....væksthormon og testosteron(Aaargh!)


Robert
 Share

Recommended Posts

Hejsa...

Der står i artiklen " Hvad får muskler til at vokse - den nye artikel " ude under styrketræning, at :

"Hormoner

Ved hård træning påvirkes også de forskellige hormonniveauer i kroppen. Både væksthormon og testosteron er øget umiddelbart efter intens vægttræning. "

Vil det så sige, at man reelt ved at påvirke f.eks. væksthormon, og kan påvirke ens højde.... Eller knogler generlt? Jeg mener, hvis man får ekstra væksthormon, vil man så ikke i teorien også vokse mere?? eller tager jeg helt fejl?

.......ja... eller vokse mindre. En af bivirkningenerne ved AS- ikke at jeg har prøvet dette- er jo at det mandlige kønshormon testosteron stopper ens udvikling...

Hmmmm....Dette lyder da lidt skørt, eller er der bare lidt om snakken???

Please svar, da jeg virkelig synes at det virker lidt vildt, at man ville kunne påvirkes sådan... Men væksthormon er vel vækshormon...

Mvh. Robert -

God weekend!

Link to comment
Share on other sites

Hej Roberti.

Det er jo en kendsgerning, at man påvirker hormonerne i kroppen, når man træner styrketræning. Lige netop derfor er det også, at man skal huske at træne de store muskelgrupper som ben/ryk - også selvom det måske ikke lige er det man helst vil, men når de store muskelgrupper trænes, så vil den hormonpåvirkning som vil forekomme også påvirke alle dine andre muskler, så de bedre kan udvikle sig....

Hmmm, det var vist ikke lige det du spugte om... Sorry.

Der står jo i artiklen, at "Både væksthormon og testosteron er øget umiddelbart efter intens vægttræning. ", men dette tror jeg ikke kan gå ind at påvirke ens kropshøjde eller knoglevækst... Nu ved jeg ikke hvor gammel du er, men der er da noget med, at folk som ikke er færdigudviklet, eller er det hvis man ikke er fyldt 15 år endnu, så frarådes det at man træner med alt for tunge vægte. Om det så skyldes, at hormoner fra styrketræningen kan påvirke en 15 årig på en uhensigtsmæssig måde, det ved jeg ikke. Tror mere at det er de tunge vægte, som da ville belaste ens knogler...

Det er rigtigt, det du skriver med at testosteron - det mandlige kønshormon - er en af årsagerne til de mange bivirkninger for dem som tager AS, da testosteron vil gøre, at man stopper med at vokse i højden, men hvis du så af denne grund mener, at du ved at træne styrketræning og efterfølgende får øget testosteron i kroppen, mener at det så -lige som ved AS - skulle stoppe dig i at vokse, så tror jeg altså, at der skal mere til.. Men jeg kan sagtens forstå hvad du mener --- måske du skulle spørge en læge, da dette måske er et meget teoretisk spørgsmål, som ikke har så meget med selve træningen at gøre, og så alligevel.....(Dog er mit indtryk, at mange herinde ved langt mere end folk i et center:)

Det du skriver med væksthormon påvirkninger, ja der kan jeg igen godt se, hvad du mener, men jeg må indrømme, at jeg ikke kender svaret. Igen vil jeg sige, hvis du virkelig ønsker at vide dette 100%, bør du nok høre en, som er uddanndet inden for dette felt, da dette måske er lidt kryptisk.. Men umiddelbart vil jeg ikke mene, at du kan sammenligne det, med de bivirknigner, som folk på AS måtte få på grund af et øget testosteron niveau i kroppen. Om dette så skulle bivirke, at det som ved AS skulle stoppe din udvikling i højden - ja det kan jeg altså næppe tro, da der nok skal andre mængder til!?!?!?!?!?!??!?!?!?.

Efter at have læst overstående svar, er jeg ikke sikker på, at jeg fik besvaret nogle af dine spørgsmål særlig godt

:lol: , men jeg håber alligevel, at der har været lidt du kan bruge. I øvrigt er jeg selv ny på MOL, så der er mange som ved meeeeget mere end jeg om dette... :rolleyes:

Nogen som kender noget til dette? Er uddannet eller noget inden for dette felt?

See you! :wave:

Link to comment
Share on other sites

et kort svar på dit spg. Ja, væksthormoner kan godt sætte fut i knoglerne. Men det er ikke noget du kontrolerer! Det kan altså godt være at det er en tå der vokser, men ligeså godt en hånd eller kraniet :retard:

Men du vil altså ikke vokse "genneralt" (forstået som ligeligt over hele kroppen), men helt tilfældigt.....og det vil jo være ærgeligt fx. at skulle købe 2 par sko altid, fordi du er 42 på den ene fod og 44 på den anden... :w00t:

Link to comment
Share on other sites

Det skal vist lige siges, at det vi snakker om her er altså ikke at tage væksthormoner.(Kunne aldrig drømme om at røre noget af alt dette!)

Det Robert refererer til, er den artikel som er herinde på MOL om at man ved styrketræning får øget hormoner. Så jeg tror altså, at du har misforstået noget... Det er vel ikke sådan, at man pga. træningen og dermed øget væksthormon får disse bivirkninger, som du lige beskrev :retard:

Altså, kan vi ikke lige få afklaret dette :D :D :D

TJ? :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Væksthormon i tilført mængde fremmer højdevæksten, hvis man stadig er i voksealderen. Men når puberteten slutter, og epifyseskiverne (bruskskiver i de lange rørknogler, hvorudfra væksten udgår) lukkes, er det kun visse knogler i ansigt, hænder og fødder som påvirkes. Herudover vokser organerne.

Jeg tror ikke, at den mængde ekstra væksthormon, som dannes af kroppen under træning, når op i en mængde som giver synlige bivirkninger. Men vækst af kæbe, fødder og hænder m.m. er set ved folk, som doper sig med det eller selv producererer det i overdrevne mængder gr. et hypofyseadenom (en svulst i den kirtel, som bl.a. producerer væksthormon).

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror ærlig talt ikke at de små forskydning der kommer i kroppens hormonmængder umiddelbart efter hård træning gør hverken fra eller til. Mængderne er så små, så det hverken er noget der vil hindre din højdevækst eller gøre dig til en stor pumpet bodybuilder. Hormon niveuaet bliver heller ikke kun påvirket af vægttræning, eksempelvis øges niveauet også efter en kortere løbetur. Ud over testosteron og væksthormon er der også andre, og desværre katabolske, hormoner hvis mængde stiger efter træning. Alt i alt tror jeg ikke man skal tillægge de marginale hormonudsving nogen betydning i praksis!

Link to comment
Share on other sites

Alt i alt tror jeg ikke man skal tillægge de marginale hormonudsving nogen betydning i praksis!

Der er jo adskellige undersøgelser som viser at de hormonudsving tunge squat og dødløft giver, resulterer i forøget vækst i overkroppen. Så betydning i praksis har det da. Ja, den er ikke så markant som hvis man tog doping. Og nej, det er ikke noget som giver de bivirkninger som doping gør. Men effekt har det ikke desto mindre.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Orker ikke finde dem igen....jeg smed 4-5 undersøgelser i en tråd for lang tid siden som viste netop det jeg snakker om. Det var en diskussion om hormon release i forbindelse med squat og dødløft træning. Så nu er det du skal igang TB :D

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Tak for det Jast :)

Jeg fandt tråden. Jeg er med på at det er veldokumenteret, at der er udsving i hormonmængderne, men er der undersøgelser der viser, at det har nogen praktisk betydning? Hvis det svarer til at man spiser en d-bol 3 gange om ugen, så kan det jo ikke betyde noget videre.

Mit spørgsmål bunder i, at jeg har set mange styrkeløftere som jo træner masser af squat og dødløft, men de får de fx ikke særlig store biceps eller lats af.

Link to comment
Share on other sites

sorry, jeg var vist lidt hurtig til at svare der.....jeg troede vi snakkede om tilførte hormoner.....!

Ang. det at squat og dødløft tilfører masse på overkroppen, er jeg altså også lidt delt! Jeg ved nemlig ikke helt hvad jeg skal mene. Jeg kan godt se fornuften i det, og når det oveni købet kommer fra TJ, jamen så er jeg da parat til at tro det......omvendt har jeg en kammerat som ligger på 125kg ved 5% BF, og han er overbevidst om at det er en myte.......men sådan er der jo så meget.....jeg stoler umidlbart på TJ..... :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg tilslutter mig TJ - ikke blot udfra et akademisk synspunkt, men også egen erfaring.

Udnyttelse af det hormonsurge, som fx squat og dødløft giver, kræver selvfølgelig, at man træner overkroppen. Styrkeløftere er ikke kendt for at træne biceps, så deres biceps vil i et sådant tilfælde synes mindre i forhold til de muskler, som de bruger i deres daglige træning.

Men i forhold til overkropstræning uden hjælp fra de store compoundøvelser, så mærker jeg en tydelig forskel, hvad angår både styrke og masse (særligt det sidste). Jeg er dog ikke nogen ideel forsøgsperson, da jeg også har lavet om på en del andre ting i træning og kost samtidig :jehon:

Måske mærkes forskellen nemmere af kvinder, idet vores hviletestosteronniveau er ret lavt, og hormonudskillelsen ved compoundøvelser derfor ligger forholdsvist længere over vores hvileniveau.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

jeg vil også tilslutte mit TJ synspunkt, da jeg har oplevet det rent erfaringsmæssigt. da jeg var på mit højeste vejede jeg omkring 80 kg, og efter at jeg skippede de tunge benøvelser, blev jeg hurtig mindre selvom jeg kørte de samme øvleser hele vejen igennem. jeg tror på at de tunge øvelser gir kroppen et ekstra skud :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror et eller andet sted det har noget at gøre med den måde hvorpå vi i dag opfatter lats og biceps, og generelt arme for den sags skyld. Måske er at det fordi at langt de fleste mennesker(inkl. undertegnede) har det med at arme f.eks. skal være en del større mht. proportioner i forhold til resten af kroppen, for at se store ud. Derfor opfatter vi måske ikke styrkeløfteres biceps som værende store, selvom de faktisk nok er det.

Min erfaringer siger mig, at ens biceps selv kan vedligeholdes med generel træning med rows og chins, og et par curls ekstra kan give god vækst

Link to comment
Share on other sites

jeg vil også tilslutte mit TJ synspunkt, da jeg har oplevet det rent erfaringsmæssigt. da jeg var på mit højeste vejede jeg omkring 80 kg, og efter at jeg skippede de tunge benøvelser, blev jeg hurtig mindre selvom jeg kørte de samme øvleser hele vejen igennem.  jeg tror på at de tunge øvelser gir kroppen et ekstra skud :rolleyes:

Hvis du stopper med at træne de store benøvelser, så er det da klart, at du taber masse på benene, og dermed bliver din vægt mindre. Jeg er ret sikker på, at du også ville tabe masse på overkroppen, hvis du stoppede med at træne de store pressøvelser for torsoen! Det beviser i hvertfald intet i forhold til diskussionen om betydningen af meget midlertidige hormonudsving.

Jeg kender intet til det personligt, men man kan jo prøve at sammenligne med effekten af prohormoner. Prohormonerne giver beviseligt et udsving i hormonmængden, men efter hvad jeg har forstået, så er både praktikere og uvildige fagfolk enige om, at disse udsving ingen effekt har på muskelmassen/styrken.

Hvis det endelig er sådan, at disse træningsinitierede hormonudsving har betydning for masse/styrke, så giver det for øvrigt god mening at holde sine træningspas relativt korte, og på den måde begrænse cortisol udsondringen, som virker katabolsk.

Link to comment
Share on other sites

Guest Voravong

De træningsfremkaldte hormon-stigninger der referes til her på MOL har intet med de doser der tales om i forbindelse med doping. En af grundende til at man bliver stærkere af styrketræning er netop den stimulation af hormoner der sker ved store og tunge øvelser som squat og dødløft - ikke incline supineret cable flyes el. lign.

At kalde det væksthormon er faktisk lidt misvisende da hormonet ikke reelt har noget med vækst i musklerne at gøre. Det er med til at bibeholde den allerede opnået muskelmasse samt forbrænde fedt og en masse andre funktioner. Det er IKKE muligt at træne så hårdt at det kan give bivirkninger. Det er korrekt at tilførte kæmpedoser kan få visse organer, knogler og bla. tunge til at vokse til unormale proportioner, men det er temmelig store doser man taler om. Væksthormon er i øvrigt for nyligt blevet testet på August Krogh Instituttet for dets fedtforbrændende virkning i forbindelse med træning.

Ang. ophør af højdevækst grundet doping - så skyldes det at epifyseskiverne lukker ved et bestemt hormonniveau - et niveau der somregel nås i den sidste vækstspurt i puberteten. Det er så vidt det vides ikke muligt at nå så høje niveauer gennem træningspåvirket hormonstigning, heller ikke i puberteten. Så den myte kan smides med over i den allerede alt for store bunke af træningsmyter.

Pointen er at det ikke kan betale sig at droppe bentræningen hvis man gerne vil have store arme.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share