Løb eller gå


Guest Sportygirl
 Share

Recommended Posts

Guest Slettet bruger

Hejsa folket....

Hvad vil i mene er bedst at løbe 5km på 28min eller at gå 1time i et moderat tempo?

Jeg har virkelig svært ved at finde ud af det...Skal ha smidt 10 kg fedt...

Ig går samtidig også til diætist...SÅ min kost er super og i underskud samtidig med at jeg cardio træner 1.30min HVERDAG...

God weekend til jer allesammen....

P.S. Jeg er ny bruger herinde...Så I må lige sige til hvis jeg bruger boardet forkert....

Men ingen tvivl er er mit citat til alle...Selvom det tager TID at smide kg, så hold ud.....Spis 500kcl mindre end dit ligevægtsindtag og dyrk noget cardio..SÅ kan du snildt smide 500g om ugen på en sund og holdbar måde.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ved ikke, hvad der er at foretrække, når det kommer til vægttab, men umiddelbart ville jeg KLART vælge 30 min. løb fremfor 1 times gang. Der får du pulsen op på en anden måde, medmindre du virkelig går stærkt, og det er altså godt for kredsløbet lige at få hjertet til at pumpe solidt igennem hver dag. Tror også det har bedre effekt på din iltoptagelse og giver et skub i din forbrænding, men hvad ved jeg :wink:

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger

Hej Ida

Tak for dit svar..Jo jeg tror der er delte meninger...Det er klart hihi folk siger det som virker bedst..Mange siger powerwalk eller gå ture efter aftensmad 1time er super....

Men jeg er også mest til mine 10km løb hverdag...

Det fordi at det kunne være rart at vide når man nogle gang havde ondt i benene....

Har du tabt dig??hvis ja how?og hvor lang tid tog det

Link to comment
Share on other sites

Såen helt præcist- hvis du 500 kcal i underskud vil der ikke være forskel i vægttabet. Dit vægttab vil svare til et underskud på 500 kcal.

I forhold til det du skriver vil der være minimal forskel på de to fremgangsmåder, så det du synes bedst om bør benyttes.

Link to comment
Share on other sites

Hvis dit det kun er dit mål at tabe dig skal du løbe så HURTIGT så muligt, så LANGT så muligt.

Det er hævet over enhver tvivl.

Når målet netop kun er vægttabet spiller det ikke den helt store rolle i hvilket tempo kilometerne tilbagelægges. Som tommelfingerregel forbrænder du 1kcal pr km pr kg kropsvægt, dvs dit kalorieforbrug på en tur er ca vægt x km.

For lige at nuancere billedet bare en anelse ift Runners meget korte og kontante udmelding, så er det selvfølgelig en dårlig idé at starte med en hvilken som helst form for træning for fuld knald. Løb er en hård belastning for kroppen, og der er naturligvis noget den skal vænnes til gradvist.

Når det så er sagt, så selvom det umiddelbart ikke har den store betydning på energiforbruget med tempoet, så vil du helt generelt set komme i bedre form hvis du presser dig selv (og løber hurtigt), og når du kommer i bedre form kan du løbe flere km eller løbe de samme km på kortere tid.

Denne artikel beskriver også lidt af det samme ang løb. Den er ikke vinklet imod fedttab, så når der er baggrunden skal der naturligvis lidt flere overvejelser ind omkring kost og træningsmængder, som du også selv er inde på.

Link to comment
Share on other sites

Tempo (intensitet) spiller en KÆMPE rolle i forhold til subkutan vægttab. Så trådstarter, hvis du udelukkende går efter vægttab er højintensitets cardio træning den bedste vej.

Max.. nu har vi været gennem der her talrige gange før så jeg gider ærlig talt ikke at linke nok engang. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Tempo (intensitet) spiller en KÆMPE rolle i forhold til subkutan vægttab. Så trådstarter, hvis du udelukkende går efter vægttab er højintensitets cardio træning den bedste vej.

Max.. nu har vi været gennem der her talrige gange før så jeg gider ærlig talt ikke at linke nok engang. :wink:

Så mange gange er det vist heller ikke, men jeg synes det er dårlig stil at give et så unuanceret svar som du gjorde, og så skal jeg gerne supplere. :smile:

Hvis du læser efter, så fraråder jeg på ingen måde højintens cardio, jeg fremhæver tværtimod fordelene.

Men for at spare os begge for en masse tastetryk og tid, så er der en tidligere diskussion om emnet her hvor stubbe også gør en fint arbejde med at stille spørgsmåltegn ved din meget markante konklusion baseret på et enkelt studie. Særligt grafen på side to postet af Wizz er også god.

Nu jeg lige har læst tråden og forsøgsbeskrivelsen igen, så undre det mig egentlig at du her "blot" anbefaler høj-intens cardio, når forsøget netop har sammenlignet mellem-intens cardio med interval-træning. Så er det jo ikke bare at løbe så hurtigt som muligt så langt som muligt. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Motion i forbindelse med vægttab handler for mig at se ikke udelukkende om hvordan man mest effektivt forbrænder energi. Det handler lige så meget om hvad man kan lide at lave, så man ikke holder op efter 1 uge.

Så find det du bedst kan lide og kombiner forskellige former for motion - så keder man sig ikke :cool:

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger

Tak til jeres indlæg....Lyder super...

Hvad så med street rulleskøjte har det nogen effekt på vægttab at man street ruller 1time i fint tempo

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger

jeg synes i skal prøve at street skate..

jeg tog 16km rundt om en sø på 1time..min puls var super højt oppe og det giver rigtig meget i kroppen- benene....

Defekt CAPS-lock knap rettet, mvh Moderator

Edited by MaxPower
Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger

Man skal heller ikke OKSE igennem når man løber...Man skal finde et fint tempo, så man kan holde ud...

Fordi der er forskel på at løbe lige på foretov også løbe i skoven hvor alt er meget hårdere end at løbe på vejen..

Da det går op og ned osv....

Link to comment
Share on other sites

Ved godt at mit svar ikke er super konkret i forhold dit til spørgsmål om, hvad der forbrænder mest, eller er mest effektivt.

Men jeg vil personligt hellere træne i kort tid med knald på, end lang tid i hyggetempo, men det er jo en smags sag, for mit vedkommende, fordi jeg spilder utroligt meget af mit tid med at pendle, så overskuddet til at spendere meget tid i centeret eksistere ikke. hurtigt ind og hurtigt ud, maksimal ydelse det virker i hvert fald forrygende for mig.

Som det også bliver påpeget, så tror jeg heller ikke at det handler, så meget om hvad man gør og hvordan, hvis man bare gør NOGET og retter sin kostplan ind efter det. Vi kan vel blive enige om, at uden motivation, så når man ikke de resultater, som man ønsker, eller i hvert fald de færreste der gør det så. Variation er for mange et vigtigt element, der bidrager til motivationen til at træne.

Link to comment
Share on other sites

Hvis man vil tabe sig mest muligt på kortest mulig tid så skal man - alt andet lige - træne højintensitets cardio.

Enhver der mener noget andet tager fejl. Og hvis du synes det' arrogant, så har du ret! :bigsmile:

Det er kun hvis man ser meget kortsigtet (minutter-timer) på det, at dette udsagn er sandt. Derudover er dem der har mest brug for det også være dem der har sværest ved denne fremgangsmåde. Ser man længeresigtet (uger-år), hvilket trods alt er det mest interessante, vil dette udsagn ikke nødvendigvis være sandt og jo mere man rent faktisk har brug for et vægttab jo mindre er sandsynligheden for at dette er en fornuftigt fremgangsmåde.

Her er nogle af grundene hvoraf de fleste (hvis ikke alle) har været nævnt tidligere i denne eller den referede tråd, men åbenbart overhørt.

- Skaderisiko er klart større ved højintensitet og især for overvægtige. En skade betyder pause og tilbagegang af den opnåede forbedrede kondition og et evt vægttab man har opnået pga træningen. Jeg har skrevet "evt vægttab" da der faktisk i de fleste studier ikke er set nogen vægttab ved motion dog ses ofte forbedringer i kropssammensætningen og metaboliske funktioner.

- Overtræning hvis der dag på dag skal benyttes højintensitetstræning - igen tilbagegang.

- Tidsfaktor. Hvis man har eksempelvis 30 min 3 gange ugentligt vil jo højere intensitet alt andet lige være bedst med mindre de øvrige nævnte faktorer træder ind. Er tiden derimod ikke en faktor vil man f.eks få mere ud af 7 timer ugentlig ved middelintensitet end 2½ ved højintensitet, hvis de 7 timer er en mulighed (tidsmæssigt) hvor de færreste vil kunne motionere mange timer ved højintensitet uge efter uge. Igen, jo mere man har brug for motionen jo sværere er det at benytte højintensitet (generelt).

- Energibalancen. Der er som bekendt to faktorer som spiller ind på energibalancen. Det er ikke nok at man teoretisk forbrænder mere energi ved højere intensitet, hvis dette gør at man indtager mere. Højintensitet tærer mere på glukogendepoterne og dette øger muligvis sultfølelsen og energiindtaget, hvilket kan være en af de årsager at man oftest ikke ser et øget vægttab ved øget intensitet.

- Motivation. For at det er holdbart i længden er det nødvendigt man kan lide det man laver. Mange af dem jeg har vejledt vil "aldrig" (læs: ikke de nærmeste år) komme til at dyrke højintensitetsmotion, hvorimod de både kan klare og kan lide lav-middelintensitetsmotion.

Her er f.eks et studie der viser

Results of the study support the contention that to reduce body fat stores an exercise program of low intensity and long duration is required.
ikke at dette er den endegyldige sandhed, men for at vise at det ikke er så sort/hvidt som dette udsagn
Hvis man vil tabe sig mest muligt på kortest mulig tid så skal man - alt andet lige - træne højintensitets cardio.
det har bl.a. betydning hvilke grupper vi snakker om og hvad målet er. Edited by Stubbe
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share