What to eat? Post Cardio indtag


BLACKICE
 Share

Recommended Posts

Jeg er jo rimelig ny i det her cardio, vægt tabs game.

Ommed jeg har smidt de første 10kg, og formen er ved at være rimelig fornuftig. Men de sidste kg skal dø, før jeg mener den er i øjet.

Anyway, kost, og cardio kører rimelig fornuftigt.

Men jeg har flere gange spekuleret lidt over hvad jeg bør indtage (ud over sukkerfri væske) efter cardio af forskellig varighed.

Hvad bør jeg indtage, og bør jeg i det hele indtage andet end væske?

Link to comment
Share on other sites

Det afhænger MEGET af dine mål med din Cardio.

Hvis de udelukkende er for vægtabets skyld, vil jeg mene det er mere eller mindre underordnet. Ikke desto mindre vil jeg nok ALTID sørge for at lægge et måltid forholdsvist tæt efter endt træning, for ikke at nedbryde for meget muskelmasse som følge af denne.

Men det afhænger ligeledes meget af varigheden på din cardio, samt tildels også intensiteten.

Så uddyb evt lidt mere, så tager vi den igen ;-)

Link to comment
Share on other sites

Jeg dyrker typisk 2-3 forskellige slags cardio

1: Ren cardio af varighed mellem 30 og 60 min, på et tidspunkt der ikke er i forbindelse med min træning. Med fedt forbrænding for øje.

2: Let cardio i form af en gå tur på 30-60 min ved lav intensitet

3: Kombineret Styrke og cardio, nogle gange efter mit styrke program på 60-90min napper jeg noget cardio.

Fælles for det hele er at jeg ønsker optimal fedt forbrænding, og maximal bevaring af muskel masse.

Link to comment
Share on other sites

Gramse - Cardio er en forkortelse for kardiovaskulær træning, eller kredsløbstræning. Det er normalt aktiviteter som cykling, løb, roning osv over længere tid man bruger den betegnelse for.

Jeg dyrker typisk 2-3 forskellige slags cardio

1: Ren cardio af varighed mellem 30 og 60 min, på et tidspunkt der ikke er i forbindelse med min træning. Med fedt forbrænding for øje.

2: Let cardio i form af en gå tur på 30-60 min ved lav intensitet

3: Kombineret Styrke og cardio, nogle gange efter mit styrke program på 60-90min napper jeg noget cardio.

Fælles for det hele er at jeg ønsker optimal fedt forbrænding, og maximal bevaring af muskel masse.

Jeg bider fast i ønsket om maximal bevaring af muskelmasse. I så fald vil jeg altså sørge for at indtage kulhydrat og protein omkring træningen, ikke som et ekstra indtag, men time det således den energi du alligevel ville have indtaget ligger omkring hvor du træner. Således minimerer du proteinnedbrydningen/stopper forbrændingen af aminosyrer der er uundgåelig ved længerevarende (højintens)træning.

Det er især ved scenarie 3, du primært skal tænke på det, hvorimod det ved 1 og især 3 nok har mindre betydning. Så efter dit styrketræning få lidt indenbords til at vende den negative energibalance, samt for at reducere proteinnedbrydningen og/eller stimulere til proteinsyntese, inden du går igang med din cardio.

Anyway det er i hvert fald mit bud :innocent:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share