligt end der er et eller andet ukendt stof der med stor incidens skaber blodpropper hos et middel med et aktivt stof folk har indtaget i flere hundrede år - og som folk idag indtager i store mængder på verdensplan (stoffer tæt på ededrin blev for ikke-så-længe-siden brugt til behandling af stoppet næse o.lign)

Edited by Sortiarius
Link to comment
Share on other sites

Alle stoffer indeholdende acetylsalicylsyre har vist sig at have en god effekt, dvs. stoffer som aspirin, magnyl, treo, kodimagnyl samt hjertemagnyl som mange ældre spiser.

Angående mavesår er det altså de færreste der dør af det nu om dage, og det handler også lidt om at time indtaget af pillen sammen med maden.

Når jeg skriver som jeg gør, er det fordi en uhyggelig stor del af de mennesker der dør i Danmark af kardiovaskulære tilfælde, netop bliver ramt af apopleksia, hvis det kunne begrænses (fx ved indtag hos ældre mennesker der i forvejen er disponeret), eller skaderne kunne mindskes hos den enkelte, kunne det nok også opveje risikoen for udvikling af ulcera.

De færrste dør af mavesår? Muligt, men der dør stadig for mange. Af de blødende mavesår vi fik ind i Svendborg døde ca 25%. Det er der flere grunde til, men udtal dig nu ikke lige alt for hurtigt om faren ved mavesår :wink:

At time pillen med maden har jeg aldrig hørt om?

Link to comment
Share on other sites

De færrste dør af mavesår? Muligt, men der dør stadig for mange. Af de blødende mavesår vi fik ind i Svendborg døde ca 25%. Det er der flere grunde til, men udtal dig nu ikke lige alt for hurtigt om faren ved mavesår :wink:

At time pillen med maden har jeg aldrig hørt om?

Ja tak, ved blødende mavesår kan det vel godt tænkes at dødeligheden er omkring de 25% (selvom de tal jeg synes at huske nu nærmere var omkring de 10% medmindre man da har diabetes eller andet) men i forhold til incidensen af mavesår er den totale dødelighed vel næppe højere end 0,1-0,2%

Som jeg husker det producerer gaster væsentligt mere mucus ved fødeindtagelse, det må til en hvis grad sænke irritationen af slimhinden i forbindelse med NSAID's hæmmelse af cox-1

Sammenlignes dødligheden med mavesår kontra apopleksi (for slet ikke at inkludere den meget begrænsede gruppe af folk der overhovedet udvikler mavesår på baggrund af NSAID indtag) tror jeg stadig der kunne være store muligheder i at lade ældre, eventuelt hypertensive, mennesker indtage en halv eller hel hjertemagnyl dagligt - hvis de forholdvis nye data der foreslår den gavnlige effekt af acetylsalicylsyre på slagtilfælde - ellers holder (sorry for den lange sætning).

Edited by Sortiarius
Link to comment
Share on other sites

Ja tak, ved blødende mavesår kan det vel godt tænkes at dødeligheden er omkring de 25% (selvom de tal jeg synes at huske nu nærmere var omkring de 10% medmindre man da har diabetes eller andet) men i forhold til incidensen af mavesår er den totale dødelighed vel næppe højere end 0,1-0,2%

Som jeg husker det producerer gaster væsentligt mere mucus ved fødeindtagelse, det må til en hvis grad sænke irritationen af slimhinden i forbindelse med NSAID's hæmmelse af cox-1

Sammenlignes dødligheden med mavesår kontra apopleksi (for slet ikke at inkludere den meget begrænsede gruppe af folk der overhovedet udvikler mavesår på baggrund af NSAID indtag) tror jeg stadig der kunne være store muligheder i at lade ældre, eventuelt hypertensive, mennesker indtage en halv eller hel hjertemagnyl dagligt - hvis de forholdvis nye data der foreslår den gavnlige effekt af acetylsalicylsyre på slagtilfælde - ellers holder (sorry for den lange sætning).

Istedet for at give ældre mennesker acetylsalicylsyre kunne man også give dem 2-3 gram EPA & DHA (omega-3 fedtsyrer). Dermed ville man sænke risikoen for blodpropper, øge deres kognitive niveau (via DHA), mindske risikoen for stort set alle autoimmune sygdomme, mindske symptomer ved allerede eksisterende autoimmune sygdomme, mindske risikoen for cancer m.m. Det eneste man skal sørge for er at produktet er fri for giftstoffer. Bivirkningerne er få og slet ikke sammenlignelige med f.eks. NSAID. En fiskebøvs eller diarré er hvad det bliver til.

Er der nogen form for undervisning i "naturlige" midler til sygdomsbekæmpelse på medicinstudiet? (ingen provokation).

Mht. NSAID's bivirkninger har jeg netop læst en artikel der siger at op til 50% af alle NSAID brugere udvikler dyspepsi ("Gastrointestinal complications of prescription and over-the-counter nonsteroidal anti-inflammatory drugs: a view from the ARAMIS database". Arthritis, Rheumatism and aging medical information system. Am J Ther 2000;7(2):115-121), næsten alle vil udvikle subeptihel gastric hæmmorhage, 8-20% vil udvikle mere seriøs ulceration. 3% udvikler svære bivirkninger og dette resulterer i USA i over 100.000 indlæggelser, 16500 beregnede dødsfald. Dette koster 1,5 milliard $. Det skal selvfølgelig ses ift. hvad NSAID sparer samfundet og individet for, men i mange tilfælde findes der gode alternative som f.eks. omega-3 der ikke har disse bivirkninger. Dette er kun når vi taler kroniske smerter. Har man slem hovedpine kan NSAID være en god løsning da effekten er kraftig og hurtig.

Edited by laush
Link to comment
Share on other sites

Sortiarius:

Det er jo mængden af stoffet - næsespray tager man jo kun i 14 dage (hvis man følger anvisningerne)

Jeg er såmænd klar over de få tilfælde - men spørgsmålet synes jeg igen er: Er det en nødvendig risiko?

Hun havde jo også kun taget pillerne i en uge før hun fik en blodprop, men ja vi ved ikke hvormange piller hun havde spist og om det måske har noget at sige.

Jeg mener bare, med alle de mennesker der bruger produkter som TP og lignende - så burde vi altså se en del flere blodpropper, hjerneblødninger og dødsfald blandt motionister ?

Det gør vi bare ikke.

Edited by EverLast
Link to comment
Share on other sites

Hun havde jo også kun taget pillerne i en uge før hun fik en blodprop, men ja vi ved ikke hvormange piller hun havde spist og om det måske har noget at sige.

Jeg mener bare, med alle de mennesker der bruger produkter som TP og lignende - så burde vi altså se en del flere blodpropper, hjerneblødninger og dødsfald blandt motionister ?

Det gør vi bare ikke.

Netop det faktum at der kun går en uge, gør det mere skræmmende imo. Og så det faktum at hun er så ung - det sker uhyre sjældent i den alder..

Hvor mange er der da?

Ser vi alle tilfældene?

Jeg har behandlet mindst eet tilfælde, som ikke kom i medierne.. Og jeg er bare en lille ubetydelig fys i nordjylland - der være mange flere rundt om i DK.

Man kunne vende den om: Det er ofte overvægtige som anvender præparaterne. Overvægtige er mere disponerede for blodpropper, så hvis de får en må det være pga. overvægten! Eller må det? :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share